Gå til innhold

79 nordmenn går til søksmål mot Tesla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Digresjon; Smått underlig at det reklameres med begrepet "hestekrefter" mht. eletriske kjørretøy. Jeg finner Watt eller Joule mer passende. Sammenligningen her jo også tapt seg siste 100 år, få i dag har forhold til hva en hest egentlig yter.

Lenke til kommentar

Digresjon; Smått underlig at det reklameres med begrepet "hestekrefter" mht. eletriske kjørretøy. Jeg finner Watt eller Joule mer passende. Sammenligningen her jo også tapt seg siste 100 år, få i dag har forhold til hva en hest egentlig yter.

 

Dyret hest yter ikke alltid likt, nei. Men definisjonen hestekraft er en kjent faktor.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Digresjon; Smått underlig at det reklameres med begrepet "hestekrefter" mht. eletriske kjørretøy. Jeg finner Watt eller Joule mer passende. Sammenligningen her jo også tapt seg siste 100 år, få i dag har forhold til hva en hest egentlig yter.

 

Hestekrefter er en dustete enhet uansett kjøretøytype.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... definisjonen hestekraft er en kjent faktor.

Sant nok, en konstruert verdi, sånn ca 750 Watt. Det artige er jo at det var James Watt selv som først brukte uttrykket (markedsføring, damp skulle jo erstatte hester en gang i tiden).

 

Jeg hadde håpet begrepet forsvant med elbilens inntog. Men, men..

 

Det blir vel kanskje borte når de autonome kjøretøyene kommer for fullt. Da eier folk neppe egne lenger biler lenger og interessen for prestanda tall svinner hen.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Poenget med at hestekrefter er ein dårleg måleeinheit står fortsatt. Det er svært få som har eit forhold til kor mykje ein hest kan yte over lang tid (som er definisjonen).

 

 

1hk = 750W. Å bruke hestekrefter som betegnelse på motorytelse er helt uproblematisk da hestekrefter assosieres mer med motorer og motorytelse enn faktiske hester. De fleste som er moderat bilinteresserte vet godt hva en bil på 100hk yter kontra en bil på 200hk.

 

For folk som ikke er interesserte i bil i det hele tatt spiller det ingen rolle om bilen sies å ha 100hk, 74,5kW, 34,576fantasilomer eller en hvilken som helst arbitrær enhet.

 

Jeg vil påstå at å angi motorytelse i W er mer forvirrende for folk flest. "Hæ, bilen er 75kw? Jeg har en varmeovn på 3kW, er bilen 20 ganger varmere enn den da?"

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Det er riktig, men siden alle måle-enheter er menneske-skapte, så er de alle like fornuftige, objektivt sett.

Subjektivt sett blir den måle-enheten du er mest vant med, den beste  :)

 

Det er faktisk ikke riktig, det er vesentlig enklere å bruke noen måleenheter, det handler ikke bare om hva man er vant til.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er riktig, men siden alle måle-enheter er menneske-skapte, så er de alle like fornuftige, objektivt sett.

Subjektivt sett blir den måle-enheten du er mest vant med, den beste  :)

 

Metrisk er meir logisk. 1 liter vatn veg 1 kg, kor mange pund veg en gallon?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Så metrisk er best for det passer så bra med vann? Hva med de titusener andre stoffer?

Hvor mye veier 1 liter jern? Stein? Bensin?

Nei, den ble for lettvint.

For all del, la oss heller benytte ting uten noen som helst sammenheng siden en ikke oppnår sammenheng i alt. Gjerne et system for hver person. Jeg ser helst avstand målt i jultrelengder, masse målt i antall fjær, volum i bukselommer og arbeid målt i antall spadetak.

 

Fly har ramla ned pga gallon/liter forvirring, men litt må en ofre for å beholde tradisjoner.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det overrasker meg at Tesla lar det gå så langt!

Denne saken er så åpenbar at de burde klare å inngå et forlik med kundene sine.

Men hvis de liker å betale saksomkostninger, så...

Siste sak ble det forlik, utfallet av denne saken er ikke gitt ut fra det.

Et forlik vil jeg karakterisere som å ta delvis skyld for å stilne bråket rundt merket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hestekraft har vært brukt så lenge på motorer (bil og båt mf.) at det skulle ikke være noe problem?

Vel, det er så lenge siden en brukte trekkhester at det burde være unødvendige å fortsatt sammeligne med slike.

Forøvrig er en hk ca 735,5 watt, og lik 75 kg opp en meter på et sekund.[/url]

Aha, enkelt altså.

Det er jo ikke vits i å drive med dette metriske tullet på avstand heller, la oss finne på en "hestelengde", la oss si 735,5 meter, så angir vi hvor langt bilen har kjørt i antall slike. Eller volum, kan jo benytte antall hester som får plass i bagasjerommet. Sett en standard mht. bil, bruk hest på alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...