Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vurderer å feire jul alene


Anbefalte innlegg

Jeg bruker å dra hjem til foreldrene mine i julen, men i år blir ting litt annerledes siden et nært familiemedlem døde for en tid tilbake. Jeg og personen som døde hadde et nært forhold og julaften og hele julekvelden blir nok den tyngste tiden fordi han var en så stor del av julefeiringen. Nå blir det bare meg, foreldre og besteforeldre på julaften. Søskene mine har egne barn og er derfor fritatt å feire sammen med oss andre og feirer alltid alene, slik har det vært i 10 år. Jeg som ikke har barn forventes å feire med mine foreldre, men i år har jeg virkelig lyst å bli en del av Grandiosa-statistikken på julaften. Spille litt PlayStation og drikke øl og bare late som det er en vanlig søndag.

 

Noen som har erfaringer med å feire jul alene?

 

Anonymous poster hash: c7789...9f5

 

Anonymous poster hash: c7789...9f5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nesten velge; feire jul, eller ikke feire jul. Hjemme alene med pizza og playstation er ikke jul, men det kan jo være greit for det. Det kjedelige med å bli færre rundt bordet hver jul, er at de kommer ikke tilbake. Det er egentlig best å bare feire jul sammen. Ingen synes det er fint å bli færre, og julen blir ikke helt det samme, men for å komme videre er det egentlig best å la livet gå sin gang. De fleste har opplevd det at noen går bort, og man savner dem spesielt ved høytider og spesielle anledninger. Jeg synes ikke du skal la deres bortgang hindre deg å være sammen med de som er igjen.

Lenke til kommentar

Her hos oss har vi alltid feiret jul med hele familien, og selv nå da søskenene mine er gifte og har flyttet ut og startet egne familier, forventes det at de stiller opp første juledag til familiemiddag. Julaften er ganske avslappet, men vi drar til søsteren min og spiser middagen og åpner gavene der. Så det sitter jeg da. Jeg betaler en masse for gaver ingen bryr seg om, og får gaver jeg gir blaffen. De andre synes julen er en stor høytid, og gleder seg til julemiddagene med hele familien. Jeg gruer meg litt, fordi jeg alltid blir sittende i et hjørne og lengte etter en eller annen form for underholdning. Alt småpraten gir jeg blaffen i, så føler meg ofte utelatt fra samtalene.

 

Men for noen år siden tok jeg endelig mot til meg og sa jeg ikke har lyst til å feire jul, jeg kom ikke til å kjøpe julegaver til noen, og var heller ikke interessert i å få julegaver fra noen. De andre ble ganske overrasket, og prøvde først å overtale meg til å feire jul med dem. Men etter at de hadde kommet over det første sjokket godtok de at jeg ikke feirer jul, så jeg er "fritatt". Jeg er forstatt med til søsteren min julaften og på familiemiddagen første juledag, men det er alt. Gaver driter jeg i, og er ikke med i noen juleforbedrelser, er ikke med i kirken på julaften og så videre. To små middager med familien kan jeg godta. Resten av tiden er jeg hos meg selv.

 

Poenget er at du betyr mer for familien din enn du kanskje tror, og spesielt nå da du har mistet et nært familiemedlem. Å droppe julen fullstendig er kanske litt egoistisk (men det er selvsagt helt opp til deg, og ikke noe jeg har noe med), men kan du ikke inngå et kompromiss? Kanskje vær hos deg selv julaften, men stikk innom første juledag?

Lenke til kommentar

Sosial stigmatisering er en slitsom kue ^^ Vi har blitt indoktrinert med denne julegreia i alle år. Man bør være fri til å ta hvilke valg man vil uten å bli dømt for det.

 

Jeg besøker mine litt rundt juletidene, men er alltid hjemme på julaften. Det er bare stress og styr. Jeg har empati for de eldre, for de har vokst opp i en litt annen tid, da samværet kanskje var litt sterkere, så og si. Men jeg synes det er sunt å bryte litt med gamle tradisjoner. Det kan bli litt for fastgrodd også! Det har jo litt med det psykososiale også, hvis det er slik at det er brudd, dødsfall (som i ts' tilfelle) og andre ting, så bør man stå fritt til å velge helt selv hva man vil gjøre.

 

Siden vi ikke lærer om psykologi i skolen, så er vi fullstendig overlatt til gamle indoktrinérte tradisjoner fra middelalderen hva det sosiale angår. I don't like it! Ta livet tilbake, og besøk dem heller litt ellers i året. Det er de jevne dagene som teller mest. I høytiden synes jeg man bør gjøre akkurat som man vil, ta seg tid til å slappe av og reflektére.

Lenke til kommentar

Da jeg var singel var jeg alltid alene på nyttårsaften. Null stress. Nyttårsaften er oppskrytt, jeg slipper å gå ut i en ukomfortabel dress, og slapp taxikø og stress.

 

Og i Rogaland så er Nyttår som regel en av de mer regnfulle og vindfulle dagene i året. Foruten at man gjerne må inn med ørepropper, passe seg for fulle folk, glatt føre eller hva det måtte være. Var morsomst å feire nyttår som barn, når det var ordentlig tørr snø enkelte år. Nå har klimaet snudd helt tverrt på én.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg er ikke religiøs, jeg er ikke matglad og ser virkelig ikke poenget med å være sosial mens man spiser også avskyr jeg gavepress.

 

Med andre ord liker jeg ikke og feiret jeg ikke jul.

Jeg ser ikke problemet med å ikke feire og bare være hjemme i eget selskap. Besøke familie kan man gjøre når som helst. Jeg trenger iallefall ikke en nasjonal dato for å dra på besøk til mams og paps. Jeg er der stadig vekk.

 

Men nå har jeg barn så nå "må" jeg delta på både jul og 17mai.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt usikker på når jeg sist feiret jul, men det kan vel være 15-16 år siden.  Ett eller annet sted skal jeg visstnok ha en juleduk jeg en gang fikk av moder'n, men jeg vet ikke hvor den er og den har aldri ligget på et bord.  De eneste juletradisjonene jeg bryr meg om er pinnekjøtt og julegaver, fra meg til meg.  Viktig å være snill med de man bryr seg mest om.

 

PlayStation og øl høres ut som en ypperlig idè, men dropp nå for faen Grandiosaen.  Fjordland selger julemiddager så det er ingen grunn til å synke så langt som til å spise kamuflert pappkartong.

Lenke til kommentar

PlayStation og øl høres ut som en ypperlig idè, men dropp nå for faen Grandiosaen.  Fjordland selger julemiddager så det er ingen grunn til å synke så langt som til å spise kamuflert pappkartong.

 

Fjordland mat høres helt for jævlig ut. Jeg hater den daue smaken, den slappe konsistensen av overkokt mat. De vemmelige sausene som er saltet for å spare på annet dyrere krydder. Enkelte sauser kan også framstå som litt mer sure, enn hva en hjemmelaget ordentlig saus ville ha smakt. Fjordland, Stabburet med flere tjener seg søkkrike på folk som liker ferdigmat.

 

@Tom Bäcker:

 

Ja jeg kunne også ha klart å spise slik mat når som helst på året. Akkurat grandis spiste jeg meg drittlei på i ungdomsårene mine. Men faktisk så kan vel grandis smake bedre enn enkelte Fjordlandsretter. Men, når man først skal ha seg en festpizza, så kan man dytte på med ekstra ingredienser, alternativt kjøpe ferdigbunn som man ruller ut fersk, eller gå all-in og lage alt eller deler i fra bunnen av. Med ferdigraspet ost kommer man faktisk ganske langt på veien med å gjøre ting mer lettvint.

 

Jeg hater naturligvis grandis enda, og skygger unna så godt jeg kan. Heldigvis så begynner ferdigpizzautvalget å øke i utvalg etterhvert. Så jeg forstår godt at det dukker opp nye ferdigmatmerker her og der, for det må være en gullgruve det der.

 

I tillegg så må jeg innrømme at for et år siden så investerte jeg i et eksternt stekeutstyr for ferdigpizza. Jeg hadde aldri forventet at den skulle bli så mye brukt som den faktisk har blitt. Det er mye enklere, enn å måtte vente på forvarming av en stekeovn. Den har mekanisk timer (typisk sånn gammeldags mekanisk eggkokertimer-feeling), så setter den på en 11-14 minutter sånn omtrentlig, som en har funnet ut at er optimalt for de fleste ferdigpizzaer. Da er stekeutstyret helt kaldt, altså kaldstart. Og man slipper å bekymre seg for overbrent pizza. Den gir fra seg et pling når den er ferdig. Ferdigpizzaen blir lagt inn bunnfrossen, så jeg synes denne eksterne pizzastekeinnretningen er helt fantastisk til sitt formål. Den har en roterende plate, slik at varmen ihvertfall fordeles litt jevnere.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Kjør på! Jeg har et par ganger unnlatt å feire jul, og syns egentlig det har vært veldig befriende.

Nå har jeg ikke vært i en tilsvarende familiesituasjon som deg, men ser ingen grunn til at det skal være noe som helst annet enn chill, å tilbringe dagen i sofaen, med Playstation, øl og grændis.

Enig!!! Men dropp Grandiosa!

 

Neinei, Grandiosa er et must! Men dropp gjerne den kjedelige originalen og gå heller for en pepperoni nybakt. Det er faktisk en skikkelig god pizza som er mange nivåer over det man vanligvis forventer fra den kanten.

 

Selv har jeg tatt alenejul et par ganger når jeg har jobbet på natta. Tok en runde rundt og leverte gaver før jeg dro hjem og la meg klokken 18. Føltes egentlig helt greit. Jeg har også sovet ved årsskiftet flere ganger.

Lenke til kommentar

Minner meg på at det er priskrig på grandis for tia..? 16,- på Rema1000...

42 kr/kg på Kiwi. Ja, kanskje jeg skal ta en sånn, hamstre et lager. Men det er forferdelig dårlig mat, da. Fett og karbo, og ingen næring overhodet. Og hvem vet hva den skinka er laget av, sikkert MUK hele veien.

 

Får heller koke seg noe rosenkål!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Minner meg på at det er priskrig på grandis for tia..? 16,- på Rema1000...

42 kr/kg på Kiwi. Ja, kanskje jeg skal ta en sånn, hamstre et lager. Men det er forferdelig dårlig mat, da. Fett og karbo, og ingen næring overhodet. Og hvem vet hva den skinka er laget av, sikkert MUK hele veien.

 

Får heller koke seg noe rosenkål!

 

Skinka på grandisen er definert som "Pizzakjøtt". Så ja MUK og stivelse :p Kjøper du ferdig bunn og ferdig raspet ost er det nesten like enkelt som frossen ferdig pizza. Men så mye bedre, ferske bunner kan fryses uten noe problem. Og du kan få endel mer smak i pizzan med og ta på det du digger :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...