Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inndrivelse av spillegjeld


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! 
 
Har et spørsmål om inndrivelse av gjeld. 
Det har seg sånn at jeg og en kompis (trodde jeg) har spilt FIFA om penger, og jeg endte opp med å vinne 8 000 kroner.
Dette skjedde i fjor høst, og avtalen var først at han skulle betale når han fikk råd. Tok en prat med ham i april i år, da hadde han dårlig råd og vi avtalte en nedbetalingsplan som skulle starte fra august, med 1000 i mnd. Fikk første avdraget, men ingenting siden den gang, og nå svarer han meg ikke lenger på Facebook. Det er ingen tvil om at han er enig i at han er skyldig pengene, men nå prøver han bare å la være å betale og håpe "problemet" forsvinner ut av verden. Vi har ikke lenger noe kontakt, men vet han har full jobb og burde kunne betale litt i det minste..
 
Er det noe jeg kan gjøre for å inndrive gjelden? Kan jeg sende faktura, oversende kravet til inkasso eller noe sånt? Eller er det sånn at "gambling på krita" bare er tapt for bestandig? 
 


Anonymous poster hash: 5caa8...5a3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes dette virker rart i utgangspunktet!

 

har gjort lignende selv når jeg var langt yngre. Men det endte opp med at en annen spanderte godteri så er man ferdig med "saken" 

 

Tror du ikke overhodet kan kreve noen ting siden dette har vært avtalt bare mellom dere. 

 

Du har fått 1000,- og bør være fornøyd med dette. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi har spilt en del mot hverandre før og er egentlig ganske jevngode. 
Spilte best av 5 kamper, 1000 kr settet - førstemann til å vinne 3 kamper. Tilfeldig valg av lag, måtte ta første 4-stjerners eller bedre man fikk. 

 

Var heldig med lagene, vant 4 kamper på rad (4000), og så ville han doble innsatsen for å vinne tilbake, noe som var helt ok for meg. Vant to til og vips, 8000. 

 

Er helt vanlig å vedde om sport og spill i min vennegjeng hvertfall, og har både tapt og vunnet 4-sifrede beløp før i fifa, poker, og andre veddemål. Jeg vet ikke lover og regler for veddemål. Hva er poenget hvis man bare kan la være å betale. 



Anonymous poster hash: 5caa8...5a3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Derimot er det ganske uvanlig at noen står fram og forsvarer svindelen. Meget avslørende!

Jeg har ikke forsvart noen verdens ting men synes det er ren og kjær idioti å vedde så mye mellom venner bare på grunn av et idiotisk fotballspill. Og doble innsatsen i siste spill for å håpe på å vinne tilbake pengene? Bare spillavhengige folk er dummere enn det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hva er poenget hvis man bare kan la være å betale. 

 

Standard prosedyre tilsier vel nå at du først skal komme med trusler, og - hvis det ikke hjelper - knekke lillefingers ytre ledd. Deretter går det "slag i slag" med avkutting av ører osv. Det er selvsagt mulig at din vennegjeng opererer med andre metoder. Spør de andre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvis noen velger å tape all ære ved å la være å betale spillegjeld til en kompis, så hadde ikke jeg løftet en finger for å "drive den inn".

Da synker du litt ned på hans nivå ved å jage etter "småpenger" som du jo ikke hadde før du bare spilte noen spill  :)

 

Hev deg over det, men si klart fra om hva du mener om den slags oppførsel, og spør om han er stolt av seg selv...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Slapp nå av folkens. Det er vanlig å vedde om alt mellom himmel og jord og det er bare rett og rimelig at TS bør få pengene X'en veddet. Hva man synes om vedding generellt sett er irrelevant. Jeg kan jo si at hvis jeg låner bilen din og lar vær å levere den tilbake så er den min og du bør ta deg en bolle fordi uten bilen så får jeg ikke kjørt på butikken.

 

Det handler om å la vær å vedde hvis man ikke har råd og å gjøre opp for seg når man har inngått en avtale.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Vi har spilt en del mot hverandre før og er egentlig ganske jevngode. 

Spilte best av 5 kamper, 1000 kr settet - førstemann til å vinne 3 kamper. Tilfeldig valg av lag, måtte ta første 4-stjerners eller bedre man fikk. 

 

Var heldig med lagene, vant 4 kamper på rad (4000), og så ville han doble innsatsen for å vinne tilbake, noe som var helt ok for meg. Vant to til og vips, 8000. 

 

Er helt vanlig å vedde om sport og spill i min vennegjeng hvertfall, og har både tapt og vunnet 4-sifrede beløp før i fifa, poker, og andre veddemål. Jeg vet ikke lover og regler for veddemål. Hva er poenget hvis man bare kan la være å betale. 

 

Man kan jo fortsatt gi hverandre penger, men hvis den ene sier "sorry, men dette har jeg ikke råd til" burde det holde lenge mellom venner. Du har ikke tapt noe. Som nevnt tidligere er det ikke lov å inndrive spillegjeld i Norge, derfor kan man for eksempel ikke tippe med kredittkort. Man bør bare spille for penger man kan legge på bordet, og at dere ikke har gjort dette får du ta din del av ansvaret for ved å la det gå.

 

Jeg kan jo si at hvis jeg låner bilen din og lar vær å levere den tilbake så er den min og du bør ta deg en bolle fordi uten bilen så får jeg ikke kjørt på butikken.

Det er nå "litt" forskjell her da. Trådstarters venn har ikke lånt noe. Trådstarter er ikke blitt fattigere på grunn av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Rent prinsippielt har nok TS sitt på det tørre, da dette virker å være en avtale mellom de to. I en perfekt verden er en muntlig avtyale like bindene som en skriftlig.

 

Sende faktura kan en gjøre, men det betyr ikke noe mer enn en SMS med betalingsoppfordring.

Jeg vet ikke om inkassobyråer som tar private saker (utenom diverse tvilsomme elementer, men disse er neppe intr. i småbeløp).

 

Dersom en skal ta det videre (forliksrådet evt. anmeldelse/retten) kan det bli krav om noe skriftlig for å unngå påstand mot påstand. Da må TS (sannsynligvis) kunne fremskaffe noe hvor avtalen bekreftes. Det spørs her om beløpet vurderes stort nok til å gå veien om retten, det er mye mas samt at utfallet ikke er sikkert og taper sitter igjen med omkostningene. Slikt forsurer som regel også forholdet mellom de involverte.

Lenke til kommentar

§ 12.1. Af Spil og Væddemaal opstaar ingen Forpligtelse, og en Anerkjendelse af derved stiftet Gjæld er uforbindende.

Det samme gjælder Laan eller Forskud, som nogen vidende om Øiemedet har ydet til Brug ved Spil eller Væddemaal.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-11/KAPITTEL_2#%C2%A710

 

Pengespill er jo i utgangspunktet forbudt i Norge, man må ha konsesjon for å drive med det. Det er ikke ulovlig å vedde penger mellom venner, men som sagt kan den som har tapt med loven i hånd nekte å betale hvis han ikke har lyst eller råd. Hvis pengene allerede er betalt kan man imidlertid ikke kreve dem tilbake.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

§ 12.1. Af Spil og Væddemaal opstaar ingen Forpligtelse, og en Anerkjendelse af derved stiftet Gjæld er uforbindende.

Det samme gjælder Laan eller Forskud, som nogen vidende om Øiemedet har ydet til Brug ved Spil eller Væddemaal.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-11/KAPITTEL_2#%C2%A710

 

Ok. Det jeg skrev over er altså feil.

 

Dermed blir det jo mer forståelig hvorfor Norsk Tipping alltid tar penger på forhånd. Forresten, etter loven er de altså ikke pliktet til å utbetale gevinst... artig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...