Gå til innhold

Sosial status og utdanning viktig for et godt liv.


Anbefalte innlegg

 

Når man snakker om at de med høy inntekt lever "fetere liv" så er det naturlig å tenke absolutt rikdom (at han nevner utdanning er jo ikke noe som tyder på at det gjelder relativ rikdom heller).

 

Mer materielle goder er et mål på absolutt rikdom.

 

Men joda, selvfølgelig, jeg har utvilsomt misforstått med vilje. Takk for en vedvarende mangel på bidrag til en saklig diskusjon. Får se om du lykkes bedre neste gang.

 

AtW

Haha, når folk sier høy inntekt så mener de nesten alltid relativ høy inntekt.

 

Hva er høy inntekt i idag og hva var høy inntekt i 1950 og hva anses som høy inntekt i India. Ikke likt? Kanskje fordi høy inntekt betyr ikke høy absolutt inntekt.

 

Og selvfølgelig hopper du rett over at han snakket om sosial status, klasseskille og utdanning som har ingenting med absolutt inntekt.

Les hva jeg skriver. Når han snakker om at de levere "fetere liv". Ikke høy inntekt i seg selv.

 

Har det falt deg inn at det var fordi jeg skrev at jeg tolket det som han snakket om begge deler? At han skriver om en av delene motbeviser ikke det. Men du har kanskje ikke lest det heller?

 

Forsøk å lese det folk skriver. Jeg forsøker å være presis av en grunn. AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les hva jeg skriver. Når han snakker om at de levere "fetere liv". Ikke høy inntekt i seg selv.

 

Har det falt deg inn at det var fordi jeg skrev at jeg tolket det som han snakket om begge deler? At han skriver om en av delene motbeviser ikke det. Men du har kanskje ikke lest det heller?

 

Forsøk å lese det folk skriver. Jeg forsøker å være presis av en grunn. AtW

At han plutselig byttet tema midt i tråden høres veldig usannsynlig.

 

Men selv om du tok paragrafen ut av kontekst så snakker vi fortsatt om relativ rikdom. Hvorfor blir folk glad av å få en dyr bil, fordi bilen er så praktisk eller fordi det viser at du er relativ rik? Livet er fett fordi man har mer materielle ting enn andre, det betyr relativ rikdom.

 

Neste gang prøv å være "presis" på en litt smartere måte.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sosial status er IKKE viktig for meg. Og jeg skal si dere hvorfor. Dersom man velger å la den sosiale statusen man har sette premisser for hvor lykkelig eller ulykkelig man er, vil man hele tiden måtte jakte på å få det bedre og bedre sosialt sett, man må ha alle de samme tingene som andre, de samme klærne, kjøpepress, materalisme osv osv. Man baserer da sin egen lykke på hvordan andre ser på deg. Og ikke bare blir man prisgitt hva andre synes, man går rundt som en paranoid burhøne og hele tiden frykter hva andre mener og ikke mener om deg.

Det som er viktig for meg er å være lykkelig for den jeg er med feil, mangler og fordeler og goder. Det er ingen som tror at jeg er en fyr som tjener 700.000, når jeg går rundt med min joggebukse, utslitte sko uten sokker i og t skjorte fordi jeg ikke brydde meg å hive på meg finstasen bare fordi jeg skulle ha melk på butikken.

Selv om jeg ikke er den som sier mest og preiker mest i jobbsammenheng, så betyr heller ikke det at jeg er den minst intelligente på min arbeidsplass om det og er en form for sosial status å være intelligent og ha lang utdannelse. Utdannelse er for så vidt greit nok det, men det er hvordan man er som menneske og hvordan man faktisk gjør arbeidet som er det viktigste. Og jeg har ikke lav utdanning heller. Jeg har en bachlorgrad, to videreutdanninger, noe grunnfag og tilleggsfag fra universitetet. 6-7 år på skole omtrent. Men det gjør meg ikke til noen bedreviter som må heve meg over folk heller. Eller kanskje noen her hadde ment at jeg gjorde det nå da? Men da tenker jeg... Da er det ikke meg som har et problem. For jeg er er lykkelig og fornøyd i livet mitt og har et perfekt liv.

På samme måte som jeg mener at man kan ha et perfekt liv så lenge man bare for ting til å gå rundt. Vi lever i en illusjon av at vi trenger så utrolig mange ting. TING - Ting som tv'er, spillemaskiner, de nyeste klærne, de nyeste bilene. Jeg skjønner ikke hvorfor folk har blitt så materialistiske når det er øyeblikkene og menneskene rundt en som er det viktigste.

Jeg tenker at de som tror at sosial status og utdanning er viktig for et godt liv har bommet totalt.
Det som er viktig er at man har nok til å klare seg, så lenge det er løst så kan man leve et fullverdig og godt liv.

Og det er kjempeviktig at folk vet at de har en verdi i seg selv uten at de må ha alle disse tingene som "gir sosial status". Hvis det er slik at noen rakker ned på deg fordi du ikke har de fineste tingene så er dette mennesker du ikke skal bruke tid på.

 

Og mitt valg av kone var basert på felles interesse, livssyn og overbevisning. Det kunne rett og slett ikke blitt noen andre, for ingen andre deler det livssynet jeg har utenom min kone. Med andre ord er det faktisk slik at det indre, en kvinnes personlighet er vesentlig viktigere enn hennes ytre.

Det høres dessverre ut som trådstarter har et svært overfladisk syn på livet. Og dette vil slå tilbake på trådstarter gjennom skuffelse på skuffelse i livet frem til trådstarter oppnår en større personlig utvikling.

 

Endret av WhitePilgrim
Lenke til kommentar

 

 

Burde vi ikke alle ha lyst til å se på hva fakta og eksperter sier oss, når det er tilgjengelig, heller enn å spekulere?

 

Når det kan bidra med noe, ja. Selvsagt. Men man trenger ikke høre med eksperter for å vite at det er forskjell på folk.

 

 

Men det er vel ikke problemstillingen i tråden heller? "Er det forskjell på folk"?

 

AtW

Lenke til kommentar

Men det er vel ikke problemstillingen i tråden heller? "Er det forskjell på folk"?

 

Leste du første innlegg? Det jeg ønsker å få fram er at det ikke er irrelevant mye av det flere snakker ned.

 

Det høres dessverre ut som trådstarter har et svært overfladisk syn på livet. Og dette vil slå tilbake på trådstarter gjennom skuffelse på skuffelse i livet frem til trådstarter oppnår en større personlig utvikling.

 

Da får vi bare være uenige. På meg så virker det åpenbart at en god utdannelse og hvordan man blir ansett av de rundt seg har en vesentlig innvirkning på hvordan ens liv blir seende ut. Sosial status fordi all den tid mennesket tross alt er et sosialt vesen så er det bare naturlig at mange vil se hen til og søke bifall fra andre i omgivelsene rundt seg. Og høyere utdannelse fordi det åpner flere muligheter. Men all ære hvis det finnes de som klarer å leve upåvirket av andre, selvsagt. Jeg tror bare ikke at det er mulig.

Lenke til kommentar

Joda, svært mange gjør dette og sitte man og observerer så ser man slike mønstre ganske tydelig. Du finner også mange usikre strebere som prøver og spille noen hakk over sitt ferdighetsnivå.

 

Men penger trumfer alt, det er det som er målestokken som i praksis virkelig viser hvem som lykkes i spillet.

Lenke til kommentar

 

Men det er vel ikke problemstillingen i tråden heller? "Er det forskjell på folk"?

 

Leste du første innlegg? Det jeg ønsker å få fram er at det ikke er irrelevant mye av det flere snakker ned.

 

Det høres dessverre ut som trådstarter har et svært overfladisk syn på livet. Og dette vil slå tilbake på trådstarter gjennom skuffelse på skuffelse i livet frem til trådstarter oppnår en større personlig utvikling.

 

Da får vi bare være uenige. På meg så virker det åpenbart at en god utdannelse og hvordan man blir ansett av de rundt seg har en vesentlig innvirkning på hvordan ens liv blir seende ut. Sosial status fordi all den tid mennesket tross alt er et sosialt vesen så er det bare naturlig at mange vil se hen til og søke bifall fra andre i omgivelsene rundt seg. Og høyere utdannelse fordi det åpner flere muligheter. Men all ære hvis det finnes de som klarer å leve upåvirket av andre, selvsagt. Jeg tror bare ikke at det er mulig.

 

 

Ja, jeg leste første innlegg, og poengterte at det finnes mye forskning rundt dette, og at det er en god ide å se på dette. Men så svarer du " man trenger ikke høre med eksperter for å vite at det er forskjell på folk.". Jeg poengterer (som rett er) at det ikke er det tråden du har startet handler om. Så om noen burde lese første post er det vel deg?

 

Det er ikke alt som "virker åpenbart" som er riktig, derfor er det nyttig å se på forskning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Alt bunner ut i økonomi. 95% av folk ville sluttet i jobben sin om de vant jackpoten i eurolotto. Eller i det minste drastisk kuttet ned. Så jeg tenker at sosial status har veldig lite å si, det er vår måte å lure oss selv på. Det skaper mer friksjoner enn harmonier. Men media og politikere bruker det flittig til å sette folk opp mot hverandre, for det er lettere å lede et undertrykket folk som småslåss seg imellom enn et unisont folk som tenker klart og er enige i alt. Jeg håper dette bare er et resultat av gamle vaner og tradisjoner, og at vi går en mer intelligent verden i møte.

Nja, slutte hadde jeg nok ikke gjort, men jeg hadde nok kanskje gått fra å være konsulent til å jobbe inhouse eller startet for meg selv. Hadde jeg ikke hatt noe å gjøre hadde jeg gått på nervene

Lenke til kommentar

Sosial status er IKKE viktig for meg. Og jeg skal si dere hvorfor. Dersom man velger å la den sosiale statusen man har sette premisser for hvor lykkelig eller ulykkelig man er, vil man hele tiden måtte jakte på å få det bedre og bedre sosialt sett, man må ha alle de samme tingene som andre, de samme klærne, kjøpepress, materalisme osv osv. Man baserer da sin egen lykke på hvordan andre ser på deg. Og ikke bare blir man prisgitt hva andre synes, man går rundt som en paranoid burhøne og hele tiden frykter hva andre mener og ikke mener om deg.

 

Det som er viktig for meg er å være lykkelig for den jeg er med feil, mangler og fordeler og goder. Det er ingen som tror at jeg er en fyr som tjener 700.000, når jeg går rundt med min joggebukse, utslitte sko uten sokker i og t skjorte fordi jeg ikke brydde meg å hive på meg finstasen bare fordi jeg skulle ha melk på butikken.

 

Det er utrolig lett å si at man ikke er materialistisk og ikke bryr seg om sosial status om man allerede har masse penger.

 

Hva er du bruker de 700,000 på, og hvordan ville ditt liv blitt påvirket om du tjente 250000 og du mister alle pengene du har spart opp?

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sosial status er IKKE viktig for meg. Og jeg skal si dere hvorfor. Dersom man velger å la den sosiale statusen man har sette premisser for hvor lykkelig eller ulykkelig man er, vil man hele tiden måtte jakte på å få det bedre og bedre sosialt sett, man må ha alle de samme tingene som andre, de samme klærne, kjøpepress, materalisme osv osv. Man baserer da sin egen lykke på hvordan andre ser på deg. Og ikke bare blir man prisgitt hva andre synes, man går rundt som en paranoid burhøne og hele tiden frykter hva andre mener og ikke mener om deg.

 

Det som er viktig for meg er å være lykkelig for den jeg er med feil, mangler og fordeler og goder. Det er ingen som tror at jeg er en fyr som tjener 700.000, når jeg går rundt med min joggebukse, utslitte sko uten sokker i og t skjorte fordi jeg ikke brydde meg å hive på meg finstasen bare fordi jeg skulle ha melk på butikken.

Det er utrolig lett å si at man ikke er materialistisk og ikke bryr seg om sosial status om man allerede har masse penger.

 

Hva er du bruker de 700,000 på, og hvordan ville ditt liv blitt påvirket om du tjente 250000 og du mister alle pengene du har spart opp?

 

Jeg bruker penger på å hjelpe familie og venner fremfor å bruke penger på meg selv. Nå er det slik at helsevesenet i Norge ikke favner alle sykdommer og problemer. Og ved å kunne hjelpe de som sliter i familien til å bli mer selvhjulpne så de får bedre liv. Eksempler her kan være: Ulike smerter som trenger behandling man ikke kan få i Norge osv.

Jeg lever på samme måte nå som da jeg hadde 8000kr i studielån i måneden å leve for. Resten blir spart eller brukt til familiemedlemmer med ulik sykdom som trenger behandling.

Lenke til kommentar

Jeg bruker penger på å hjelpe familie og venner fremfor å bruke penger på meg selv. Nå er det slik at helsevesenet i Norge ikke favner alle sykdommer og problemer. Og ved å kunne hjelpe de som sliter i familien til å bli mer selvhjulpne så de får bedre liv. Eksempler her kan være: Ulike smerter som trenger behandling man ikke kan få i Norge osv.

Jeg lever på samme måte nå som da jeg hadde 8000kr i studielån i måneden å leve for. Resten blir spart eller brukt til familiemedlemmer med ulik sykdom som trenger behandling.

 

Du lever som du taler, det respekterer jeg.

 

Grunnen til at jeg spurte er fordi mange nordmenn lever ikke som de taler. De vil si at de er imot materialisme, men samtidig kjøpe en dyr Tesla, kjøpe en dyr bolig og bruke masse penger på sportsutstyr og ferier. For dem er ikke dette materialisme, men noe alle bør ha. Det samme med sosial status, de bryr seg ikke om sosial status de vil bare vise at de er ordentlige mennesker.

 

Hvordan tror du de som ikke har det "alle bør ha" eller som ikke er "ordentlige mennesker" føler. De føler seg naturligvis som tapere og er derfor mindre lykkelige. Dette påvirker ikke deg, fordi du har frivilig valgt å ikke ha slike ting. Om du ikke hadde hatt råd, fordi du har ikke en god jobb, så vil slike folk se ned på deg.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke alt som "virker åpenbart" som er riktig, derfor er det nyttig å se på forskning.

 

Nei, det er ikke alt som virker åpenbart som er riktig. Men som jeg tidligere har fortalt deg så er ikke noe av det jeg har skrevet ukjent. Det finnes som du har vært så opptatt av å få fram selv masse forskning på dette allerede. Hvis dette er noe du har lyst til å lese deg opp på før vi eventuelt går videre er det bare å slå deg løs. For min del så holder det med generell allmennkunnskap inntil videre.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke alt som "virker åpenbart" som er riktig, derfor er det nyttig å se på forskning.

Nei, det er ikke alt som virker åpenbart som er riktig. Men som jeg tidligere har fortalt deg så er ikke noe av det jeg har skrevet ukjent. Det finnes som du har vært så opptatt av å få fram selv masse forskning på dette allerede. Hvis dette er noe du har lyst til å lese deg opp på før vi eventuelt går videre er det bare å slå deg løs. For min del så holder det med generell allmennkunnskap inntil videre.

Så bra. Da kan du kanskje vise til noe av det du har benyttet som utgangspunkt for dine kunnskaper? AtW

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke alt som "virker åpenbart" som er riktig, derfor er det nyttig å se på forskning.

Nei, det er ikke alt som virker åpenbart som er riktig. Men som jeg tidligere har fortalt deg så er ikke noe av det jeg har skrevet ukjent. Det finnes som du har vært så opptatt av å få fram selv masse forskning på dette allerede. Hvis dette er noe du har lyst til å lese deg opp på før vi eventuelt går videre er det bare å slå deg løs. For min del så holder det med generell allmennkunnskap inntil videre.

Så bra. Da kan du kanskje vise til noe av det du har benyttet som utgangspunkt for dine kunnskaper? AtW

 

Har du gnålt om forskning over tre sider uten å gidde å finne frem noen selv?  :lol:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Man trenger ikke høy utdanning for og ha et godt liv.

Selv har jeg 600 000,- i året ,kun fagbrev.  Nesten nedbetalt hus.

Har også økonomi til og reise 3-4 ganger i året. 

 

kjenner flere med langt høyere utdanning som lever mye trangere enn meg! 

 

Helt riktig, det er slett ikke sikkert at utdanning betaler seg i Norge. 

 

Vi har et 100-tals lagerarbeidere på jobben og minstelønnen deres er rundt 400.000 kr før diverse tillegg, og det er en jobb som få nordmenn gidder ta; veldig mange av dem er svenskere og de kommer rett fra skolen av - ingen utdannelse eller noe som helst utover å ha gjennemført et truckførerkurs. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...