Gå til innhold

Tråden om norsk kosthold


  

18 stemmer

  1. 1. Er du bekymret for nordmenns kosthold?

    • Ja
      7
    • Nei
      11


Anbefalte innlegg

Denne artikkelen er fra E24 og dreier seg dermed hovedsakelig om økonomi, men poenget mitt er at det tydeligvis spises mer fisk her i landet igjen:

 

– Vi håper trenden har snudd
 
Hittil i år har fiskesalget bykset i flere dagligvarekjeder. Nå øynes lysere tider.

 

https://e24.no/naeringsliv/fisk/fiskebyks-i-flere-butikkjeder-haaper-trenden-er-snudd/24292017

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Som sagt velger man ikke å bli født! Skal det da være restriksjoner på hva man kan spise og drikke?

 

Igjen: Burde barn nektes å spise loff med sjokoladepålegg? Eller peanøttsmør for den saks skyld?

Man nekter da barn allerede en masse ting på bakgrunn av helse.

 

Og det er da en stor forskjell mellom peanøttsmør og sjokoladepålegg.

 

'sorry for at jeg er født da'-argumentet er ikke så veldig konstruktivt.

 

Når det kommer til restriksjoner i kontra frihet, og utgifter, skal man passe seg for å be noen endre sine holdninger til fordel for andres lommebok.

Likevel vil du nok stadig oppleve folk som har meninger om kostholdet  ditt (dersom det er tydelig skadelig), slik narkomane opplever at folk har meninger om forbruket deres.

Om det er empatisk eller smålig får bli opp til situasjonen.

 

Bønner, soya, linser, tofu, erter, quinoa, artisjokk, spinat, brokkoli, asparges, mandler, tahini, m.m. inneholder proteiner uten å være kjøtt. 

 

(edit: proteinkilder, du har fått svar på dette tidligere, men fortsetter etterlysningen.)

 

 

Sent svar, men hadde glemt tråden inntil jeg postet forrige innlegg.

 

Det meste er usunt skal man tro "ekspertene" De endrer mening stadig vekk. Fikk høre gjennom hele barndommen at man ikke kunne bade før man hadde latt maten synke. Men så etter noen år var det plutselig helt uinteressangt og det nye var at man ikke burde svømme på tom mage... Så mye for den første teorien...

 

Og ang. sjokoladepålegg så sies det jo stadig at sjokolade er sunt. I alle fall i små mengder. Og det snakkes stadig om at alkohol er skadelig, men ofte hører du at et glass rødvin om dager er sunt... Så hva skal du egentlig tro på?

 

Og når det gjelder oppramsingen din av proteiner. Hva om man ikke liker dette da? Jeg vet (so jeg har skrevet her før) at egg inneholder proteiner og rangeres som kjøtt på næringspyramiden. Det anbefales å starte dagen med to egg. Det gjør jeg ikke, men jeg spiser både kokt egg og egg og bacon ofte. Daglig i noen perioder. Det blir et egg når det er kokt, men to når det er speilegg. Men jeg liker egg. I alle fall som kokt egg eller speilegg. Har aldri brød det som pålegg på brødskive, skal prøve det. Jeg ser ikke noen grunn til å prøve å dytte i seg mat som inneholder det man trenger, men som man absolutt ikke liker. Da blir det gjerne til at man spyr hvis man klarer å spise det.

 

Ang. kjøtt så digger jeg wok. Har spist mest kjøttwok, men også kyllingwok. Har aldri spist skalldyrwok, men det skal prøves. Når det gjelder wok så inneholder det mye grønnsaker så er det da galt med kjøttwok siden det inneholder rødt kjøtt selv om det også inneholder masse grønnsaker?

Lenke til kommentar

Det er klart at selv staten ikke klarer helt å tenke på folkets helse over penger (se for eksempel dampen som blir ihjelregulert, hadde de brydd seg hadde alle røykere i norge fått sin egen damper og de hadde ikke vært ute etter å skatte dritten ut av alt som involverer damp), så hvorfor skulle man forvente det samme fra folket selv?  Vi burde ha større fokus på å spise bedre fra man går på grunnskolen, er for sent å skulle rette pekefingeren i godt voksne folks fjes.

 

Jeg husker en kampanje om dette fra barneskolen av (husker ikke hvilken klasse) hvor poenget var å ha med sunn mat og når vi spiste måtte alle oppgi hva vi hadde med som mat i dag og læreren noterte. Regner med at andre barneskoler har hatt og har lignende prosjekter. Håper i alle fall det. Men så er det også det at folk vokser opp og flytter hjemmefra og da følger de ikke nødvendigvis barndommens matvaner.

 

Jeg husker for eksempel en som flyttet for seg selv og levde på loff med egg og cola. Han fikk sjørbuk og dette var rundt år 2000-2001...

Lenke til kommentar

Klart finnes det folk som kommer til å ende opp med å spise på seg en feilernæring, men med rett grunnopplæring så er sjansene større for at de tar de riktige valg når de selv må ta dem. 

 

Får håpe det. Men jeg kjenner flere som ikke spiser sunt, men lettvint og det de liker etter å ha flyttet hjemmefra. En familievenn jeg kjenner for eksempel. Foreldrene var nøye med et variert og sunt kosthold mens han vokste opp g bodde hjemme, men straks han flyttet hjemmefra gikk det stort sett i grandiosa. Det viktigste kjøkkenredskapet han trengte var et pizzahjul...

 

En annen jeg kjenner flyttet rett ovenfor gaten og bodde dermed nesten ved siden av foreldrene og han så og si levde på grandiosa og pizza. Vet ikke hvor mange grandiosapakker jeg så stablet oppå hverandre hver gang jeg var hos ham men det var ikke få.

 

For ikke å nevne ham jeg skrev om sist som levde på loff med egg og cola og fikk sjørbuk. Skulle virkelig tro at den eldgamle mangelsykdommen blant sjømenn var utryddet i disse dager...

 

Dette er enkelteksempler, men det kan selvsagt ære langt flere. Så er det nok en annen sak som spiller inn og det er at det er forferdelig kjedelig å handle, lage mat og spise bare for seg selv. Slik opplevde i alle fall jeg det da jeg flyttet for meg selv. Da blir det enkelt å ta noe lettvint som grandiosa eller Big One. Eller koke poteter og kjøttkaker i ferdigsaus som kun trenger å tilsettes vann.

Lenke til kommentar

Jeg syns ærlig talt at det er en uting at man får reklamere som faen for usunne matvarer og tror det er en stor del av problemet. 

Enkelte mennesker kan du gi ALL info og muligheter til og de vil fortsatt velge å misbruke kroppen sin. Det er ikke så vanskelig eller tidskrevende å lage ordentlig mat sånn egentlig, på tiden noen stikker på butikken og kommer hjem og steker grandisen sin kan jeg ha lapskaus klar allerede. 

Husker noen heimkunnskap? Å skulle ønske de hadde fokusert mer på faktiske ting man trenger videre i livet på grunnskolen, som skikkelig fokus på helse og kosthold. Vi kunne ærlig talt trengt ett fag som omhandler kun det, det jeg husker av heimkunnskapen var at vi lærte om egg og hvordan steke kjøttkaker liksom.... Skolen kunne gjort så mye mer for å gi alle sammen en bedre start, men neeeeida er viktigere at ungene passer inn i formene de har kuttet ut for dem enn at de faktisk får med seg verdifull info de kan bruke resten av livet. 

Lenke til kommentar

 

Man nekter da barn allerede en masse ting på bakgrunn av helse.

Og det er da en stor forskjell mellom peanøttsmør og sjokoladepålegg.

 

 

'sorry for at jeg er født da'-argumentet er ikke så veldig konstruktivt.

 

Når det kommer til restriksjoner i kontra frihet, og utgifter, skal man passe seg for å be noen endre sine holdninger til fordel for andres lommebok.

Likevel vil du nok stadig oppleve folk som har meninger om kostholdet  ditt (dersom det er tydelig skadelig), slik narkomane opplever at folk har meninger om forbruket deres.

Om det er empatisk eller smålig får bli opp til situasjonen.

 

Bønner, soya, linser, tofu, erter, quinoa, artisjokk, spinat, brokkoli, asparges, mandler, tahini, m.m. inneholder proteiner uten å være kjøtt. 

 

(edit: proteinkilder, du har fått svar på dette tidligere, men fortsetter etterlysningen.)

 

 

Sent svar, men hadde glemt tråden inntil jeg postet forrige innlegg.

 

Det meste er usunt skal man tro "ekspertene" De endrer mening stadig vekk. Fikk høre gjennom hele barndommen at man ikke kunne bade før man hadde latt maten synke. Men så etter noen år var det plutselig helt uinteressangt og det nye var at man ikke burde svømme på tom mage... Så mye for den første teorien...

 

Og ang. sjokoladepålegg så sies det jo stadig at sjokolade er sunt. I alle fall i små mengder. Og det snakkes stadig om at alkohol er skadelig, men ofte hører du at et glass rødvin om dager er sunt... Så hva skal du egentlig tro på?

 

Og når det gjelder oppramsingen din av proteiner. Hva om man ikke liker dette da? Jeg vet (so jeg har skrevet her før) at egg inneholder proteiner og rangeres som kjøtt på næringspyramiden. Det anbefales å starte dagen med to egg. Det gjør jeg ikke, men jeg spiser både kokt egg og egg og bacon ofte. Daglig i noen perioder. Det blir et egg når det er kokt, men to når det er speilegg. Men jeg liker egg. I alle fall som kokt egg eller speilegg. Har aldri brød det som pålegg på brødskive, skal prøve det. Jeg ser ikke noen grunn til å prøve å dytte i seg mat som inneholder det man trenger, men som man absolutt ikke liker. Da blir det gjerne til at man spyr hvis man klarer å spise det.

 

Ang. kjøtt så digger jeg wok. Har spist mest kjøttwok, men også kyllingwok. Har aldri spist skalldyrwok, men det skal prøves. Når det gjelder wok så inneholder det mye grønnsaker så er det da galt med kjøttwok siden det inneholder rødt kjøtt selv om det også inneholder masse grønnsaker?

 

 

Jeg ramset opp proteiner da du stadig lurte på hvordan man kunne få i seg dette uten kjøtt. Om du ikke liker listen får være din sak.

Det var en masse jeg ikke likte da jeg var liten, men innså at det muligens var bedre å innrette seg etter hva kroppen trengte, snarere enn dette barnehodet, som foretrakk prossesert søppel.

Jeg vil påstå man kan lære seg å like hva det skal være, mens andre selvsagt vil påstå at det er komplett umulig, det er ikke en debatt jeg gidder å ta, om det hele tatt er en debatt der.

 

Det er klart 'ekspertene' fremgår som useriøse om man stadig leser tabloide sensasjonsoverskrifter, at grønnsaker er sunt, er vel en temmelig vedtatt sannhet. 

Vin og alkohol er også temmelig 'klikkbare' saker det produseres mye rør rundt, det er ingen automatikk som sier at vin ikke kan være 'sunt', selv om det inneholder alkohol som er 'usunt', da vin har langt flere faktorer å ta hensyn til, enn ren alkohol.

På samme måte som salt kan være skadelig mens peanøtter kan være bra.

(merk at dette bare er eksempler, jeg har ingen videre innsikt i hvorvidt vin, eller peanøtter er 'sunt')

 

Problemet med sjokoladepålegg er den enorme mengden sukker som tilsettes, -i en nugattiboks er det 5% kakaopulver.

Ren sjokolade skal være sunt, men den er ikke 'god' slik som den med sukker,mysepulver, melk, e471 etc.

 

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til ved å gi meg innsikt i dine egg-vaner.

Om du spyr av mat som ikke er fordervet, eller dårlig for deg, tror jeg det er langt mer psykologisk enn fysisk, altså noe som lar seg jobbe med.

 

Om det er 'galt' med wok, er desverre ikke noe jeg kan svare deg på, rødt kjøtt, eller ikke, men det er klart retten får helsegevinster om du tilsetter grønnsaker.

Personlig tenker jeg at om jeg klarer meg uten død i woken, så er det optimalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, jeg vet at smakssansen må utvikles. Det eneste man blir født med er søtsmaken for å drikke morsmelk. Jeg har jobbet med det selv de siste årene. For eksempel er det bare tre-fire år siden jeg lærte meg å spise fisk og skalldyr. Det spiser jeg mye av nå selv om jeg fortsatt liker rødt kjøtt og kylling langt bedre.

 

Hva er det du mener med død i wok? Rødt kjøtt? Det finnes skalldyrwok og kyllingwok. For den saks skyld kan man bruke svinekjøtt i wok eller ikke kjøtt i det hele tatt om man kun foretrekker grønnsaker. Det er egentlig bare å eksprimentere.

Lenke til kommentar

"Død" er ett latterlig begrep brukt av militante vegetarianere og veganere. Er designet for å gi deg skyldfølelse over å spise noe vi er skapt for å spise. Trenger ikke å se lenger enn til hjørnetennene og fortennene våre, de er formet til å rive i kjøtt mens de bakover er skapt for å mose grønnsaker og blader. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skapt for å spise? Det er vel en omdiskutert påstand. 
Det man enes om er vel at mennesket er en alteter. 
Jeg skjønner godt at du ikke ønsker skyldfølelse for å spise kjøtt når du anser det som din biologiske rett. 
 

Også er jo strengt talt dyret drept.
Men jada, sikkert ekstremt begrep, man skal jo helst ikke snakke om den biten, da er man 'militant', sier folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste er å ha et balansert kosthold, og ikke spise for mye hvitt sukker og fett, siden de er veldig rike på kalorier. Ikke vær redd for å spise usunt, men vær heller redd for å ikke få i deg nok næringsstoffer. Matvarer som ikke er prosessert, men rene og hele, bruker kroppen lengre tid på å fordøye, og dermed kan tarmen ta opp flere næringsstoffer fra dem. Derfor er det viktig å spise rent. Mat med mye fyllstoffer og lite kalorier er også hjernemat, slik som grønnsaker.

Lenke til kommentar

"Død" er ett latterlig begrep brukt av militante vegetarianere og veganere. Er designet for å gi deg skyldfølelse over å spise noe vi er skapt for å spise. Trenger ikke å se lenger enn til hjørnetennene og fortennene våre, de er formet til å rive i kjøtt mens de bakover er skapt for å mose grønnsaker og blader. 

 

Fantastisk sagt!  :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Synes dette er noe å bekymre seg for...

 

Studie: Antallet ekstremt overvektige verden over vil øke kraftig
 
Innen 2045 vil nesten en firedel av verdens befolkning være ekstremt overvektig, en økning på over 50 prosent, ifølge en ny studie.
 
Et forskerteam har presentert en rapport av studien for den europeiske kongressen for ekstrem overvekt (ECO). Her vises det til at om 27 år vil 22 prosent av verdens befolkning være ekstremt overvektig. I fjor var tallet 14 prosent.
 
Én av åtte vil innen 2045 ha diabetes type 2, opp fra en av elleve. Denne typen diabetes rammer generelt voksne som et resultat av overvekt.
 

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2018/05/23/195398831/studie-antallet-ekstremt-overvektige-verden-over-vil-oke-kraftig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...