Gå til innhold

Hva tenker dere om slike hendelser?


Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål angående hendelsen i lenken under. Den handler om en jente som ble voldtatt og fikk alvorlige skader, hun døde senere av en uspesifisert årsak (jeg tror det var selvmord). Mannen slapp derfor å betale erstatning, og har i tilegg fått en ganske mild straff for hendelsen.

 

Jeg vil gjerne høre hva du tenker om slike hendelser. Alle kan svare, men jeg vil gjerne ha svar fra forumbrukere som ikke bryr seg noe særlig om slike hendelser.

 

1. Provoserer slike hendelser deg, eller er du likegyldig?

 

2. Synes du straffen han fikk var rettferdig?

 

3. Hvorfor tror du norske medier ikke rapporterer om slike saker?

 

4. Synes du slike hendelser bør rapporteres av media, eller bør de holdes skjult. Hvis de bør holdes skjult, hvorfor vil du skjule slike hendelser?

 

Fria Tider: http://www.friatider.se/kvinnan-dog-efter-v-ldt-kten-s-nu-slipper-han-b-de-utvisning-och-skadest-nd

SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ung-man-misstankt-for-valdtakt

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Provoserer slike hendelser deg, eller er du likegyldig?

 

Jeg kan føle at rettferdigheten ikke har skjedd (for lav straff eller at noen unnslipper påtale)

 

Men det også i saker der gjerningsperson(ene) er norske. F.eks. drapet på Nils Olav Bakken, der mor og sønn slapp unna straff til tross for medvirkning i forbrytelsen.

 

Og, jeg blir også provosert av at enkelte aktører siler ut saker som kun omhandler andre etnisiteter.

Lenke til kommentar

Men det også i saker der gjerningsperson(ene) er norske. F.eks. drapet på Nils Olav Bakken, der mor og sønn slapp unna straff til tross for medvirkning i forbrytelsen.

I den saken fikk gjerningsmannen 17 år fengsel, mor fikk 2 års fengsel og sønnen fikk 5 års fengsel. (kilde) Høres vesentlig mer rettferdig ut enn 2 år og ingen erstatning for grov voldtekt.

 

I tillegg så fikk denne saken mange artikler fra vanlige medier, ikke bare en stakkarslig rubrikk i SVT.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Har brukt mange timer og dager av livet mitt på å fundére over det etiske rundt dette med voldtekt og straff. Det er svært vanskelig å finne ut av. Jeg prøver å tenke på hva en dommer og advokater i rettssystemet legger til grunn når de skal dømme.

 

De prøver vel å se alt i perspektiv. De fleste som blir usympatiske, følelsesløse og kyniske, er vel ofte født inn i slike miljøer. Mishandlet som barn, kanskje seksuelt misbrukt som barn. Hvis de blir dømt til fengsel på livstid, så vil ikke det direkte hjelpe dem. Jeg kan jo forstå det.

 

Men hva med offeret? Her har man altså det mest hellige i livet som blir forstyrret, også (eller kanskje spesielt) psykologisk. Dette ødelegger mennesker (det er vel 99% kvinner) for livet, skaper traumer som er der hele livet og skaper ringvirkninger i deres miljø.

 

Så hvorfor får de da så lave straffer?

 

Det er som jeg alltid har kommet frem til; Grunnen til at de blir så kyniske er altså at de er født inn i dårlige miljøer. Da må kunnskap om dette temaet inn som fag i skolen, der alle går for å lære. Altså, psykologi, læren om menneskesinnet, hva som er normalt, hvordan søke hjelp hvis man blir mishandlet, hvordan hjelpe andre best mulig. Det er sånn mangel på psykologer, så hvorfor ikke få dette inn som fag i skolen? Det ville gjort hele samfunnet tryggere.

 

Det er vanskelig å se noen annen permanent og samtidig fredelig løsning på problemet. Vi skal ikke bruke vold, så da må man gå til den andre enden; Kunnskap, visdom, lærdom. Siden psykologi er det faget som skal lære om menneskesinnet, så kan jeg ikke forstå hvorfor dette ikke alleréde er fag i skolen. Behøver ikke å være å skrive 10-siders emner om hvordan hjernen til de verste psykopatene og slike bøker som må pugges fra dag 1, men enkle, vanlige og sunne vaner og lærdom.

Lenke til kommentar

Rapporterer medier veldig ofte om voldtekter..?

I Norge var der 2300 anmeldelser for voldtekt i 2016.
Jeg husker ikke å lese svært mye om voldtekter i Norge i avisene.
Unntatt nettopp overfallsvoldtekter og overgrep mot barn avdekket av Kripos.

 

Det vi vet er at mørketallene for anmeldelser i all hovedsak skyldes voldtekt utført av partner eller en bekjent -- i Norge.

https://www.nrk.no/norge/_-9_4-prosent-av-kvinner-voldtatt-1.11570014

Minst 9.4% av jenter har blitt utsatt
86% kjente sin overgriper.

 

Men så igjen -- de eneste som bryr seg om voldtekter blir rapportert av aviser er folk på høyresiden som ønsker å klandre asylsøkere -- som ikke bryr seg om jenter.
Da ville de reagert på voldtektene som ikke anmeldes og gjerningspersonene som går totalt fri om de brydde seg om jenter.

Hvorfor skriver ikke avisene om jentene som blir gruppevoldtatt av norske gutter og må ta abort -- og som ikke kan anmelde..?

 

 

Jeg var så uskyldig dengang. Så naiv. Det er jo det jeg var. Ikke dum, som jeg liker å tenke. Uansvarlig. Kom til oss på fest, sa de. Jeg tenkte at jeg som andre ungdommer burde feste jeg også. Ikke bare sitte hjemme med bøkene mine, som jeg likte å gjøre. Jeg hadde ingen erfaring med andre ungdommer, fest gutter eller alkohol. Da jeg kom frem var det bare de. Tre gutter. Spurte om ikke flere skulle komme. Joda, sa de. Og ga meg alkohol å drikke. Sprit. Det tok vel ikke mye alkohol før jeg var så beruset at motstand ble vanskelig. De tok meg ned i kjelleren. Satte på en sånn type film. Norske gutter. Fra et besteborgerlig hjem. Såkalte ordentlige gutter. Gutter som ikke gjør sånt. De hadde sjenket meg så full at jeg var (heldigvis) nærmest bevisstløs på dette tidspunktet. Jeg ble borte. Våknet i seng. En over meg. Jeg var våken nok i noen minutter til å spørre «hvorfor gjør dere dette mot meg». Så hedigvis ble jeg borte igjen. Skammen da de vekket meg tidlig om morgen for å sende meg hjem.

Ble gravid. Skammen ble større enn størst. Da jeg var på sykehuset for å ta abort, ville de ansatte ikke (slik jeg oppfattet dem) ha noe med en sånn som meg å gjøre. Det var det aller verste. De ville at jeg skulle overnatte for så å gjennomføre abort morgenen etter. Så forlot de meg. Alene. På et sykehusrom. Ingen som pratet med meg. Spurte hva som hadde skjedd. Og dette husker jeg nesten mest tydelig selv, om mye av dette også er fortrengt. Denne sårheten. Ensomheten. Den ultimate skammen. Det vi ikke skulle snakke om. At jeg hadde kommet i ulykka. Det var mitt å bære alene. Dette er ingenting å snakke om, hva som har skjedd, du er en skjøge og en tøs som har fristet unge menn fra gode hjem til å begå slike handlinger mot deg. Dette er det som skjer med dårlige jenter som deg.

Jeg gikk fra å være ei jente som var så ordentlig og skoleflink og som elsket å være med bøkene sine til å være det de projiserte meg til å være. The dark years som fulgte.
Og nå leser jeg her at det er kø for å dele slik historie. Vi er så mange. Jeg har allerede lest en del  historier før jeg skrev min. HVOFOR?!?!!!? HVORDAN KAN SLIKT GÅ AN?!? At så mange jenter / kvinner (noen få gutter / menn) kan utsettes for så mange former for overgrep og et samfunn REAGERER IKKE?!???! Det gjør like så vondt, som alt det jævlige jeg har overlevd, at dette er så altfor normalt og at det er en del av jenter/kvinners erfaringsverden.

http://www.morketall.no/

Joda.

Fortsette å fokuser på innvandrerene.


Men så igjen -- de eneste som bryr seg om at voldtekter blir rapportert av aviser er folk på høyresiden som ønsker å klandre asylsøkere, og de bryr seg ikke om voldtekter uansett.
De ignorerer glatt at venninnene deres utsettes for voldtekt, bare gjerningsmannen ikke er utlending.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Rapporterer medier veldig ofte om voldtekter..?

De rapporterer om noen voldtekter, f.eks. voldtektsaken i Hemsedal ble rapportert godt.

 

De kan ikke selvfølgelig nevne alle, men de kan nevne saker som folk føler er urretferdig, eller saker som er spesielt grove.

 

Det vi vet er at mørketallene for anmeldelser i all hovedsak skyldes voldtekt utført av partner eller en bekjent -- i Norge.

https://www.nrk.no/n...tatt-1.11570014

Minst 9.4% av jenter har blitt utsatt

86% kjente sin overgriper.

Du kan ikke bruke voldtektstall for 2016 og sammenligne dem med gjennomsnittet i 1960 - 2016. Tall fra idag viser at vesentlig færre kjenner gjerningsmannen.

Og at de kjenner gjerningsmannen betyr ikke at han ikke er en innvandrer, eller at de kjenner han godt.

 

Det er også rapportert fra Sverige at majoriteten av de som blir dømt for grove og gruppevoldtekter blir gjort av innvandre, og det er gjerne slike saker som blir rapportert i medier.

 

Men så igjen -- de eneste som bryr seg om voldtekter blir rapportert av aviser er folk på høyresiden som ønsker å klandre asylsøkere -- som ikke bryr seg om jenter.

Da ville de reagert på voldtektene som ikke anmeldes og gjerningspersonene som går totalt fri om de brydde seg om jenter.

Det er ikke riktig for min del, jeg ville reagert uansett hva slags hudfarge han har. Jeg reagerer på dommen, ikke på hva han het.

 

Jeg ser at folk som deg reagerer ikke, og jeg ønsker å få vite hvorfor men du gadd ikke å svare på spørsmålene. F.eks. er du likegyldig og synes du straffen var rettferdig?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Men så igjen -- de eneste som bryr seg om at voldtekter blir rapportert av aviser er folk på høyresiden som ønsker å klandre asylsøkere, og de bryr seg ikke om voldtekter uansett.

De ignorerer glatt at venninnene deres utsettes for voldtekt, bare gjerningsmannen ikke er utlending.

Du er ekstremt stappfull av fordommer. Og jeg tror faktisk ikke du selv er klar over det...

 

Her sier du vel også at du selv ikke bryr deg om hvorvidt voldtekter blir rapportert av aviser. Om jeg forstår deg rett.

Endret av Løgn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har brukt mange timer og dager av livet mitt på å fundére over det etiske rundt dette med voldtekt og straff. Det er svært vanskelig å finne ut av. Jeg prøver å tenke på hva en dommer og advokater i rettssystemet legger til grunn når de skal dømme.

 

Sikkert en del oppi der som har interesser av at straffene holdes kunstig lave.. ;)

 

Føler det er litt mye fokus på å hjelpe gjerningspersoner i stedet for å straffe/hevne.

Lenke til kommentar

 

Har brukt mange timer og dager av livet mitt på å fundére over det etiske rundt dette med voldtekt og straff. Det er svært vanskelig å finne ut av. Jeg prøver å tenke på hva en dommer og advokater i rettssystemet legger til grunn når de skal dømme.

 

Sikkert en del oppi der som har interesser av at straffene holdes kunstig lave.. ;)

 

Føler det er litt mye fokus på å hjelpe gjerningspersoner i stedet for å straffe/hevne.

 

Det har nok sammenheng med at det virker. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

1. Provoserer slike hendelser deg, eller er du likegyldig?

For alle med et snev av rettferdighetsfølelse bør vel slike hendelser provosere. 

 

2. Synes du straffen han fikk var rettferdig?

Nei, her har rettsstaten feilet så til de grader. Slike saker er med på å uthule borgernes respekt for rettsstaten.

 

3. Hvorfor tror du norske medier ikke rapporterer om slike saker?

Det er sannelig ikke godt å si.

 

4. Synes du slike hendelser bør rapporteres av media, eller bør de holdes skjult. Hvis de bør holdes skjult, hvorfor vil du skjule slike hendelser?

Frie medier har vel ikke interesse av å holde slike ting skjult? Eller? :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Føler det er litt mye fokus på å hjelpe gjerningspersoner i stedet for å straffe/hevne.

Vel, det er ikke for intet at det heter kriminalomsorgen. Smak litt på ordet. :)

Lenke til kommentar

snip

 

Takk for svar, første bruker som har svart på alle spørsmålene. 

 

For alle med et snev av rettferdighetsfølelse bør vel slike hendelser provosere. 

 

Du skulle tro det, men basert på de svarene jeg har fått så tror jeg en del ikke bryr seg. Grunnen til at noen av brukerene ikke svarer på spørsmålene, er fordi de vil ikke innrømme at de er likegyldige.

 

Se på Red Frostraven sitt innlegg. Ingen steder viser han sympati for offeret. ingen steder viser han irritasjon over dommen, og han sa at media rapporterer sjeldent om voldtekter, men sa ingen steder at media burde rapportere mer. Jeg har heller ikke sett han vise sympati for offerene i saker som omhandler hvite gjerningsmenn. Han kom til og med en historie selv, men sa aldri "jeg synes denne saken er trist også". Han var mest provosert over at jeg nevnte en historie hvor gjerningsmannen var en innvandrer.

 

Jeg har sett slike holdninger fra flere på venstresiden, og andre har sett det samme. De viser masse sympati for en jente som opplevde rasisme fra sjefen, men viser ingen sympati for en jente som ble gruppevoldtatt på veien hjem og senere tar selvmord. Jeg tror det er fordi de er mer fokusert på maktstrukturer og de forstår ikke hvor mye skade voldtekt, og spesielt grove voldtekter påfører offerene. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Takk for svar, første bruker som har svart på alle spørsmålene. 

Bare hyggelig. :)

 

Du skulle tro det, men basert på de svarene jeg har fått så tror jeg en del ikke bryr seg. Grunnen til at noen av brukerene ikke svarer på spørsmålene, er fordi de vil ikke innrømme at de er likegyldige.

Det får de selv stå for. Selv blir jeg rasende når jeg hører om sånne saker.

 

Se på Red Frostraven sitt innlegg. Ingen steder viser han sympati for offeret. ingen steder viser han irritasjon over dommen, og han sa at media rapporterer sjeldent om voldtekter, men sa ingen steder at media burde rapportere mer. Jeg har heller ikke sett han vise sympati for offerene i saker som omhandler hvite gjerningsmenn. Han kom til og med en historie selv, men sa aldri "jeg synes denne saken er trist også". Han var mest provosert over at jeg nevnte en historie hvor gjerningsmannen var en innvandrer.

Det må nesten Red Frostraven svare for. :)

 

Jeg har sett slike holdninger fra flere på venstresiden. De viser masse sympati for jenta som opplevde rasisme fra sjefen, men viser ingen sympati for en jente som ble gruppevoldtatt på veien hjem og senere tar selvmord. Jeg tror det er fordi de er mer fokusert på maktstrukturer og de forstår ikke hvor mye skade voldtekt påfører offerene.

Venstresiden sin politikk baserer seg jo på maktstrukturer (klassekamp, rike mot fattige, kvinner mot menn, etc), så det er vel ikke så rart? Dessuten er venstresiden eksperter på å spille på følelser, og da fenger kanskje rasisme fra sjefen mer enn voldtekt. Hvem vet, jeg forstår det ikke.

Lenke til kommentar

Dette ødelegger mennesker (det er vel 99% kvinner) for livet.

 

Det er feil. Det er slettes ikke uvanlig at menn blir voldtatt, spesiellt etter den ganske brede definisjonen vi har i dag.

En kjapp statistikk https://www.rainn.org/statistics/victims-sexual-violence

En artikkel med litt fler tall https://www.theatlantic.com/science/archive/2016/11/the-understudied-female-sexual-predator/503492/

En til http://www.slate.com/articles/double_x/doublex/2014/04/male_rape_in_america_a_new_study_reveals_that_men_are_sexually_assaulted.html

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Rape_of_males

 

Menn anmelder sjelden voldtekt og sexuellt misbruk. Ofte henger det sammen med den gamle oppfatningen av at menn er "det sterke kjønn" og man kvier seg dermed for å anmelde og menn "skademinimerer" hendelsene.

 

Utsagnet om 99% hører fortiden til. Vi bør virkelig få fokus på voldtekt av menn som har hatt sin plass i skapet eller glemmeboka i så mange år.

 

For ikke å snakke om vold i hjemmet mot menn.

Lenke til kommentar

 

Men så igjen -- de eneste som bryr seg om at voldtekter blir rapportert av aviser er folk på høyresiden som ønsker å klandre asylsøkere, og de bryr seg ikke om voldtekter uansett.

De ignorerer glatt at venninnene deres utsettes for voldtekt, bare gjerningsmannen ikke er utlending.

Du er ekstremt stappfull av fordommer. Og jeg tror faktisk ikke du selv er klar over det...

 

Her sier du vel også at du selv ikke bryr deg om hvorvidt voldtekter blir rapportert av aviser. Om jeg forstår deg rett.

Jeg sier at jeg er usikker på om den skjeve fordelingen av rapporterte voldtekter er heldig;

 

De fleste som voldtas voldtas hverken gjennom overfallsvoldtekter eller av fremmede.

 

Men med en gang utlendinger står bak, så er plutselig norske menn på pletten for å lynsje, og ønsker sakene i avisene.

 

Helst med navn og bilde.

 

Dette fokuset tror jeg bidrar til at majoriteten av voldtekter blir vanskeligere å rapportere;

 

I Norge blir 1 av 10 voldtekter anmeldt, og circa 1 av 100 voldtektsmenn dømt.

 

Jeg er helt enig i at antall dømte må opp.

Men det er bare så sykt dobbeltmoralskt at det først er når utlendinger voldtar at noen på høyresiden gidder å engasjere seg i et samfunnsproblem som har vart betydelig mye lengre enn vi har hatt asylsøkere.

 

Og det viktigste i første omgang er ikke høyere straffer, men flere dømte.

 

Nesten 99% av voldtektsforbrytere i Norge går fri:

Maksimalt 10% av tilfellene anmeldes.

Av disse fører 10% til dom.

 

Det betyr at det er 99% sjanse for at du slipper unna med å voldta en jente på fest.

 

Det er et større problem enn at den 1%-en som dømmes får lave straffer.

 

Jeg lurer også på hva ofrene for voldtekt mener om at voldtekten deres får mediedekning - før jeg tar stilling til spørsmålet om det burde rapporteres mer om voldtekt.

 

---

 

Og fordomsfull?

Vis meg gjerne hvor høyresiden har brydd seg om voldtekt tidligere.

 

Jeg husker godt Roy Moore sine overgrep mot mindreårige jenter bare bli feid under teppet, fordi han er på høyresiden, og ikke asylsøker.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Og fordomsfull?

Vis meg gjerne hvor høyresiden har brydd seg om voldtekt tidligere.

Feil. Her tror jeg det er like greit å peke deg i retning av Hitchen's razor. Eventuelt kan du selv starte med å begrunne påstandene om at

1. "De eneste som bryr seg om at voldtekter blir rapportert av aviser er folk på høyresiden som ønsker å klandre asylsøkere"

2. "[Folk på høyresiden] bryr seg ikke om voldtekter uansett"

3. "[Folk på høyresiden] ignorerer glatt at venninnene deres utsettes for voldtekt, bare gjerningsmannen ikke er utlending"

 

Både det faktum at alle dine tre påstander er direkte feil og er direkte ment for å stigmatisere høyresiden selv om tråden og saken handler om noe helt annet, og det faktum at du deretter i din forsvarstale faktisk forsøker å legge skylden på høyresiden for at voldtekter underrapporteres... viser temmelig klart at din virkelighetsoppfatning, spesielt angående høyresiden, er en karikatur. Dersom du selv virkelig ikke innser dette, vil jeg si det kvalifiserer til vrangforestillinger. Særlig tatt i betraktning at din egen eksistens og deltakelse i denne tråden motbeviser din første påstand om høyresidens angivelige eksklusivitet angående interesse for voldtektssaker i media.

 

 

De fleste som voldtas voldtas hverken gjennom overfallsvoldtekter eller av fremmede.

 

Men med en gang utlendinger står bak, så er plutselig norske menn på pletten for å lynsje, og ønsker sakene i avisene.

 

Helst med navn og bilde.

 

Dette fokuset tror jeg bidrar til at majoriteten av voldtekter blir vanskeligere å rapportere;

 

 

 

Du viste tilsvarende vrangforestillinger i venstrevridd media-tråden, og har tilsynelatende kasta inn håndkleet etter at jeg påpekte det. Hvilket er like greit. Det kommer ingenting nyttig ut av deg når du bobler over av fordommer og forakt.

 

Pust med magen.

 

Jeg husker godt Roy Moore sine overgrep mot mindreårige jenter bare bli feid under teppet, fordi han er på høyresiden, og ikke asylsøker.

Den diskusjonen er du velkommen til å videreføre i riktig tråd. Hvis du klarer å holde hodet kaldt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...