Gå til innhold

Dette skjer med elbilbatterier i vintertemperatur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I en hydrogenbil så eksisterer ikke dette problemet. Du får varm luft med en gang du starter og har samme rekkevidde uansett.

Dette er nok interessant for nordiske bilkjøpere etterhvert som nå både hydrogenstasjoner og biler kommer på markedet.

 

Hvilken glede dette må gi TU`s "ekspertpanel" :-)

 

Ehm nei? Forbruket øker for en hydrogen bil også, den har også ett batteri osv. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

I en hydrogenbil så eksisterer ikke dette problemet. Du får varm luft med en gang du starter og har samme rekkevidde uansett.

Dette er nok interessant for nordiske bilkjøpere etterhvert som nå både hydrogenstasjoner og biler kommer på markedet.

 

Hvilken glede dette må gi TU`s "ekspertpanel" :-)

 

Hydrogen er i hvert fall per i dag en blindvei - produksjon er ekstremt energikrevende, lagring er en utfordring og virkningsgraden på brenselcellene er nesten like elendig som en forbrenningsmotor. I tillegg er man låst til dagens infrastruktur der man må oppsøke et "fyllested" fremfor å "tanke" hjemme i garasjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

I en hydrogenbil så eksisterer ikke dette problemet. Du får varm luft med en gang du starter og har samme rekkevidde uansett.

Dette er nok interessant for nordiske bilkjøpere etterhvert som nå både hydrogenstasjoner og biler kommer på markedet.

 

Hvilken glede dette må gi TU`s "ekspertpanel" :-)

 

Rent bortsett fra at:

 

1. Hydrogenbiler benytter også batteri

2. Hydrogen er ingen energikilde - det er et energilager - med elendig virkningsgrad.

 

Den eneste fordelen med hydrogen er at man per i dag kan oppnå vesentlig bedre rekkevidde enn rene batterier, men ulempene er store og mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På en elbil er det vel ingen problem å varme opp kupe før man kjører. Den står som regel med strøm tilkoblet. Kun på hyttetur uten lading at dette kan bli probem. Da har de vel varmepumpe til oppvarming. El biler har noen begrensinger men å argumentere for hydrogen er meningsløst. Da er det bedre med større batteri. Hydrogen genererer mye større problemer enn de løser samt er ekstremt lite effektivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I en hydrogenbil så eksisterer ikke dette problemet. Du får varm luft med en gang du starter og har samme rekkevidde uansett.

Dette er nok interessant for nordiske bilkjøpere etterhvert som nå både hydrogenstasjoner og biler kommer på markedet.

 

Hvilken glede dette må gi TU`s "ekspertpanel" :-)

 

Det var rimelig kraftig direkte feil.

 

Hydrogen er bare en energibærer, men med elendig virkningsgrad.

Hydrogenbiler benytter også batteri. Strømmen bilen bruker må produseres ut av fuel cellene og mellomlagres i batteriet.

Varme til kupee osv fungerer som på vanlige batteribiler. men selve fuel cellene har tidligere hatt massive problemer med å takle kulde, dette er ifølge Toyota blitt bedre men langt ifra løst. I værste fall betyr det at en hydrogenbil må stå å kontinuerlig varme fuel cellene for å unngå at de fryser til is. Om hydrogenbilen din står 14 dager på gardemoen kan du komme tilbake til ødelagt bil.

 

Og selvfølgelig er det rekkeviddetap på vinteren, alle biler har det. Du bruker mer energi til oppvarming, batteriet fungerer dårligere og man har høyere rullemotstand

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har lest mange erfaringer om Leaf, permanent skade pga kulde har jeg aldri sett. Mange sør i USA sliter med stor skade på batteri pga. varme. En kollaga har 2012 Leaf med 15% batteritap, sjekker jevnlig med LeafSpy og alt tap skjedde i de varmeste sommermåneder. Det er batterikjøler som er viktig, noe de fleste mangler (Tesla har vet jeg). Leaf har batterivarmer (i alle fall de norske), men den slår visstnok først inn ved rundt -20 grader, så rimelig meningsløst.

Lenke til kommentar

Har lest mange erfaringer om Leaf, permanent skade pga kulde har jeg aldri sett. Mange sør i USA sliter med stor skade på batteri pga. varme. En kollaga har 2012 Leaf med 15% batteritap, sjekker jevnlig med LeafSpy og alt tap skjedde i de varmeste sommermåneder. Det er batterikjøler som er viktig, noe de fleste mangler (Tesla har vet jeg). Leaf har batterivarmer (i alle fall de norske), men den slår visstnok først inn ved rundt -20 grader, så rimelig meningsløst.

 

Varme under lading/utladning er absolutt det verste for batteriene ja. Det er derfor mobilene våre streiker etter 1-2 år. De koker jo under lading. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Andre faktorer som også spiller inn, som artikkelen ikke nevner:

* Snø og is (i.e. ujevnheter og løsmasser) på veibanen gir også høyere rullemotstand

* Kald luft gir høyere luftmotstand enn varm luft

* Lavere luftfuktighet gir høyere luftmotstand (luften er generelt tørrere om vinteren)

Lenke til kommentar

Men i hovedsak er det selve batteriet som er den viktigste grunnen til at rekkevidden blir kortere, skriver han.

Denne artikkelen er bortimot riktig, om det er snakk om elbiler som ikke har varme på batteriet, alle nye elbiler som selges i Norge i dag, har varme på batteriet.

Derfor er mye av artikkelen direkte misvisende, å artikkelen hadde passet mye bedre for 10 år siden.

Om du har en Nissan Leaf, så vil kulden påvirke kjørelengde om bilen har stått lenge, siden en del av energien vil gå til å varme opp batteriet igjen.

Høyere rullemotstand på vinterdekk, snø og slafs, reduserer kjørelengden.

Men den største grunnen til kortere kjørelengde, er energien som varmeapparatet bruker.

De fleste nyere elbiler har varmepumpe, å dette gir 20% lengre rekkevidde på vinteren, en uten.

Å ser man på faktisk rekkevidde, å ikke oppgitt.

Så blir ikke rekkevidden halvert om vinteren, kanskje du mister 30%

Rekkevidden kan muligens halveres i ekstrem kulde, men da snakker vi kanskje ned mot -40

Folk flest i Norge, opplever sjelden slik kulde, å iallefall ikke over lengre tid.

Men når vi først snakker så lave temperaturer, så har du betydelig større sjanse for å få start på en elbil.

Lenke til kommentar

Den eneste fordelen med hydrogen er at man per i dag kan oppnå vesentlig bedre rekkevidde enn rene batterier, men ulempene er store og mange.

Virkelig? - vesentlig bedre rekkevidde enn rene elbiler?

 

1. Tesla model S 100D: 540 km EPA

2. Tesla model S P100D: 507 km EPA

3. Toyota Mirai 2016: 502 km EPA

 

.. og da er det ikke tatt hensyn til at nettverket for å fylle disse er langt dårligere så man i gjennomsnitt må kjøre lengre omveier for å unngå å gå tom. Nå har jeg heller ikke tatt med framtidige biler som f.eks Roadster v2.0.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I en hydrogenbil så eksisterer ikke dette problemet. Du får varm luft med en gang du starter og har samme rekkevidde uansett.

Dette er nok interessant for nordiske bilkjøpere etterhvert som nå både hydrogenstasjoner og biler kommer på markedet.

 

Hvilken glede dette må gi TU`s "ekspertpanel" :-)

 

Hydrogenbiler har også et batteri..som lades av brenselcellen. Det må man ikke være ekspert for å vite ??
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...