Gå til innhold

Kinesere kom med lavest anbud – får likevel ikke bygge bru i Trøndelag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange utenlandske firmaer som har tatt store jobber for Statens Vegvesen de senere årene som har konket. Urealistisk lave anbud og sosial dumping er hovedregelen på slike jobber. Stiller mye større krav til oppfølging som regel enn de norske som passer på seg selv mye bedre. Til slutt må noen norske komme inn og ta over siden de utenlandske har tatt seg vann over hodet og ikke tatt hensyn til vær og natur i norge for eksempel. Klokt valg dette her.

 

Vet ikke om du scorer poeng akkurat for været da i forhold til kineserne. De har vel ofte verre ekstremvær enn oss, med sine tyfonstormer.

 

Sosial dumping skjer med de fleste nasjoners entreprenører. Jeg ville ikke akkurat ha slått meg veldig sterkt på brystet, og hevdet at norske entreprenører ikke kan la seg friste om de ser muligheten. Ingen vil være mer slu kanskje enn akkurat norske ledere, som kjenner kulturen og hvor hardhendte/slepphendte man kan være her til lands.

 

Man kan jo også se på det økonomiske aspektet, og si at det er 40 millioner fyrt for kråkene også  ;)

Man kunne kjøpt mye hvileputer for norske NAV-ere for de pengene  :lol:

Endret av G
Lenke til kommentar

klokt valg. 37% av utgiftene kommer tilbake som skatter og avgifter fra arbeiderne uansett. for ikke å snakke om moms på matvarer etc.

så i realiteten er prisen på den brua med norsk arbeid langt under 200 millioner.

 

Heilt einig i resonemanget, men som dei andre nevner det kjem frå et skatteparadis dette også.

 

Det som ikke er berørt i artiklen er hva konsekvensen av å få Chineserne på plass kunne medføre.

* Ville dei komt i en båt, med brakker og ris.

* Hva slags utstyr, og metode.

* Hvorledes ville toppelementene bli ferdigstillet

Kunne vert en fin og jevlig billig teknologiutveksling (fikk ikke sendt delegasjon til utlandet etter statens satser).

Trøndelag og NTNU gi meg 1 mill og eg følger opp prosjektet med videooptak 24/7/365, og avleverer raport om teknologibruk og organisering.

Som et utgangspunk vil jo China ha 200 ganger flere bruer enn det vi har.....

 

Var der ikke noen kystvakt-skrog eller så som blir bygget i Polen. Så outsouser polen det til enda billigere kontraktører fra nord-korea, som har som hovedoppgave å spionere og vil bli internert/avlivet ved hjemkomst etter avlagd raport.

 

Når det er sagdt, artikler og reportasjer er ofte litt hule/politiske/hildede og lite utfyllende. Er litt fan av TU, "Torp" og "dagsnytt 18", men det er jo vidt forskjellig "konstruksjoner" Her et fint eksempel, og siste "Torp" er bra (diplomatisk)

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/NNFA56101817/18-10-2017

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Kineserne bygger Hålogalandsbrua i Narvik, og hittil har kostnadene økt med 236 millioner kroner.

Det offentlige og oljeselskapene ser seg fullstendig blind på kontraktsummen, og skjønner ikke at det ofte ligger kostnadsbomber begravet i kontraktene.

Årsaken er at det ofte sitter amatører med dårlige kunnskaper om prosjektet og signerer tydeligvis nesten hva som helst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kineserne bygger Hålogalandsbrua i Narvik, og hittil har kostnadene økt med 236 millioner kroner.

Det offentlige og oljeselskapene ser seg fullstendig blind på kontraktsummen, og skjønner ikke at det ofte ligger kostnadsbomber begravet i kontraktene.

Årsaken er at det ofte sitter amatører med dårlige kunnskaper om prosjektet og signerer tydeligvis nesten hva som helst.

 

Grei analyse.

Men ofte sitter Dem på begge sider av bordet, gjerne i eit skatteparadis i tillegg. Løysinga er muligens enkel nok, vis hva der skatte og vi refunderer mot stedbunden beskatning. Vil ikke dekke alt, som t.d. DNO saken med risikotillegg i obligasjoner (slik eg forstår det tynne matrialet i media)

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Hjelper ikke at Kina har tyfonstormer, de har fortsatt ikke været som er i Norge. De må vite hva som skjer med materialer og lignende i norsk klima. Alt med luftfuktighet, temperatur, nedbør, vind, temperatur, hvordan været endrer seg og hvilke naturkatastrofer som kan oppstå f.eks.

 

I Japan har de f.eks mye naturkatastrofe da øya på en måte ble laget av en. Så de vil f.eks lage veien slik at den har en naturlig svakhet der risikoen for landskred er høy, slik at ikke mer enn nødvendig av veien rives med. Det er rimelig lokal kunnskap, og kan alltids forklares til folk utenfra, men da blir det lett vanskeligere enn å få noen som vet til å gjøre, selv om de er noe dyrere.

 

Kineserne er åpenbart ute etter å vise at de kan bygge infrastruktur i Europa. Men jeg tror ikke Norge er det beste stedet å starte med tanke på at de utfordringene som eksisterer i forhold til klima her er mer uvanlige. Selv andre selskaper i Europa har store problemer.

Lenke til kommentar

Er det ikke de som legger ut anbudet sin oppgave da å bryte det ned på hvilke krav og løsninger som kreves, også gis det anbud på de vilkår? Hva slags spesialkunnskaper behøver man egentlig da, enn at noen setter seg inn i det, og gir ordrer ovenfra (enten det er kinesiske arbeidsledere, eller what not) ?

Lenke til kommentar

klokt valg. 37% av utgiftene kommer tilbake som skatter og avgifter fra arbeiderne uansett. for ikke å snakke om moms på matvarer etc.

så i realiteten er prisen på den brua med norsk arbeid langt under 200 millioner.

*37% på utgifter til lønn, om det var kun kinesere som skulle bygge den, utan å betale NOE skatt til Noreg.

Videre så må du huske, at kinesere også spiser mat, så moms på "matvarer etc" blir feil å ta med.

Lenke til kommentar

Er det ikke de som legger ut anbudet sin oppgave da å bryte det ned på hvilke krav og løsninger som kreves, også gis det anbud på de vilkår? Hva slags spesialkunnskaper behøver man egentlig da, enn at noen setter seg inn i det, og gir ordrer ovenfra (enten det er kinesiske arbeidsledere, eller what not) ?

Jo men den kinesiske utbyggeren kan da si at ja helt klart så skal vi klare det. Og så vet de egentlig ikke helt hva det går ut på, men de tror de vet de gjør. Og så bygger de. Og så er det ikke helt som de forventet, og så blir det feil. De kunne lært, satt seg inn i det, brukt lokal ekspertise, det er bare det at de sjeldent gjør det. Og hvis de skulle gjort så ville det jo lett blitt dyrere, og de hadde gjerne funnet ut at anbudsprisen måtte være litt høyere fordi det var ting de ikke hadde tatt med. 

 

Så mens det burde fungere i teorien, så fungerer det ofte ikke i praksis.

Lenke til kommentar

Videre så må du huske, at kinesere også spiser mat, så moms på "matvarer etc" blir feil å ta med.

 

Vet ikke hva de praktiserer ved jobber i Norge, men når kineserne bygger (Kina-sponset) infrastruktur i Akfrika, har de meg seg arbeidere, leger, mat, kokker, etc. Bygger opp et helt kinesisk samfunn ved anleggsområdet. Ikke noe 'local content' å regne med for nasjonen som mottar 'gaven' fra de nye kolonistene som er på vei inn i Afrika.
Lenke til kommentar

 

Videre så må du huske, at kinesere også spiser mat, så moms på "matvarer etc" blir feil å ta med.

Vet ikke hva de praktiserer ved jobber i Norge, men når kineserne bygger (Kina-sponset) infrastruktur i Akfrika, har de meg seg arbeidere, leger, mat, kokker, etc. Bygger opp et helt kinesisk samfunn ved anleggsområdet. Ikke noe 'local content' å regne med for nasjonen som mottar 'gaven' fra de nye kolonistene som er på vei inn i Afrika.

 

Det er helt feil. Det er en vanlig misoppfatning. De bruker utrolig mye lokale arbeidere. Det er en liten andel som er kinesiske arbeidere. Eneste landet de har noe som 30%-40% er Angola som er så herjet av krig og folkemord at det er alvorlig mangel på menn som kan jobbe med konstruksjon. Sier noe om hvor ille det har vært....

 

Og kineserne bygger f.eks bygninger "gratis" for afrikanske land og gir dem til dem, med gjerne 90% afrikansk arbeidskraft. Selvfølgelig er det jo å for at de da igjen kan få kontrakter for noe de vil ha. Kineserne er ikke noe bedre enn europeere og amerikanere når det kommer til Afrika, men de er ikke verre heller.

 

Men når det kommer til veibygging i Norge er det mye lettere for europeiske selskaper å ikke bruke nordmenn. Fordi de kan lett få inn arbeidere fra hvor som helst i Europa problemfritt. For kineserne er det mye mer arbeid å få inn kinesere til å arbeide. Vi har jo allerede rimelig mye utenlands arbeidskraft innenfor bransjen, ser ikke hvordan det skulle være så veldig ulik prosent med kineserne.

Lenke til kommentar

Mange utenlandske firmaer som har tatt store jobber for Statens Vegvesen de senere årene som har konket. Urealistisk lave anbud og sosial dumping er hovedregelen på slike jobber. Stiller mye større krav til oppfølging som regel enn de norske som passer på seg selv mye bedre. Til slutt må noen norske komme inn og ta over siden de utenlandske har tatt seg vann over hodet og ikke tatt hensyn til vær og natur i norge for eksempel. Klokt valg dette her.

 

Samme pris som de andre stort sett her, bare lavere stålpris. Sånn har det alltid vært?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...