Gå til innhold

Hva tenker dere om slike hendelser?


Anbefalte innlegg

Feil. Her tror jeg det er like greit å peke deg i retning av Hitchen's razor. Eventuelt kan du selv starte med å begrunne påstandene om at

1. "De eneste som bryr seg om at voldtekter blir rapportert av aviser er folk på høyresiden som ønsker å klandre asylsøkere"

2. "[Folk på høyresiden] bryr seg ikke om voldtekter uansett"

3. "[Folk på høyresiden] ignorerer glatt at venninnene deres utsettes for voldtekt, bare gjerningsmannen ikke er utlending"

 

Jeg husker godt Roy Moore sine overgrep mot mindreårige jenter bare bli feid under teppet, fordi han er på høyresiden, og ikke asylsøker.

Den diskusjonen er du velkommen til å videreføre i riktig tråd. Hvis du klarer å holde hodet kaldt.

 

1: Vis meg gjerne tilfeller hvor du eller andre på høyresiden snakker om at det rapporteres for lite om voldtekt i avisene, utenom konteksten asylsøkere.

 

2: Vis gjerne til noe politisk vedtak i regi av høyrepartier som tar sikte på å få kvinner til å rapportere voldtekter, eller i det hele tatt diskusjoner om hva som kan gjøre med underrapporteringen av voldtekter.

 

3: Jeg tror ikke dette eller punkt 2 handler om manglende vilje, men om manglende evner.

Som vi ser i Moore-saken, så tror de bare ikke på jenter som forteller at de har blitt utsatt for overgrep:

Det var praktisk talt ingen republikanere i Alabama som trodde på jentene som stod frem med overgrepshistorier, selv etter at historiene ble grundig verifisert.

Og Moore er absolutt relevant for denne diskusjonen:

Det er overgrepsanklager og en overgriper som ikke blir dømt i det hele tatt for å kle av og antaste en mindreårig.

 

===

 

Jeg er interessert i at voldtektssaker oppklares -- og ønsker ikke mer saker i media, med mindre det dokumenteres at ofrene for voldtekt synes at det er greit at det kommer fokus på konkrete voldtektssaker i media.

 

Voldtektsproblematikken går det helt fint an å diskutere i medier; det er konkrete saker hvor ofrene og de anklagde kan identifiseres man bør være varsomme med.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Vis meg gjerne tilfeller hvor du eller andre på høyresiden snakker om at det rapporteres for lite om voldtekt i avisene, utenom konteksten asylsøkere.

Åja, jeg trodde du visste hva Hitchen's Razor er. Det er altså du som skal underbygge dine egne påstander. Ikke jeg som skal motbevise dem før du selv har gjort rede for dem.

 

Og påstanden din var ikke at høyresiden kun snakker om voldtekter dersom den mistenkte er en en asylsøker. Du sa at høyresiden er de eneste som i det hele tatt bryr seg om at voldtekter kommer frem i media.

 

2: Vis gjerne til noe politisk vedtak i regi av høyrepartier som tar sikte på å få kvinner til å rapportere voldtekter, eller i det hele tatt diskusjoner om hva som kan gjøre med underrapporteringen av voldtekter.

Igjen, her er det altså du som må underbygge din egen påstand om at folk på høyresiden ikke bryr seg om voldtekter. "Folk på høyresiden" er heller ikke utelukkende politikere. Med mindre du også mener at det kun er høyrepolitikere som engasjerer seg i avissaker som omtaler voldtekt utført av asylsøkere... Det er vanskelig å følge med på tankegangen din fordi det bare er rør.

 

3: Jeg tror ikke dette eller punkt 2 handler om manglende vilje, men om manglende evner.

Som vi ser i Moore-saken, så tror de bare ikke på jenter som forteller at de har blitt utsatt for overgrep:

Det var praktisk talt ingen republikanere i Alabama som trodde på jentene som stod frem med overgrepshistorier, selv etter at historiene ble grundig verifisert.

Og Moore er absolutt relevant for denne diskusjonen:

Det er overgrepsanklager og en overgriper som ikke blir dømt i det hele tatt for å kle av og antaste en mindreårig.

Igjen feiler du i å underbygge din egen påstand. Moore-saken beviser ingenting angående "folk på høyresiden" sin holdning til egne venninner dersom de skulle blitt voldtatt.

 

Dette er bare surr, og du har atter en gang rodd deg langt ut til havs.

 

Moore-saken kan du diskutere videre i riktig tråd.

 

Jeg er interessert i at voldtektssaker oppklares -- og ønsker ikke mer saker i media, med mindre det dokumenteres at ofrene for voldtekt synes at det er greit at det kommer fokus på konkrete voldtektssaker i media.

 

Voldtektsproblematikken går det helt fint an å diskutere i medier; det er konkrete saker hvor ofrene og de anklagde kan identifiseres man bør være varsomme med.

Jeg er enig i at offeret i voldtektssaker ikke bør kunne identifiseres for allmennheten gjennom avisoppslagene, med mindre de selv ønsker det. Og det skjer heller ikke. Men å rapportere på voldtekt, særlig med brutal vold, er en del av nyhetsbildet.

 

Når det gjelder andelen voldtektssaker i media, så har du vel selv påpekt at nesten ingen voldtektssaker engang anmeldes. Det er lang ifra noen majoritet som havner i avisa.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

 

Det har nok sammenheng med at det virker. 

 

Så klart. Om du ble voldtatt ville du i hovedsak vært bekymret for gjerningspersonens fremtid, ve og vel, eller hadde du vært mest opptatt av at hen skulle straffes i proposjon til handlingen du ble utsatt for?

 

Det har ingenting med straffesystemet å gjøre. Det er opp til helsevesenet å ta seg av offeret, og rettssystemet og straffesystemet å sikre at gjerningsmann ikke gjentar handlingen. 

Systemet vi har virker. Dømte forbrytere begår sjelden nye kriminelle handlinger i forhold til andre land, og det er den ENESTE statistikken som har påvirkning på hvordan vi bruker straffesystemet vårt. 

Det virker. 

Lenke til kommentar

Og bare for å svare på spørsmålene:
 

1. Provoserer slike hendelser deg, eller er du likegyldig? 

 

Urettferdighet provoserer meg.

 

2. Synes du straffen han fikk var rettferdig?

 

Vi kjenner ikke fakta i saken, og har ingen nøytral kilde til alle fakta i saken.
Jeg vil vær forsiktig med å hoppe til konklusjoner.

-Hun kan ha vært totalt uskyldig og møtt ham på sin første date noensinne, jomfru og med intensjon om å se en film.
-De kan ha hatt en avtale om å ha sex, over en dating-app, og kommet i krangel under sex.
-Hun kan ha avtalt sex mot penger, og han trodde at hun bare tullet om det med betaling fordi de møttes på en dating app, og ble ekstremt sint og såret over at hun faktisk var prostituert og faktisk krevde penger for å ha sex.

Det er vanlig å anta det verste om gjerningsmannen og det beste om offeret.
Men virkeligheten er ikke alltid svart/hvitt.
 

3. Hvorfor tror du norske medier ikke rapporterer om slike saker?

 

 

Generelt sett:
Av hensyn til offeret og offerets familie / partner(e), og for å forhindre at voldtatte får inntrykk av at de risikerer å få voldtekten sin på forsiden av aviser om de anmelder -- for å forhindre at enda færre blir anmeldt og dømt for en av de mest alvorlige og mest underrapporterte forbrytelsene vi har.

 

4. Synes du slike hendelser bør rapporteres av media, eller bør de holdes skjult. Hvis de bør holdes skjult, hvorfor vil du skjule slike hendelser?

 

Jeg trenger mer informasjon om ofrene sine meninger om temaet -- fra anonyme undersøkelser --for å gjøre meg opp en mening.
Ønsker de situasjonene sine beskrevet i media?

---

 

 

Rapporterer medier veldig ofte om voldtekter..?


De rapporterer om noen voldtekter, f.eks. voldtektsaken i Hemsedal ble rapportert godt.

De kan ikke selvfølgelig nevne alle, men de kan nevne saker som folk føler er urretferdig, eller saker som er spesielt grove.

Det vi vet er at mørketallene for anmeldelser i all hovedsak skyldes voldtekt utført av partner eller en bekjent -- i Norge.
https://www.nrk.no/n...tatt-1.11570014
Minst 9.4% av jenter har blitt utsatt
86% kjente sin overgriper.


Du kan ikke bruke voldtektstall for 2016 og sammenligne dem med gjennomsnittet i 1960 - 2016. Tall fra idag viser at vesentlig færre kjenner gjerningsmannen.

Og at de kjenner gjerningsmannen betyr ikke at han ikke er en innvandrer, eller at de kjenner han godt.

Det er også rapportert fra Sverige at majoriteten av de som blir dømt for grove og gruppevoldtekter blir gjort av innvandre, og det er gjerne slike saker som blir rapportert i medier.

 

Den svenske statistikken basert på spørreundersøkelsen viser ikke statistikk for relasjoner i voldtekter -- den viser relasjon ved voldtekt, blotting, seksuell trakassering OG tafsing.

Det at noen kniper noen på baken eller brystet på et utsted gir +1 til ukjent -- mens en gruppevoldtekt begått av venner gir +1 til bekjente/venner, som i eksempelet hvor den norske jenten ble voldtatt av tre norske gutter; venner/bekjente, men aldri anmeldte.

Det er verdt å merke seg at overfallsvoldtektene bare er liten del av de anmeldte voldtektene -- og at bare omlag 10% av voldtekter blir rapportert; samtidig som at vi vet at de fleste grove voldtekter er utført av partner, og aldri blir anmeldt.
 

 

Men så igjen -- de eneste som bryr seg om voldtekter blir rapportert av aviser er folk på høyresiden som ønsker å klandre asylsøkere -- som ikke bryr seg om jenter.
Da ville de reagert på voldtektene som ikke anmeldes og gjerningspersonene som går totalt fri om de brydde seg om jenter.


Det er ikke riktig for min del, jeg ville reagert uansett hva slags hudfarge han har. Jeg reagerer på dommen, ikke på hva han het.

Jeg ser at folk som deg reagerer ikke, og jeg ønsker å få vite hvorfor men du gadd ikke å svare på spørsmålene. F.eks. er du likegyldig og synes du straffen var rettferdig?

 


Jeg kjenner ikke detaljene i saken.
Det er kanskje en grunn til at han bare fikk to år i fengsel.



---

Det faktum at knapt nok 1% av voldtekter fører til en dom er mer urovekkende enn at vi ikke vet hvorfor vedkommende fikk en lav straff i dette tilfellet.

Jeg skulle likt å se ordentlig statistikk fra Sverige.

Blir 2% av voldtektsmennene fengslet der?
Blir rundt 1% blir anmeldt og får fengselsstraff, som i Norge?

Statistikken for dømte i Sverige, alene, ignorerer det faktum at jenter har vanskeligere for å anmelde bekjente, slekt og kollegaer enn fremmede.
Fordi de kan måtte forholde seg til disse personene i overskuelig fremtid, og risikerer å måtte slutte å omgås steder eller personer denne personen går.
#metoo gjør en god jobb med å gjøre det greiere å rapportere overgrep begått av bekjente, også.
Men statistikken fra #metoo kommer blir brukt mot asylsøkerene uansett.

Jeg tror hverken Sverige eller Norge har betydelig større problemer med grove voldtekter utøvd av asylsøkere, enn kvinner allerede har problemer med grove voldtekter blant egne landsmenn:

Circa halvparten av de voldtatte norske kvinnene rapporterte at de var redde for å bli skadet eller drept under voldtekten.
50% av de som voldtas har vært utsatt for grov vold, og 40% har vært utsatt for grov vold av partneren.
Ingen av statistikkene omtalte grov voldtekt, men i og med at halvparten var redd for å bli skadet eller drept.

Over 200 000 kvinner i Norge har blitt voldtatt.
De fleste av disse lenge før det kom asylsøkere til Norge.

Ved grov voldtekt -- eller; Der det ble brukt makt og/eller trusler om vold, var offerets relasjon til overgriperen(e):
Kjæreste/partner/ tidligere partner 40.6%
Annen familie/slekt 8.3%
Venner/bekjente/Nabo/kolleger 44.5%
Autoritetspersoner 4.4%
Ukjente 22%
Ukjente alene 14% (har bare blitt voldtatt av ukjente *)

* De resterende 8% mellom 14 og 22 -- mellom "ukjent" og "ukjent alene" har blitt voldtatt av minst en ukjent og minst en bekjent.
https://www.regjeringen.no/contentassets/a0f79a10854045c68770c5408e2b3d66/nkvts_vold-voldtekt-2014.pdf

Personlig vi jeg si at en bekjent er:
Person jeg har telefonnummeret til eller har på facebook, eller snakker med ofte, som ikke er autoritet, nabo eller kollega.
En person jeg ville kunne invitert på en privat fest, ved riktige omstendigheter.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Men det også i saker der gjerningsperson(ene) er norske. F.eks. drapet på Nils Olav Bakken, der mor og sønn slapp unna straff til tross for medvirkning i forbrytelsen.

I den saken fikk gjerningsmannen 17 år fengsel, mor fikk 2 års fengsel og sønnen fikk 5 års fengsel. (kilde) Høres vesentlig mer rettferdig ut enn 2 år og ingen erstatning for grov voldtekt.

 

 

Beklager sent "svar" på denne, har lagt i bakhodet.

 

Det stemmer visst at de ble dømt, noe jeg ikke hadde fått med meg. For VG i desember fikk man inntrykk av at mor & sønn gikk frie.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/mor-og-soenn-frikjent-for-drap-det-blir-nok-ingen-tradisjonell-julefeiring/a/24215789/

 

Dog kan man diskutere om de to fikk passende straff for sin rolle i drapet. Jeg mener helt klart nei.

 

Ikke minst kvinnen burde fått straff på nivå som samboeren. Hun var selve hjernen og drivkraften i alt. Uten henne hadde Bakken fortsatt levd. I amerikanske domstoler er jury mye mer oppmerksom på hvilken påvirkning utspekulerte kvinner har i slike scenario.

 

Skal man si noe om sønnen, må det være at det er formidlende at han led under dårlig påvirkning fra sin mor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...