Gå til innhold

Kraken62 en middels dårlig AIO eller noe annet som gjør den fungerer dårlig hos meg?


Anbefalte innlegg

Pumpehastighet på 100% fra 35 grader, 100% viftehastighet fra 35 grader i CAM programmet under "Cooling"

Edit 11.Januar: Har endret vifte hastighet til 100% konstant når jeg spiller, gjør ingen forskjell på temp.

 

Noe jeg stusser litt over er når pumpe og vifte har nådd 100% så er vanntemp stabil på 29 grader uansett om cpu er 35 eller 60 grader? Skulle tro at jo varmere cpu er jo mer stiger vann temp.

Rom temp ca 20 - 21 grader.

 

Uansett for og få ok temps så må viftene såpass opp i hastighet at jeg hører dem tydelig gjennom head settene mine når jeg spiller, skal jeg OC må viftene og pumpe gå på 100% så tidlig som mulig

 

En annen ting er monteringen, hos meg så står vann inntak og utak står drøyt Kl 4, hvis ikke tar disse bort i Ram.

Har ikke sett i noen beskrivelse at det kan monteres slik, alle instruksjoner viser at dette står kl 3.

Men har sett under FQA at noen spør om dette og da er svaret noe som at eneste konsekvensen av og endre til noe av det samme som jeg har gjort, er at Kraken symbolet kommer på skrå.

 

Skal bytte kjøle pasta i dag og se om det hjelper. Skal også teste med og legge med og legge kabinettet  ned på siden og se om det hjelper(ref min posisjon på pumpa/blokka).

 

Eller har Intel "slurvet" med pasta mellom prosessor og "lokket" litt ekstra på min 8700K slik at varmen ikke "slipper" ut av cpu? Slik jeg bør delidde? Siden vann temp som nevnt er på 29 grader uansett cpu temp over 35 grader?

 

Kjølepasta Noctua H1

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du har nyeste verson av CAM?

 

Det at vanntemp er 29 grader uansett høres rart ut ja. Kan være en bug i CAM eller firmware på Kraken. Delidd av din 8700K kan hjelpe ja, men mest hvis du skal overklokke. Ved stock skal en Kraken X62 holde i massevis.

 

Jeg har satt min X62 i front av kabinettet, så viftene drar kald luft inn. Ulempen er litt høyere skjermkort temps, men ingen krise. Jeg har også byttet ut viftene med 2 stk Corsair ML140 PRO vifter. I CAM har jeg satt X62 til Performance Mode, noe som gjør at viftene ligger på ~900 rpm ved idle og gaming, og ~1100 rpm ved noe sånt som Realbench stresstest. Pumpa går da ved ~2200 rpm idle/gaming og spinner opp til ~2700 rpm max ca. Dette funker da fint med min 6900K @ 4.2 Ghz (HT on) og 4.3 Ghz (HT off).

 

Så vil ikke si at Kraken X62 er dårlig akkurat, men kommer jo an på oppsettet man har så klart :)

Lenke til kommentar

Sis jeg spilte BF1, Stock settings cpu og 01:44 lang økt mest i TDM kart var snitt temp 57 grader, max 69 grader,og minimum 51 grader, men for og klare dette må som sagt vifter og pumpe gå 100%.(vanntemp da 29 grader konstant)

 

Joda kan være bug i programvare eller sensor feil, bytter derfor kjøle pasta senere i dag, Noctua pasta jeg brukte har jeg hatt liggende en stund(uåpnet), har ingen kontroll på hvor lenge(kjøpt flere av disse de siste årene)

 

Edit:

Må nok vente med og bytte kjøle pasta, fant ikke noe jeg vil ha i lokale butikker, kan eventuelt re-paste med den jeg har liggende.

Har bestilt Thermal Grizzly Kryonaut, lav lagerbeholdning av pasta for tiden ser det ut som, men digitalimpuls hadde på lager.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Merkbare forskjeller av bytte av vifter Betroz? Har i dag samme plassering som deg, stock vifter + noen Fractal GP14 vifter (fulgte med R5 kabinettet) i samlet push-pull konfigurasjon. 

 

Noctua NT-H1 er jo en ganske habil pasta, så tviler på det er der problemet ligger, med mindre det knapt e pasta påført. Hvilken volt jobber CPU din med på stock innstillinger under BF1? Vil tippe den "tar lit i" på mengden når alt står på auto.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Merkbare forskjeller av bytte av vifter Betroz?

 

Jeg har ingen tall å vise til, fordi sist gang jeg brukte stock viftene til Kraken, så hadde jeg rad i toppen av kabinettet. Eneste jeg kan si er at jeg er fornøyd med ML140 PRO viftene. Kommer til å bruke dem videre. Youtuberen JayzTwoCents bruker disse også (120mm versonen).

Lenke til kommentar

Høres litt ut som om du ikke får overført varmen fra CPU til det lukka systemet, da vanntemp burde øke under lengre tider med last.

På min Ryzen 1700X @ 4Ghz. legger vanntemp seg raskt på 35c, og havner kanskje på 40c under litt load.

CPU temp varierer mye mer.

 

Vifter holder seg konstant på ca 600rpm i silent mode.

Beste AIO jeg noen gang har hatt.

Lenke til kommentar

 

Merkbare forskjeller av bytte av vifter Betroz?

 

Jeg har ingen tall å vise til, fordi sist gang jeg brukte stock viftene til Kraken, så hadde jeg rad i toppen av kabinettet. Eneste jeg kan si er at jeg er fornøyd med ML140 PRO viftene. Kommer til å bruke dem videre. Youtuberen JayzTwoCents bruker disse også (120mm versonen).

 

 

Ok. Ja har fått med meg at han også er fan (pun intended)  av disse.  Ingen pri å bytte vifter akkurat nå, men får ha det i hodet på veien videre :)

Lenke til kommentar

Ser etter nøyere sjekk at vann temp går opp til max 32 grader og ikke bare 29 som nevnt først.

32 grader vann uansett om cpu er 40 eller 71 grader, gjelder for både korte og lengre økter på flere timer i BF1

 

 

Oppdaterte i ettermiddag fra Bios 0401 til 1003.

Det hadde en positiv effekt på cpu temp, men ga lavere ytelse.

Uten "oc" gikk ikke cpu over 3.5 gHz, måtte endre til synkroniser alle kjerner så gikk den opp til 4.7GHz.

De8auer og de andre pre oc settings var også satt ned med 0.2 Ghz.

Kan heller ikke lengre bare endre multiplier til 5.0 for og kunne kjøre 5Ghz, nå blir det crash.

Har etter bios oppdatering ikke sett over 59 grader på cpu(vann 32 grader), vann har også 32 grader ved 40 grader.

Før oppdatering var 71 grader det høysete jeg så uten cpu oc

Alle temps er ved spilling i BF1

 

Også på identiske settings i BF1 er det dårligere når det kommer til FPS

 

Første tanken var og rulle tilbake til bios 0401 men oppdaget så at på ellers identiske settings på hardware, game meny og i bios ble bildet i BF1 merkbart bedre(???) selv om FPS var litt lavere(197 mot 175 - 185 i snitt, minimum fps opp til 40 fps lavere, max fps 201 før og etter.)

Samt at cpu ble noe kaldere.

Så for nå blir jeg på bios 1003.

 

Får vel Kryonaut pasta i morgen, får da teste mer på Kraken, om det ikke blir mer bevegelse i Kraken vann temp da får jeg høre med Komplett hva de synes.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg bruker kjølepastaen til Noctua, og den funker knall den :)

 

Har kjølepasta noe å si egentlig? Altså sammenlignet med det som kommer med produktet. Husker jeg brukte å vaske av pastan som var på og smørte på egen før, men på tempratur så har vel type kjølepaste lite å si for en "normal" gamer?

Lenke til kommentar

 

Jeg bruker kjølepastaen til Noctua, og den funker knall den :)

 

Har kjølepasta noe å si egentlig? Altså sammenlignet med det som kommer med produktet. Husker jeg brukte å vaske av pastan som var på og smørte på egen før, men på tempratur så har vel type kjølepaste lite å si for en "normal" gamer?

 

 

Viktigste er at du faktisk har kjølepasta mellem CPU og kjøleren, og at du tar riktig mengde på. At du passer på at kjøleren sitter skikkelig på. Temperatur forskjellene mellom de topp 5 ulike pastaene er små, men mellom den aller billigste og den dyreste så er det forskjell. Den til Noctua er bra og koster ikke mye penger :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk du ordnet det?

Om det er meg du mener så Ja.

 

Byttet vifter til  2 stk Noctua NF-A14 iPPC-3000 PWM 140mm, kan da kjøre mye lavere hastighet på viftene.  https://www.komplett.no/product/816910/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/vifter/noctua-nf-a14-ippc-3000-pwm-140mm-vifte?noredirect=true?noredirect=true#

 

Byttet til Kryonaut pasta.

 

Vanntemps er  de samme, men CPU temp er  gått ned.

 

Med CPU @5.0GHz ligger temps fra 45 til 55 grader og peaks opptil 61 grader i BF1 på standard vifteprofil på CPU profil.

 

Så bytte av vifte reduserte støy betraktelig grunnet kunne oppnå samme vanntemp med lavere hastighet, og bytte til Kryonaut pasta hjalp da en med samme vann temp fikk lavere CPU temp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...