Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Ble slått ned


<< Alex >>

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg ble slått hardt ned av en mann uten noen grunn i helgen. Han banket meg rundt 20 ganger med både hender og føtter mens jeg var på bakken. Politi tatt han nesten på fersken. 

Flere dyre ting som ble ødelagt  og slikt.

 

Tingen er at jeg holder på med å skrive en "Søknad om erstatning fra staten".

Så er det ett punkt som heter for "menerstatning".. noen som kan hjelpe meg å fullføre denne skjema? Hva kan jeg skrive der? Jeg ønsker full erstatning, ikke bare økonomiske tap, men også for moralsk skade og tapte arbeids dager.

 

Stor takk på forhånd for de som bryr seg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dette skjemaet du skriver?

http://www.voldsoffererstatning.no/om-voldsoffererstatning-fra-staten.313804.no.html

http://www.voldsoffererstatning.no/soeknadsskjema.292714.no.html

 

 

Hvis det er så, ville jeg ventet til du har blitt undersøkt ordentlig før jeg hadde sendt det inn. Det er lurt å kontakte advokat, og det er lurt å ha blitt undersøkt av lege og psykolog, slik at du har de papirene i orden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg søkte om voldsoffererstatning da jeg ble slått ned en gang. Skrev bare ned hendelsen med egne ord, og at jeg aldri har krevd noe som helst i livet. Ikke virk grådig, skriv hendelsen helt objektivt, benytt deg av tjenesten som den er. Fikk den innvilget, vil ikke si summen.

Endret av Taurean
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

Hva er "moralsk skade"? Og hvorfor skal staten betale, og ikke han som banket deg opp?

Er det ikke slik at staten betaler og krever voldsutøveren for utlegget?

 

Nei.

Skadevolderen er ikke part i erstatningssaken. I saker hvor straffesaken er henlagt, eller forholdet ikke er anmeldt, vil skadevolderen aldri bli varslet om din søknad.

Dersom staten skal pålegge skadevolderen et krav, antar jeg at kravet må dokumenteres, hvilket betyr at voldsoffererstatnings-ordningen i så fall vil bryte sine egne regler.
Lenke til kommentar

Man må anmelde for å få lov til å søke om voldsoffererstatning. Jeg anmeldte personen. Måtte møte opp i retten, men hadde ingen problemer med det. Fikk oppnevnt advokat, eller husker ikke betegnelsen. Alt var over på 10 minutter. Advokaten hans spurte meg noen spørsmål i rettssaken, som det ikke var noe problem å svare på, bare bruk sunn fornuft og vær 100% ærlig. Fyren fikk noen timers samfunnsstraff, som jeg var fornøyd med. Ville ikke ha noen voldsom reaksjon, bare en reaksjon. Man får brev i posten om dommen noen dager/uker i etterkant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det trenger ikke å være uten grunn heller. En jeg kjenner slo ned en fyr på byen (som hadde dyttet til ham først) og måtte ut med 5000. Er det helt tilfeldig vold bør det være en sikker sak.

Du må ha grunn til og utdøve volden. Er ikke greit og bruke vold om du er en voksen mann og blir angrepet av en 3 åring. Ble utsatt for ran engang, jeg prøvet og flykte først. Når det ikke lengre var mulig gikk jeg til angrep. Han slo aldri eller gjorde meg noe annet en trussler. Men jeg fryktet for mitt liv og ville nøytralisere trusselen.

 

Politiet mente jeg var for aggressiv. Men heldigvis var det overvåknings kamera som kunne vise til mine forsøk til og løpe vekk. Frikjent i rettsak

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...