Gå til innhold

Galt av kristne å feire jul?


Anbefalte innlegg

Har du sett filmen zeitgeist? Da har du sikkert hørt at Jesus var en solgud, at mitras, horus etc var så og si samme guder, og født den 25 desember etc. Denne elendige unnskyldningen av en "film" har blitt tatt for etablerte sannheter blandt store deler av yngre internetbrukere og påstandene dukker opp blandt skråsikre yngre nettdebattanter stadig vekk. Her tar en pastor for seg denne filmen, og usannhetene som spres i den:

 

 

Sannheten er at ingen vet med sikkerhet når Jesus ble født. MEN:

 

Kolosserbrevet 2:16:

 

"La derfor ingen dømme dere for mat eller drikke, eller i spørsmål om høytid eller nymåne eller sabbat; "

 

Svaret her er: Nei. Det er IKKE galt av kristne å feire jul. Men tilhører du en lovisk sekt som Jehovas vitner - som er utenfor kristendommen, så vil dette bli gjort et stort nummer ut av.

 

"Men tilhører du en lovisk sekt som Jehovas vitner - som er utenfor kristendommen, "

 

Hvem er det som bestemmer hvem som er "utenfor" og "innenfor" kristendommen? For meg er JehovasVitner kristne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sauer og stort sett alle andre dyr følger årstidene og får barn på våren, fordi da har de sommeren til å vokse opp slik at de overlever vinteren.

Kort fortalt, enten var det ikke noe lam i stallen og dermed lyver bibelen på det, eller så var han ikke født midtvinters, noe bibelen ikke sier noe om.

 

Vil tro sauene i bibelen var Awassisau eller en nær slektning, denne arten parer seg i perioden mellom april og september og er drektig i 4-5 måneder, altså de føder et sted mellom august og februar. Så jeg vil si at det er fult plausibelt at ørkenjødene hadde lam i desember.

Det er forøvrig helt riktig som du sier at de fleste dyr har parings periode om våren, men det er stort sett grunnet klimaet og er mindre sant jo nærmere ekvator du kommer.

Lenke til kommentar

Det er vel en risiko for at Jesu fødsel bare ble tilpasset kirkeåret, ... det vil si at det passet å legge Jesu fødsel inn i desember. Som så etter ulike markeringer i de første månedene av året, ledet fram til påske, Kristi himmelfartsdag og pinse.

 

Om jeg velger å ha en (jule)krybbe framme i desember og synge de kristelige julesangene, er det vel ikke så galt.

 

Men en beveger seg veldig fort over i hedenske ting, som julenek, juleøl, julestjerner, jule-stearinlys, nisser, juleskinke, osv.

 

Fra gammelt av var julefeiringen litt uti januar, og et svensk marked som heter disablot skal være en levning av dette.

(dis= gudinne, og blot = ofring). 

 

Og i tillegg er det opplysninger om at vår jul egentlig er den romerske feiringen Saturnalia.

 

Julefargene rødt og grønt skal være hedenske farger, tilpasset den hedenske høytiden. (På samme måte som gult er den hedenske fargen som ble brukt under Ostara (påske). 

 

Eldre tiders nyttår var preget av at folk så etter tegn i diverse ting, på hvordan det nye året kom til å bli. Hvordan det kom til å gå med kjærlighet, avlinger og så videre. 

Et hedensk sinn vil være besatt av tanken på å avlese tegn i brødsmuler, kaffegrut, risengryn, stjerner og så videre.

 

Men såvidt jeg vet driver ikke dagens ateister på med den samme avlesingen av tegn og spåingen i kaffegrut.

Lenke til kommentar

De innunder en undergren av kristendommen mener vel at alle andre er utenfor :)

Det finnes ~5000 forskjellige versjoner av kristendommen og det er vel bare ett fåtall som er enige i hverandres versjon

Ja, hvis du ser bort i fra at fåtallet er verdens to milliarder kristne mens flertallet er verdens 100 millioner falske kristne.

Lenke til kommentar

De er ikke mer eller mindre falske enn du er, selv om de tror på andre deler av den samme historien som du tror på :)

 

Forskjellen på grupper som jehovas vitner og mormonere, og de tusenvis av kristne avarter dere snakker om (baptister, pinsevenner, lutheranere, metodister etc som alle er 100% kristne) er at de tusenvis av kristne avarter (baptister, pinsevenner, metodister etc) faktisk alle sammen holder seg til det de opprinnelige greske skriftene lærer, dvs bibelen, Guds ord. De kan ha forskjellig syn på hva Guds ord faktisk sier eller vektlegger, men det er i praksis ingen forskjell, du er frelst uansett hvem av grenene du er i. Jeg kunne anbefalt en hvilken som helst av disse kirkene til hvem som helst og sagt: fint, du er kristen og i Guds familie.

 

Jehovas vitner derimot har sin egen bibeloversettelse (new world translation) og "tolker" bibelen igjennom lærebladet sitt (watchtower). Mormonere har mer eller mindre også forkastet bibelen. I tillegg driver f.eks jehovas vitner med utfrysning (shunning) og har lagt seg inn under lovens åk, med en falsk Jesus og diverse annet. Jeg ville sagt de havner i samme kategori som muslimer, som OGSÅ er en egen "spin" på det bibelen lærer. Da er du i det vi kaller sekt.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Guds ord gir oss det nøyaktige tidspunktet for når Jesus døde, men gir oss få detaljer som tydelig viser nøyaktig når han ble født. det kan få oss til å tenke på det kong Salomo sa: Et navn er bedre enn god olje og dødsdagen bedre enn den dagen en ble født. ( For 7:1 )

 

Det er derfor ikke overraskende at Bibelen kommer med mange detaljerte opplysninger om Jesus tjeneste og død, men få detaljer om tidspunktet for hans fødsel.

Lenke til kommentar

 

Om du velger å gjøre deg til slave under demoner som krever ritualer og ofringer

Guden din krever vel strengt tatt dette også, kanskje ikke ofring i stor grad, men ritualer og tilbedelse.

 

 

Er du kristen? Nei. Hva med å holde deg unna debatter der du må juge for å sverte andres tro eller rett og slett ikke har peiling på hva du snakker om?

 

Det er ingen spesielle krav til meg som kristen. Tror du, så er du frelst, så enkelt er det. Jeg har postet bibelversene. Kristenlivet skal komme innenfra fordi man vil, ikke fordi man MÅ.

Lenke til kommentar

Du sverter da andres tro du også, ved at du mener andre som tror på en annen gud enn den du tror på er slave under demoner som krever ritualer og ofring, selv om du strengt tatt er i samme situasjon.

 

Ellers er debatter åpne for alle, heldigvis :)

 

 

Om jeg er kristen? nei, jeg trenger ingen skikkelse å tilbe og som straffer meg om jeg ikke gjør det. Trives mye bedre uten trusler om evig pine om jeg ikke følger en gammel bok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du sverter da andres tro du også, ved at du mener andre som tror på en annen gud enn den du tror på er slave under demoner som krever ritualer og ofring, selv om du strengt tatt er i samme situasjon.

 

Ellers er debatter åpne for alle, heldigvis :)

 

 

Om jeg er kristen? nei, jeg trenger ingen skikkelse å tilbe og som straffer meg om jeg ikke gjør det. Trives mye bedre uten trusler om evig pine om jeg ikke følger en gammel bok.

 

Vel, 1 av oss to lyver, og den personen er deg. Jeg har dokumentert det også. Det kreves ingen ritualer og ofringer for en kristen, offeret og å holde loven er betalt. Hele frelsen er Jesus sin fortjeneste, alle Guds bud og krav holdt han, for han var den siste Adam. Vi kristne tar bare imot. Dermed er vi kristne frelst.

 

Nevn en annen tro med et liknende syn. Vel, du har ateister da, de har 80-100 år på seg å eksistere hvis de er heldige, deretter går rullgardina ned, for all evighet, og evigheten har knapt nok engang begynt når det har gått 13 milliarder år (ca så lang tid forskerne mener universet har eksistert). Trossystemer har somregel noe å gjøre med troen på et etterliv å gjøre.

 

Muslimer er slaver for allah for å fortjene frelse

Jehovas vitner må slave for jehova for å fortjene frelse

Buddhister tjener seg opp karma

Åsatroende slaktet mennesker og dyr, og døde i krig for å vinne gunst hos sine demon-guder og komme til valhall

Jøder er fortsatt i den gamle pakt, som det i det nye testamente, Jesu lære, (f.eks romerne 2:8) blir kalt "dødens tjeneste". Loven slår nemlig ihjel.

 

...og sånn kan vi fortsette.

Lenke til kommentar

Guds ord gir oss det nøyaktige tidspunktet for når Jesus døde, men gir oss få detaljer som tydelig viser nøyaktig når han ble født. det kan få oss til å tenke på det kong Salomo sa: Et navn er bedre enn god olje og dødsdagen bedre enn den dagen en ble født. ( For 7:1 )

 

Det er derfor ikke overraskende at Bibelen kommer med mange detaljerte opplysninger om Jesus tjeneste og død, men få detaljer om tidspunktet for hans fødsel.

 

Bibelen forteller ikke når Jesus ble født. Den gir oss imidlertid god grunn til å trekke den konklusjon at han ikke ble født i desember.

 

Bibelskribenten Esra viser at kislev ( jødisk måned november/desember ) som var kjent for å være kald og regnfull. Det er regnskurenes årstid og det er ikke mulig å stå ute. ( Esra 10: 9,13 ) Det er derfor forståelig at gjeterne i den delen av verden sørget for at de selv og dyrene deres ikke var utendørs om natten i desember.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen mener nok det du sier ja, andre mener noe annet, alt etter hvilken undergren av samme historie man tror på.

Muslimer er en slik undergren, jehovas vitner også.

Mange mener ut fra det jeg har lest tidligere at man er dømt til evig pine om man bryter de 10 bud, noen mener sikkert ikke det. Evt kan man tigge om tilgivelse og håpe på det beste. Det er som sagt så veldig mange undergrener, at du er på en gren der du kommer inn i himmelen uansett hva du gjør og ikke gjør kan sikkert stemme, men det er kanskje en del personlig tro inne i bildet også? Altså din egen tolkning av hvordan man skal tro og hva man skal gjøre?

 

Evigheten har knapt begynt når jeg dør ja, for meg har det lite å si når jeg er død :)

 

 

Kristne er slaver for sin gud på samme måte som andre religiøse er slaver for sin gud :)

Lenke til kommentar

Noen mener nok det du sier ja, andre mener noe annet, alt etter hvilken undergren av samme historie man tror på.

Muslimer er en slik undergren, jehovas vitner også.

Mange mener ut fra det jeg har lest tidligere at man er dømt til evig pine om man bryter de 10 bud, noen mener sikkert ikke det. Evt kan man tigge om tilgivelse og håpe på det beste. Det er som sagt så veldig mange undergrener, at du er på en gren der du kommer inn i himmelen uansett hva du gjør og ikke gjør kan sikkert stemme, men det er kanskje en del personlig tro inne i bildet også? Altså din egen tolkning av hvordan man skal tro og hva man skal gjøre?

 

Evigheten har knapt begynt når jeg dør ja, for meg har det lite å si når jeg er død :)

 

 

Kristne er slaver for sin gud på samme måte som andre religiøse er slaver for sin gud :)

 

Tullprat. Når kristne legger til arbeid som krav for frelse, så har de missforstått f.eks James 2:18, det må forstås med ytre bevis ovenfor andre mennesker på at de er aktive kristne. For Guds ØNSKE - ikke KRAV - det eneste krav er tro (på Jesus død og oppstandelse for våre synder) er jo at vi skal elske hverandre. 1 korinterne 13 2:

2Om jeg har profetisk gave og kjenner alle hemmeligheter og all kunnskap, og om jeg har all tro, så jeg kan flytte fjell, men ikke har kjærlighet, da er jeg ingenting. 

 

1 korinterne 13 4-7:

 

Kjærligheten er tålmodig,kjærligheten er velvillig

den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig,

Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,

er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.

Den gleder seg ikke over urett,

men har sin glede i sannheten.

Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.

 

Gud i bibelen kaller seg FAR, dette er den GUD som skapte Adam og Eva, Jesus er vårt mennesklige bilde på FAR og han tok straffen på seg selv, og du kommer ALDRI til å gå fortapt ved tro på ham om du har gjort ham til din far, for faren din elsker deg uansett hvor håpløs du er og uansett hva slags bakgrunn du har. Når Adam og Eva spiste av kunnskapens tre og lærte forskjellen på det gode og onde, og fortatt gjorde det onde, så separerte de seg fra Gud som er ren kjærlighet, Gud blir dermed en dommer som dømmer deg for det gale du gjør om du ikke søker tilgivelse, for han er universets skaper. Men du har fått fri vilje til å forkaste ham og den tilgivelsen han gir. Jesus forener oss igjen med dette kjærlighetsforholdet mellom universets skaper og skapelsen (oss).

 

Min vei inn i kristendommen var forøvrig av overnaturlig karakter, det er ikke min egen fortjeneste.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Har du sett filmen zeitgeist? Da har du sikkert hørt at Jesus var en solgud, at mitras, horus etc var så og si samme guder, og født den 25 desember etc. Denne elendige unnskyldningen av en "film" har blitt tatt for etablerte sannheter blandt store deler av yngre internetbrukere og påstandene dukker opp blandt skråsikre yngre nettdebattanter stadig vekk. Her tar en pastor for seg denne filmen, og usannhetene som spres i den:

 

 

Sannheten er at ingen vet med sikkerhet når Jesus ble født. MEN:

 

Kolosserbrevet 2:16:

 

"La derfor ingen dømme dere for mat eller drikke, eller i spørsmål om høytid eller nymåne eller sabbat; "

 

Svaret her er: Nei. Det er IKKE galt av kristne å feire jul. Men tilhører du en lovisk sekt som Jehovas vitner - som er utenfor kristendommen, så vil dette bli gjort et stort nummer ut av.

 

Verden over er det en rekke populære religiøse og ikke religiøse tradisjoner og skikker som blir fulgt i forbindelse med feiringen av visse dager og høytider. De fleste av dem skriver seg ikke fra Bibelen. Hvor skriver de seg fra da ? Hvis du går på et bibliotek og ser i forskjellige oppslagsverk, kan du finne interessante opplysninger om opprinnelsen til feiringen av forskjellige dager og høytider.

Lenke til kommentar

 

Kristne er slaver for sin gud på samme måte som andre religiøse er slaver for sin gud :)

Da har du ikke skjønt mye av forholdet mellom de kristne og Gud. De kristne er (gjennom Jesus) likestilt med Gud.

 

 

Nei, det er vi nok ikke. Merkelig dette kommer fra deg, som ifølge deg selv er ifra en så hierarkisk kirke som den katolske. Det kommer mye rart derfra som er stikk i strid med bibelen:

 

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/pope-francis-assures-atheists-you-don-t-have-to-believe-in-god-to-go-to-heaven-8810062.html

 

Her sier Paven at man er frelst via gjerninger, og ikke via tro. Hva sier bibelen? Efeserne 2:8:

 

"For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave."

 

Dette gjentas i vers etter vers i bibelen, inkludert av Jesus selv.

 

Vi lever i en tid nå full av løgn hvor bibelen og kristen tro er under angrep fra alle kanter. Jeg tar det som et signal om at antikrist snart nærmer seg, og jeg ville holdt meg vekk fra den katolske selv om jeg ikke sier at det ikke er katolikker som er frelst, men jeg ville trekt meg unna om paven hadde vært hyrde i min flokk.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...