Gå til innhold

Sosial status og utdanning viktig for et godt liv.


Anbefalte innlegg

Man trenger ikke høy utdanning for og ha et godt liv.

Selv har jeg 600 000,- i året ,kun fagbrev.  Nesten nedbetalt hus.

Har også økonomi til og reise 3-4 ganger i året. 

 

kjenner flere med langt høyere utdanning som lever mye trangere enn meg! 

 

Det var tydeligvis litt vanskelig å forstå dette. Ingen har sagt at man må ha en høyere utdannelse for at man skal få et godt liv. Kun at det kommer godt med. Det er jo bare å sammenligne de ufaglærte med de som har høyere utdannelse, så ser man jo at de høyere utdannede kommer bedre ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Man trenger ikke høy utdanning for og ha et godt liv.

Selv har jeg 600 000,- i året ,kun fagbrev.  Nesten nedbetalt hus.

Har også økonomi til og reise 3-4 ganger i året. 

 

kjenner flere med langt høyere utdanning som lever mye trangere enn meg! 

 

Det var tydeligvis litt vanskelig å forstå dette. Ingen har sagt at man må ha en høyere utdannelse for at man skal få et godt liv. Kun at det kommer godt med. Det er jo bare å sammenligne de ufaglærte med de som har høyere utdannelse, så ser man jo at de høyere utdannede kommer bedre ut.

 

Det er ikke nødvendigvis utdannelsen som er årsaken til det.  Correlation is not causation.  Tror mer på at graden av økonomisk frihet har mye mer å si for et godt liv end utdannelsesnivået i seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis utdannelsen som er årsaken til det.  Correlation is not causation.  Tror mer på at graden av økonomisk frihet har mye mer å si for et godt liv end utdannelsesnivået i seg selv.

 

Selvsagt er det ikke utdannelsesnivået i seg selv, men hva man får igjen av å ha tatt en høyere utdannelse, som er det viktige her. Jeg trodde at det var åpenbart. Utdanning er viktig hvis man ikke skal ende opp som ufaglært arbeidskraft og må ta til takke med det man får og for at man skal kunne få seg arbeid en synes er givende, lønn som ikke bare er småpenger og for hvordan man blir ansett av de rundt seg når en forteller hva man arbeider med. Dette er det nok mange som underkommuniserer en del.

Lenke til kommentar

Det har blitt mye fokus på høyere utdannelse nå, så hva om vi i stedet tar en kikk på hvordan utseendet vårt påvirker oss. Et godt utseende gjør kanskje at ting går lettere, men det åpner ingen nye muligheter på samme måte som utdannelse. Uansett så kom jeg over dette innlegget på aftenpostens nettsider på mandag om nettopp dette. Og der skriver Oda Einang og Kristine Braathen blant annet at attraktive mennesker har «større sosial makt, er bedre likt og blir oppfattet til å ha mer positive egenskaper».

 

De spør også om det burde eksistere et diskrimineringsvern på grunnlag av utseendet i arbeidslivet, og påpeker at Diskrimineringsutvalget diskuterte dette tilbake i 2009. De skriver at å ha et attraktivt utseende «bærer med seg mange fordeler» og at det å være pen er mer et «objektivt faktum» enn basert på «øyet som ser».

 

Og som ved en tilfeldighet kom jeg også over denne saken publisert på nrk.no i dag. Der blir det sagt at «skjønnhet er et signal om sunnhet og dermed fruktbarhet». Det er kanskje ikke noe nytt. Og at «attraktive barn får mer skryt og oppmerksomhet», at de blir «behandlet bedre fra de blir født» og at å endre på utseende for å bli penere kan være en «smart investering».

 

Hva tenker dere? Har de tullet seg bort på et blindspor eller er de inne på noe? Og er egentlig dette for sensitivt til å snakke om? Burde vi alle sammen egentlig bare fortsette å late som at sånne ting ikke er viktig, slik at ingen føler seg støtt og alle føler seg inkludert? Er ikke det å lyve folk opp i ansiktet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...