Gå til innhold

SAMLETEST: Lydplanker under 7000 kroner


Anbefalte innlegg

 

Off.. For en gyselig trend.. Kjøp heller 2 stativ høyttalere, en søt og SKIKKELIG sub og en god forsterker. Man får det for ca samme pris Og sitter igjenn med bedre lyd. Lydplanker og spesielt fake surround (utek ALLE kanaler fysisk plassert der de skal være) skulle vært bannlyst.

Kjerringa ville ikkje ha "store" høyttalere i stua lengre. Jeg kjøpte Sonos planke, og kjerringa ble fornøyd + at jeg fikk mange "wifepoints".

 

Lyden synes jeg er helt topp faktisk til å ta så liten plass av stuen. Jeg kjøpte meg hodetelefonoppsett for 25k i stedet :p

 

Begge ble fornøyde :xmas:

Mye bedre alternativ ville vært å kjøpt mindre og penere høyttalere... Sonos kommer aldri i hus her. Heldigvis er JBL TL260 godkjent av selv kresne damer her så? Sort pianolakk hjelper veldig på waf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Off.. For en gyselig trend.. Kjøp heller 2 stativ høyttalere, en søt og SKIKKELIG sub og en god forsterker. Man får det for ca samme pris? Og sitter igjenn med bedre lyd. Lydplanker og spesielt fake surround (utek ALLE kanaler fysisk plassert der de skal være) skulle vært bannlyst.

 

Det har noe med WAF å gjøre............

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvorfor må et kompakt stereoanlegg nødvendigvis være bedre enn en lydplanke? Det er da høyttalerelementer inne i begge. Det er da ingen selvfølge at et kompakt stereoanlegg er bedre på lydsignatur og lydkvalitet enn en lydplanke?

 

Det eneste du er sikret med et stereoanlegg er bedre kontroll over plassering av de to høyttalerne så du vil være sikret å kunne oppnå et bra stereolydbildet og det er jo i all hovedsak det eneste.

 

Men akkurat her har jo tidene forandret seg endel. I moderne musikk så er det ikke så fryktelig mye aktiv bruk av høyre og venstre lydkanal lenger, det går for det meste samme lyden ut på begge kanaler. Det er jo også sånn at lydplankene er gjerne veldig brede og de er gjerne utrustet med temmelig mange elementer igjennom hele planken og vil gjerne separere ut høyre og venstre kanal så det blir jo fremdeles et stereobilde på lyden.

 

 

Hele denne stereoanlegg er automatisk tusenganger bedre enn et oppsett med lydplanke tror jeg er sterkt overdrevet.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Her var det mye "entusiast svar". Jeg har selv en Panasonic SC-HTB520 lydplanke som jeg kjøpte for 5-6 år siden, den gangen til rundt 3000 kr. Den spiller vanvittig mye bedre enn det som kommer ut av TVen, samtidig som den er kompakt og flat, ser ganske så fin/diskre ut på veggen. Klart at et stereo eller ekte surround anlegg spiller bedre, godt mulig du også får mere lyd for pengene ved å kjøpe noe sånt. Når det er sagt så gir lydplanker mye lyd og et estetisk mye penere oppsett. Skulle jeg hatt en "man cave" så hadde jeg nok godt for et skikkelig surround system, men i en vanlig stue så tar lydplanken seg mye bedre ut. Det meste jeg har ser stereo og surround høyttalere syntes jeg ser harry ut, min subjektive mening.

 

Bra at dere tester slike ting, for mange så er lydplanker et veldig godt alternativ til lyden i TVen. Jeg kikket senest i går kveld på en Harman Kardon Omnibar+ lydplanke som jeg syntes så spennende ut. Vil ha noe bedre når jeg snart investerer i en 4k HDR TV :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderer å bytte ut 5.1-settet jeg har hatt i rundt 15 år.

 

Kjøpte en pakke med JBL Northridge (E80 foran, E20 bak, EC25 center og E150 sub) og etterhvert en Onkyo TX-NR609.

 

Hatt massevis av glede av det, med både musikk, film og konserter på Blu-ray opp igjennom.

 

Men nå er jeg "voksen", en mindre plasseringsvennlig stue og barn.

 

Playstation er borte, ser bare innhold fra mobilen via Chromecast, og har ikke giddi å koble opp mer enn 2.1 for å slippe å dra kabler.

 

Fikk en Sonos Play:1 til jul.

 

Vurderer å selge surround-opplegget mitt for å erstatte det med en Playbase og en Play:1 til for å ha til surround i stua.

Tar mindre plass, slipper å trekke ledninger.

 

Men vet jeg også kommer til å savne "skikkelig" surround-oppsett også. Ikke lett...

Innser at siden bak- og senterhøyttalerne har stått i kottet i 5 år så gir svaret seg.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

 

Virker ikke på meg som om lydplanker er verdt kr 7000, men smaken er som baken..

Men en tlf til 7k er verdt det? :p

 

 

Nei egentlig ikke. Men jeg heller til at noen hundrelapper eller en tusenlapp eller to er mobiltelefonen mer verdt enn en stygg lydplanke. Det kan vel ikke være så store forskjeller mellom de bedre av lydplankene tenker jeg. Er jo ikke så vanvittig mye volum å produsere lyden på i sånne tynne lister.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vurderer å bytte ut 5.1-settet jeg har hatt i rundt 15 år.

 

Kjøpte en pakke med JBL Northridge (E80 foran, E20 bak, EC25 center og E150 sub) og etterhvert en Onkyo TX-NR609.

 

Hatt massevis av glede av det, med både musikk, film og konserter på Blu-ray opp igjennom.

 

Men nå er jeg "voksen", en mindre plasseringsvennlig stue og barn.

 

Playstation er borte, ser bare innhold fra mobilen via Chromecast, og har ikke giddi å koble opp mer enn 2.1 for å slippe å dra kabler.

 

Fikk en Sonos Play:1 til jul.

 

Vurderer å selge surround-opplegget mitt for å erstatte det med en Playbase og en Play:1 til for å ha til surround i stua.

Tar mindre plass, slipper å trekke ledninger.

 

Men vet jeg også kommer til å savne "skikkelig" surround-oppsett også. Ikke lett...

Innser at siden bak- og senterhøyttalerne har stått i kottet i 5 år så gir svaret seg.

Man blir vel aldri voksen når det kommer til elektronikk ?

Lenke til kommentar

 

 

Virker ikke på meg som om lydplanker er verdt kr 7000, men smaken er som baken..

Men en tlf til 7k er verdt det? :p

Nei egentlig ikke. Men jeg heller til at noen hundrelapper eller en tusenlapp eller to er mobiltelefonen mer verdt enn en stygg lydplanke. Det kan vel ikke være så store forskjeller mellom de bedre av lydplankene tenker jeg. Er jo ikke så vanvittig mye volum å produsere lyden på i sånne tynne lister.

Sonos planken kommer det nok volum ut for de fleste :) Faktisk grei bass også.

Lenke til kommentar

 

 

 

Virker ikke på meg som om lydplanker er verdt kr 7000, men smaken er som baken..

Men en tlf til 7k er verdt det? :p

Nei egentlig ikke. Men jeg heller til at noen hundrelapper eller en tusenlapp eller to er mobiltelefonen mer verdt enn en stygg lydplanke. Det kan vel ikke være så store forskjeller mellom de bedre av lydplankene tenker jeg. Er jo ikke så vanvittig mye volum å produsere lyden på i sånne tynne lister.
Sonos planken kommer det nok volum ut for de fleste :) Faktisk grei bass også.

Spørs vel øret som hører...? Aldri hørt en bra lydplanke. Selv i prisklasser på over 10.000kr

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Virker ikke på meg som om lydplanker er verdt kr 7000, men smaken er som baken..

Men en tlf til 7k er verdt det? :p

Nei egentlig ikke. Men jeg heller til at noen hundrelapper eller en tusenlapp eller to er mobiltelefonen mer verdt enn en stygg lydplanke. Det kan vel ikke være så store forskjeller mellom de bedre av lydplankene tenker jeg. Er jo ikke så vanvittig mye volum å produsere lyden på i sånne tynne lister.
Sonos planken kommer det nok volum ut for de fleste :) Faktisk grei bass også.

Spørs vel øret som hører...? Aldri hørt en bra lydplanke. Selv i prisklasser på over 10.000kr

Folk er forskjellige. Derfor finnes det alt mulig i alle prisklasser :)

At folk har forskjellige meninger, betyr ikkje at noen har feil heller :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...