Gå til innhold

Murer-roboten legger inntil 1000 murstein i timen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"og skal ha en nøyaktighet på 0,5 millimeter."

 

Jeg har sett industri-satt teglvegger , bygd/støpt i hall og fraktet som hel vegg til byggeplass. 

Veldig nøyaktig.

Men hele  ( den "levende " )sjarmen med teglvegg var borte.

Da kan man vel heller bygge slik, av slike materialer:

http://ooqseucd.mnm.as/r/46422/276368261/9351?l=en-GB

 

 

Men roboter  ønskes velkommen, uansett, for å redusere slit.

 

Og nå var jo ikke dette heller en teglvegg, som jeg tenker en teglvegg, med fuger og mindre teglstein/murstein. Men en vegg, uten murerfuger, som vel skal/må pusses med mørtel eller dekkes med annet materiale utenpå.

Da vil jeg nok foretrekke et trebygg, gjerne massivtre.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Har sett flere videoer av lignende på Youtube ^^ Jeg synes det er tipp topp.

 

Er enig med bruker Fri diskusjon og kunnskap, om at sjelen blir borte. Dette kommer til å bli litt av diskusjonen når samfunnsutviklingen går i mer og mer robotisert og automatisert retning.

 

Men jeg har erfaring med å mure teglvegger, så jeg ønsker faktisk dette velkommen. Noen dager er gode, og jobben har sin sjarm og glede, men spør hvilken som helst erfaren murer om de ville fortsatt 100% jobb om de vant i lotto, de fleste ville kuttet ned og/eller gjort noe annet. Det er hard jobb, tunge løft, lange dager. Og når man leser om musikere, bloggere og youtubere som tjener hundrevis av millioner, da får man ikke særlig lyst til å fortsette.

 

Så jeg ønsker robotiseringen velkommen, men med sunn fornuft.

 

Det vil jo også være andre typer muring hvor dette ikke vil være relevant, for eksempel peiser, brannvegger, og andre typer estetiske byggverk som krever avansert håndlag.

 

Så en danske en gang, som murte opp en peis helt på frihånd. Skulle likt å se den ingeniøren som designa roboten som kunne gjøre det like raskt og effektivt som han, det var en glede å se på. Men det var best å ikke komme i veien hans ^^ Han hadde med seg en polakk, som skulle skjære til ovnsrøret med vinkelsliper. Han nølte og brukte litt lang tid, så røska dansken sliperen ut av henda hans og kjørte igjennom ^^ hahaha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det koster naturligvis penger å drifte denne roboten også, sikkert. Noen må være der og passe på, mate den med mørtel, sørge for at ingen kødder med den. Det blir nok et veldig avansert regnestykke, nå som dette også bare er i prøvestadiet, så blir det vel omtrent umulig å forutsi.

 

Det finnes jo også 3d-printing av hus. Går vel ikke så lenge før man kan 3d-printe mørtel og stein heller. Steinstøv som herder eller noe sånt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Primært den verste "fienden" til politikere og NAV, sekundær fiende til vanlig folk om 6-8-10 år frem i tiden..  ;)

 

Når prisen går ned, og denne er langt mer effektiv, så blir vel reell effekt at det vil bygges mere totalt sett. Selv om mange kanskje ikke får jobb som bygningsmurere, så vi de fremdeles ha sine områder der denne og tilsvarende roboter er uegnet, og man må ha inn en skikkelig murer som kan konsentrere seg om finjobber som krever høy dyktighet.

 

Dessuten vil det trengs flere operatører til disse, flere snekkere, rørleggere, elektrikere og annet, for å ferdigstille byggene. Så noen må nok omskolere seg litt. Men det vil alltids finnes jobber frem til vi er fullautomatiserte, og da bare skal nyte og forbruke. ;-)

Lenke til kommentar

Jeg har sett industri-satt teglvegger , bygd/støpt i hall og fraktet som hel vegg til byggeplass. 

Veldig nøyaktig.

Men hele  ( den "levende " )sjarmen med teglvegg var borte.

 

Helt enig. Men kan ikke se for meg at det er så vanskelig for de å i fremtiden legge inn randomiserte "småfeil"/skjevheter om det er et preg mange ønsker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så en danske en gang, som murte opp en peis helt på frihånd. Skulle likt å se den ingeniøren som designa roboten som kunne gjøre det like raskt og effektivt som han, det var en glede å se på.

Du kan være rimelig sikker på at det kommer til å komme en robot som kan gjøre dette minst like bra, det er bare et tidsspørsmål til motorikken blir billig og presis nok samt algoritmene som brukes er gode nok. Husk på at et menneske kan lære fra sine egne erfaringer og opplevelser, mens roboter kan bygge fkere erfaringer samtidig over hele hele verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så en danske en gang, som murte opp en peis helt på frihånd. Skulle likt å se den ingeniøren som designa roboten som kunne gjøre det like raskt og effektivt som han, det var en glede å se på.

Du kan være rimelig sikker på at det kommer til å komme en robot som kan gjøre dette minst like bra, det er bare et tidsspørsmål til motorikken blir billig og presis nok samt algoritmene som brukes er gode nok. Husk på at et menneske kan lære fra sine egne erfaringer og opplevelser, mens roboter kan bygge fkere erfaringer samtidig over hele hele verden.

Robotisering handler ikke alltid om fort, det er ofte billigere å "ansette" 2-3 roboter enn en arbeider over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Steinstøv som herder eller noe sånt.

Eller betong, som det også heter.

 

Haha, jo jo ^^ Men jeg tenker at det kreves en viss annen type substans enn betong, som jo flyter ut. 3d-printere bruker vel gjerne en substans som er stiv og som bruker litt tid på å stivne etter den er "ekstrahert" eller hva det kalles. Jeg er ingen ingeniør ^^ Betong krever forskaling, dét tenker jeg blir feil i forhold til 3d-printer.

Lenke til kommentar

Betong krever ikke forskaling, men gjør man det manuellt er det veldig mye lettere.

Betong blir så hard eller løs man vil ut fra hvordan man blander den.

 

Skal man bygge noe i betong for hånd er det veldig mye lettere å få det rett og pent med forskaling enn å bruke en tykk betong-blanding for så klatte opp veggene rundt hele, får så vatre opp alt og sørge for at veggene er jevne.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor bruker en murstein når en skal bygge med maskiner. Ville det ikke vært enda enklere å lage prefabrikkerte elementer når en først skal bruke maskiner, og det er vel det som skjer overalt i verden. Slik jeg ser det så er murstein en teknologi som er spesialtilpasset til manuell stabling, men hvis en har tilgang til maskiner så brukes det større prefabrikkerte elementer. Kan noen opplyse meg om fordelen av en automatisk muremaskin?

(jeg er oppriktig nysgjerrig, ikke kverulerende)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor bruker en murstein når en skal bygge med maskiner. Ville det ikke vært enda enklere å lage prefabrikkerte elementer når en først skal bruke maskiner, og det er vel det som skjer overalt i verden. Slik jeg ser det så er murstein en teknologi som er spesialtilpasset til manuell stabling, men hvis en har tilgang til maskiner så brukes det større prefabrikkerte elementer. Kan noen opplyse meg om fordelen av en automatisk muremaskin?

(jeg er oppriktig nysgjerrig, ikke kverulerende)

Fordi murstein kan være pent?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...