Gå til innhold

Overivrig norsk IT-konsulent aktiverte script som stjal datakraft fra tusenvis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde browsere i større grad avbryte sider som tar mye CPU?

 

AtW

 

Jeg vil absolutt si nei. I alle fall ikke ubetinget. Stadig flere flytter programvaren sin inn i nettleseren og jeg har selv vært med på å utvikle programvare som kjører forholdsvis tung kode på klientsiden og som helt legitimt kan legge beslag på en god del prosessorkraft. For meg er det like urimelig som at Windows uten skulle begynne å skulle begynne å drepe andre prosesser den synes er for krevende.

 

Det er selvfølgelig ingen grunn til at en nettavis skal kjøre tung og krevende kode i bakgrunnen, men weben anno 2017 er mye, mye mer enn vg.no...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

det ville jo vært lit problematisk hvis nettsiden har mulighet til å ta over datamaskinen din og bruke den som del av et botnet..

 

også for å ta seg av transaksjoner for å tjene penger faktisk.

 

dette er toppen av grådighet..

 

tenk om du fikk betalt hver gang noen så på facebook statusen din da?

Det hadde vært noe det...:)

 

vi må bare finne ut hvordan de pengene oppstår i første omgang.

Lenke til kommentar

Burde browsere i større grad avbryte sider som tar mye CPU?

 

AtW

 

Det er et relevant spørsmål som jeg antar utviklerne av .eks. Firefox vil ta stilling til på et tidspunkt. Eller flere tidspunkt, dersom de svarer "nei". 

 

 

Det er vel ikke så mye verre enn Flash i den forstand da. Datakraften blir i det minste brukt til noe fornuftig.

 

Jo, det er nok det. Med mindre vi snakker om det samme konseptet implementert som flash, så tar ikke flash over all tilgjengelig CPU-kapasitet med vilje og viten, så belastingen blir ikke på langt nær så ille. Flash belaster ikke like mange tabs som dette vil kunne, og det belaster ikke alle nettbrukere. 

 

 

Jeg vil absolutt si nei. I alle fall ikke ubetinget. Stadig flere flytter programvaren sin inn i nettleseren og jeg har selv vært med på å utvikle programvare som kjører forholdsvis tung kode på klientsiden og som helt legitimt kan legge beslag på en god del prosessorkraft. For meg er det like urimelig som at Windows uten skulle begynne å skulle begynne å drepe andre prosesser den synes er for krevende.

 

Det er selvfølgelig ingen grunn til at en nettavis skal kjøre tung og krevende kode i bakgrunnen, men weben anno 2017 er mye, mye mer enn vg.no...

 

 

Dette er en liten blanding av "herre, tilgi dem for de vet ikke hva de gjør" og "this is why we can't have nice things".

 

Hvis dette fungerer som betalingsmodell - eller hvis noen tror at det kan fungere som betalingsmodell - så vil dette spre seg som ild i tørt gress. Selv om det skulle bli forbudt. Når dette sprer seg som ild i tørt gress, vil det få et kraftig negativt impact på Internett. Hver en tab i nettleseren din, hver en side man lar stå åpen, vil begynne å ta seg til rette. Bakgrunnstrafikk vil gå opp noe men viktigere vil opplevelsen til de som surfer bli dårligere; det blir tregere. Folks datamaskiner vil bruke mer strøm, de vil bli overbelastet og bråke mer. Opplevelsen av Internett vil bli dårligere, og det vil være sånn for folk uten spesiell teknisk forståelse. 

 

Det vil bli stilt spørsmål og det vil bli presentert svar. Det vil komme opp i media, og problemstillingen vil bli kjent. 

 

Og noen sitter klar med "svaret". Aviser og blogger vil slippe til javascript-blokkere og privacy-forkjempere, som kan forklare hvordan dette kan fikses og for første gang vil vanlige folk ha en opplevd grunn til å høre på dem. Det vil bli mye vanligere å slå av javascript enn i dag. 

 

Og hvem er det som vil lide under dette? Den programvaren som du har vært med på å utvikle. Alle som utvikler ajax-basert programvare og er avhengig av javascript. Sånn som nettavisen i saken her. Oss nettutviklere. Plutselig er det ikke bare snodige folk som er vant til å unntaksbehandle som slår av javascript. Plutselig må man forskjellsbehandle eller droppe Ajax, javascript-avhengige sider må byttes ut og erstattes med alternativ server-side teknologi - eventuelt noe helt annet på klientsiden.  

 

Potensielt kan en plutselig spredning av dette gjøre at javascript blir det nye Java runtime; noe folk trenger for å komme inn i nettbanken men ellers ønsker pokkerivold. 

 

Og all den prosesseringskrafta skal brukes på en stadig mer umulig oppgave med å grave opp en bitcoin (til hvem?).

 

Derfor tror jeg det er i alles interesse at de som lager nettlesere tenker nøye gjennom dette. Jeg skal ikke si at dette som betalingsform faktisk vil spre seg. Det er relativt nylig jeg hørte om en slik idé. Men muligens har de som lager nettlesere allerede tenkt endel. Jeg mener at min nettleser allerede har skrytt av at de i større grad slår av bakgrunnstabs enn før. 

 

Det tror jeg er i vår interesse som webutviklere. Doomsday-scenarioet jeg tegner opp kan faktisk vise seg å være mulig. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er bare glad for å donert bort litt datakraft til trengene. Derfor driver jeg litt med  F@h - Folding @ Home :D

 

 

 

http://folding.stanford.edu

 

 

:thumbup:

 

I motsetning til bitcoins-mining (generelt) så bidrar også folding (generelt) til viktige formål, som forskning på sjeldne sykdommer. Det er vel ikke å forvente at alle som implementerer bitcoins-mining vil bruke det til samfunnsnyttige formål. 

Lenke til kommentar

Jeg tror dette kommer til å gå samme vei som med reklame-popups i sin tid. I starten var slike popups helt frivillige. Man installerte et reklameprogram selv og kunne tjene noen usle slanter på å ha et reklamebanner et sted på skjermen.

 

Så fant de ut at de bare kunne pushe ut popups i nettleserne helt uten brukernes samtykke, og uten å betale noe som helst for det. Så ble de sleipere og sleipere og fikk popup-programmene installert automatisk, eller lurt de inn ved å villede brukere, samt gjøre det nærmest umulig (for mannen i gata) å fjerne.

 

Snart kommer man knapt inn på en side uten at prosessoren ens blir pusha til yttergrensene. Akkurat som med reklame i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

– Vi har ikke diskutert dette internt som en mulig inntektsmulighet, og kommer heller ikke til å gjøre det.

Hvorfor så trangsynt og bakovervendt Agderposten? Hva blir det neste - Droppe nettavis til fordel for kun papir - levert av sykkelbud? Er det ikke en gylden mulighet til å spare leserne for plagsom og tidkrevende reklame og få mer av tidsbruken deres over på innhold? Det må jo også være fantastisk mye mer faglig givende å få betalt mer for kvalitetsjournalistikk (lesernes tidsbruk) enn per visning (klickbait-journalistikk). Man kan også ha kostbare å produsere betal-artikler som tar betalt i nanobitcoin per tegn/setning som skal vises (slik unngår man leachers som blokkerer CPU-bruk). Jeg ser bare vinn-vinn med konseptet gitt at økonomien i kryptovalutautvinning er i samme størrelseorden som annonseinntektene. Ha en fin tur hjem fra jobb i dag - med hest og kjerre - og lykke til med markedstilpasningstregheten. Regner med at noen fremsynte og proaktive konkurrerende aviser betaler konsulenten fett fremover..

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...