Gå til innhold

Ny svensk elbil kjører 300 km og skal koste fra 145.000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvor mye de kunne kutta prisen om de tok vekk alt av «utstyr og nødvendig maskinvare for å gjøre bilen selvkjørende en gang i fremtiden.» for de som ikke føler de trenger det. Alle de ulike sensorene og maskinvaren er ikke akkurat gratis.

 

Nei, men det er god sjanse for at de er mer enn selvfinansierende. De kan nemlig selge visjonen om at bilen kan bli selvkjørende en gang i framtiden, sammen med en bil som slett ikke er selvkjørende og slett ikke trenger bli det senere heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, men det er god sjanse for at de er mer enn selvfinansierende. De kan nemlig selge visjonen om at bilen kan bli selvkjørende en gang i framtiden, sammen med en bil som slett ikke er selvkjørende og slett ikke trenger bli det senere heller. 

 

Jeg er litt usikker på hva du mener her. Hva er mer enn selvfinansierende? Vil man ha A og B så blir det aldri selvfinansierende å betale mer for å få med C, D, E og F, om man vet det er noe man ikke trenger.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye de kunne kutta prisen om de tok vekk alt av «utstyr og nødvendig maskinvare for å gjøre bilen selvkjørende en gang i fremtiden.» for de som ikke føler de trenger det. Alle de ulike sensorene og maskinvaren er ikke akkurat gratis.

 

Det står at den de viser nå, konseptbilen, er utstyrt med denne teknologien, med en visjon om at Uniti kan bli selvkjørende i fremtiden. Men i setningen etterpå sies det at de fleste bilene vil bli levert uten dette. Antagelig er stipulert pris på en utgave uten dette systemet.

 

Men jeg tror nok at dette lett kan bli en gjentagelse av Think-historien, uansett hvor bra produktet er. De tekniske ulempene med Think var egentlig bare utdatert batteriteknologi og en upålitelig ladestyringsenhet. Men Think og Uniti har en annen sterk ulempe, produsentene har ingen historie å vise til, publikum har ingen tiltro til produkter fra en ukjent mikroleverandør. Hvis Uniti hadde vært et Nissan-produkt ville dette gitt publikum en helt annen tiltro til produktet enn et produkt fra en produsent som aldri har produsert noe lignende tidligere.

 

Tesla har riktignok klart det, men de startet med en ombygd Lotus Elise (Tesla Roadster) før de etter flere år med erfaringer utvidet til noe som kan hamle opp med andre biler både i prestasjoner og komfort.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

 

Nei, men det er god sjanse for at de er mer enn selvfinansierende. De kan nemlig selge visjonen om at bilen kan bli selvkjørende en gang i framtiden, sammen med en bil som slett ikke er selvkjørende og slett ikke trenger bli det senere heller. 

Jeg er litt usikker på hva du mener her. Hva er mer enn selvfinansierende? Vil man ha A og B så blir det aldri selvfinansierende å betale mer for å få med C, D, E og F, om man vet det er noe man ikke trenger.

 

 

Dersom funksjonalitet C gjør produktet med A og B attraktivt og øker salget, kan produksjonskostnadene per enhet gå ned, marginene gå ned, og inntektene likevel gå opp. 

 

Dette altså selv om ikke funksjonalitet C virker, hvis kundegruppen har tro på at det blir bra.  

 

Men nå var det ganske riktig ikke for kunden jeg opprinnelig tenkte, det jeg mente var at kostnaden for funksjonalitet C helt dekkes opp av det økte salget, slik at produsenten ikke trenger øke prisen for å beholde/øke inntektene. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lurer på hvor mye de kunne kutta prisen om de tok vekk alt av «utstyr og nødvendig maskinvare for å gjøre bilen selvkjørende en gang i fremtiden.» for de som ikke føler de trenger det. Alle de ulike sensorene og maskinvaren er ikke akkurat gratis.

 

Det står at den de viser nå, konseptbilen, er utstyrt med denne teknologien, med en visjon om at Uniti kan bli selvkjørende i fremtiden. Men i setningen etterpå sies det at de fleste bilene vil bli levert uten dette. Antagelig er stipulert pris på en utgave uten dette systemet.

 

Men jeg tror nok at dette lett kan bli en gjentagelse av Think-historien, uansett hvor bra produktet er. De tekniske ulempene med Think var egentlig bare utdatert batteriteknologi og en upålitelig ladestyringsenhet. Men Think og Uniti har en annen sterk ulempe, produsentene har ingen historie å vise til, publikum har ingen tiltro til produkter fra en ukjent mikroleverandør. Hvis Uniti hadde vært et Nissan-produkt ville dette gitt publikum en helt annen tiltro til produktet enn et produkt fra en produsent som aldri har produsert noe lignende tidligere.

 ........

 

Nei. Det mest interessante med denne saken er ikke bilen, men det faktum at framtidens biler blir lavterskel-dingser vi kjøper i nettbutikken eller på Elkjøp.

Lenke til kommentar

Den opprinnelige tanken med Think (da den fortsatt het PIV, Personal Independent Vehicle) var å leie den ut og selge den på bensinstasjoner og bilverksteder. Den skulle til og med utstyres med påmontérbart slepestag, slik at kjøperen kunne dra den hjem bak sin egen bil.

 

Her er et par av mine egne tidlige tegninger av den da planlagte PIV (1990). Jeg var inne i idéfasen før bedriften Pivco ble grunnlagt (1991), mine skisser var med på å få med samarbeidspartnerne Statoil og Hydro Aluminium. De vertikalstablede runde baklyktene ved siden av stor glassbakluke fulgte med til Think-produksjonsbilene (2001-2010). Totalt ble det produsert 2500 Think-biler. Man kan si mye om Think-prosjektet, men i forhold til sin samtid var det ikke så hakkende galt tenkt. Selv hoppet jeg av lasset i 1994, så det var andre enn meg som designet produksjonsbilene.

 

 

 

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...