Gå til innhold

Nå skal Tesla lage en pick-up også


Anbefalte innlegg

 

Ser for meg å gå tom for strøm ute i ødemarka, ikke bare bare å gå å hente en Jerrykanne med bensin/diesel da. :p Hvor mange powerbanks trenger man for å få lade opp ett par km? :p

 

Men kjenner man Tesla rett så blir det en ganske ram pickup som gir 0-100 på null komma niks og slikt, men hvor mye nyttelast får den etc? :p

 

 

Ikke noe problem. Det løses med diesel-aggregat :D

 

 

Er vel ikke større problemer enn at et solcelleanlegg på taket kan putte noen km rekkevidde til batteriet. Finnes bøyelige paneler som "limes" til karosseriet, som har nok kapasitet til å dekke mer enn forbruket på en vanlig bobil uten mikrobølgeovn.

 

Litt mindre effektivt nord for polarsirkelen i vinterhalvåret, om dette er ment som helårsaktivitet og ikke bare i de varmere delene av året.  :D

 

Men et dieselaggregat ute i ødemarken har mindre konsekvenser for miljøet enn i byen, så om det bare fyres opp en sjelden gang i nødssituasjoner, så ser jeg ikke helt problemet.  :mrgreen:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tesla har vel funnet ut at de kan finansiere produksjonen av nåværende modeller med innbetalte forskudd på fremtidige modeller, og det krever jo at det til enhver tid finnes noen nye fremtidige modeller å innbetale forskudd på.

Ja for de tenker å gi vekk produktene etter de er produsert... Tenkte du deg om før du skrev dette? Forhåndsbetaling er dog blitt det nye etter at Tesla startet med det. Mange merker har hengt seg på trenden..

 

Kom med noen eksempler i samme størrelsesorden. Noen tusener nordmenn har reservert nye Audi e-tron Quattro, men det er i regi av den norske importøren Møller. Nissan har også gjort dette i mindre stil. De fleste bilprodusenter har lett tilgang på billig kapital. Det er bare Tesla som delfinansierer med reservasjoner og høyrisikoobligasjoner.

Lenke til kommentar

Ikke?

Leverte de ikke 30 biler i juli?

Og så 230 eller noe tilsammen for august og september?

Det er et helt kvartal for min del, men man må bare vri på tallene slik man vil for å få frem ønsket sannhet.

Planen så sent som juli år var rundt 40.000 biler før utgangen av året.

 

Q3: 220

Q4: 5.000? (ifølge en salgsrepresentant for Tesla)

 

Tesla lar nesten ingen biljournalister teste Model 3 på egenhånd. Det er veldig uvanlig for en masseprodusert bil hvor produksjonen startet for mange måneder siden.

Lenke til kommentar

 

 

Tesla har vel funnet ut at de kan finansiere produksjonen av nåværende modeller med innbetalte forskudd på fremtidige modeller, og det krever jo at det til enhver tid finnes noen nye fremtidige modeller å innbetale forskudd på.

Ja for de tenker å gi vekk produktene etter de er produsert... Tenkte du deg om før du skrev dette? Forhåndsbetaling er dog blitt det nye etter at Tesla startet med det. Mange merker har hengt seg på trenden..

Kom med noen eksempler i samme størrelsesorden. Noen tusener nordmenn har reservert nye Audi e-tron Quattro, men det er i regi av den norske importøren Møller. Nissan har også gjort dette i mindre stil. De fleste bilprodusenter har lett tilgang på billig kapital. Det er bare Tesla som delfinansierer med reservasjoner og høyrisikoobligasjoner.

Du kom jo selv med eksempler, det er ikke tesla sin "feil" at de andre ikke får flere reservasjoner? Porsche og jaguar kjører vell også samme tingen om jeg ikke tar feil. Poenget var bare at det er flere som har fulgt dette nå.

Lenke til kommentar

 

Ikke?

Leverte de ikke 30 biler i juli?

Og så 230 eller noe tilsammen for august og september?

Det er et helt kvartal for min del, men man må bare vri på tallene slik man vil for å få frem ønsket sannhet.

Planen så sent som juli år var rundt 40.000 biler før utgangen av året.

 

Q3: 220

Q4: 5.000? (ifølge en salgsrepresentant for Tesla)

 

Tesla lar nesten ingen biljournalister teste Model 3 på egenhånd. Det er veldig uvanlig for en masseprodusert bil hvor produksjonen startet for mange måneder siden.

De leverer jo biler til det private nå, så det er jo fritt frem å teste..

Lenke til kommentar

 

 

 

Tesla har vel funnet ut at de kan finansiere produksjonen av nåværende modeller med innbetalte forskudd på fremtidige modeller, og det krever jo at det til enhver tid finnes noen nye fremtidige modeller å innbetale forskudd på.

Ja for de tenker å gi vekk produktene etter de er produsert... Tenkte du deg om før du skrev dette? Forhåndsbetaling er dog blitt det nye etter at Tesla startet med det. Mange merker har hengt seg på trenden..
Kom med noen eksempler i samme størrelsesorden. Noen tusener nordmenn har reservert nye Audi e-tron Quattro, men det er i regi av den norske importøren Møller. Nissan har også gjort dette i mindre stil. De fleste bilprodusenter har lett tilgang på billig kapital. Det er bare Tesla som delfinansierer med reservasjoner og høyrisikoobligasjoner.

Du kom jo selv med eksempler, det er ikke tesla sin "feil" at de andre ikke får flere reservasjoner? Porsche og jaguar kjører vell også samme tingen om jeg ikke tar feil. Poenget var bare at det er flere som har fulgt dette nå.

 

Det er jo ikke poenget her. Andre bilprodusenter ønsker reservasjoner for å sjekke interessen for modellene, spesielt når det dreier seg om helt nye produkter. De trenger ikke reservasjonspengene for å finansiere drift eller investeringer. Det gjør definitivt Tesla.

 

Møller er ikke en bilprodusent, men en uavhengig norsk bilimportør. Så vidt jeg kan se tar ikke Jaguar i UK reservasjonsgebyr for I-Pace. Det gjør imidlertid den norske uavhengige importøren Insignia. Porsche tar ikke reservasjonsgebyr for Mission E ennå, men det vil nok komme i løpet av 2018. Da i form av et depositum på 20k.

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Likevel er det litt rart med 6 måneder NDA på en bil de har offentlig begynt leveranser av, men ikke egentlige leveranser i den forstand, mer utvidet betatesting til insidere og ansatte, dog i svært begrenset antall. De vil nok ikke at vanlige kunder skal se og oppleve de første par tusen bilene siden de selv forventer mangelfull byggekvalitet og kvalitetskontroll, derav den utvidete betatestingen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Ikke?

Leverte de ikke 30 biler i juli?

Og så 230 eller noe tilsammen for august og september?

Det er et helt kvartal for min del, men man må bare vri på tallene slik man vil for å få frem ønsket sannhet.

Planen så sent som juli år var rundt 40.000 biler før utgangen av året.

 

Q3: 220

Q4: 5.000? (ifølge en salgsrepresentant for Tesla)

 

Tesla lar nesten ingen biljournalister teste Model 3 på egenhånd. Det er veldig uvanlig for en masseprodusert bil hvor produksjonen startet for mange måneder siden.

De leverer jo biler til det private nå, så det er jo fritt frem å teste..

 

Hvor mange private ønsker at biljournalister tester bilene? Jeg ville ha vært veldig skeptisk, spesielt hvis jeg jobbet for Tesla. Det er jo Tesla-ansatte som var de første kundene.

 

Disse går aktivt ut:

Let Jalopnik Test Drive Your Tesla Model 3

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er jo ikke poenget her. Andre bilprodusenter ønsker reservasjoner for å sjekke interessen for modellene, spesielt når det dreier seg om helt nye produkter. De trenger ikke reservasjonspengene for å finansiere drift eller investeringer. Det gjør definitivt Tesla.

 

Møller er ikke en bilprodusent, men en uavhengig norsk bilimportør. Så vidt jeg kan se tar ikke Jaguar i UK reservasjonsgebyr for I-Pace. Det gjør imidlertid den norske uavhengige importøren Insignia. Porsche tar ikke reservasjonsgebyr for Mission E ennå, men det vil nok komme i løpet av 2018. Da i form av et depositum på 20k.

 

 

Og det gjør ikke Tesla? Såklart ønsker de å sjekke markedet med denne strategien. At de trenger pengene eller ikke var ikke det som var oppe til diskusjon, det er åpenbart at de etablerte selskapene har mer penger å rutte med, ser ikke hvorfor du nevner det en gang.

 

Jeg betalte også mine 10 000 til importøren til Tesla i Norge, altså Tesla Norge.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvor mange private ønsker at biljournalister tester bilene? Jeg ville ha vært veldig skeptisk, spesielt hvis jeg jobbet for Tesla. Det er jo Tesla-ansatte som var de første kundene.

 

Disse går aktivt ut:

Let Jalopnik Test Drive Your Tesla Model 3

 

 

Med betaling er det nok mange, de kan evt låne på bilutleie sider etterhvert, de havner jo fort der i statene. Tesla ansatte har fått sine, det er over nå. 

Lenke til kommentar

Har lite å si hvor mange tesla 3 (en skam for nicolas tesla) dem klarer å produsere.

 

Vem vil ha en tesla over en Porsche Mission-E ??

 

Jeg? 

 

De er ikke i samme ballpark økonomisk sett engang, ikke har de lade nettverk heller, pr i dag. Ikke har de bil heller. 

 

Jeg digger dingser, Tesla er en dings som også er en bil. Porsche lager biler. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er jo ikke poenget her. Andre bilprodusenter ønsker reservasjoner for å sjekke interessen for modellene, spesielt når det dreier seg om helt nye produkter. De trenger ikke reservasjonspengene for å finansiere drift eller investeringer. Det gjør definitivt Tesla.

 

Møller er ikke en bilprodusent, men en uavhengig norsk bilimportør. Så vidt jeg kan se tar ikke Jaguar i UK reservasjonsgebyr for I-Pace. Det gjør imidlertid den norske uavhengige importøren Insignia. Porsche tar ikke reservasjonsgebyr for Mission E ennå, men det vil nok komme i løpet av 2018. Da i form av et depositum på 20k.

 

Og det gjør ikke Tesla? Såklart ønsker de å sjekke markedet med denne strategien. At de trenger pengene eller ikke var ikke det som var oppe til diskusjon, det er åpenbart at de etablerte selskapene har mer penger å rutte med, ser ikke hvorfor du nevner det en gang.

 

Jeg betalte også mine 10 000 til importøren til Tesla i Norge, altså Tesla Norge.

Da har du åpenbart glemt at du svarte på innlegget til nebrewfoz. Det var jo det som startet diskusjonen omkring reservasjon og økonomi.

 

Sjekket litt og betalt reservasjon for masseproduserte biler er lite vanlig for etablerte bilprodusenter, men det er mulig importørene får en kickback hvis de reserverer mange bestillinger hos produsenten, eks. som Møller med e-Tron.

 

Hvem eier TMN? Jo, Tesla International B.v. i Nederland, som igjen er et datterselskap av TM, Inc. Det er stort sett bare Tesla som driver med direktesalg. Porsche i Norge importeres av Autozentrum Sport. Tipper det er de som etter hvert skal ta depositum for Mission-E.

Lenke til kommentar

 

 

 

Da har du åpenbart glemt at du svarte på innlegget til nebrewfoz. Det var jo det som startet diskusjonen omkring reservasjon og økonomi.

 

Sjekket litt og betalt reservasjon for masseproduserte biler er lite vanlig for etablerte bilprodusenter, men det er mulig importørene får en kickback hvis de reserverer mange bestillinger hos produsenten, eks. som Møller med e-Tron.

 

Hvem eier TMN? Jo, Tesla International B.v. i Nederland, som igjen er et datterselskap av TM, Inc. Det er stort sett bare Tesla som driver med direktesalg. Porsche i Norge importeres av Autozentrum Sport. Tipper det er de som etter hvert skal ta depositum for Mission-E.

 

 

Nei, jeg sa dette: 

 

 

Forhåndsbetaling er dog blitt det nye etter at Tesla startet med det. Mange merker har hengt seg på trenden.. 

 

Jeg sa ikke noe om at dette ble gjort på grunnlag av ditt eller datt, kun at dette ikke er noe kun Tesla holder på om dagen. At folk gjør det av forskjellige grunner er nå så, det er fortsatt gratis kapital. Det er jo bare rart om ikke resten slenger seg på, det er "lette" penger og gir gode indikasjoner på markedet. Men, nå er vi vell ferdig med dette? Det eneste jeg mente var at flere begynner med dette, hvorfor ville jeg ikke diskutere. 

 

Ja, jeg sa aldri at de ikke var en del av Tesla jeg. Å ta depositum er noe helt annet, det gjør jo alle. Men flere har nå begynt å ta reservasjons penger, om du mener dette går til importøren hos de andre så gir det jo enda mindre mening. Hva i alle dager skal disse sitte å ruge på pengene for, det er jo regelrett ran. Hos tesla brukes de iallefall til å produsere nye produkter.. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor mange private ønsker at biljournalister tester bilene? Jeg ville ha vært veldig skeptisk, spesielt hvis jeg jobbet for Tesla. Det er jo Tesla-ansatte som var de første kundene.

 

Disse går aktivt ut:

Let Jalopnik Test Drive Your Tesla Model 3

 

Med betaling er det nok mange, de kan evt låne på bilutleie sider etterhvert, de havner jo fort der i statene. Tesla ansatte har fått sine, det er over nå.

Ikke sikkert, med tanke på at de fleste til nå skal ha signert en NDA, slik Kremt skrev ovenfor. Det er slik Ferrari holder på når de selger spesialmodeller. At det først kommer skikkelige, uavhengige biltester seks måneder+ etter produksjonen har startet, er veldig snodig.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvor mange private ønsker at biljournalister tester bilene? Jeg ville ha vært veldig skeptisk, spesielt hvis jeg jobbet for Tesla. Det er jo Tesla-ansatte som var de første kundene.

 

Disse går aktivt ut:

Let Jalopnik Test Drive Your Tesla Model 3

 

Med betaling er det nok mange, de kan evt låne på bilutleie sider etterhvert, de havner jo fort der i statene. Tesla ansatte har fått sine, det er over nå.

Ikke sikkert, med tanke på at de fleste til nå skal ha signert en NDA, slik Kremt skrev ovenfor. Det er slik Ferrari holder på når de selger spesialmodeller. At det først kommer skikkelige, uavhengige biltester seks måneder+ etter produksjonen har startet, er veldig snodig.

 

 

De ansatte har skrevet under på NDA ja, ikke privatpersonene. Det er poenget mitt, de leveres nå. De som levertes først var testbiler til de ansatte... 

 

Det er gjerne snodig, men det er nå slik de har valgt å gjøre det. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Da har du åpenbart glemt at du svarte på innlegget til nebrewfoz. Det var jo det som startet diskusjonen omkring reservasjon og økonomi.

 

Sjekket litt og betalt reservasjon for masseproduserte biler er lite vanlig for etablerte bilprodusenter, men det er mulig importørene får en kickback hvis de reserverer mange bestillinger hos produsenten, eks. som Møller med e-Tron.

 

Hvem eier TMN? Jo, Tesla International B.v. i Nederland, som igjen er et datterselskap av TM, Inc. Det er stort sett bare Tesla som driver med direktesalg. Porsche i Norge importeres av Autozentrum Sport. Tipper det er de som etter hvert skal ta depositum for Mission-E.

 

 

Nei, jeg sa dette: 

 

 

Forhåndsbetaling er dog blitt det nye etter at Tesla startet med det. Mange merker har hengt seg på trenden.. 

 

Jeg sa ikke noe om at dette ble gjort på grunnlag av ditt eller datt, kun at dette ikke er noe kun Tesla holder på om dagen. At folk gjør det av forskjellige grunner er nå så, det er fortsatt gratis kapital. Det er jo bare rart om ikke resten slenger seg på, det er "lette" penger og gir gode indikasjoner på markedet. Men, nå er vi vell ferdig med dette? Det eneste jeg mente var at flere begynner med dette, hvorfor ville jeg ikke diskutere. 

 

Ja, jeg sa aldri at de ikke var en del av Tesla jeg. Å ta depositum er noe helt annet, det gjør jo alle. Men flere har nå begynt å ta reservasjons penger, om du mener dette går til importøren hos de andre så gir det jo enda mindre mening. Hva i alle dager skal disse sitte å ruge på pengene for, det er jo regelrett ran. Hos tesla brukes de iallefall til å produsere nye produkter.. 

 

Du fjernet dette: "Ja for de tenker å gi vekk produktene etter de er produsert... Tenkte du deg om før du skrev dette?".

Og gratis er vel å ta i. Det er nok ganske store adm.kostnader knyttet til dette. De etablerte bilprodusentene trenger rett og slett ikke pengene. De genererer nok penger fra ordinær drift. De trenger heller ikke å finansiere produksjon og investeringer med såkalte junk bonds.

 

Det er ikke så rart at norske bilimportører gjør dette. De ser at det er en stor interesse, og da har de mulighet for å legge inn bestillinger lang tid i forveien. Ser ikke noe problem når det er snakk om solide selskaper, slik som Møller, og når forventet levering neppe blir forsinket i særlig stor grad. I Teslas tilfelle snakker vi om et selskap med store likviditets- og produksjonsproblemer. Musk er også god for rundt 170 mrd. kr, og selv om mye av dette er i bundet opp i eierskapet i Tesla, så synes jeg det er mye verre at en mangemilliardær skal brenne av penger og forsinke produksjonen med mange måneder fordi han mangler visse organisatoriske evner.

 

Model 3 er også rettet mot en helt annen kundegruppe enn e-tron og I-Pace. De har muligens ikke like lyst til å binde opp 10.000 kr i årevis. Møller startet med reservasjonsdepositum på 20.000 kr for e-tron i april i 2017. Forventet levering vil skje i løpet 2018. Det samme ser ut til å gjelde Insignia og deres I-Pace, men de har et lavere depositum på 10.000 kr.

 

Ja, det forskjell på reservasjonsdepositum og ordinært depositum (når det nærmer seg produksjon), men i prinsippet fungerer de likt.

 

Kort oppsummert: Etablerte bilprodusenter tar i veldig liten grad reservasjonsdepositum, men det er altså blitt vanlig hos enkelte norske bilimportører. Da ser det ut til å gjelde ganske dyre modeller (700kr +) og hvor tidsrommet fra reservasjon til levering er under 2 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...