Gå til innhold

Nye Tesla Roadster er ekstrem, men hvor ekstrem er den i forhold til konkurrentene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må innrømme at jeg er noe tvilende til tallene til Tesla. Akselerasjonen kan godt hende er mulig for det finnes raskere 0-100 biler som ikke er dragstere allerede. Men inntil 1000 km rekkevidde, dobbelt så stor kapasitet som største Model S og over 400 km/t topphastighet? 

 

I de påstandene tar de ikke bare høyde for at batteriteknologien kommer til å bli vesentlig bedre på bare litt over et års tid (bilen skal komme i 2020, så den må være klar i 2019), men de må også "finne opp hjulet" på nytt ved at en bil som er så såpebobleformet skal klare å holde seg stabil i over 400 km/t. Det er en grunn til at andre biler som jobber mot samme topphastighet har spoilere, vinger og hull i karosseriet herfra til månen.

 

Ta bare det som er mest basic: bremsing. Har Tesla en skjult spoiler bak (les: noe kraftigere enn den bittelille saken vi har sett så langt) som løfter seg som en luftbrems? Og hvordan skal Tesla klare å kjøle bremsene godt nok når hjulene er så tette som de er her? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg er noe tvilende til tallene til Tesla. Akselerasjonen kan godt hende er mulig for det finnes raskere 0-100 biler som ikke er dragstere allerede. Men inntil 1000 km rekkevidde, dobbelt så stor kapasitet som største Model S og over 400 km/t topphastighet? 

 

I de påstandene tar de ikke bare høyde for at batteriteknologien kommer til å bli vesentlig bedre på bare litt over et års tid (bilen skal komme i 2020, så den må være klar i 2019), men de må også "finne opp hjulet" på nytt ved at en bil som er så såpebobleformet skal klare å holde seg stabil i over 400 km/t. Det er en grunn til at andre biler som jobber mot samme topphastighet har spoilere, vinger og hull i karosseriet herfra til månen.

 

Ta bare det som er mest basic: bremsing. Har Tesla en skjult spoiler bak (les: noe kraftigere enn den bittelille saken vi har sett så langt) som løfter seg som en luftbrems? Og hvordan skal Tesla klare å kjøle bremsene godt nok når hjulene er så tette som de er her? 

 

Ser ut til at folk regner med at motorene blir brukt til å hjelpe nedbremsingen også. Hvordan dem da kvitter seg med varmen det vil generere, vet jeg ikke. Det er ihvertfall det noen mener er grunnen til at det ikke er luftinntak til bremsene.

Samme med de fleste andre mangler på luftinntak. Bilen har ikke 16 radiatorer som trenger kjøling.

Elon Musk sier også at det blir brukt teknologi og løsninger fra space x.

Bilen vil vel sikkert også ha et lavere tyngdepunkt.

F.eks. er det eksperimenter i Norge med å bruke eksos av dragstere for å gjøre 0-100 enda kjappere, av rakkettutviklere. Dette ved å bruke dette for å skape mer trykk på hjulene.

Klarer Elon Musk å bruke lignende løsninger for å rette varmen oppover, og dermed skape trykk ned mot hjulene, så gjør det jo ting lettere.

Videre har dem nok mange andre løsninger fra rakettforsøkene sine som er mulig å bruke.

 

For meg virket det ikke som dem forventet en ekstrem forbedring av batterier, men jeg ser for meg problemer og at bilen garantert blir utsatt et år. Ganske optimistisk tidsskjema med tanke på feks. model 3, selvkjøring mm.

Kan ikke finns tid til alt?

 

Uansett veldig spent på hvordan dette går

Lenke til kommentar

 

[...]De har jo levert bedre specs på de andre bilene sine enn hva de selv har oppgitt i forkant...?

Ja, vel...?

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tesla-ble-solgt-med-700-hk-men-bilen-har-kun-469-hk/a/23553701/

 

 

Nå er det ikke HK som er påstanden her, det er 0-60mph som de alltid har levert tilsvarende eller bedre på etter hva jeg har fått med meg. 

Lenke til kommentar

Så HK er ikke specs..?

Interessant logikk.

 

Det var ikke det jeg sa, jeg opplyste bare at det i dette tilfellet var snakk om andre ting. Men absolutt, de har løyet om specs. Men 0-100 tidene har de vært konsekvente på, og det var dette som var oppe til diskusjon :) Forøvrig har de vell sluttet med hk også, det er en "dårlig" målemetode for elbiler. Som at en feks har 90hk eller hva det er i vognkortet, det gir ett forvrengt bilde av virkeligheten. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...