Gå til innhold

I løpet av 23 måneder har Microsoft mistet rundt 400 millioner brukere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det google har, som Microsoft Edge og Explorer mangler, er at man i Chrome kan logge inn på en konto og vips har man tilgang til en hel plattform av tjenester direkte i nettleseren. Docs, powerpoint, regneark osv. Man trenger ikke å installere så mye som f.eks office pakken til microsoft med lisensnøkkel for å jobbe med kontoroppgaver. En annen ting er at man kan gå inn på hvilken som helst enhet og hente historikk fra nettleseren som har vært aktiv på andre enheter før, og schwoosh åpne de på aktiv enhet. Og dette fungerer på tvers av plattformer og miljøer av enheter. Windows, Mac OS, iOS, android, linux distroer der man kan bruke chromium.

 

Det er min grunn til at jeg emigrerte vekk fra opera, firefox, explorer og edge. Ting er så deilig sømløst i chrome, mens de andre henher etter og gir mer kobb for meg når jeg går fra en enhet til en annen.

 

La meg presisere: Jeg er ikke lojal mot google bare fordi de heter google, men akkurat nå, i historien, har de de beste løsningene og plattformen tilpasset mitt bruk. Om noen år kan det komme en annen og overta, og jeg går videre til den tjenesten og får en enda bedre hverdag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det google har, som Microsoft Edge og Explorer mangler, er at man i Chrome kan logge inn på en konto og vips har man tilgang til en hel plattform av tjenester direkte i nettleseren. Docs, powerpoint, regneark osv. Man trenger ikke å installere så mye som f.eks office pakken til microsoft med lisensnøkkel for å jobbe med kontoroppgaver. En annen ting er at man kan gå inn på hvilken som helst enhet og hente historikk fra nettleseren som har vært aktiv på andre enheter før, og schwoosh åpne de på aktiv enhet. Og dette fungerer på tvers av plattformer og miljøer av enheter. Windows, Mac OS, iOS, android, linux distroer der man kan bruke chromium.

 

Det er min grunn til at jeg emigrerte vekk fra opera, firefox, explorer og edge. Ting er så deilig sømløst i chrome, mens de andre henher etter og gir mer kobb for meg når jeg går fra en enhet til en annen.

 

La meg presisere: Jeg er ikke lojal mot google bare fordi de heter google, men akkurat nå, i historien, har de de beste løsningene og plattformen tilpasset mitt bruk. Om noen år kan det komme en annen og overta, og jeg går videre til den tjenesten og får en enda bedre hverdag.

 

Du har helt rett. Det er så deilig å ha alt perfekt synkronisert uansett hvilken enhet man drar opp Chrome på. Edge er litt raskere, men synkroniseringen fungerer ikke i det hele tatt. Det er egentlig ganske morsomt at Microsoft etter over 30 år med div. annen synkronisering på baken ennå ikke klarer noe så enkelt som å synkronisere bookmarks. Kanskje de burde spørre sitt eget Exchange-team hvordan man synkroniserer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt rett. Det er så deilig å ha alt perfekt synkronisert uansett hvilken enhet man drar opp Chrome på. Edge er litt raskere, men synkroniseringen fungerer ikke i det hele tatt. Det er egentlig ganske morsomt at Microsoft etter over 30 år med div. annen synkronisering på baken ennå ikke klarer noe så enkelt som å synkronisere bookmarks. Kanskje de burde spørre sitt eget Exchange-team hvordan man synkroniserer?

 

 

Minner meg om denne:

 

file_transfer.png

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

MS ble jo litt rompepult av Ballmer som hang igjen i fortiden. Hadde han bare prøvd å herme andre så godt han kunne så ville de stått sterkere på mange fronter. Det ser ut til at det går bra fremover nå, men for nettleserdelen så virker det som det er for sent da det er vanskelig å få folk til å bytte pga. gammel vane og til en viss grad lojalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Noe av grunnen er at Internet Explorer 11, som brukes av mange store selskaper og etater ikke støtter live video (media source extensions). Det støttes på Windows 8 og nyere, men folk bruker fortsatt Windows 7.

 

Nesten daglig må vi be kunder innstallere Chrome på grunn av dette.

 

Høres mer ut som dere bruker en codec som ikke støttes av ie.
Lenke til kommentar

Nå kommer Microsoft med Edge for andre plattformer enn Windows så vi får se hva de gjør. Jeg vedder en tier på at det er en eller annen form for synkronisering der på linje med det en allerede har i Chrome men ettersom Microsoft er like tålmodig som en treåring så får vi se hvor lenge de går inn for Edge for flere plattformer. De har jo allerede muligheten for å redigere Office-dokumenter på andre plattformer og i nettleseren.

Lenke til kommentar

Du har helt rett. Det er så deilig å ha alt perfekt synkronisert uansett hvilken enhet man drar opp Chrome på. Edge er litt raskere, men synkroniseringen fungerer ikke i det hele tatt. Det er egentlig ganske morsomt at Microsoft etter over 30 år med div. annen synkronisering på baken ennå ikke klarer noe så enkelt som å synkronisere bookmarks. Kanskje de burde spørre sitt eget Exchange-team hvordan man synkroniserer?

 

Sjekk ut Firefox! Firefox hatt synkronisering på plass lenge. Du kan også synkronisere til en privat server, så du slipper at folk snoker i brukervanene dine..

 

Jeg droppet Chrome for tre måneder siden, brukte Safari en måneds tid og endte opp på Firefox. Først og fremst fordi Firefox er blitt fantastisk rask. Eneste jeg ikke har på plass er norsk ordliste av en eller annen grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare jeg som tror at framgangen til google og tilbakegangen til Microsoft har lite å gjøre med nettleseren i seg selv?

 

Google har den største plattformen og når de promoterer nettleseren sin der vil det nødvendigvis føre til kraftig økning.

 

For øvrig også overasket at det er brukere her som fortsatt bruker bokmerker, det er jo ganske retro.

 

Kynxx: man kan gjøre alt det du lister opp der på andre plattformer også...

Lenke til kommentar

Det google har, som Microsoft Edge og Explorer mangler, er at man i Chrome kan logge inn på en konto og vips har man tilgang til en hel plattform av tjenester direkte i nettleseren. Docs, powerpoint, regneark osv. 

:hmm: Og dette har ikke Microsoft hatt i flere år mener du? Er du logget inn i Edge med brukernavnet ditt (på samme måte som du logger inn i Chrome) så har du tilgang til webapplikasjoner av Excel, Word, Powerpoint osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det google har, som Microsoft Edge og Explorer mangler, er at man i Chrome kan logge inn på en konto og vips har man tilgang til en hel plattform av tjenester direkte i nettleseren. Docs, powerpoint, regneark osv. Man trenger ikke å installere så mye som f.eks office pakken til microsoft med lisensnøkkel for å jobbe med kontoroppgaver. En annen ting er at man kan gå inn på hvilken som helst enhet og hente historikk fra nettleseren som har vært aktiv på andre enheter før, og schwoosh åpne de på aktiv enhet. Og dette fungerer på tvers av plattformer og miljøer av enheter. Windows, Mac OS, iOS, android, linux distroer der man kan bruke chromium.

 

Det er min grunn til at jeg emigrerte vekk fra opera, firefox, explorer og edge. Ting er så deilig sømløst i chrome, mens de andre henher etter og gir mer kobb for meg når jeg går fra en enhet til en annen.

 

La meg presisere: Jeg er ikke lojal mot google bare fordi de heter google, men akkurat nå, i historien, har de de beste løsningene og plattformen tilpasset mitt bruk. Om noen år kan det komme en annen og overta, og jeg går videre til den tjenesten og får en enda bedre hverdag.

Eh, Firefox og Opera har hatt synkronisering siden før Chrome ble lansert. Det eneste er at du da må logge inn på google-kontoen din i tillegg for tilgang til suiten deres (som alle andre nettsteder).

 

For all del, finnes gode grunner til å trives på Chrome, men synkronisering er ikke akkurat hovedargumentet :)

 

Jeg droppet Chrome for tre måneder siden, brukte Safari en måneds tid og endte opp på Firefox. Først og fremst fordi Firefox er blitt fantastisk rask. Eneste jeg ikke har på plass er norsk ordliste av en eller annen grunn.

 

Norsk ordliste er tilgjengelig enten ved å laste ned norsk versjon av Firefox eller ved å høyreklikke i et tekstfelt, velge Languages og add dictionaries :)

Lenke til kommentar

 

Jeg droppet Chrome for tre måneder siden, brukte Safari en måneds tid og endte opp på Firefox. Først og fremst fordi Firefox er blitt fantastisk rask. Eneste jeg ikke har på plass er norsk ordliste av en eller annen grunn.

Norsk ordliste er tilgjengelig enten ved å laste ned norsk versjon av Firefox eller ved å høyreklikke i et tekstfelt, velge Languages og add dictionaries :)

 

Takk for hjelpen. Jeg er klar over det. Jeg får lagt den til - men den dukker av en eller annen grunn ikke oppe. Pluginen registrerer seg fint den blir bare ikke aktiv. Det er ikke åpenbart for meg hvordan jeg kan debugge det.

Lenke til kommentar

Her er en presisering tiltrengt, Digi: Microsoft har mistet 400 millioner nettleser-brukere. De bruker fremdeles Windows og gud vet hvilke andre Microsoft-programmer. Slik dere har skrevet overskriften deres høres det ut som om de har droppet alt av Microsoft-produkter og nå bruker noe helt annet.

 

Men jeg vet - Clickbait! Det er om å gjøre å få folk til å klikke og (begynne å) lese. At brukerne ikke fullfører og etter hvert dropper Digi helt når de innser at det blir for mange lokkeartikler, det er visst ikke så farlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det google har, som Microsoft Edge og Explorer mangler, er at man i Chrome kan logge inn på en konto og vips har man tilgang til en hel plattform av tjenester direkte i nettleseren. Docs, powerpoint, regneark osv. Man trenger ikke å installere så mye som f.eks office pakken til microsoft med lisensnøkkel for å jobbe med kontoroppgaver. En annen ting er at man kan gå inn på hvilken som helst enhet og hente historikk fra nettleseren som har vært aktiv på andre enheter før, og schwoosh åpne de på aktiv enhet. Og dette fungerer på tvers av plattformer og miljøer av enheter. Windows, Mac OS, iOS, android, linux distroer der man kan bruke chromium.

 

Det er min grunn til at jeg emigrerte vekk fra opera, firefox, explorer og edge. Ting er så deilig sømløst i chrome, mens de andre henher etter og gir mer kobb for meg når jeg går fra en enhet til en annen.

 

La meg presisere: Jeg er ikke lojal mot google bare fordi de heter google, men akkurat nå, i historien, har de de beste løsningene og plattformen tilpasset mitt bruk. Om noen år kan det komme en annen og overta, og jeg går videre til den tjenesten og får en enda bedre hverdag.

 

Alternativt, så møter vi deg igjen om 10-15 år, hvor du banner og sverter over de hersens nymotens løsningene, og lovpriser hvor enkelt og oversiktlig alt var med de gamle tjenestene til Google. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du har helt rett. Det er så deilig å ha alt perfekt synkronisert uansett hvilken enhet man drar opp Chrome på. Edge er litt raskere, men synkroniseringen fungerer ikke i det hele tatt. Det er egentlig ganske morsomt at Microsoft etter over 30 år med div. annen synkronisering på baken ennå ikke klarer noe så enkelt som å synkronisere bookmarks. Kanskje de burde spørre sitt eget Exchange-team hvordan man synkroniserer?

 

Sjekk ut Firefox! Firefox hatt synkronisering på plass lenge. Du kan også synkronisere til en privat server, så du slipper at folk snoker i brukervanene dine..

 

Jeg droppet Chrome for tre måneder siden, brukte Safari en måneds tid og endte opp på Firefox. Først og fremst fordi Firefox er blitt fantastisk rask. Eneste jeg ikke har på plass er norsk ordliste av en eller annen grunn.

Helt enig i det du sier, tenkte selv å bytte i går, men Firefox skulle hatt et par ting:

 

1. U2F støtte.

2. 2FA for å få lastet ned/synkronisert data.

3. Enda flere forbedringer til DevTools.

 

I min testing i går gikk det faktisk merkbart raskere å laste nettsider med Firefox.

 

Nå kan en kryptere(vet ikke om en må) data med chrome også slik at Google ikke kan snoke.

 

Veien Google nå går ved å utelukke støtte for andre nettlesere i produktene sine kan ikke respekteres av noen som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det google har, som Microsoft Edge og Explorer mangler, er at man i Chrome kan logge inn på en konto og vips har man tilgang til en hel plattform av tjenester direkte i nettleseren. Docs, powerpoint, regneark osv. Man trenger ikke å installere så mye som f.eks office pakken til microsoft med lisensnøkkel for å jobbe med kontoroppgaver. En annen ting er at man kan gå inn på hvilken som helst enhet og hente historikk fra nettleseren som har vært aktiv på andre enheter før, og schwoosh åpne de på aktiv enhet. Og dette fungerer på tvers av plattformer og miljøer av enheter. Windows, Mac OS, iOS, android, linux distroer der man kan bruke chromium.

 

Det er min grunn til at jeg emigrerte vekk fra opera, firefox, explorer og edge. Ting er så deilig sømløst i chrome, mens de andre henher etter og gir mer kobb for meg når jeg går fra en enhet til en annen.

 

La meg presisere: Jeg er ikke lojal mot google bare fordi de heter google, men akkurat nå, i historien, har de de beste løsningene og plattformen tilpasset mitt bruk. Om noen år kan det komme en annen og overta, og jeg går videre til den tjenesten og får en enda bedre hverdag.

 

Alternativt, så møter vi deg igjen om 10-15 år, hvor du banner og sverter over de hersens nymotens løsningene, og lovpriser hvor enkelt og oversiktlig alt var med de gamle tjenestene til Google. ;)

Jeg er vel ikke så fryktelig langt unna den grøfta igrunn.. Jeg syns dog det er mye lettere i dag enn det var bare for noen år siden med elektronikk osv, men en skal aldri si aldri! Kanskje 2017 var min sweet spot? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tingen jeg savner mer oppmerksomhet på er hvordan Google bruker sin enorme datainnsamling til å sile sauene inn på deres produkter på måter selskap som Microsoft fikk bot for å gjøre under Ballmer og Gates. Av en eller annen grunn er det greit at Google og Facebook samler inn alt du gjør i deres produkter uten å må si noe særlig fra om dette.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at etter Mozilla kom med den nye Firefox, bruker jeg jeg kun gmail og google search.

Chrome og IE11 ligger og opptar plass på disken, men er ikke akkurat førstevalget lenger.

Ja, jeg syntes Edge var hurtig inntil nye Firefox kom, nå lyser Edge igjennom med sine merkelige bugs jeg ikke nødvendigvis klarer å replikere. Med mindre Firefox introduserer en eller anna merkelig funksjon, eller Edge kan overbevise med noe anna enn hastighet, blir jeg neppe en fast bruker av hverken Edge, Chrome eller IE11 i nærmeste framtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...