Gå til innhold

Nytt politisk parti? Plattform?


Anbefalte innlegg

Jeg sysler med planer om å lansere et nytt politisk parti. Så langt har jeg noen punkter som f. eks. et mer direkte demokrati, en streng innvandringspolitikk, oppsigelse av Schengen-avtalen, gjeninnføring av grensekontroll, bort med bomringene, flat beskatning, reduksjon av mva til 15% og full stopp når det gjelder privatisering av nødvendige samfunnstjenester. Det vil bli et parti som reflekterer det den jevne borger føler og vil. De enkelte sakene vil stå i høysetet og ikke noen spesiell ideologi.

 

Regner ned at det holder i første omgang. Det hadde vært hyggelig å høre fra andre som er interessert i politikk om hvilke saker de brenner for og hva de savner hos de etablerte partiene. Vil helst ikke inn i partipolitikken, men en må innenfor for å endre på ting . Det er ikke særlig effektivt å stå utenfor gjerdet å bjeffe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

De enkelte sakene vil stå i høysetet og ikke noen spesiell ideologi.

Med andre ord vil du si til folk akkurat hva de vil høre, ... akkurat som alle de andre partiene på stortinget.

 

Vel, bare kjøre på det.

 

 

De enkelte sakene vil stå i høysetet og ikke noen spesiell ideologi.

Med andre ord vil du si til folk akkurat hva de vil høre, ... akkurat som alle de andre partiene på stortinget.

 

Vel, bare kjøre på det.

 

Nei, ikke flere utgifter, bare en reallokkering av midler. De totale utgiftene vil reduseres og vi vil beholde en større del av vår inntekt. Hva med en flat skatt på 20%?  Og når det gjelder skatter og avgifter innfører vi en regel som sier at ingen vare kan beskattes med mer enn maksimum verdien av varen.

Akkurat, med den lille forskjellen at vi vil gjøre det også.....

Lenke til kommentar

MVA. er en god måte for staten å samle inn penger på. Å senke den til 15 % er hull-i-hode, med alle de utgiftene som statsbudsjettet er lagt opp til i moderne tid.

 

Tror du bør slå fra deg den idéen så snart som mulig, fordi det ikke er bærekraftig i forhold til de utgiftene som finnes.

 

Ellers kan man være enig i at å få vekk noen avgifter kan være greit, men du har valgt den aller verste avgiften å plukke på, da den er med på å gi de større inntektene til staten Norge. Jeg er heller ikke for å øke den ytterligere, men la oss si at man gjorde det, så kunne man sannsynligvis effektivt ha kunnet gjøre av med personbeskatningen.

Endret av G
Lenke til kommentar

MVA. er en god måte for staten å samle inn penger på. Å senke den til 15 % er hull-i-hode, med alle de utgiftene som statsbudsjettet er lagt opp til i moderne tid.

 

Tror du bør slå fra deg den idéen så snart som mulig, fordi det ikke er bærekraftig i forhold til de utgiftene som finnes.

 

Ellers kan man være enig i at å få vekk noen avgifter kan være greit, men du har valgt den aller verste avgiften å plukke på, da den er med på å gi de større inntektene til staten Norge. Jeg er heller ikke for å øke den ytterligere, men la oss si at man gjorde det, så kunne man sannsynligvis effektivt ha kunnet gjøre av med personbeskatningen.

Kanskje det er enkelte utgifter vi helst ikke skulle brukt penger på? Er det mulig?

Og for all del, hvis 25% mva er det folk vil ha så la oss beholde det. Det jeg er ute etter er at borgernes vilje skal reflekteres og ikke særinteressenes. La oss ta et eksempel; folk benytter i dag bilen som en nyttegjenstand (hvis du ikke bor på Grunerløkka og holder deg mest i byen). Hvorfor skal dette straffes? El-biler er flott, men la oss legge til rette for en gradvis overgang etter hvert som teknologien forbedres. Gulrot og ikke pisk er veien å gå.

 

Når det gjelder realisme og drømmer, så må det være lov å ønske seg og arbeide for et mer direkte demokrati hvor bindende folkeavstemninger gjenspeiler folks vilje.

Endret av Nitupsar
Lenke til kommentar

Demokratiet fungerer høvelig bra nettopp p.g.a kompromissene og den edrueligheten som oppstår når ulike deler av helheten kommer fram og blir hensyntatt bedre. Med tanke på hvor mye rart som skjer selv med erfarne politikere er vel sannsynligheten for feilsteg overhengende stor om en ikke har en erfaringsbase. Skal du fungere i et politisk system tror jeg det er svært lurt å gå gradene og å justere ambisjonen etter kompetansenivå og lære av andre sine feil heller enn å gjøre dem selv. Fallhøyden er svært stor.

Lenke til kommentar

 

 

Kanskje det er enkelte utgifter vi helst ikke skulle brukt penger på? Er det mulig?

Og for all del, hvis 25% mva er det folk vil ha så la oss beholde det. Det jeg er ute etter er at borgernes vilje skal reflekteres og ikke særinteressenes. La oss ta et eksempel; folk benytter i dag bilen som en nyttegjenstand (hvis du ikke bor på Grunerløkka og holder deg mest i byen). Hvorfor skal dette straffes? El-biler er flott, men la oss legge til rette for en gradvis overgang etter hvert som teknologien forbedres. Gulrot og ikke pisk er veien å gå.

 

Når det gjelder realisme og drømmer, så må det være lov å ønske seg og arbeide for et mer direkte demokrati hvor bindende folkeavstemninger gjenspeiler folks vilje.

 

 

Jeg er ikke så bevandret i økonomi. Men vet at MVA utgjør mye. Fant i farten ikke bedre tall enn for år 2010:

 

 

post-30484-0-07443200-1512313049_thumb.jpg

 

 

post-30484-0-07443200-1512313049.jpg

 

Som du ser så utgjør det omtrent 21,4 % av all skatte- og avgiftsinntekt hos Staten Norge. Det er en ikke ubetydelig andel. Kommune og Fylke holdt utenom som du ser av tabell.

 

Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Skatt_i_Norge#Fordeling_av_offentlige_skatte-_og_avgiftsinntekter

Endret av G
Lenke til kommentar

Demokratiet fungerer høvelig bra nettopp p.g.a kompromissene og den edrueligheten som oppstår når ulike deler av helheten kommer fram og blir hensyntatt bedre. Med tanke på hvor mye rart som skjer selv med erfarne politikere er vel sannsynligheten for feilsteg overhengende stor om en ikke har en erfaringsbase. Skal du fungere i et politisk system tror jeg det er svært lurt å gå gradene og å justere ambisjonen etter kompetansenivå og lære av andre sine feil heller enn å gjøre dem selv. Fallhøyden er svært stor.

Takk for alle gode råd! Har notert meg det du sa. Foreløpig er fallhøyden tilnærmet lik null. :) Men jeg har fått gode tilbakemeldinger på mange ytringer blant vanlige folk. Jeg mener vårt største problem er avstanden mellom oss og der avgjørelsene tas; derfor min interesse for et mer direkte demokrati.

Lenke til kommentar

Også Arbeidsgiveravgift ser relativt høy ut, ikke sant, men denne avgiften er jo en ganske interessant èn. For om man fjerner den, så tør kanskje bedrifter ansette flere folk. Også smitter det over på utrolig mange andre skatter og avgifter hvor inntektene fra disse garantert vil øke noe. Kanskje det vil overstige det de får inn i rene Arbeidsgiveravgifter i dag til og med?

Endret av G
Lenke til kommentar

Alle politiske parter starter med en drøm, så blir de etterhvert innhentet av virkeligheten.

 

Min personlige favoritt i la la land utenom Krf er i 2017 Liberalistene - et flott program for de som liker ting forenklet ned til barnehagestadiet.

Ja det heter et prinsipprogram og er ikke det samme som partiprogram Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alle politiske parter starter med en drøm, så blir de etterhvert innhentet av virkeligheten.

 

Min personlige favoritt i la la land utenom Krf er i 2017 Liberalistene - et flott program for de som liker ting forenklet ned til barnehagestadiet.

Ja det heter et prinsipprogram og er ikke det samme som partiprogram

 

At du gidder, jeg skrev IKKE partiprogram, mens på hjemmesiden hvis du gidder sjekke ting før du trykker Post, skriver de selv Valgprogram og Partiprogram avhengig hvor man henger på siden.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Godt du eksemplifiserer barnehageoppførsel for oss da ;)

 

Ps:argumenter er fine dyr.

 

Alle politiske parter starter med en drøm, så blir de etterhvert innhentet av virkeligheten.

 

Min personlige favoritt i la la land utenom Krf er i 2017 Liberalistene - et flott program for de som liker ting forenklet ned til barnehagestadiet.

Lenke til kommentar

Trenger vi virkelig enda et populistisk sosialdemokratisk parti uten løsninger på den politiker skapte eldrebølgen og de økonomiske problemene vi står ovenfor?

 

Hvordan har politikerne skapt eldrebølgen? Har de fikset et altfor bra helsevesen? Kanskje bare legge ned alt av helsetjenester for eldre så blir vi kvitt problemet....

Lenke til kommentar

 

Trenger vi virkelig enda et populistisk sosialdemokratisk parti uten løsninger på den politiker skapte eldrebølgen og de økonomiske problemene vi står ovenfor?

 

Hvordan har politikerne skapt eldrebølgen? Har de fikset et altfor bra helsevesen? Kanskje bare legge ned alt av helsetjenester for eldre så blir vi kvitt problemet....

 

Løsningorientert, du får min stemme.

Lenke til kommentar

Godt du eksemplifiserer barnehageoppførsel for oss da ;)

 

Ps:argumenter er fine dyr.

 

Alle politiske parter starter med en drøm, så blir de etterhvert innhentet av virkeligheten.

 

Min personlige favoritt i la la land utenom Krf er i 2017 Liberalistene - et flott program for de som liker ting forenklet ned til barnehagestadiet.

 

Trenger ikke takke meg, takk Liberalistene som er en inspirasjonskilde og byr på mye humor.

Lenke til kommentar

Hvordan har politikerne skapt eldrebølgen? Har de fikset et altfor bra helsevesen? Kanskje bare legge ned alt av helsetjenester for eldre så blir vi kvitt problemet....

Ved å liberalisere abortlovene og ikke legge til rette for at det kan fødes nok barn. Det norske helsevesenet er av bedrøvelig kvalitet og koster mange mennesker livet hvert år og gir tusenvis varige skader, så det er definitivt ikke årsaken

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...