Gå til innhold

Ny trend: Nå vil amerikanere vil ha ubehandlet vann


Anbefalte innlegg

Er disse kontrollene/testresultatene delt offentlig? Hvis ja, hvor? Hvis nei, hvorfor ikke? Hva er det å skjule?

 

Jeg husker en sak her i byen jeg bor, hvor en ansatt i vannverket delte noe informasjon rundt det her i avisen eller noe, husker ikke detaljene, men det virket ikke alvorlig. Personen gikk etterpå ut og sa i avisen at han/hun hadde fått no jævlig refs av ledelsen sin for å gå ut med nettopp denne informasjonen, men ingen grunn til hvorfor. Nesten så det kostet jobben.

 

Hvorfor er det så farlig å dele slik informasjon med den generelle befolkningen?

Har ingen tro på at disse ikke er offentlige, men er mulig du må henvende deg til mattilsynet for å få innsyn, slik det er med endel andre offentlige data.

Ville uansett ikke lagt vekt på anekdoter fra folk når det gjelder hva som er fakta.

Ellers er det nok klare regler for hvordan offentlig informasjon skal behandles av de ansatte. Er ikke fritt frem for enhver ansatt å publisere som han/hun ønsker i hytt og pine.

En ansatt kan heller ikke opptre på vegne av etaten uten videre.

 

Det beste du kan gjøre om du er opptatt av dette er å ringe til mattilsynet for å høre med dem.

 

Her har en vannleverandør skrevet litt om hvordan slike målinger foregår : http://www.vaalervannverk.no/prod-distribusjon/vannkvalitet

 

Vannforskriften sier også tydelig at "vannet som leveres skal være helsemessig trygt, klart og uten fremtredende lukt, smak og farge."

https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/vann/vannforsyningssystem/vannkvalitet.1873

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Angående folkehelse er ett av de største problemene magesyke, selv i et land som Norge. Kanskje fordi vi ikke tåler noe som helst fra andre land vi reiser til?

 

Vårt vann er så rent at vi ikke tåler rent vann fra springen i andre land? Diare og oppkast av å drikke rent vann eller spise salat vasket med vann som er definert som rent i det gjeldende landet.

Dersom du vil teste ut disse teoriene dine er det jo bare å hente en bøtte med snø hver dag og bruke det som drikkevann.

 

De fleste barn i Norge blir vel advart mot å spise snø, gjør de ikke? Selv ble jeg fortalt hvorfor.

Lenke til kommentar

Dyr, f.eks. katter og hunder, drikker mye rart/forurenset vann uten å (tilsynelatende ihvertfall) bli syke. Det er litt underlig at mennesker ikke har opparbeidet en slik evne til bakteridreping gjennom evolusjon?   Kanskje  det vil skje engang?

Det er jo rett som det er at de får innvollsorm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dyr, f.eks. katter og hunder, drikker mye rart/forurenset vann uten å (tilsynelatende ihvertfall) bli syke. Det er litt underlig at mennesker ikke har opparbeidet en slik evne til bakteridreping gjennom evolusjon?   Kanskje  det vil skje engang?

 

Mennesker blir ikke syke hele tiden av å drikke "naturlig" vann heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Det stemmer sikkert også for de som selger anntibiotika og vannrens, det betyr ikke at det er ineffektivt. Men hvem er det egentlig jeg lurer? Som om jeg har noen tro at fakta er relevant for deg. (eller noen vaksinemotstandere)

 

AtW

Jeg mener prinsipielt at mennesker bør selv kunne bestemme over egen kropp og at det på generelt grunnlag er feil å tvangsbehandle mennesker som ikke ønsker det.

 

Utover det vil jeg anbefale å være forsiktig til nye, billige og uprøvde vaksiner fra østlige land, f.eks. vaksinen norske barn fikk i fjor selv om den var under særlig overvåkning av Folkehelseinstituttet.

 

Og jeg vil også anbefale å undersøke komfort-vaksiner som skal hjelpe mot for eksempel kvalme eller forkjølelse.

 

Én ting er vaksiner mot livsfarlige sykdommer, det er noe helt annet med vaksiner mot ting som ikke gir varige mén eller skader.

 

 

 

Det er også påfallende at det er en korrelasjon mellom høy barnedødelighet og antall doser vaksine. Jeg mistenker at det er et antall doseringer med vaksine som er optimalt.

 

Noen mennesker tror at 1000 doser med vaksine er 10 ganger bedre enn 100 doser med vaksiner.

Jeg tror dette er en forenkling som ikke stemmer helt med virkeligheten :)

Sykdommer som var dødelige og vanlige før, er jo borte nå grunnet den tvangsbehandlingen. Litt dumt om skattebetalerne dør ut.

 

Hvordan er sykdommer blitt nærmest utryddet uten vaksiner da? Husk det er ikke alt det finnes vaksiner mot.

 

Jeg tror det er mange faktorer som har bedret folkehelsen kraftig slik at sykdommer generelt er mindre utbredt enn før. Og jeg tror vaksiner sin rolle i dette blir overdrevet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Vil du ha diare og kolera?

 

For dette er slik du får diare og kolera.

 

Folk klarte å overleve før i tida også. Ja folk klarer til og med å overleve ute i villmarken i dag

Gjorde de egentlig det?

Selvsagt "overlevde" mange en god stund, men faktum er at gjennomsnittlig levealder har økt jevnt og trutt i takt med økende forståelse for medisin og vitenskapelige fremskritt. Tror folk har en tendens til å romatisere hvor idyllisk og flott folk hadde det i gamle dager, mens livet i realiteten var svært hardt og ubarmhjertig for de aller fleste. Enkle ting som barnedødelighet, levealder og utallige dødelige sykdommer som rammet folk i alle aldre som i dag ikke engang er et tema da de enkelt forhindres eller behandles effektivt.

Og det var mye bedre. Skal evolusjonen virke må de svakeste lukes vekk. Ved å sette evolusjonen ut av spill, skaper vi ris til vår egen bak fortere enn vi selv aner. Svært store endringer kan skje på veldig få generasjoner, hvis man avler på en annen måte enn naturlig utvelgelgelse. Ta for eksempel oppdretslaks vs villaks. Det er ikke så mange år siden vi startet oppdrett, hvor mange laksegenerasjoner kan det være siden? 20-30? (Vill gjetning). Det er nok til at vi allerede er redd for opodrettslaks som rømmer og blander seg med villaks, så forskjellige har de blitt.

20 - 30 generasjoner mennesker, uten naturlig utvelgelse? Hva da?

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

 

 

 

Det stemmer sikkert også for de som selger anntibiotika og vannrens, det betyr ikke at det er ineffektivt. Men hvem er det egentlig jeg lurer? Som om jeg har noen tro at fakta er relevant for deg. (eller noen vaksinemotstandere)

 

AtW

Jeg mener prinsipielt at mennesker bør selv kunne bestemme over egen kropp og at det på generelt grunnlag er feil å tvangsbehandle mennesker som ikke ønsker det.

 

Utover det vil jeg anbefale å være forsiktig til nye, billige og uprøvde vaksiner fra østlige land, f.eks. vaksinen norske barn fikk i fjor selv om den var under særlig overvåkning av Folkehelseinstituttet.

 

Og jeg vil også anbefale å undersøke komfort-vaksiner som skal hjelpe mot for eksempel kvalme eller forkjølelse.

 

Én ting er vaksiner mot livsfarlige sykdommer, det er noe helt annet med vaksiner mot ting som ikke gir varige mén eller skader.

 

 

 

Det er også påfallende at det er en korrelasjon mellom høy barnedødelighet og antall doser vaksine. Jeg mistenker at det er et antall doseringer med vaksine som er optimalt.

 

Noen mennesker tror at 1000 doser med vaksine er 10 ganger bedre enn 100 doser med vaksiner.

Jeg tror dette er en forenkling som ikke stemmer helt med virkeligheten :)

Sykdommer som var dødelige og vanlige før, er jo borte nå grunnet den tvangsbehandlingen. Litt dumt om skattebetalerne dør ut.
Hvordan er sykdommer blitt nærmest utryddet uten vaksiner da? Husk det er ikke alt det finnes vaksiner mot.

 

Jeg tror det er mange faktorer som har bedret folkehelsen kraftig slik at sykdommer generelt er mindre utbredt enn før. Og jeg tror vaksiner sin rolle i dette blir overdrevet :)

Helt enig i at vaksiner er oppskrytt :) mest fordi påstanden får leger til å rive seg i håret, og det er litt gøy :)

 

Også er medisin en kvasivitenskap, der han med den flotteste tittelen og den største kuken har rett, bare fordi han har den flotteste tittelen og den største kuken. Vitenskapelige fag kan bevise og motbevise påstander, med en ligning og to streker under svaret basta.

Mindre enn det er kvalifisert synsing. Kvalifisert synsing kan være fornuftig, i mangel på noe bedre. Men ta det for hva det er. Nemlig synsing.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dette innlegget er som svar til flere av IntelAmdAti sine innlegg og kan nok ses på som OT, men moderatoren har ikke grepet inn så langt så jeg tar sjansen:

Takk for at du gidder! Så sprøytet samle seg opp, men jeg orket bare ikke enda en runde med grundig research for å avvise tulball.

Lenke til kommentar

Beklager langt innlegg, men klarer ikke å holde meg unna. Hva emnet for artikkelen angår så ønsker jeg de som drikker dette ubehandlede vannet lykke til med inntak av patogene bakterier og parasittegg. Hver sin smak sier jeg. :)

Edit: La inn tom sitering for at det enklere vises hvem jeg svarer.

 

 

Bakterier klarer man jo til en viss grad å bli immun i mot, etter noen omganger turistdiaré. Alternativt man kan dø av konsekvenser som dehydrering, kanskje sepsis i verste fall?

 

Parasittegg, ville jeg helst ikke ha hatt innabords.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Vil du ha diare og kolera?

 

For dette er slik du får diare og kolera.

Folk klarte å overleve før i tida også. Ja folk klarer til og med å overleve ute i villmarken i dag
Gjorde de egentlig det?

Selvsagt "overlevde" mange en god stund, men faktum er at gjennomsnittlig levealder har økt jevnt og trutt i takt med økende forståelse for medisin og vitenskapelige fremskritt. Tror folk har en tendens til å romatisere hvor idyllisk og flott folk hadde det i gamle dager, mens livet i realiteten var svært hardt og ubarmhjertig for de aller fleste. Enkle ting som barnedødelighet, levealder og utallige dødelige sykdommer som rammet folk i alle aldre som i dag ikke engang er et tema da de enkelt forhindres eller behandles effektivt.

Og det var mye bedre. Skal evolusjonen virke må de svakeste lukes vekk. Ved å sette evolusjonen ut av spill, skaper vi ris til vår egen bak fortere enn vi selv aner. Svært store endringer kan skje på veldig få generasjoner, hvis man avler på en annen måte enn naturlig utvelgelgelse. Ta for eksempel oppdretslaks vs villaks. Det er ikke så mange år siden vi startet oppdrett, hvor mange laksegenerasjoner kan det være siden? 20-30? (Vill gjetning). Det er nok til at vi allerede er redd for opodrettslaks som rømmer og blander seg med villaks, så forskjellige har de blitt.

20 - 30 generasjoner mennesker, uten naturlig utvelgelse? Hva da?

 

 

Når er evolusjonen satt ut av spill? Hvor lite suksessfull må en rase være før evolusjon ikke er satt ute av spill igjen?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dette innlegget er som svar til flere av IntelAmdAti sine innlegg og kan nok ses på som OT, men moderatoren har ikke grepet inn så langt så jeg tar sjansen:

 

Du er kanskje ikke en vaksinemotstander, men du bruker de samme dårlige argumentene jeg har sett utallige ganger før.

Hvilke sykdommer er det du tenker på som ble utryddet før vaksiner og som "vaksineselgere" så har tatt æren for?

Kopper ble utryddet etter vaksinen kom. Polio ble nesten utrydddet, men det dukker fortsatt opp der barn er uvaksinerte. Grunnen til at kopper og polio kan utryddes gjennom vaksiner er fordi de bare finnes hos mennesker og også andre egenskaper slik som at kopper bare har en serotype f.eks.

 

Andre mikrober slik som influensavirus har flere forskjellige typer og hyppige mutasjoner gir endring i virusets overflatestruktur som fører til at nye vaksiner må utvikles hvert år. Det er også alle de forskjellige typene og de hyppige endringene som gjør at vi ikke blir immune etter å ha hatt influensa heller.

 

Det finnes ikke vaksine mot forkjølelse eller kvalme så jeg vet ikke hvorfor du nevner det. Forkjølelse kan bli forårsaket av utallige virus som muteres enda hyppigere enn influensa og dermed er det umulig enn så lenge å utvikle vaksine mot det.

Jeg skjønner ikke hva du babler om når det gjelder vaksine mot kvalme.

Kvalme er et symptom, ikke en infeksjon.

 

Det er ingen som sier at vaksiner er den eneste grunnen til at f.eks levealder har gått opp. Det er jo tross alt utallige infeksjoner det ikke finnes vaksiner mot, men hvordan mener du at rent drikkevann og medisiner ville hjulpet mot meslinger f.eks?

Det har vært meslingutbrudd blant vaksinemotstandere i f.eks Sverige nå og i Oslo i 2011. Tror du det bare er tilfeldig at disse utbruddene har skjedd blant uvaksinerte eller er du villig til å innrømme at vaksinen har en effekt?

 

En del av sykdommene det vaksineres mot krever luftsmitteisolat hvis man skal beskytte seg mot dem uten vaksine. Siden mange er smittefarlige i perioden de fortsatt er asymptomatiske så er det bortimot umulig å beskytte seg mot smitte uten vaksine.

Bedre drikkevann vil ikke hjelpe når det ene barnet ditt har meslinger og smitter søsknene hvorpå den ene får encefalitt og påfølgende hjerneskade.

 

Jeg ser du også nevner antibiotika og det er jo absolutt noe vi bør begrense bruken av. Uansett så har antibiotika omtrent ingen innvirkning på mange av infeksjonene vi vaksinerer mot. Du kan jo ikke bruke antibiotika mot meslinger, tetanus (edit:beklager, der var jeg upresis flaut nok, man gir selvsagt antibiotika ved tetanus for å hindre videre bakterievekst men det hjelper ikke mot toksin som allerede er tilstede), eller polio.

 

Hvilken kilde har du på korrelasjon mellom barnedødelighet og vaksinedoser?

Hvem er det uansett som mener at barn skal få tusen doser vaksiner? Man prøver jo heller å utvikle kombivaksiner for at man skal slippe så mange stikk.

 

Vaksinemotstandere nevner også alltid at folk tjener penger på vaksiner som om det å tjene penger på noe gjør at det ikke fungerer. Det tjenes langt mindre penger på vaksiner enn på diverse kosttilskudd og alternativ behandling som mange vaksinemotstandere sverger til. Vaksiner er noe av det minst innbringende man kan drive med.

 

Du nevner også tvangsbehandling. Det er ikke tvangsvaksinering i Norge selv om det i en del tilfeller nok burde vært det så hva er poenget ditt med å nevne at det er feil å tvangsbehandle mennesker i svaret ditt til Atw?

 

Beklager langt innlegg, men klarer ikke å holde meg unna. Hva emnet for artikkelen angår så ønsker jeg de som drikker dette ubehandlede vannet lykke til med inntak av patogene bakterier og parasittegg. Hver sin smak sier jeg. :)

 

Edit: La inn tom sitering for at det enklere vises hvem jeg svarer.

 

 

Syfilis er nær utryddet i dag i forhold til for 100 år siden - det finnes ingen vaksine mot dette. De fleste sykdommer vaksiner angivelig hjelper mot var inne i en nedgående trend lenge før vaksinen kom - da er spørsmålet hvor stor del av nedgangen har vært forårsaket av vaksiner? Jeg tror vaksiner sin rolle kan være overdrevet.

 

Meslinger er ikke særlig farlig, de aller fleste i industrialiserte land blir helt friske av det.

 

Det optimale for legemiddelindustrien er så mange pasienter som mulig med lengst mulige liv og så mange kroniske lidelser som mulig. Her er det en konfliktinteresse siden kundene helst bare vil være friske.

For å sette det på spissen så bør et legemiddelfirma som oppdager en kur ta patent på denne og kaste oppskriften for å unngå å miste kunder/pasienter.

 

 

Hvem tjener penger på at du er frisk og holder deg frisk?

Altså hvem skal jobbe for at du holder deg frisk?

 

Spør du meg så bør alle ta ansvar for egen helse mens de kan, mosjonere regelmessig og spise variert og sunn mat :)

Lenke til kommentar

 

Vil du ha diare og kolera?

 

For dette er slik du får diare og kolera.

 

Folk klarte å overleve før i tida også. Ja folk klarer til og med å overleve ute i villmarken i dag

Folk som synes det er gøy å være ute i naturen drikker ikke grønt, stillestående vann ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Angående folkehelse er ett av de største problemene magesyke, selv i et land som Norge. Kanskje fordi vi ikke tåler noe som helst fra andre land vi reiser til?

 

Vårt vann er så rent at vi ikke tåler rent vann fra springen i andre land? Diare og oppkast av å drikke rent vann eller spise salat vasket med vann som er definert som rent i det gjeldende landet.

Dersom du vil teste ut disse teoriene dine er det jo bare å hente en bøtte med snø hver dag og bruke det som drikkevann.

 

 

Det kan gro alger i snø, så vet du det  :)

https://forskning.no/bakterier-hygiene-menneskekroppen/2014/03/spis-sno-med-god-samvittighet

Lenke til kommentar

 

Syfilis er nær utryddet i dag i forhold til for 100 år siden - det finnes ingen vaksine mot dette. De fleste sykdommer vaksiner angivelig hjelper mot var inne i en nedgående trend lenge før vaksinen kom - da er spørsmålet hvor stor del av nedgangen har vært forårsaket av vaksiner? Jeg tror vaksiner sin rolle kan være overdrevet.

 

Meslinger er ikke særlig farlig, de aller fleste i industrialiserte land blir helt friske av det.

 

Det optimale for legemiddelindustrien er så mange pasienter som mulig med lengst mulige liv og så mange kroniske lidelser som mulig. Her er det en konfliktinteresse siden kundene helst bare vil være friske.

For å sette det på spissen så bør et legemiddelfirma som oppdager en kur ta patent på denne og kaste oppskriften for å unngå å miste kunder/pasienter.

 

 

Hvem tjener penger på at du er frisk og holder deg frisk?

Altså hvem skal jobbe for at du holder deg frisk?

 

Spør du meg så bør alle ta ansvar for egen helse mens de kan, mosjonere regelmessig og spise variert og sunn mat :)

 

 

"Hallo i luken" - Syfilis er en sykdom forårsaket av en bakterie. For mange bakterier så klarer man fortsatt å drepe slike med antibiotikabehandling.

 

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/kjonnssykdommer/syfilis/

 

 

Meslinger kan være alvorlig å få i voksen alder, dersom man ikke har fått det som barn.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Vil du ha diare og kolera?

 

For dette er slik du får diare og kolera.

Folk klarte å overleve før i tida også. Ja folk klarer til og med å overleve ute i villmarken i dag

Folk som synes det er gøy å være ute i naturen drikker ikke grønt, stillestående vann ...

 

Du får røre rundt litt nedi da vettu, så går det bra :)

I Eritrea så jeg en kvinne først vaske klærne sine i sølevann, for deretter å drikke det.

Bushcraft kalles det, og det er sånn mennesker og dyr har overlevd sammen i naturen, inntil for noen få tusen år siden.

Da startet en utvikling som har endt opp i "Æsj! Naturen! Alt som er sunt er laget på fabrikk....."

Pingler :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Dette innlegget er som svar til flere av IntelAmdAti sine innlegg og kan nok ses på som OT, men moderatoren har ikke grepet inn så langt så jeg tar sjansen:

Takk for at du gidder! Så sprøytet samle seg opp, men jeg orket bare ikke enda en runde med grundig research for å avvise tulball.

 

Vil du våset til livs, så får du motargumentere saklig. Eller ti stille. Ditt vås er ikke noe bedre enn mitt vås, så lenge du ikke gidder underbygge påstandene om vås.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Vil du ha diare og kolera?

 

For dette er slik du får diare og kolera.

Folk klarte å overleve før i tida også. Ja folk klarer til og med å overleve ute i villmarken i dag
Gjorde de egentlig det?

Selvsagt "overlevde" mange en god stund, men faktum er at gjennomsnittlig levealder har økt jevnt og trutt i takt med økende forståelse for medisin og vitenskapelige fremskritt. Tror folk har en tendens til å romatisere hvor idyllisk og flott folk hadde det i gamle dager, mens livet i realiteten var svært hardt og ubarmhjertig for de aller fleste. Enkle ting som barnedødelighet, levealder og utallige dødelige sykdommer som rammet folk i alle aldre som i dag ikke engang er et tema da de enkelt forhindres eller behandles effektivt.

Og det var mye bedre. Skal evolusjonen virke må de svakeste lukes vekk. Ved å sette evolusjonen ut av spill, skaper vi ris til vår egen bak fortere enn vi selv aner. Svært store endringer kan skje på veldig få generasjoner, hvis man avler på en annen måte enn naturlig utvelgelgelse. Ta for eksempel oppdretslaks vs villaks. Det er ikke så mange år siden vi startet oppdrett, hvor mange laksegenerasjoner kan det være siden? 20-30? (Vill gjetning). Det er nok til at vi allerede er redd for opodrettslaks som rømmer og blander seg med villaks, så forskjellige har de blitt.

20 - 30 generasjoner mennesker, uten naturlig utvelgelse? Hva da?

 

 

Når er evolusjonen satt ut av spill? Hvor lite suksessfull må en rase være før evolusjon ikke er satt ute av spill igjen?

 

AtW

 

 

Jeg kunne gjenfortelle filmen "idiocracy" i korte trekk her, men det er nesten bedre om du ser den. Det er langt ifra noen dokumentar, men den har svært gode poenger, og endel trekk som det er umulig å ikke kjenne seg igjen i. For eksempel at velutdannede menneske får færre barn, mens folk som ikke har kapasitet til å brødfø barn, de har mange flere.

 

Jeg drar frem eksempelet med laks igjen. Etter noen titalls generasjoner, så er kultivert laks så forskjellig fra villaks, at vi er redd for villaksbestanden vår, som følge av rømt oppdrettslaks. Det er, ihvertfall i prinsippet, akkurat samme fisken, så hvorfor skulle det være farlig å blande oppdrettslaks med villaks?

Vel, det har vist seg at etter få generasjoner med styrt avl, så er "den samme fisken" slettes ikke den samme fisken.

Hva er effekten av at vi mennesker har tuklet med naturlig utvelgelse, i form av at vi ikke lar de svakeste av oss selv dø? Vi holder de svakeste kunstig i live, og hjelper dem gjerne med kunstig befruktning også.

At det er moralsk betenkelig å ikke hjelpde de svakeste syns ihvertfall jeg selv, men la ikke dette bli en moraldebatt vær så snill, det var ikke det jeg ønsket å diskutere her.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Syfilis er nær utryddet i dag i forhold til for 100 år siden - det finnes ingen vaksine mot dette.

Nei, men det finnes medisiner mot det. Er du virkelig så forstokket at du tror at vaksiner er det eneste som kan hindre spredningen av noe?

 

De fleste sykdommer vaksiner angivelig hjelper mot var inne i en nedgående trend lenge før vaksinen kom

Feil.

 

Det optimale for legemiddelindustrien er så mange pasienter som mulig med lengst mulige liv og så mange kroniske lidelser som mulig. Her er det en konfliktinteresse siden kundene helst bare vil være friske.

Da er det jo perfekt at vi har vaksiner så folk ikke dør av sykdommer som er lette å stanse med nettopp vaksiner.

 

Det er utrolig hvor selvmotsigende du er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...