Gå til innhold

Ekstreme iMac Pro slippes 14. desember


Anbefalte innlegg

 

Her er en sammenligning, rent pris- og specsmessig:

http://www.pcgamer.com/apples-new-imac-pro-costs-5000-but-is-it-overpriced/

 

 

Så med andre ord koster en tilsvarende specet PC omtrent det samme..

 

Vel, de er ikke akkurat helt rettferdige i den sammenligningen. De har jo overdrevet en del specs til ting som ikke gir mening. Se på PSUen f.eks. De virker bare å ha tatt det dyreste de kan finne, men Apple har ikke så dyr og langt ifra så stor strømforsyning. Og de har Xeon CPU, men så tok de ikke ECC RAM? Og en pinne 32 GB RAM? Jeg mener de har åpenbart ikke så mye peiling på RAM til Xeon. Og later som en Vega 56 GPU er lik 1080 Ti? Kjøper Apple mus og tastatur som definitivt er overpriset, og mye av poenget med å bygge selv er å ikke kjøpe det. Og vannkjøling? Samtidig har de kjøpt utrolig billige høytalere som sikkert er dårligere enn dem i Macen? 

 

Jeg tror fint du kan legge med bedre høytaler + windows (som de og mangler, Mac kommer med OS), og fått prisen til 4.000 med komponenter som faktisk gir mening. Og da er jo Mac 25% dyrere. Ikke helt latterlig, men definitivt noe mer.

 

 

Kan denne brukes som skjerm for en annen maskin eller sitter du med en ubrukelig 5K skjerm den dagen resten av maskinen er utdatert?

 

Denne blir ikke utdatert før om 6-8 år, minst, og innen den tid er skjermteknologien kommet såpass langt at det antakelig ikke vil være store behovet for å bruke gamle datamaskiner som skjermer.

 

Men for å svare direkte på spørsmålet ditt, nei det er visstnok ikke mulig.

 

Ehm, i hvilken bransje er ikke PCen utdatert før om 6-8 år når ytelse er viktig?

 

Bedrifter kaster seg over nyeste Nvidia Tesla kort. Bare en generasjon senere er ytelsen klart bedre. Og strømforbruket klart mindre. GPUer er noe som byttes ut utrolig ofte. Det er det som er tingen med PCer. Alt blir ikke utdatert samtidig. RAM f.eks, vi vil bruke DDR4 RAM lenge. SSDen vil ikke være noe problem, den er så rask uansett. CPU ytelse er det ikke så mye fremgang i og den kan holde lenge. Skjermteknologi går ikke så raskt frem. Men GPU? GPU går ALLTID raskt. 

 

Du ofrer så mye med disse Macene bare for at du skal få det til å se kult ut med bare en skjerm og ingen boks koblet til noe sted. En Mac Pro koblet til denne 5K skjermen via en Thunderbolt-kabel ville jo vært mye bedre. Kunne vært oppgraderbar, skjermen ville vært fleksibel til å brukes til annet. Jeg synes AIO uansett produsent er en elendig ide, spesielt for workstation.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Her er en sammenligning, rent pris- og specsmessig:

http://www.pcgamer.com/apples-new-imac-pro-costs-5000-but-is-it-overpriced/

 

 

Så med andre ord koster en tilsvarende specet PC omtrent det samme..

 

Vel, de er ikke akkurat helt rettferdige i den sammenligningen. De har jo overdrevet en del specs til ting som ikke gir mening. Se på PSUen f.eks. De virker bare å ha tatt det dyreste de kan finne, men Apple har ikke så dyr og langt ifra så stor strømforsyning. Og de har Xeon CPU, men så tok de ikke ECC RAM? Og en pinne 32 GB RAM? Jeg mener de har åpenbart ikke så mye peiling på RAM til Xeon. Og later som en Vega 56 GPU er lik 1080 Ti? Kjøper Apple mus og tastatur som definitivt er overpriset, og mye av poenget med å bygge selv er å ikke kjøpe det. Og vannkjøling? Samtidig har de kjøpt utrolig billige høytalere som sikkert er dårligere enn dem i Macen? 

 

Jeg tror fint du kan legge med bedre høytaler + windows (som de og mangler, Mac kommer med OS), og fått prisen til 4.000 med komponenter som faktisk gir mening. Og da er jo Mac 25% dyrere. Ikke helt latterlig, men definitivt noe mer.

 

 

Kan denne brukes som skjerm for en annen maskin eller sitter du med en ubrukelig 5K skjerm den dagen resten av maskinen er utdatert?

 

Denne blir ikke utdatert før om 6-8 år, minst, og innen den tid er skjermteknologien kommet såpass langt at det antakelig ikke vil være store behovet for å bruke gamle datamaskiner som skjermer.

 

Men for å svare direkte på spørsmålet ditt, nei det er visstnok ikke mulig.

 

Ehm, i hvilken bransje er ikke PCen utdatert før om 6-8 år når ytelse er viktig?

 

Bedrifter kaster seg over nyeste Nvidia Tesla kort. Bare en generasjon senere er ytelsen klart bedre. Og strømforbruket klart mindre. GPUer er noe som byttes ut utrolig ofte. Det er det som er tingen med PCer. Alt blir ikke utdatert samtidig. RAM f.eks, vi vil bruke DDR4 RAM lenge. SSDen vil ikke være noe problem, den er så rask uansett. CPU ytelse er det ikke så mye fremgang i og den kan holde lenge. Skjermteknologi går ikke så raskt frem. Men GPU? GPU går ALLTID raskt. 

 

Du ofrer så mye med disse Macene bare for at du skal få det til å se kult ut med bare en skjerm og ingen boks koblet til noe sted. En Mac Pro koblet til denne 5K skjermen via en Thunderbolt-kabel ville jo vært mye bedre. Kunne vært oppgraderbar, skjermen ville vært fleksibel til å brukes til annet. Jeg synes AIO uansett produsent er en elendig ide, spesielt for workstation.

 

 

Gode poenger :) ser frem til nye Mac Pro, som forhåpentligvis (og etter rapportene) skal være modulær, utbyggbar og ikke minst oppgraderbar.

Lenke til kommentar

 

1) Ja prisen hadde vært ekstrem hvis det var tilfellet det du skriver. Se litt lengre opp i tråden der jeg har postet link til prissammenligning.

 

2) Venter fortsatt på at du skal underbygge argumentene dine, men du er visst flinkest på å rope uten å ha noe å komme med. Helt vanlig blant slike som deg.

 

3) Nei det er ingen MAC, det er en Mac. Vet du forskjellen? https://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address

 

4) Det får stå for din egen regning, men hersketeknikker kommer du ingen vei med på moderne fora.

 

Prissammenligningen er utilpass. Det er valgt et skjermkort fra nVidia, dobbelt så kostbart i forhold til hva som trengs for å være like kraftig til spill. Det er også det eneste slike skjermkort har noe for seg da encoding er ikke noe tidskritisk da en gjør det kun en gang. For øvrig er der valgt 1000W strømforsyning trass nVidia klarer seg med halvparten. Også skjermen er misforsått da de aller fleste vil foretrekke en 4K skjerm på 32, 40 eller 43" heller enn ynkelige 27" 5K. Apple har åpenbart valgt en ukurrant oppløsning for å gjøre sammenligning vanskelig for de dumme, altså deres målgruppe.

Det er ikke nødvendig med en kjølefinne med 400W ledningsevne. Kortet fra AMD bråker noe aldeles forferdelig og produserer tre ganger mer varme.

Lyd er ikke interessant for PC fordi det har folk nok av fra før. Ei heller tastatur eller mus. Det er absurd for en PC-kjøper å handle den slags når en maskin kaseres. Det er for øvrig meningsløst å handle hovedkort til mer enn tusenlappen når alt en får igjen er ecc og 128GB RAM som en uansett ikke finne grunn til å handle.

 

Bestykningen til denne MAC demonstrerer den totale mangel på forstand samt avdekker et midreverdighetskompleks som skriver seg fra tiden da apple kjøpte sitt prosessorsøppel fra Motorola.

 

Ja, Jeg vet hva MAC er. Det et akronym for Macintosh Ape Computer. I kontekst av adressering av nettverkskort betyr det noe annet hvilket ikke er relevant her. MAC hva nettverk angår er for øvrig noe forbannet sludder da det aldri har vært behov for et eget adresseområde før grensesnittet er tildelt IP da IP har innebyggeet egenskapen, midlertidig IP før tildeling fra nærmeste ruter. Denne mekanismen kan dessuten med største enkelhet benyttes av alle alternative protokoller på andre nivå. MAC er resultat av et stabeist som nektet å forstå fornuft, ikke meget ulikt når vi benytter akronymet i kontekst av datamaskin.

Lenke til kommentar

 

 

1) Ja prisen hadde vært ekstrem hvis det var tilfellet det du skriver. Se litt lengre opp i tråden der jeg har postet link til prissammenligning.

 

2) Venter fortsatt på at du skal underbygge argumentene dine, men du er visst flinkest på å rope uten å ha noe å komme med. Helt vanlig blant slike som deg.

 

3) Nei det er ingen MAC, det er en Mac. Vet du forskjellen? https://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address

 

4) Det får stå for din egen regning, men hersketeknikker kommer du ingen vei med på moderne fora.

Prissammenligningen er utilpass. Det er valgt et skjermkort fra nVidia, dobbelt så kostbart i forhold til hva som trengs for å være like kraftig til spill. Det er også det eneste slike skjermkort har noe for seg da encoding er ikke noe tidskritisk da en gjør det kun en gang. For øvrig er der valgt 1000W strømforsyning trass nVidia klarer seg med halvparten. Også skjermen er misforsått da de aller fleste vil foretrekke en 4K skjerm på 32, 40 eller 43" heller enn ynkelige 27" 5K. Apple har åpenbart valgt en ukurrant oppløsning for å gjøre sammenligning vanskelig for de dumme, altså deres målgruppe.

Det er ikke nødvendig med en kjølefinne med 400W ledningsevne. Kortet fra AMD bråker noe aldeles forferdelig og produserer tre ganger mer varme.

Lyd er ikke interessant for PC fordi det har folk nok av fra før. Ei heller tastatur eller mus. Det er absurd for en PC-kjøper å handle den slags når en maskin kaseres. Det er for øvrig meningsløst å handle hovedkort til mer enn tusenlappen når alt en får igjen er ecc og 128GB RAM som en uansett ikke finne grunn til å handle.

 

Bestykningen til denne MAC demonstrerer den totale mangel på forstand samt avdekker et midreverdighetskompleks som skriver seg fra tiden da apple kjøpte sitt prosessorsøppel fra Motorola.

 

Ja, Jeg vet hva MAC er. Det et akronym for Macintosh Ape Computer. I kontekst av adressering av nettverkskort betyr det noe annet hvilket ikke er relevant her. MAC hva nettverk angår er for øvrig noe forbannet sludder da det aldri har vært behov for et eget adresseområde før grensesnittet er tildelt IP da IP har innebyggeet egenskapen, midlertidig IP før tildeling fra nærmeste ruter. Denne mekanismen kan dessuten med største enkelhet benyttes av alle alternative protokoller på andre nivå. MAC er resultat av et stabeist som nektet å forstå fornuft, ikke meget ulikt når vi benytter akronymet i kontekst av datamaskin.

 

 

Høyst interessant at du bruker så mye tid og energi på et produkt du selv (etter sigende) aldri kommer til å bruke :) 

Lenke til kommentar

 

Gode poenger :) ser frem til nye Mac Pro, som forhåpentligvis (og etter rapportene) skal være modulær, utbyggbar og ikke minst oppgraderbar.

 

Ja nye Mac Pro virker lovende. De virker å ha tatt til seg kritikken av forrige modell på det med oppgraderingsmuligheter og slikt. Du kan fint doble levetiden til PCen om du kan oppgradere flaskehalsen i PCen i forhold til nye PCer på markedet. Og jeg ville sagt at for bedrifter så har det noe å si. Ja, det er ikke så ille å kjøpe en PC til denne prisen for folk å jobbe med. Men om du har litt ansatte så blir det gjerne litt penger i slutten av dagen.

 

 

Men en ting jeg glemte, som også er en mangel hos PCgamer er at de som kjøper denne maskinen de vet jo ikke hvordan de bygger en PC. De vet ikke hvilke deler som er de beste. Hvis noe går galt så vet de jo ikke nødvendigvis hvordan de skal fikse det. Og joda du kan si at det er jo ikke så vanskelig, det kan læres. Men det lønner seg sjeldent å lære opp alle dine ansatte til noe annet og få dem til å bygge PCer i arbeidstiden. Så det å velge komponenter, sette dem sammen, og ikke minst levere support for produktet er ikke med i prisen om du bare velger deler. Og det vil koste ekstra, selvfølgelig vil det koste ekstra. Og det er egentlig det som gjør at Mac ikke er så dyr selv om en gjerne kunne satt sammen det samme for rundt 4000 USD, 20% mindre. Du får jo lignende ekstrakostnad fra Dell, HP, Lenovos osv.

 

Så jeg trekker faktisk tilbake at Mac er priset noe over hva det burde være. Prisen virker å være ganske rimelig egentlig når jeg tenker over det slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har haft Mac siden 1994 og syns fremdeles macOS er det beste operativsystemet, men de siste årene har Apple bare fokusert på iPhone og iPad og totalt ignorert kunder som vil ha en stasjonær maskin der skjermen ikke er innbygget. Mac mini ble sist oppdatert 2014 og Mac Pro 2013! De selges fremdeles til samme pris!

Det har også blitt mindre og mindre muligheter til oppgradering. Macbook, Macbook Air, Macbook Pro, Mac mini og også iMac 21 har fastloddet RAM-minne, sånn at det er umulig også for Apple-servicepersonell å oppgradere! Hele hovedkortet må skiftes. Ryktene sier at også iMac Pro vil få svært få oppgraderingsmuligheter.

Det eneste positive som skjedd de siste årene er at Apple åpnet opp for eGPU over TB3, sånn at man i hvert fall kan få litt mulighet til oppgradering der, men da selvfølgelig begrenset av TB3 sine maks PCIe 3.0 x4 og ikke x16 som i stasjonære maskiner.

 

Dette advarte jeg og andre om når forrige mac pro kom. Den var konkurransedyktig i sitt segment da, men det var årevis siden sist maskin i serien hadde kommet, det ble spådd at det kom til å gjenta seg, og det har det. Og antakelig vil det skje neste gang det kommer en mac pro også. Det er noe man bør vurdere om man tenker på innkjøp.

 

AtW

 

Helt enig i det.

Jeg ga opp og bygget meg for to år siden en Xeon-basert workstation (for hjemmebruk) med betydelig bedre muligheter til oppgradering enn hva Apple noensinne vil tilby. Mye billigere og raskere også. Fant hovedkort og CPUer brukt og fikk ned prisen enda mer, men det ville vært mye å spare selv på å kjøpe nytt. Hovedpoengen er derimot fleksibiliteten i valg av komponenter og muligheten å sette inn mer minne eller oppgradere grafikkort senere.

Hovedkortet har også 16 stk RAM-slots hvilket gjør at man kan komme veldig billig unna ved å kjøpe 4- eller 8GB-brikker. For å få 128 GB RAM i Mac Pro eller iMac Pro må man ha 4x 32 GB, hvilket blir mange ganger dyrere.

Nå bruker jeg Windows 10 og DaVinci Resolve på den i stedet for macOS og FCPX på laptopen. Det hadde nok gått å bruke maskinen som Hackintosh også, men jeg følte jeg ikke har tid å passe på hver eneste kext og at oppdateringer eventuelt ødelegger noe. Ironisk nok er det nå "PC med Windows"-ruten som "bare fungerer" hvis man vil ha en maskin med utskiftbart grafikkort, uten innbygget skjerm eller fastloddet RAM. =)

Jeg skjønner at jeg nok ikke lenger er Apples målegruppe, men jeg syns det er virkelig trist at de helt går vekk fra alle oppgraderingsmuligheter. Det er ikke bra for hverken kundene eller miljøet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Her er en sammenligning, rent pris- og specsmessig:

http://www.pcgamer.com/apples-new-imac-pro-costs-5000-but-is-it-overpriced/

 

 

Så med andre ord koster en tilsvarende specet PC omtrent det samme..

 

Vel, de er ikke akkurat helt rettferdige i den sammenligningen. De har jo overdrevet en del specs til ting som ikke gir mening. Se på PSUen f.eks. De virker bare å ha tatt det dyreste de kan finne, men Apple har ikke så dyr og langt ifra så stor strømforsyning. Og de har Xeon CPU, men så tok de ikke ECC RAM? Og en pinne 32 GB RAM? Jeg mener de har åpenbart ikke så mye peiling på RAM til Xeon. Og later som en Vega 56 GPU er lik 1080 Ti? Kjøper Apple mus og tastatur som definitivt er overpriset, og mye av poenget med å bygge selv er å ikke kjøpe det. Og vannkjøling? Samtidig har de kjøpt utrolig billige høytalere som sikkert er dårligere enn dem i Macen? 

 

Jeg tror fint du kan legge med bedre høytaler + windows (som de og mangler, Mac kommer med OS), og fått prisen til 4.000 med komponenter som faktisk gir mening. Og da er jo Mac 25% dyrere. Ikke helt latterlig, men definitivt noe mer.

 

De har valgt ECC RAM - Pcpartpicker.com RAM. Ikke at det er det beste valget (som flere av de andre komponentene, men jeg ville bare påpeke at de hadde valgt ECC RAM :)

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

 

Jaja, så koster iMac Pro med maks av alt opptil 150 000 kr. Det er helt vanvittig!

 

Sett i sammenheng med andre kostnader i samfunnet er det ikke såååå gæærnt. Tenk at du får kjøpt biler til 2 millioner kr stykket, eller at en skarve sykkel kan lett beløpe seg til over 100 laken.

 

 

Joa, men så er jo det milevis over snittet begge eksemplene dine, og det er mer meningsfylt å sammenlikne det med andre datamaskiner enn andre kostnader i samfunnet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Joa, men så er jo det milevis over snittet begge eksemplene dine, og det er mer meningsfylt å sammenlikne det med andre datamaskiner enn andre kostnader i samfunnet.

 

AtW

 

 

Enig i at det er ekstrem prising, men nå er ikke disse maskinene ment for "mannen i gata" heller da. Dette er produksjonsutstyr for filmbransjen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Joa, men så er jo det milevis over snittet begge eksemplene dine, og det er mer meningsfylt å sammenlikne det med andre datamaskiner enn andre kostnader i samfunnet.

 

AtW

 

 

Enig i at det er ekstrem prising, men nå er ikke disse maskinene ment for "mannen i gata" heller da. Dette er produksjonsutstyr for filmbransjen.

 

 

Vi får se, jeg mistenker under 10% av maskinene går til "produksjonsutstyr i filmbransjen".

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Vi får se, jeg mistenker under 10% av maskinene går til "produksjonsutstyr i filmbransjen".

 

AtW

 

 

Ja jeg mente egentlig videoredigeringsbransjen. Det er i hvert fall ment for de som driver med tung videojobbing og den typen arbeid som kan nyttiggjøre seg maskinens kraft. Har sett ett par videoer nå av noen inne i bransjen som lovpriser den nye iMacen:

https://www.cultofmac.com/518511/imac-pro-impresses-first-hands-reviews/

Lenke til kommentar

 

 

Vi får se, jeg mistenker under 10% av maskinene går til "produksjonsutstyr i filmbransjen".

 

AtW

 

 

Ja jeg mente egentlig videoredigeringsbransjen. Det er i hvert fall ment for de som driver med tung videojobbing og den typen arbeid som kan nyttiggjøre seg maskinens kraft. Har sett ett par videoer nå av noen inne i bransjen som lovpriser den nye iMacen:

https://www.cultofmac.com/518511/imac-pro-impresses-first-hands-reviews/

 

 

Jeg må si den lovprisingen ikke akkurat imponerer meg "maskinen er rask", no shit, den er høyt speccet, sikkert en fin maskin, men om noe er det bekymringsverdig at en slik maskin ses på som noe fantastisk, det viser bare hvor stemoderlig behandlet dette segmentet har vært tidligere av apple.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg må si den lovprisingen ikke akkurat imponerer meg "maskinen er rask", no shit, den er høyt speccet, sikkert en fin maskin, men om noe er det bekymringsverdig at en slik maskin ses på som noe fantastisk, det viser bare hvor stemoderlig behandlet dette segmentet har vært tidligere av apple.

 

AtW

 

 

Enig, Apple var flinke da de utviklet den forrige stasjonære Mac Pro - men har siden latt segmentet i stikken. Den sorte "søppeldunk"-Mac Pro-en som kom rundt 2013 var jo en gedigen flopp. Derfor er det desto hyggeligere å registrere planene deres om å igjen løfte produktene til et nivå som er proffene verdig.

Lenke til kommentar

 

De har valgt ECC RAM - Pcpartpicker.com RAM. Ikke at det er det beste valget (som flere av de andre komponentene, men jeg ville bare påpeke at de hadde valgt ECC RAM :)

 

Ser du har rett i det ja. Jeg trodde bare at når de skrev "registered RAM" spesifikt så mente de at det ikke var ECC. Åpenbart tok jeg helt feil der :)

 

Åpenbart er de fleste "registered" RAM også ECC, men ikke alle. Og de valgte å bruke den terminologien som hverken er vanlig eller egentlig tilsier at den har ECC. Så de bare copy-pasted fordi de har åpenbart ingen anelse hva de driver med....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...