Gå til innhold

Hvilken bank er enklest å få lån i?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Vil kjøpe leilighet, men selv med 200k i EK, medlåntager som gir samlet inntekt på 600k, ingen gjeld og mulig kausjon, så får jeg avslag på avslag når jeg ber om 1.1 mill. Men jeg må flytte fra stedet jeg bor nå og det er så utrolig få leiligheter til leie, og jeg har en labrador i tillegg som gjør det enda vanskeligere. Ugh. Sparingwn fortsetter naturligvis, men er det noen av bankene som er lettere å få lån i?

 

 

Anonymous poster hash: 823ed...f4b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil kjøpe leilighet, men selv med 200k i EK, medlåntager som gir samlet inntekt på 600k, ingen gjeld og mulig kausjon, så får jeg avslag på avslag når jeg ber om 1.1 mill. Men jeg må flytte fra stedet jeg bor nå og det er så utrolig få leiligheter til leie, og jeg har en labrador i tillegg som gjør det enda vanskeligere. Ugh. Sparingwn fortsetter naturligvis, men er det noen av bankene som er lettere å få lån i?

 

 

Anonymous poster hash: 823ed...f4b

 

1.1 million krever 165.000 i EK. 600.000 er en inntekt som maksimalt kan gi deg 3M i lån Du er godt innenfor alle rammer så noe skurrer veldig her. Hva er din inntekt og hva er medlåntaker sin? Har medlåntaker noe gjeld ifra før? Har du betalinganmerkninger? 

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Én ting er hva man har i inntekt, en annen er hva man har i frie midler. Om en husholdning har samlet inntekt på 600k gir det 50k pr mnd, og kanskje nede i 30k samlet etter skatt, litt avhengig av inntektsfordeling pr hode. 

Er det fellesgjeld på leiligheten til 1,1mill? Er det masse fellesgjeld og høye felleskostnader?

Lenke til kommentar

1,1 mill + 0,2 i EK = 1,3 mill for leiligheten. Dette hørtes billig ut, er du sikker på at det er totalprisen?

Du er innafor på krav om både egenkapital og inntekt, så det må nok være noe mer som ligger bak.

 

Som newman skriver, er det fellesgjeld på leiligheten? Husk at dette også teller inn på belåningsgraden.

 

F.eks. hvis det er 1 mill i fellegjeld er totalprisen 2,3 mill. Da trenger du nærmere 350k i egenkapital.

 

Men ellers kan jeg anbefale Skandiabanken. Der skjer det meste automatisk av algoritmer. Du legger bare inn nødvendig informasjon om pris, inntekt og lån, og trykker neste. To min senere får du svar om det er godkjent eller ei. Er du innafor kravene, vil du få positivt svar.

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

Normalt er det enklast å få lån i din faste lokale bank sidan den banken kjenner deg og din økonomi såpass godt at dei kan tørre å innvilge lån som andre bankar hadde sett på som litt risikable.

 

Når det er sagt så følger alle bankar dei same "reglane" for kor store summar dei er villige til å låne ut. Det som ofte kan være forskjellen er lånevilkåra. Ein bank som tek større risiko ved å gi deg lån vil normalt også kreve meir betalt i form av effektiv rente.

 

Dersom du må flytte så kjem du langt ved å benytte deg av leigemarkedet fyrst.

Lenke til kommentar

Hva er det du "glemmer" å nevne?

 

Jeg har hatt betalingsanmerkninger grunnet noe min eks gjorde bak ryggen min, men alt er nå nedbetalt. Sjekket gjenpartsbrev jeg fikk tilsendt i dag, og det er 3 ting som står igjen under "intet til utlegg", som burde vært slettet. Så det er trolig det som ødelegger

 

Da må du få slettet dette. Det skjer automatisk etter 3 år. Alternativet er å være mer aktiv og få tidligere kreditorer til å gi melding til namsmannen, som gir melding til løsøreregistret.

Lenke til kommentar

Storebrand!

  

De krever at man er kunde hos dem før man får søke. Har ikke lyst til å bytte bank og risikere å få avslag.

 

Hva er det du "glemmer" å nevne?

 

 

Jeg har hatt betalingsanmerkninger grunnet noe min eks gjorde bak ryggen min, men alt er nå nedbetalt. Sjekket gjenpartsbrev jeg fikk tilsendt i dag, og det er 3 ting som står igjen under "intet til utlegg", som burde vært slettet. Så det er trolig det som ødelegger

 

 

Da må du få slettet dette. Det skjer automatisk etter 3 år. Alternativet er å være mer aktiv og få tidligere kreditorer til å gi melding til namsmannen, som gir melding til løsøreregistret.

Jeg har ikke tid eller lyst til å vente over 2 år til. Jeg kontaktet 2 kredittselskap og ba de sende melding til namsmann og få det slettet, men det spørs jo om de gidder det, iom at det ikke er noen lover eller regler som sier de må. Fader altså.

 

Anonymous poster hash: 823ed...f4b

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at betalingsanmerkninger skal slettes umiddelbart når kravet er oppgjort?

 

Fra https://soliditetd.no/faq/betalingsanmerkninger/naar-slettes-en-betalingsanmerkning

NÅR SLETTES EN BETALINGSANMERKNING?

En betalingsanmerkning slettes når saken er foreldet (etter 4 år) eller umiddelbart etter at den er fullt oppgjort. Som hovedregel skal ikke anmerkningen brukes i kredittopplysningsvirksomhet lenger enn 4 år. Slettefristen regnes fra den dato opplysningen første gang ble lovlig registrert.

 

Jeg ville vært forsiktig med å søke lån i noen bank før du får orden på dette.

Du gir frivillig fra deg opplysninger som kan blir brukt mot deg senere, selv med godkjent kredittvurdering.

Du får selvfølgelig ikke et ordinært lån med 3 betalingsanmerkninger.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at betalingsanmerkninger skal slettes umiddelbart når kravet er oppgjort?

 

Fra https://soliditetd.no/faq/betalingsanmerkninger/naar-slettes-en-betalingsanmerkning

 

NÅR SLETTES EN BETALINGSANMERKNING?[/size]

En betalingsanmerkning slettes når saken er foreldet (etter 4 år) eller umiddelbart etter at den er fullt oppgjort. Som hovedregel skal ikke anmerkningen brukes i kredittopplysningsvirksomhet lenger enn 4 år. Slettefristen regnes fra den dato opplysningen første gang ble lovlig registrert.

 

 

Jeg ville vært forsiktig med å søke lån i noen bank før du får orden på dette.

Du gir frivillig fra deg opplysninger som kan blir brukt mot deg senere, selv med godkjent kredittvurdering.

Du får selvfølgelig ikke et ordinært lån med 3 betalingsanmerkninger.

Nå trodde jeg det var slettet og har allerede søkt flere steder - mange flere steder.. Altså, betalingsanmerkningene er slettet, men de viser fortsatt over liste som "intet til utlegg", så de er fortsatt i utleggsregister/Løsøreregisteret. For å få de slettet derfra, så må visst kredittselskap kontakte namsmann og gi beskjed, og det står på nettet at det går an å be namsmannen om å sjekke opp i det for å få det slettet, men det kan ta tid siden de må kontakte kredittselskap og få skriftlig bekreftelse. Ene banken gav meg beskjed om at jeg nå ikkje kunne søke på nytt før om 2 år ?

 

Anonymous poster hash: 823ed...f4b

Lenke til kommentar

Jeg har hatt betalingsanmerkninger grunnet noe min eks gjorde bak ryggen min

 

Hvordan er det mulig å gå bak ryggen din?

Trodde du selv måtte godkjenne all kreditt som blir tatt opp? Dersom h*n har tatt opp kreditt i ditt navn uten din godkjenning er det dokumentforfalskning og bedrag og burde anmeldes!

 

Jeg ville anmeldt forholdet, og henvist til denne saken dersom banken spør. Hvis ikke høres det bare ut som en dårlig borforklaring for at du ikke greide å gjøre opp for deg i tide...

Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt betalingsanmerkninger grunnet noe min eks gjorde bak ryggen min

Hvordan er det mulig å gå bak ryggen din?

Trodde du selv måtte godkjenne all kreditt som blir tatt opp? Dersom h*n har tatt opp kreditt i ditt navn uten din godkjenning er det dokumentforfalskning og bedrag og burde anmeldes!

 

Jeg ville anmeldt forholdet, og henvist til denne saken dersom banken spør. Hvis ikke høres det bare ut som en dårlig borforklaring for at du ikke greide å gjøre opp for deg i tide...

Hold your horses, det kan være så enkelt som at samboeren var ansvarlig for felles regninger, og ikke betalte mens h*n skjulte det fra OP. Eller H*n kan ha hatt tillatelse til å bruke OPs kredittkort, og gikk som førstemann i postkassa for å kaste de regningene op ikke skulle se.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt betalingsanmerkninger grunnet noe min eks gjorde bak ryggen min

 

 

Hvordan er det mulig å gå bak ryggen din?

Trodde du selv måtte godkjenne all kreditt som blir tatt opp? Dersom h*n har tatt opp kreditt i ditt navn uten din godkjenning er det dokumentforfalskning og bedrag og burde anmeldes!

 

Jeg ville anmeldt forholdet, og henvist til denne saken dersom banken spør. Hvis ikke høres det bare ut som en dårlig borforklaring for at du ikke greide å gjøre opp for deg i tide...

 

Det er faktisk ganske lett når man ikke har noe valg og må gi ubegrenset tilgang til bankkort og bankkonto, samt bor under samme tak slik at det er mulig å finne innloggingsinfo og passord på PC. Lett å være etterpåklok, men jeg oppdaget det sent og var for sliten fysisk og psykisk grunnet hard sykdom til å orke å tenke på anmeldelse.

 

Ts

 

Anonymous poster hash: 823ed...f4b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...