Gå til innhold

Vegvesenet mener ulykken var umulig å forutse: Den 24 år gamle vifta var så gammel at den skulle skiftes ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Vegvesenet mener ulykken var umulig å forutse: Den 24 år gamle vifta var så gammel at den skulle skiftes ut"

 

Noen andre enn meg som synes den setningen sier alt om inkompetansen i Vegvesenet?

 

I hvilken av disse scenariene er det størst sannsynlighet for at en takvifte faller ned:

 

"Vifta som falt ned var så gammel at den skulle skiftes ut"

"Vifta som falt ned var splitter ny!"

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva med å sikre den med én ekstra bolt i taket og en kort kjetting? Da vil viften bli hengende og dingle i stedet for å ramle ned når den primære innfestingen ryker.

 

Glimrende idee.

 

Isedenfor vurderes en vibrasjonsvakt som skal monteres, vedlikeholdes og kommunisere mot infrastruktur - som introduser en helt haug med kostbare komponenter som krever vedlikehold og utbytting.

 

Det sier også litt om inkompetansen i vegvesenet. (og flinke selgere som overtaler innkjøpere til å inkludere fordyrende komponenter i spesifikasjoner)

Lenke til kommentar

 

Hva med å sikre den med én ekstra bolt i taket og en kort kjetting? Da vil viften bli hengende og dingle i stedet for å ramle ned når den primære innfestingen ryker.

Glimrende idee.

 

Isedenfor vurderes en vibrasjonsvakt som skal monteres, vedlikeholdes og kommunisere mot infrastruktur - som introduser en helt haug med kostbare komponenter som krever vedlikehold og utbytting.

 

Det sier også litt om inkompetansen i vegvesenet. (og flinke selgere som overtaler innkjøpere til å inkludere fordyrende komponenter i spesifikasjoner)

 

Og hvilken kompetanse har du for å påstå at det er en bedre løsning?

 

En vibrasjonsmåler vil jo spare for vedlikeholdsarbeid da den gjør at man enkelt kan oppdage kast i vifteblad/dårlige lager osv uten å manuelt sjekke hver eneste vifte under en rutinemessig sjekk. Det er heller ikke noe vedlikehold på selve sensoren og montering/utbytting krever minimalt med ekstraarbeid. Ikke er den type sensorer spesielt dyre heller. Og vil spare inn sin egen kostnad fort pga kjappere vedlikehold. Det er ikke noen nødvendighet at den kobles mot noen "infrastruktur" heller, selv om dette er en fordel. En annen ting er jo at man forhindrer vifta i å dette ned i det hele tatt, er nok ikke gratis å henge den opp igjen heller.

Lenke til kommentar

Hva med å sikre den med én ekstra bolt i taket og en kort kjetting? Da vil viften bli hengende og dingle i stedet for å ramle ned når den primære innfestingen ryker.

 

Ja, det er lett og sikre pumper fra å falle ned, men sikringspunktet må være et stykke fra der pumpa er festet. Vibrasjonene fra pumpa må ikke påvirke dette feste.

Vibrasjonsfølere kan jo også svikte, så jeg ville gjort dette i tillegg ja.

Lenke til kommentar

Ville hatt sikringspunktet nærmest mulig, med kortest mulig kjetting eller wire. Dette for at viften ikke skulle kommet ned til bilene. Og G-kreftene i rykket.

 

 

 

Var det dette løpet som ble åpnet senere, og hvor en man døde? 


Nei

 

 

Så det var det løpet som åpnet først. Burde vært tatt først, det da.  

Lenke til kommentar

"Vegvesenet mener ulykken var umulig å forutse: Den 24 år gamle vifta var så gammel at den skulle skiftes ut"

 

Noen andre enn meg som synes den setningen sier alt om inkompetansen i Vegvesenet?

 

I hvilken av disse scenariene er det størst sannsynlighet for at en takvifte faller ned:

 

"Vifta som falt ned var så gammel at den skulle skiftes ut"

"Vifta som falt ned var splitter ny!"

 

Dersom overskriften skrevet av en journalist som liker å fremstille sannheten på en slik måte at den både kan og vil bli missforstått var riktig så ja, da skulle setningen kunne vitne noe om vegvesenets inkompetanse. Men dersom det som vegvesenet selv sier er riktig, og det vil jeg da håpe, og papirer kan bekrefte det, så stod systemet for tur for inspeksjon og vedlikehold og setningen sier ingenting om inkompetanse til vegvesenet men mye om journalisters hang til å lefle med sannheten.

Lenke til kommentar

 

 

Hva med å sikre den med én ekstra bolt i taket og en kort kjetting? Da vil viften bli hengende og dingle i stedet for å ramle ned når den primære innfestingen ryker.

Glimrende idee.

 

Isedenfor vurderes en vibrasjonsvakt som skal monteres, vedlikeholdes og kommunisere mot infrastruktur - som introduser en helt haug med kostbare komponenter som krever vedlikehold og utbytting.

 

Det sier også litt om inkompetansen i vegvesenet. (og flinke selgere som overtaler innkjøpere til å inkludere fordyrende komponenter i spesifikasjoner)

 

Og hvilken kompetanse har du for å påstå at det er en bedre løsning?

 

En vibrasjonsmåler vil jo spare for vedlikeholdsarbeid da den gjør at man enkelt kan oppdage kast i vifteblad/dårlige lager osv uten å manuelt sjekke hver eneste vifte under en rutinemessig sjekk. Det er heller ikke noe vedlikehold på selve sensoren og montering/utbytting krever minimalt med ekstraarbeid. Ikke er den type sensorer spesielt dyre heller. Og vil spare inn sin egen kostnad fort pga kjappere vedlikehold. Det er ikke noen nødvendighet at den kobles mot noen "infrastruktur" heller, selv om dette er en fordel. En annen ting er jo at man forhindrer vifta i å dette ned i det hele tatt, er nok ikke gratis å henge den opp igjen heller.

 

 

Jeg påsto ikke at det er en bedre løsning; jeg påstod det er en billigere løsning, som løser problemet med at vifter faller ned. En ekstra bolt eller to, dersom de ble satt inn under montering, vil være en minimal ekstrakostnad.

 

En vibrasjonsvakt  hindrer ikke at vifter kan falle ned - man bare øker sannsynligheten for at man oppdager feil. Og industrielle sensorer er ikke billige. (Selv om det er ett relativt begrep her)

 

At det er kostnadeffektivt er samme salgsargument som brukes i brosyrer man finner på nettet. Man vil få tidlige varsler på at noe er gale med viften, men man vet ingenting om rust på bolter, skadde kabler, og alle de andre problemene som kan oppstå som likevel gjør at man med gjevne mellomrom må gjøre en manuell inspeksjon. 

 

Og siden man får tidligere varlser vil man også måtte ha hyppigere veldlikehold, da man ikke kan ignorere advarlser.

Lenke til kommentar

Ville hatt sikringspunktet nærmest mulig, med kortest mulig kjetting eller wire. Dette for at viften ikke skulle kommet ned til bilene. Og G-kreftene i rykket.

 

 

Hvorfor ikke 4/6/8 eller 16/64 slike kjettinger da. Ville jo blitt mer robust ved fallet  ;)

En høres litt litt underdimensjonert ut. Og man vil jo ikke at de dingler ned i en høyt vogntog heller dersom det først faller ned.

Endret av G
Lenke til kommentar

Dette er en smal sak å designe. La oss si det brukes to kjettinger eller wire. De trenger å festes til tunneltaket og til viften, og det må være noen få centimeter med slakk i dem slik at de normalt ikke er under belastning. Dersom primærinnfestingen ryker blir viften nå hengende etter kjettingen i stedet. For å oppdage at så har skjedd kan man koble inn en kort elektrisk kabel og en enkel motstand. Kabelen må ha litt kortere slakk enn kjettingen. Den vil da ryke når viften blir hengende etter kjettingen, og kretsen blir brutt. Da vet du at det har skjedd.

 

Dette handler ikke om hvor enkelt eller vanskelig det er å sikre viften eller å oppdage problemer med viften. Det handler om at de ikke har forsøkt engang. De har boltet den til taket, og når boltene ryker detter den ned. Det er ikke godt nok.

Lenke til kommentar

Det aller enkleste er å forhindre at boltene roterer og det gjør man med Nord-Lock låseskiver. Ingen ettertrekking, ingen vedlikehold. Boltene opprettholder klemkraft selv ved ekstrem vibrasjon og belastning. Da vil man unngå materialtretthet og forhindrer slike ulykker. Godkjent av DNV og er nevnt i prosesskoden til Statens Vegvesen for nytt utstyr. Låseskivene kan ettermonteres eller ved skifte av bolt/mutter.

Lenke til kommentar

"– Vi har tilfeller der liknende type materiell har falt ned tidligere, sier han. 

Og viser til Haumyrheitunnelen i Kristiansand der et lysarmatur falt ned i 2016"

 

Det må vel være en av årets største underdrivelser. I virkeligheten var det store deler av kabelborene som holdt kabler og lysarmaturer for falt ned.

 

 

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/O9JzV/--Ble-meldt-inn-rust-i-sommer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...