Gå til innhold

iPhone X selger bedre enn iPhone 8, til tross for den ekstreme prisen


Anbefalte innlegg

"Ekstrem pris", "folk er syke", "fattigmanns statussymbol". Jeg skjønner ikke hva folk reagerer så sinnsykt for.

 

Ja, det er en høy pris for en telefon, men er det egentlig mye penger i 2017? Folk kjøper seg biler til 5-600 000 uten å blunke. I en budrunde for den nye leiligheten har ikke 200 000 til eller fra så mye å si. TV til 20. Sofa til 15. Hva koster en fuktig kveld på byen med noen venner, 2-3000 kr?

 

Jeg bruker mobilen døgnet rundt, hver dag hele året. Da synes jeg ikke 11 000 er ekstremt. Jeg kommer nok ikke til å ringe Blakstad med det første heller. 

 

Å sammenlikne med en kveld på byen er det klassiske eksemplet på at man har gjort et dårlig kjøp :) Og 2-3k? Det er langt fra vanlig å bruke det på byen. (en sofa varer også mye mye lengre enn en mobil). Men joda, man har selvfølgelig muligheten til å bruke pengene, det finnes andre ting som koster mer, og jeg gjør selv innkjøp folk vil si er dårlig pengebruk. Jeg syens bare den "ikke så dyrt i forhold til en kveld på byen og en bil"-argumentasjonen er ganske dårlig. Det mest nærliggende er å sammenlikne med liknende produkt.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg på min side satt og ventet på iPhone X og håpet det samtidig skulle komme et godt tilbud på  svart iPhone7 32GB, noe det gjorde. Plukket opp en med Ice abonnement i 12 mnd for kr 3500,-

 

Med månedlig kostnad på 349 kroner (49 kr mer enn mitt gamle abonnement) blir totalkostnad over 12mnd kr 4100,-

Det er jeg svært fornøyd med.

 

Hørt mye rart om Ice men etter et par uker har jeg ikke hatt noen problemer med kvailtet på hastighet eller signal. Vi får se hvordan det går når jeg beveger meg utenfor Trondheim sentrum.

 

 

 Jeg prøvde en iPhone X hos eplehuset men den var for stor for mine hender. Jeg liker å kunne bruke telefonen med en hånd. Jeg er også altfor klønete til å løpe rundt med noe lett knuselig som koster over 10k. X kan også regnes som en slags prototyp omtrent som den første Apple Watch. Det vil være småting som må forbedres før opplevelsen blir perfekt og da venter jeg heller på versjon 2.

 

Så vidt jeg har fått med meg er de som skaffet seg en X godt fornøyd. Det er digg med et nytt design og ny funksjonalitet etter mange like modeller. Baksiden er spesiellt pen. Forsiden er bare ok.

Lenke til kommentar

"Ekstrem pris", "folk er syke", "fattigmanns statussymbol". Jeg skjønner ikke hva folk reagerer så sinnsykt for.

 

Ja, det er en høy pris for en telefon, men er det egentlig mye penger i 2017? Folk kjøper seg biler til 5-600 000 uten å blunke. I en budrunde for den nye leiligheten har ikke 200 000 til eller fra så mye å si. TV til 20. Sofa til 15. Hva koster en fuktig kveld på byen med noen venner, 2-3000 kr?

 

Jeg bruker mobilen døgnet rundt, hver dag hele året. Da synes jeg ikke 11 000 er ekstremt. Jeg kommer nok ikke til å ringe Blakstad med det første heller. 

 

Enig. Folk tenker seg ikke to ganger om ift å kjøpe seg en bil for flere hundre tusen kroner, mens ting som tv og mobiler som de bruker langt mer enn bilen plutselig er for dyre. Folk mangler gangsyn og perspektiv så det holder.

Lenke til kommentar

 

"Ekstrem pris", "folk er syke", "fattigmanns statussymbol". Jeg skjønner ikke hva folk reagerer så sinnsykt for.

 

Ja, det er en høy pris for en telefon, men er det egentlig mye penger i 2017? Folk kjøper seg biler til 5-600 000 uten å blunke. I en budrunde for den nye leiligheten har ikke 200 000 til eller fra så mye å si. TV til 20. Sofa til 15. Hva koster en fuktig kveld på byen med noen venner, 2-3000 kr?

 

Jeg bruker mobilen døgnet rundt, hver dag hele året. Da synes jeg ikke 11 000 er ekstremt. Jeg kommer nok ikke til å ringe Blakstad med det første heller.

Enig. Folk tenker seg ikke to ganger om ift å kjøpe seg en bil for flere hundre tusen kroner, mens ting som tv og mobiler som de bruker langt mer enn bilen plutselig er for dyre. Folk mangler gangsyn og perspektiv så det holder.

Jo. Det er det folk flest gjør, de tenker seg om før de kjøper biler til hundretusener. AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Ekstrem pris", "folk er syke", "fattigmanns statussymbol". Jeg skjønner ikke hva folk reagerer så sinnsykt for.

 

Enig. Folk tenker seg ikke to ganger om ift å kjøpe seg en bil for flere hundre tusen kroner, mens ting som tv og mobiler som de bruker langt mer enn bilen plutselig er for dyre. Folk mangler gangsyn og perspektiv så det holder.

 

Dramatiskt konklusjon som jeg er kanskje enig.

Tror at det kommer av en "blindhet", en blasert form av forbruk og jevn tilgang på nye modeller.

Det er bærebjelken i kapitalismen, en skal holde pengeflyten i gang. :)

 

For hva er egentlig forskjellen mellom en telefon fra 2012, 2017, billig, dyr bortsett

fra å fremheve noen små trekk?

 

Min unnskylding er bare at jeg ønsker ikke å tape mye penger hvis jeg mister den, og folk kommer ikke til ville rappe den. Ergo da føler jeg meg litt tryggere.

 

"#hashtagnyttårsløfte2018: vent et år med å bytte telefon og spar penger/miljøet"

Lenke til kommentar

 

Folk over hele verden kjoeper selv hvis dem har dårlig okonomi. Oftest ikke de lureste gutta i klassa. Fattigmanns statussymbol.

 

 

Tenke seg til, kanskje noen rett og slett liker iOS bedre?

 

Jeg for min del bruker ikke penger på noe som må rootes før det fungerer noenlunde tilfredstillende..

Tenke seg til, kanskje det hadde vært greit å kommet med konstruktive kommentarer istedenfor å lire av seg utdaterte kommentarer som det der?

 

Hva er det du behøver å roote for? Rart du ikke rooter Iphonen din også for å bli kvitt bloatware som Itunes og Quicktime eller hva det nå er deres egne apper det finnes bedre alternativer til heter også nå, hvis du absolutt vil gå den veien med slike kommentarer.

 

Sist du hadde en Android-telefon, var den en innstegsmodell fra 2009 som kjørte Donut eller?

 

...OG: Folk over hele verden kjøper ogs dyreste LG, ¨Samsung Huawei eller Sony også, selv om de ikke har råd. Reiser mye i Sør-Øst Asia på jobb, og selv med månedsinntekter ned mot 2000kr er det påfallende mange som bruker toppmodeller fra disse produsentene. Hvordan de har råd vet ikke jeg, men det er på ingen måter kun Iphone som er et statussymbol for å si det sånn.

 

Utenom kanskje blant norsk skuleungdom.

Lenke til kommentar

Hvor mange færre ville de ha solgt om de økte prisen med kr. 2000,- mon tro?

Hvor mange flere ville de solgt om de senket prisen med 2000?

 

Dere spør omvendt. Hadde de jekket prisen så ville de solgt fler, hadde de senket prisen ville de solgt færre. Apple er mestere av 10. rang når det kommer til salg og pengetjening, de er bare ikke så griske som noen tror ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tristeste her er vel egentlig å se at 9 av 10 telefoner på topplisten kommer fra to produsenter.

Uansett hva telefon det er du foretrekker eller hva plattform du er på, så er det trist lesning.

Hvorfor?  Er det pga aggressiv markedsføring eller utskvising av mindre leverandører? (det er påfallende lite utvalg blant selv mellomstore norske elektronikkvarehus) Sauementalitet? Priser ( I Samsung sitt tilfelle)? Både på målt og opplevd kvalitet er det jo andre telefoner som scorer rundt like bra eller bedre som de fleste på denne listen, spesielt pris tatt i bektraktning.

Har til gode å se liknende salgstall i andre land/regioner, og virker som Norge er veldig spesielt sånn sett.

Om det blir et tilnærmet duopol på det norske markedet så er det ingen som vil være tjent med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Ekstrem pris", "folk er syke", "fattigmanns statussymbol". Jeg skjønner ikke hva folk reagerer så sinnsykt for.

 

Ja, det er en høy pris for en telefon, men er det egentlig mye penger i 2017? Folk kjøper seg biler til 5-600 000 uten å blunke. I en budrunde for den nye leiligheten har ikke 200 000 til eller fra så mye å si. TV til 20. Sofa til 15. Hva koster en fuktig kveld på byen med noen venner, 2-3000 kr?

 

Jeg bruker mobilen døgnet rundt, hver dag hele året. Da synes jeg ikke 11 000 er ekstremt. Jeg kommer nok ikke til å ringe Blakstad med det første heller. 

 

Å sammenlikne med en kveld på byen er det klassiske eksemplet på at man har gjort et dårlig kjøp :) Og 2-3k? Det er langt fra vanlig å bruke det på byen. (en sofa varer også mye mye lengre enn en mobil). Men joda, man har selvfølgelig muligheten til å bruke pengene, det finnes andre ting som koster mer, og jeg gjør selv innkjøp folk vil si er dårlig pengebruk. Jeg syens bare den "ikke så dyrt i forhold til en kveld på byen og en bil"-argumentasjonen er ganske dårlig. Det mest nærliggende er å sammenlikne med liknende produkt.

 

AtW

 

 

Ja, det kan godt hende at det er dårlig argumentasjon, men for meg blir det naturlig å sammenligne med andre ting jeg synes folk bruker unødvendig mye penger på. Jeg har venner som bruker 90kr per dag på snus, ca. 30 000 i året. Når jeg regner med alle kostnader ved en bytur (mat, drikke og transport) så havner jeg sjelden under 2000. 

 

Vel, jeg er ikke så ofte på byen og jeg snuser ikke, men jeg kaller ikke vennene mine ekstreme eller syke for det. 

 

Skjønner at vi ikke blir enige her, og det er helt greit for meg :) 

Lenke til kommentar

Det tristeste her er vel egentlig å se at 9 av 10 telefoner på topplisten kommer fra to produsenter.

 

Uansett hva telefon det er du foretrekker eller hva plattform du er på, så er det trist lesning.

 

Hvorfor?  Er det pga aggressiv markedsføring eller utskvising av mindre leverandører? (det er påfallende lite utvalg blant selv mellomstore norske elektronikkvarehus) Sauementalitet? Priser ( I Samsung sitt tilfelle)? Både på målt og opplevd kvalitet er det jo andre telefoner som scorer rundt like bra eller bedre som de fleste på denne listen, spesielt pris tatt i bektraktning.

 

Har til gode å se liknende salgstall i andre land/regioner, og virker som Norge er veldig spesielt sånn sett.

 

Om det blir et tilnærmet duopol på det norske markedet så er det ingen som vil være tjent med det.

 

Forsåvidt enig, men det er spesielt en produsent som skiller seg ut hva som angår aggressiv markedsføring. De er ikke amerikanske. 

 

 

Det tristeste her er vel egentlig å se at 9 av 10 telefoner på topplisten kommer fra to produsenter.

 

Det tror jeg rett og slett kommer av at anmelderne ikke tar med viktige ting i likningen og at de er bias, det er hvertfall det jeg har sett på de typ 20 siste anmeldelsene jeg har lest.

 

 

Som oftest bias når konklusjonen ikke passer ens egen mening.. eller? 

 

 

 

Folk over hele verden kjoeper selv hvis dem har dårlig okonomi. Oftest ikke de lureste gutta i klassa. Fattigmanns statussymbol.

 

 

Tenke seg til, kanskje noen rett og slett liker iOS bedre?

 

Jeg for min del bruker ikke penger på noe som må rootes før det fungerer noenlunde tilfredstillende..

Tenke seg til, kanskje det hadde vært greit å kommet med konstruktive kommentarer istedenfor å lire av seg utdaterte kommentarer som det der?

 

Hva er det du behøver å roote for? Rart du ikke rooter Iphonen din også for å bli kvitt bloatware som Itunes og Quicktime eller hva det nå er deres egne apper det finnes bedre alternativer til heter også nå, hvis du absolutt vil gå den veien med slike kommentarer.

 

Sist du hadde en Android-telefon, var den en innstegsmodell fra 2009 som kjørte Donut eller?

 

...OG: Folk over hele verden kjøper ogs dyreste LG, ¨Samsung Huawei eller Sony også, selv om de ikke har råd. Reiser mye i Sør-Øst Asia på jobb, og selv med månedsinntekter ned mot 2000kr er det påfallende mange som bruker toppmodeller fra disse produsentene. Hvordan de har råd vet ikke jeg, men det er på ingen måter kun Iphone som er et statussymbol for å si det sånn.

 

Utenom kanskje blant norsk skuleungdom.

 

 

Det er vel strengt tatt bare de høylytte tullingene i kommentarfeltene som mener at disse telefonene er statussymbol. Kan godt hende telefoner er status andre steder her i verden, men tviler det er tilfellet her. Det virker som de som ikke liker iPhone har nødt til å begrunne hvorfor ikke andre ønsker å følge deres fotspor. Det syns jeg er rart. 

 

Det som er virkelig vanskelig for mange Android-tilhengere er å svelge det faktum at noen rett og slett trives bedre med iOS. Det kan være av ulike grunner, men det spiller ingen rolle - man trenger ikke å rettferdiggjøre noe så simpelt som et mobilkjøp. Det har dog vært trenden de siste fem åra. 

 

Selv switcher jeg ofte frem og tilbake mellom iOS og Android. Nå har jeg dog bestemt meg for å beholde nåværende telefon til den konker ut. 

Lenke til kommentar

Det tristeste her er vel egentlig å se at 9 av 10 telefoner på topplisten kommer fra to produsenter.

 

Det tror jeg rett og slett kommer av at anmelderne ikke tar med viktige ting i likningen og at de er bias, det er hvertfall det jeg har sett på de typ 20 siste anmeldelsene jeg har lest.

 

Som oftest bias når konklusjonen ikke passer ens egen mening.. eller?

 

Selvfølgelig. Hvis du innbiller deg at det er det som er grunnlaget for kommentaren min så får du fortsette med det. Jeg orker ikke å gå inn på en diskusjon rundt hvordan ting bør anmeldes. Les litt selv så ser du at det ikke blir gjort helt ryddig. Det gjelder de norske anmeldelsene jeg leser, stort sett Tek sine, finnes nok av utenlandske anmeldere som er veldig ryddige av seg :)

Lenke til kommentar

 

Hvor mange færre ville de ha solgt om de økte prisen med kr. 2000,- mon tro?

Hvor mange flere ville de solgt om de senket prisen med 2000?

 

Dere spør omvendt. Hadde de jekket prisen så ville de solgt fler, hadde de senket prisen ville de solgt færre. Apple er mestere av 10. rang når det kommer til salg og pengetjening, de er bare ikke så griske som noen tror ;)

 

Hehe, ja det var litt av poenget jeg ville inn på. Tror ikke de ville solgt så veldig mange flere ved økning av prisen, men ikke mange færre heller.

 

Tipper de ikke ville solgt så mange flere om de satte ned prisene med 2000,-. Kanskje med 4000,- ?

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

 

 

"Ekstrem pris", "folk er syke", "fattigmanns statussymbol". Jeg skjønner ikke hva folk reagerer så sinnsykt for.

 

Ja, det er en høy pris for en telefon, men er det egentlig mye penger i 2017? Folk kjøper seg biler til 5-600 000 uten å blunke. I en budrunde for den nye leiligheten har ikke 200 000 til eller fra så mye å si. TV til 20. Sofa til 15. Hva koster en fuktig kveld på byen med noen venner, 2-3000 kr?

 

Jeg bruker mobilen døgnet rundt, hver dag hele året. Da synes jeg ikke 11 000 er ekstremt. Jeg kommer nok ikke til å ringe Blakstad med det første heller. 

 

Å sammenlikne med en kveld på byen er det klassiske eksemplet på at man har gjort et dårlig kjøp :) Og 2-3k? Det er langt fra vanlig å bruke det på byen. (en sofa varer også mye mye lengre enn en mobil). Men joda, man har selvfølgelig muligheten til å bruke pengene, det finnes andre ting som koster mer, og jeg gjør selv innkjøp folk vil si er dårlig pengebruk. Jeg syens bare den "ikke så dyrt i forhold til en kveld på byen og en bil"-argumentasjonen er ganske dårlig. Det mest nærliggende er å sammenlikne med liknende produkt.

 

AtW

 

 

Ja, det kan godt hende at det er dårlig argumentasjon, men for meg blir det naturlig å sammenligne med andre ting jeg synes folk bruker unødvendig mye penger på. Jeg har venner som bruker 90kr per dag på snus, ca. 30 000 i året. Når jeg regner med alle kostnader ved en bytur (mat, drikke og transport) så havner jeg sjelden under 2000. 

 

Vel, jeg er ikke så ofte på byen og jeg snuser ikke, men jeg kaller ikke vennene mine ekstreme eller syke for det. 

 

Skjønner at vi ikke blir enige her, og det er helt greit for meg :)

 

 

Det er jo forsåvidt bra at du ikke kaller vennene dine syke fordi du bruker veldig mye penger på byen :) En mer naturlig sammenlikning er andre mobiler. Man bruker andre mobiler hver dag også.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Ekstrem pris", "folk er syke", "fattigmanns statussymbol". Jeg skjønner ikke hva folk reagerer så sinnsykt for.

 

Ja, det er en høy pris for en telefon, men er det egentlig mye penger i 2017? Folk kjøper seg biler til 5-600 000 uten å blunke. I en budrunde for den nye leiligheten har ikke 200 000 til eller fra så mye å si. TV til 20. Sofa til 15. Hva koster en fuktig kveld på byen med noen venner, 2-3000 kr?

 

Jeg bruker mobilen døgnet rundt, hver dag hele året. Da synes jeg ikke 11 000 er ekstremt. Jeg kommer nok ikke til å ringe Blakstad med det første heller. 

 

Tja.. En tv bruker du i 10 år før det er "nødvendig" å skifte ut, en bil i 20 år og bolig i 50 år. 11-14000kr for en mobiltelefon som er "utdatert" etter 1 år er vel litt mye penger. Men det er alltid noen som gjerne vil vise at de "har" penger og må ha det siste av mobiler, tv og fin bil samt strø litt penger på byen for å vise seg. 2-3000kr på byen er litt mye for bare seg selv... tror ytterst få drikker 15-20 øl/drinker når de er ute på byen. Som oftest er dette folk som er litt usikker på seg selv og blir fort gjennomskuet. Man ser at de som virkelig har penger har ikke dette behovet.

Har du glemt noe som heter bruktsalg? En X til 11000,- vil fint kunne selges etter ett år for minst 5-6000,-...
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Tja.. En tv bruker du i 10 år før det er "nødvendig" å skifte ut, en bil i 20 år og bolig i 50 år. 11-14000kr for en mobiltelefon som er "utdatert" etter 1 år er vel litt mye penger. Men det er alltid noen som gjerne vil vise at de "har" penger og må ha det siste av mobiler, tv og fin bil samt strø litt penger på byen for å vise seg. 2-3000kr på byen er litt mye for bare seg selv... tror ytterst få drikker 15-20 øl/drinker når de er ute på byen. Som oftest er dette folk som er litt usikker på seg selv og blir fort gjennomskuet. Man ser at de som virkelig har penger har ikke dette behovet.

 

 

En rimelig dårlig sammenligning hvis "utdatert" er nøkkelen som du selv sier (for øvrig holder en mobil lenger enn 1 år før den er utdatert). En TV holder heller ikke lenger enn en 2-3 år før den er utdatert (Etter 10 år er den fullstendig boss, som jeg ikke ville hatt på soverommet engang, det er noe annet enn "utdatert"). En bil? Rimelig utdatert leenge før 20år. Så da ble kost overslaget helt annerledes..

Lenke til kommentar

 

Tja.. En tv bruker du i 10 år før det er "nødvendig" å skifte ut, en bil i 20 år og bolig i 50 år. 11-14000kr for en mobiltelefon som er "utdatert" etter 1 år er vel litt mye penger. Men det er alltid noen som gjerne vil vise at de "har" penger og må ha det siste av mobiler, tv og fin bil samt strø litt penger på byen for å vise seg. 2-3000kr på byen er litt mye for bare seg selv... tror ytterst få drikker 15-20 øl/drinker når de er ute på byen. Som oftest er dette folk som er litt usikker på seg selv og blir fort gjennomskuet. Man ser at de som virkelig har penger har ikke dette behovet.

 

 

En rimelig dårlig sammenligning hvis "utdatert" er nøkkelen som du selv sier (for øvrig holder en mobil lenger enn 1 år før den er utdatert). En TV holder heller ikke lenger enn en 2-3 år før den er utdatert (Etter 10 år er den fullstendig boss, som jeg ikke ville hatt på soverommet engang, det er noe annet enn "utdatert"). En bil? Rimelig utdatert leenge før 20år. Så da ble kost overslaget helt annerledes..

 

 

En TV til 15k er ikke utdatert etter 2-3 år.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tja.. En tv bruker du i 10 år før det er "nødvendig" å skifte ut, en bil i 20 år og bolig i 50 år. 11-14000kr for en mobiltelefon som er "utdatert" etter 1 år er vel litt mye penger. Men det er alltid noen som gjerne vil vise at de "har" penger og må ha det siste av mobiler, tv og fin bil samt strø litt penger på byen for å vise seg. 2-3000kr på byen er litt mye for bare seg selv... tror ytterst få drikker 15-20 øl/drinker når de er ute på byen. Som oftest er dette folk som er litt usikker på seg selv og blir fort gjennomskuet. Man ser at de som virkelig har penger har ikke dette behovet.

 

 

En rimelig dårlig sammenligning hvis "utdatert" er nøkkelen som du selv sier (for øvrig holder en mobil lenger enn 1 år før den er utdatert). En TV holder heller ikke lenger enn en 2-3 år før den er utdatert (Etter 10 år er den fullstendig boss, som jeg ikke ville hatt på soverommet engang, det er noe annet enn "utdatert"). En bil? Rimelig utdatert leenge før 20år. Så da ble kost overslaget helt annerledes..

 

 

En TV til 15k er ikke utdatert etter 2-3 år.

 

AtW

 

En telefon er heller ikke utdatert etter ett år.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...