Gå til innhold

[Løst] Hva er en god peisovn?


Anbefalte innlegg

Hallo folkens.

Vår Jøtul modell F118B har kollapset i hvelvet (brennkammer indre del). Denne er fra "bare" 2008, 10 års gammel ovn bare i drift i 6 av de.Vi har mottatt en antatt pris for reparasjon til omkring 6.000 kroner. Der begynner det, og vi kan ikke vite egentlig hvor vi ender.

 

Vi vurdere da heller å kjøpe oss ny ovn. Med Jøtul saken friskt i minne jakter vi nå etter driftsikre ovner. Denne er plassert i kjellerdelen, hall, i vår bolig. Vi har valgt oppvarming av kjellerdelen/hall, hvor vi har montert vifte i taket over et utskjær hull i gulvet i stuen, 1. etg. som er like over ovnen i under etg. Vi får en god varmespredning fra taket i under etg. hallen, vha. vifter (20X20 cm X2). Denne varmen kommer godt til nytte i stuen, men vi har også god nytte av varmen fra et trapperom fra kjeller og opp til 1. etg.

Så er det valg av ovn, Det finnes jo et hav der ute av produsenter og modeller.

 

Vi hadde håpet på budsjettovn til omkring 20 000 kroner + monteringen. Vi fyrer mest med 60 cm lang eikeved, men har tilgang ti

l 30 cm ved. 60 cm har vi mest sansfor, der vi slipper unna med en del mindre påfylling.

Mottar gjerne dine tipssom jeg verdsetter høyt.

Det hadde jo vært genialt om det gamle hullet i skorsteinen kunne benyttes. Dette er plassert ca 1 til 1.10 m over bakken. Noen forhandlere skryter av produsenten Lotus, mens dert i andre forumer snakkes om både Lotus , noen om Countura sine modeller.

 

Kom gjerne med dine ideer og innspill , som verdsettes høyt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å være noe ovnsekspert, er jeg ganske sikker på at ødelagt brennkammer kommer av for hard fyring. De nye reinbrennerovnene kan bli vanvittig varme i brennkammeret i forhold til eldre typer som hadde enklere utløp for avgassene. Kan være andre modeller eller produsenter er mer hardføre ovenfor hard fyring?

Lenke til kommentar

Ja,

alt tyder på fyring med fruktbestandig ved over anbefalt 18 % fuktinnhold, 2) fyring med salt innholdig ved (!)

Vi har fyrt i ovnen siden jan. 15.

 

Kleberstein er et brenn aktuelt tema. Det at steinen i oppvarmet tilstand besørger for varmeavgivelse i flere timer er vel og bedre enn bra, men kan det også bli for varmt oppi taket, for varmen skal gå gjennom viftemotor med kanal?

 

Det kunne vært nyttig dersom "installatørene" av ildsteder kommer på banen med sine anbefalinger.

 

Noen???

Lenke til kommentar

Skal du ha noe bedre enn kleberstein må du ha kakkelovn men da kan du gange prisen med 10.

 

Ved normal trekk i et normalt hus/leilighet bør ikke varmen i taket bli noe problem.

 

Du kan få de fleste ovner med opptil 50% rabatt ved å følge med på tilbud og gjerne kjøpe på vårparten.

 

Har du allerede varmepumpe kan du bruke den som sirkulasjonspumpe.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg finner ut at vedovn som tar 60' ved, de er det få av. 

Da må jeg ned til 40', så har jeg det litt romslig med 30' veden. Der ble jeg også litt skuffet av modellutvalget.

Så, ovn for 30 cm, er inn. 32 til 35 cm, det er lengden som er i skuddet.

 

Konvensjonovns? Jeg har jo forlengst forlatt klebersteinen, og kakkelovn er jo priset med det hvite ut av øyet.

Er en slik ovn som skal ta kaldluften og sirkulere denne som varmlufta ut av ovnen, bare i teorien?

 

Noen med erfaringer, innsikten her? Blir det stråleovn som er godt nok?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Kjøpte Lotus Jubilee 35 ifjor, ble så fornøyd at jeg kjøpte maken til sokkelstua i høst det er virkelig et kraftverk av en ovn

 

I mitt tilfelle, billig ovn 9.500 inkl mva., med betingelse at jeg måtte velge installasjon av selgeren. Arbeid 13.000! så der var vi med en ca 2.000 under butikkpris, men da var den sånn sett innstallert av godkjent fagmann. 

Erfaringene med denne ovn er:gir utrolig mye varme, er effektiv og sparsommlig i vedforbruket. Ulempe, spraker litti metallet  inntil den er blitt god og varm. 

Lenke til kommentar

13k for å sette inn en ovn?  Måtte de lage ny pipe?

 

 

En skulle nesten tro det. Sannsynligvis en demo ovn gitt billig fra DK produsenten til installatøren, i og med at det fremkom litt senere at han ville pensjonere seg. Men det var ikke noen skjulte kostnader i "tilbudet" vi mottok. Det underlige var rett nok at selgeren ikke hadde salgsprisen til oss på 9.5k, om vi tillot andre monteringsjobben. Der la denne på 6-8k, i innhentet monteringstilbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...