Gå til innhold

Sivilingeniøren hevder han fikk sparken på grunn av én epost


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut i fra ordlyden i eposten virker den å være skrevet i affekt og i et tankeløst øyeblikk. Nå er ikke jeg særlig innsatt verken i det juridiske generelt eller uskrevne rundt lojalitetsplikten, - men umiddelbart tenker jeg det er svært avgjørende om vedkommende har skrevet dette fra sin firma-epost.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dersom han hadde skrevet bare på vegne av seg selv, så hadde han hatt min fulle sympati. Det er da lov å se seg om og sondere på jobbmarkedet.

 

Men måten e-posten er formulert på virker det som han prøver å få med seg et større miljø bestående av en del kollegaer over til konkurrenten. Han beskriver det som å "forlate skuta", men jeg mener man bør kalle en spade for en spade om omtale det som mytteri!

Som arbeidsgiver ville jeg gjort det samme, og begrunnet det med oppvigleri og sabotasje.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Får bare håpe at dette ikke setter presedens for å få USA liknende tilstander her. Greit med litt erstatning, men 2 år erstatning blir for dumt. Da bør man hvertfall kreve at fyren ikke får lov å arbeide noe sted de to årene og må gi tilbake pengene hvis han bryter det.

 

Om retten finner oppsigelsen ugyldig, skal han selvsagt ha erstatning for hele perioden han har vært oppsagt, og ikke bare delere av perioden. Og finner vedkommende det umulig å gå tilbake, så skal han vel ha for en liten periode fremover, begrenset oppover selvsagt, og med hensyn til om vedkommende har klart å skaffe seg ny jobb i mellomtiden.

 

Dersom retten finner at vedkommende har vært illojal og derved at oppsigelsen er gyldig, skal han ikke ha et rødt øre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er lojalitetsplikten? Det virker som endel kommentatorer her tror det er en slags slavekontrakt.

 

Selvsagt er han i sin fulle rett til å sondere terrenget.

 

Om han gjorde dette fra sin jobbkonto så er det nok uklokt, men neppe ulovlig. Egentlig et åpenbart bevis på at dette ble gjort i affekt.

 

Når det gjelder formuleringen omkring at det er et "større vegmiljø" så tipper jeg han kom rett fra en litt oppgitt lunchsamtale hvor flere uttrykte misnøye. Eller at han forsøkte å skryte på seg mer verdi enn han egentlig hadde. Ingen av delene er ulovlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig uproft og uklokt handling; å bruke arbeidsgiverens e-mail system er både ukorrekt og tåpelig. Den sagt, hva ha ledelsen gjort for å utløse en slik reaksjon? Lojalitet, etter mitt syn, er ikke noe en kan kreve; den må opparbeides. En arbeidsgiver kan ikke forventer å få mer lojalitet enn den gir.

 

På et annet nivå kommer det noen interessante arbeidsrettslige prinsipper.

 

Når en arbeidstaker vil søke seg vekk fra en dårlig arbeidssituasjon, er det ulovlig å bruke bedriftens e-mail, eller i det hele tatt gjør det i arbeidstiden?

Er det ulovlig for en gruppe ansatte å gjøre en kollektivt handling for å søke seg vekk fra en dårlig arbeidssituasjon?

 

Det blir interessant å se hva retten avgjøre; det kan ha konsekvenser for arbeidsliv framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det manglar ein del opplysningar om dei faktiske forhold.

 

Etter personleg meining så vil det ha stor betydning korleis denne eposten var signert, eventuelt kva epostadresse som var brukt. Dersom det stemmer at eposten ikkje inneholdt direkte informasjon om arbeidsgiver så kan eg ikkje sjå at dette er illojalt.

 

Eg ser argumentet med at det ville vært illojalt å informere konkurrentane om at dei ansatte i eit navngitt firma er så misfornøgde med ledelsen at mange av dei vurderer å seie opp. Slik informasjon vil kunne skade arbeidsgivers omdømme.

 

Men å ta kontakt med eit konkurrerande firma for å innhente jobbtilbud utan å nevne anna enn kva erfaring han/ho/dei har må vell være innanfor?

I tillegg vil nok slike uttalelsar også kunne være verna under ytringsfriheita.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men å ta kontakt med eit konkurrerande firma for å innhente jobbtilbud utan å nevne anna enn kva erfaring han/ho/dei har må vell være innanfor?

I tillegg vil nok slike uttalelsar også kunne være verna under ytringsfriheita.

 

 

Ja, hadde det nå vært det han gjorde, så… Men det var jo ikke det. I tillegg til å nøkternt beskrive sin egen erfaring, mer enn antydet han at det var flere ressurser hos Rambøll som var interessert i å flytte på seg, og at det skyldtes misnøye med ledelsen. Å nevne for en potensiell ny arbeidsgiver (som er konkurrent av nåværende arbeidsgiver) at det er flere som kanskje er på utkikk etter en ny jobb gir ingen mening hvis det ikke er for å friste med potensialet for flere dyktige arbeidere, og å nevne misnøye med ledelsen er i beste fall tanketomt og irrelevant for ny arbeidsgiver og i verste fall ondsinnet skadeforvolding.

 

Det er greit å være på utkikk etter ny jobb. Da skriver man "jeg er for tiden på jakt etter ny jobb". Dette her er langt mer enn det.

Lenke til kommentar

Reaksjonen fra Rambøll er jo helt motsatt av hvordan de burde reagere.

Når det kommer fram at flere er misfornøyd med ledelsen bør de først og fremst gjøre noe med ledelsen og komme de ansatte i møte.

En dårlig ledelse kan med fordel skiftes ut. Flinke ansatte koster svært mye å skifte ut.

Å gi en av de misfornøyde sparken løser ingenting, men sender signaler til de andre misfornøyde om at ledelsen sitter trygt.

Jeg har altfor ofte opplevd at ledelsen forsvarer ledere lenger ned i systemet istedenfor å løse det grunnlegende problemet.

Rambøll vil nok oppleve at det vil komme oppsigelser fra andre misfornøyde ansatte.

 

Det er ingenting i artikkelen som tilsier at de ikke gjøre dette. Jeg er helt enig med deg vedrørende ledelse, men dette er to problemstillinger. Det at arbeidstaker muligens er illojal forsvinner ikke selv om ledelsen er mangelfull. Begge sakene må håndteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett er dette en tap-tap situasjon for Rambøll.

Å gå til sak gir uheldig PR, og bare av å lese denne saken på TU begynner man å lure på Rambøll som arbeidsgiver (uansett hvor rett de kan ha rent juridisk i denne saken).

 

Eventuell dårlig ledelse bør tas med nevnte ledelse, ikke ved å gå etter varsleren som uttrykker misnøye med ledelsen.

 

Men vanskelig for meg å uttale meg om hva som er situasjonen internt i firmaet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom han hadde skrevet bare på vegne av seg selv, så hadde han hatt min fulle sympati. Det er da lov å se seg om og sondere på jobbmarkedet.

 

Men måten e-posten er formulert på virker det som han prøver å få med seg et større miljø bestående av en del kollegaer over til konkurrenten. Han beskriver det som å "forlate skuta", men jeg mener man bør kalle en spade for en spade om omtale det som mytteri!

Som arbeidsgiver ville jeg gjort det samme, og begrunnet det med oppvigleri og sabotasje.

Nå er det frivillig og skrive under arbeidskontrakter.

 

Konsulentsselskapene går ofte ut med "konkurransedyktige arbeidsvilkår". At de ansatte sonderer markedet, spesielt ved misnøye burde vært håndtert på en helt annen måte. 

 

Det er hovedsakelig dårlig PR for Rambøll. Personens navn husker jeg ikke, det er uinteressant for meg som arbeidstaker. Siden Rambøll lever av dyktige ansatte tror jeg de ødelegger mest for seg selv her.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dersom han hadde skrevet bare på vegne av seg selv, så hadde han hatt min fulle sympati. Det er da lov å se seg om og sondere på jobbmarkedet.

 

Men måten e-posten er formulert på virker det som han prøver å få med seg et større miljø bestående av en del kollegaer over til konkurrenten. Han beskriver det som å "forlate skuta", men jeg mener man bør kalle en spade for en spade om omtale det som mytteri!

Som arbeidsgiver ville jeg gjort det samme, og begrunnet det med oppvigleri og sabotasje.

Nå er det frivillig og skrive under arbeidskontrakter.

 

Konsulentsselskapene går ofte ut med "konkurransedyktige arbeidsvilkår". At de ansatte sonderer markedet, spesielt ved misnøye burde vært håndtert på en helt annen måte. 

 

Det er hovedsakelig dårlig PR for Rambøll. Personens navn husker jeg ikke, det er uinteressant for meg som arbeidstaker. Siden Rambøll lever av dyktige ansatte tror jeg de ødelegger mest for seg selv her.

 

 

Dette er ikke det samme som å sondere markedet. Den ansatte kunne formulert seg pent og pyntelig:

 

"Hei! Jeg er i dag ansatt hos Rambøll, men er på utkikk etter nye karrieremuligheter. Er dere interessert i å ansette en med bred erfaring innen fagfeltet?"

 

Å uttrykke at han ønsker å ta med seg en hel avdeling eller fagmiljø over til konkurrenten, bryter med det jeg vil kalle god jobbmoral!

Jeg vil tro at den ansatte også taper på dette. Siden han nå har gått arbeidsledig så antar jeg at han ikke fikk den jobben han ønsket hos konkurrenten. Som den konkurrerende bedriften ville jeg ihvertfall tenkt meg om flere ganger før jeg hadde ansatt en slik "utro tjener".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...