Gå til innhold

Nå jobber bilprodusentene med å lade elbilene på under et kvarter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende, et kvarter har de fleste råd til å vente.

 

"Prosjektet skal også undersøke hvordan slik lading kan gjøres så brukervennlig som mulig, blant annet ved å ta i bruk automatiserte betalingssystemer som gjenkjenner biler og fakturerer kunder direkte."

 

Kunne det vært en idè å kjøre dette på autopassystemet?

Lenke til kommentar

Så lenge spenning er under 1500VDC så slipper en unna enn del regulerings krav, så er det fult mulig å seire koble nok celler til å oppnå spenningen.

Dagens CCS 2.0 er på 350A, så det vil da tillatte 525kW, med dagens tverrsnitt.

 

Eller så er det fult mulig å bruke flere parallelle kabler, for å oppnå høyere effekt.

 

Så begrensning ligger i batteriene som idag ligger på 2-4C i lade forhold.

Lenke til kommentar

Flott med kortere ladetid, men når man ser hvor mye ressurser og kompromisser som inngås for å klare det så spør jeg om det virkelig er verd det? Kanskje for Porche mission-e og andre premium-elbiler (tid=penger), men hvermansen tror jeg nøyer seg med 100~150 kW på langturer. Hverdagskjøring bør dekkes av saktelading på 2~7 kW.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Flott med kortere ladetid, men når man ser hvor mye ressurser og kompromisser som inngås for å klare det så spør jeg om det virkelig er verd det? Kanskje for Porche mission-e og andre premium-elbiler (tid=penger), men hvermansen tror jeg nøyer seg med 100~150 kW på langturer. Hverdagskjøring bør dekkes av saktelading på 2~7 kW.

100% enig, somregel er det bilen som venter på meg ved langtur og ikke omvendt. Å måtte gå ut etter 15 minutt å parkere om blir en uting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Behovet for høy ladeeffekt øker med størrelsen på batteriet. Man kan derfor tenke seg at dersom man har veldig stort batteri (f.eks. lastebil) så har man også flere ladeporter og man kobler seg simpelthen til flere ladere samtidig. Batteriet må da være delt opp i grupper" som kan lades uavhengig av hverandre. På den måten kan man kanskje standardisere på en ladeeffekt som ikke er vanvittig høy (til f.eks. 200-300 kW) men som likevel kan benyttes til store batterier. Hvis en bil ønsker å tilby superrask lading, så må den ta tilby to ladeporter. Det er da noen småting som står igjen med hvordan man plasserer ladere og lengden på ladekabelen, men det forekommer meg at dette er en enklere måte å håndtere dette på enn å ha veskeavkjølt ladekabel og veldig store effekter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Behovet for høy ladeeffekt øker med størrelsen på batteriet. <..>

Tja, gjør det nå egentlig det? Større batteri reduserer også behovet for hurtiglading. For å sette det på spissen vil en elbil med vanvittig batterikapasitet alltid ha nok til en hver strekning man kan gjøre på en dag og dermed klare seg med 100% saktelading. Elbiler med små batterier må lade en større andel av sin kjøring med hurtigladere.

 

Jeg vil heller si at større batterier muliggjør høyere ladeeffekt uten å få helt ville laterater (C-tall). Med store batteri er det ikke lengre C-tallet som begrenser ladeeffekten, men ladestasjonens elektronikk og kabeldimensjoner.

 

Store batteri koster og veier mer enn små. På et eller annet punkt så blir det så dyrt og tungt at det ikke er verdt det lengre. Ladeeffekt har også begrensninger i både pris og tekniske utfordringer. Det begrenser seg også der hvor mye det er verdt å gjøre. Det store spørsmålet er hva som er de riktige kompromissene for den store majoriteten. Bør f.eks alle elbileiere bidra økonomisk til et ladenettverk i MW-klassen? Eller bør MW være forbeholdt de som har så store behov og så la de betale? Folk har ulike rekkeviddebehov og kanskje flere biler, bør alle jakte etter elbiler med enorme batterier? Hvor finner vi de gode kompromissene som tilfredsstiller flest folk sine ønsker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spennende, et kvarter har de fleste råd til å vente.

 

"Prosjektet skal også undersøke hvordan slik lading kan gjøres så brukervennlig som mulig, blant annet ved å ta i bruk automatiserte betalingssystemer som gjenkjenner biler og fakturerer kunder direkte."

 

Kunne det vært en idè å kjøre dette på autopassystemet?

 

På langtur rekker jeg, etter to timer bak rattet, å knapt å lufte hunden og annet nødvendig, før bilen er ladet ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En slik tekniologi er jo bra så lenge det ikke er lang kø foran laderne. Det vil også kreve en forsterkning av strømnett om 20 ladestasjoner skal ta ut 10MW. For alle andre land enn norge må jo kraftstasjonene øke produksjonen om en stor del av bil lastebil og tog skal over på strøm. I mange land er utslippskrav til nox sot og aske et helt annet enn det bilene har. Virkningsgrad er på grobal basis på ca 35 %. Det som har aksjer i olje og gass vil gni seg i hendene.

Lenke til kommentar

En slik tekniologi er jo bra så lenge det ikke er lang kø foran laderne. Det vil også kreve en forsterkning av strømnett om 20 ladestasjoner skal ta ut 10MW. For alle andre land enn norge må jo kraftstasjonene øke produksjonen om en stor del av bil lastebil og tog skal over på strøm. I mange land er utslippskrav til nox sot og aske et helt annet enn det bilene har. Virkningsgrad er på grobal basis på ca 35 %. Det som har aksjer i olje og gass vil gni seg i hendene.

Hæ? Hva ER det du snakker om?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

En slik tekniologi er jo bra så lenge det ikke er lang kø foran laderne. Det vil også kreve en forsterkning av strømnett om 20 ladestasjoner skal ta ut 10MW. For alle andre land enn norge må jo kraftstasjonene øke produksjonen om en stor del av bil lastebil og tog skal over på strøm. I mange land er utslippskrav til nox sot og aske et helt annet enn det bilene har. Virkningsgrad er på grobal basis på ca 35 %. Det som har aksjer i olje og gass vil gni seg i hendene.

Hæ? Hva ER det du snakker om?

Batteri er en energibærer. Skal mange transport middel gå på strøm må det produseres mere. Store deler av verden mangler dette. Før vi globalt produsere nok strøm uten fosil energikilde vil dette være bra for global oppvarming.
Lenke til kommentar

Bør f.eks alle elbileiere bidra økonomisk til et ladenettverk i MW-klassen? Eller bør MW være forbeholdt de som har så store behov og så la de betale? Folk har ulike rekkeviddebehov og kanskje flere biler, bør alle jakte etter elbiler med enorme batterier? Hvor finner vi de gode kompromissene som tilfredsstiller flest folk sine ønsker?

 

Jeg tror fremtiden vil være kraftige ladere med mange ladeuttak, og så betaler man for effekt og prioritet. En som er er sent ute til et viktig møte betaler mye for å få stor andel av effekten laderen kan levere, så fort som mulig, mens familien på tur som har spisepause og skal handle inn til hytteturen betaler lite fordi de har angitt at de ikke behøver å være ferdigladet før om halvannen time.
Lenke til kommentar

 

Bør f.eks alle elbileiere bidra økonomisk til et ladenettverk i MW-klassen? Eller bør MW være forbeholdt de som har så store behov og så la de betale? Folk har ulike rekkeviddebehov og kanskje flere biler, bør alle jakte etter elbiler med enorme batterier? Hvor finner vi de gode kompromissene som tilfredsstiller flest folk sine ønsker?

Jeg tror fremtiden vil være kraftige ladere med mange ladeuttak, og så betaler man for effekt og prioritet. En som er er sent ute til et viktig møte betaler mye for å få stor andel av effekten laderen kan levere, så fort som mulig, mens familien på tur som har spisepause og skal handle inn til hytteturen betaler lite fordi de har angitt at de ikke behøver å være ferdigladet før om halvannen time.

 

 

Ja det er akkurat dette som kommer etter 2019. Da skal alle ha AMS målere og en kan ta betalt for effektledd. Altså de som har veldig høye effekter betaler mest. Noe som er fair, i bunn og grunn er det på grunn av disse nettet må bygges ut, derfor bør de også betale mest. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En slik tekniologi er jo bra så lenge det ikke er lang kø foran laderne. Det vil også kreve en forsterkning av strømnett om 20 ladestasjoner skal ta ut 10MW. For alle andre land enn norge må jo kraftstasjonene øke produksjonen om en stor del av bil lastebil og tog skal over på strøm. I mange land er utslippskrav til nox sot og aske et helt annet enn det bilene har. Virkningsgrad er på grobal basis på ca 35 %. Det som har aksjer i olje og gass vil gni seg i hendene.

Hæ? Hva ER det du snakker om?

Batteri er en energibærer. Skal mange transport middel gå på strøm må det produseres mere. Store deler av verden mangler dette. Før vi globalt produsere nok strøm uten fosil energikilde vil dette være bra for global oppvarming.

Solkraft. Pluss mindre strøm til raffinering. Pluss at elmotor er betydelig mer energieffektiv enn forbrenningsmotor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...