Gå til innhold

Kjernefysiske bomber: Strålingen dreper deg ikke, smellet gjør det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå er vår erfaring er 2 små atombomber, og noen uhell med med kjernekraftverk, og takk for det. At man bare skal være redd for smellet, og ikke strålingen, om det skulle komme noen raketter mot oss blir mildt sagt totalt idiotisk. Jeg tviler på at hørselvern og solbriller vil være nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå er vår erfaring er 2 små atombomber, og noen uhell med med kjernekraftverk, og takk for det. At man bare skal være redd for smellet, og ikke strålingen, om det skulle komme noen raketter mot oss blir mildt sagt totalt idiotisk. Jeg tviler på at hørselvern og solbriller vil være nok.

 

.. og moralen er - skaff ennå mer praktisk erfaring med atombombing av folk før man skriver artikler som denne? :roll:

 

Angående hørselvern og solbriller kan du jo starte med å lese artikkelen...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Phuu... kommer til å sove roligere nå som jeg vet at jeg kommer til å dø av smellet og ikke strålingen. Eller vent litt...  :omg:

 

Men helt seriøst så burde alle disse meningsløse terrorvåpnene bli fjernet fra jordas overflate før en eller annen gærning trykker på den røde knappen og dreper oss alle sammen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvem har tilgang til sveisebriller, ikke særlig mange  :wee:

Og er det nok, kanskje?

 

En ting som ikke ble nevnt, som er for en digresjon å regne, er at det ikke lar seg oppdrive rent nok stål til å bygge sensitive instrumenter for bruk i romfart, lengre, pga. all forurensningene. En kan mao. ikke smelte seg stål uten at det blir forurenset. Så "skitten" er jorda blitt.

 

De må faktisk dykke ned til gamle skipsvrak og hente stål, for så å bearbeide dette mekanisk. Skipsvrakene må dessuten være i fra før "atomalderen startet for fullt med prøvesprengninger og atomkraftverkulykker", elns.  :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er vår erfaring er 2 små atombomber, og noen uhell med med kjernekraftverk, og takk for det. At man bare skal være redd for smellet, og ikke strålingen, om det skulle komme noen raketter mot oss blir mildt sagt totalt idiotisk. Jeg tviler på at hørselvern og solbriller vil være nok.

 

Man har langt mer erfaring enn de første bombene i Japan. Man har gjort forsøk med dyr, bebygde områder, forskjellige bygninger og andre gjenstander for å forstå effektene av atombomber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem har tilgang til sveisebriller, ikke særlig mange  :wee:

Og er det nok, kanskje?

 

En ting som ikke ble nevnt, som er for en digresjon å regne, er at det ikke lar seg oppdrive rent nok stål til å bygge sensitive instrumenter for bruk i romfart, lengre, pga. all forurensningene. En kan mao. ikke smelte seg stål uten at det blir forurenset. Så "skitten" er jorda blitt.

 

De må faktisk dykke ned til gamle skipsvrak og hente stål, for så å bearbeide dette mekanisk. Skipsvrakene må dessuten være i fra før "atomalderen startet for fullt med prøvesprengninger og atomkraftverkulykker", elns.  :hm:

 

Dette er overraskende, har du noen kilder til dette?

 

Jeg vet at C14- datering er ødelagt pga prøvesprengningene, og at en derfor regner 1950 som moderne tid. Jeg har derimot ikke hørt at jernmalmen er påvirket...

 

Dersom det du sier stemmer må det vel også være et problem med kirurgisk stål, det vil jo være en fare for at det kan være kontaminert med en alfa-kilde...

Lenke til kommentar

 

Hvem har tilgang til sveisebriller, ikke særlig mange  :wee:

Og er det nok, kanskje?

 

En ting som ikke ble nevnt, som er for en digresjon å regne, er at det ikke lar seg oppdrive rent nok stål til å bygge sensitive instrumenter for bruk i romfart, lengre, pga. all forurensningene. En kan mao. ikke smelte seg stål uten at det blir forurenset. Så "skitten" er jorda blitt.

 

De må faktisk dykke ned til gamle skipsvrak og hente stål, for så å bearbeide dette mekanisk. Skipsvrakene må dessuten være i fra før "atomalderen startet for fullt med prøvesprengninger og atomkraftverkulykker", elns.  :hm:

 

Dette er overraskende, har du noen kilder til dette?

 

Jeg vet at C14- datering er ødelagt pga prøvesprengningene, og at en derfor regner 1950 som moderne tid. Jeg har derimot ikke hørt at jernmalmen er påvirket...

 

Dersom det du sier stemmer må det vel også være et problem med kirurgisk stål, det vil jo være en fare for at det kan være kontaminert med en alfa-kilde...

Kilde? Dette har jeg aldri, aldri hørt noe om før.

Lenke til kommentar

 

Hvem har tilgang til sveisebriller, ikke særlig mange  :wee:

Og er det nok, kanskje?

 

En ting som ikke ble nevnt, som er for en digresjon å regne, er at det ikke lar seg oppdrive rent nok stål til å bygge sensitive instrumenter for bruk i romfart, lengre, pga. all forurensningene. En kan mao. ikke smelte seg stål uten at det blir forurenset. Så "skitten" er jorda blitt.

 

De må faktisk dykke ned til gamle skipsvrak og hente stål, for så å bearbeide dette mekanisk. Skipsvrakene må dessuten være i fra før "atomalderen startet for fullt med prøvesprengninger og atomkraftverkulykker", elns.  :hm:

Dette er overraskende, har du noen kilder til dette?

 

Jeg vet at C14- datering er ødelagt pga prøvesprengningene, og at en derfor regner 1950 som moderne tid. Jeg har derimot ikke hørt at jernmalmen er påvirket...

 

Dersom det du sier stemmer må det vel også være et problem med kirurgisk stål, det vil jo være en fare for at det kan være kontaminert med en alfa-kilde...

 

 

Stod vel i et Illustrert Vitenskapsblad, eller noe sånn for noen for år siden.

 

Vet ikke skråsikkert om jeg forstod det eller husker det helt snorrett.

 

Men sånn jeg ser for meg det, så er det å smelte stål en utfordring. Det skal vel noe til å få kontaminert selve jernmalmen så mye annet enn noe man kunne ha støvet av, på noe man graver opp fra berget?

 

Jeg ser ikke Fe (jern) listet under alfastrålende materialer:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_alpha_emitting_materials

 

Husk at alfastråler er Heliumkjerner, og sådann må en vel ha temmelig ustabile kjerner for å få løsnet såpass store partikler fra kjernene. Ergo sikkert derfor at atomtallene er såpass gedigne i listen over alfastrålende materialer. Uten at jeg har inngående kjemi/fysikk-kunnskaper om dette.

 

Og nøyaktig hvor lenge bestrålt stål, kirurgisk stål, eller andre stållegeringer klarer å holde på radioaktiviteten har jeg ikke kunnskaper om. Men man vet jo at metaller tar til seg litt, men hvor lang halveringstiden da blir i det bestrålte materialet er gresk for meg.

 

EDIT:

Da blir det å google grundig eller å spørre noen som kan noe om det.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Isotopes_of_iron

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nå er vår erfaring er 2 små atombomber, og noen uhell med med kjernekraftverk, og takk for det. At man bare skal være redd for smellet, og ikke strålingen, om det skulle komme noen raketter mot oss blir mildt sagt totalt idiotisk. Jeg tviler på at hørselvern og solbriller vil være nok.

 

.. og moralen er - skaff ennå mer praktisk erfaring med atombombing av folk før man skriver artikler som denne? :roll:

 

Angående hørselvern og solbriller kan du jo starte med å lese artikkelen...

 

 

 

 

Nå er vår erfaring er 2 små atombomber, og noen uhell med med kjernekraftverk, og takk for det. At man bare skal være redd for smellet, og ikke strålingen, om det skulle komme noen raketter mot oss blir mildt sagt totalt idiotisk. Jeg tviler på at hørselvern og solbriller vil være nok.

Man har langt mer erfaring enn de første bombene i Japan. Man har gjort forsøk med dyr, bebygde områder, forskjellige bygninger og andre gjenstander for å forstå effektene av atombomber.

 

 

 

Vi har erfaring med små atombomber, som i dag vil regnes som taktiske. Jeg kommer ikke til å besøke Novaya Zemlya eller andre avsperrede områder, om jeg kunne. At det er relativt få som har død av stråling/senskader er fordi områdene nettopp er blitt avsperret. Har lest hele artikkelen Simen1, og den framstår som piss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

C14 er atmosfærisk metode, det har ikke noe med egenskaper i metaller som blir utvunnet. Tror ikke vi finner kilder til dette utsagnet. Sveiseglass får du for en femtilapp på Tools eller Biltema.

 

Generelt så bør vel innholdet i artikkelen være en no-brainer. Selvfølgelig er det selve eksplosjonen som er farligst.

Men Hiroshima/Nagasaki var bitteliten (20-25 kilotonn), Sovjets og verdens største var på 100 megatonn.

 

Når det gjelder nedfall så viser alle tendenser kjent fra prøvesprengnnger og atomkraftulykker at de i kort perspektiv (menneskelig) er svært overdrevne.

Lenke til kommentar

That’s not true for the steel used to fabricate pre-1942 vessels, which is virtually radiation-free. And its clean status makes this metal particularly valuable for some technical applications of nuclear medicine and, more commonly, the development of nuclear energy and weapons.

Kilde: https://www.outsideonline.com/2168646/how-does-entire-shipwreck-disappear-bolts-and-all

 

Så jævlig god jeg er til å google  :D

En aldri så liten kunstart det..

 

 

C14 er atmosfærisk metode, det har ikke noe med egenskaper i metaller som blir utvunnet. Tror ikke vi finner kilder til dette utsagnet. Sveiseglass får du for en femtilapp på Tools eller Biltema.

Men poenget er jo at folk flest som regel ikke skaffer seg sveiseglass, dessuten så går du ikke med sveiseglasset i lommen til en hver tid, eller kanskje aldri..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Nå er vår erfaring er 2 små atombomber, og noen uhell med med kjernekraftverk, og takk for det. At man bare skal være redd for smellet, og ikke strålingen, om det skulle komme noen raketter mot oss blir mildt sagt totalt idiotisk. Jeg tviler på at hørselvern og solbriller vil være nok.

 

.. og moralen er - skaff ennå mer praktisk erfaring med atombombing av folk før man skriver artikler som denne? :roll:

 

Angående hørselvern og solbriller kan du jo starte med å lese artikkelen...

 

 

 

 

Nå er vår erfaring er 2 små atombomber, og noen uhell med med kjernekraftverk, og takk for det. At man bare skal være redd for smellet, og ikke strålingen, om det skulle komme noen raketter mot oss blir mildt sagt totalt idiotisk. Jeg tviler på at hørselvern og solbriller vil være nok.

Man har langt mer erfaring enn de første bombene i Japan. Man har gjort forsøk med dyr, bebygde områder, forskjellige bygninger og andre gjenstander for å forstå effektene av atombomber.

 

 

 

Vi har erfaring med små atombomber, som i dag vil regnes som taktiske. Jeg kommer ikke til å besøke Novaya Zemlya eller andre avsperrede områder, om jeg kunne. At det er relativt få som har død av stråling/senskader er fordi områdene nettopp er blitt avsperret. Har lest hele artikkelen Simen1, og den framstår som piss.

Da regner jeg med at du nekter å bli undersøkt ved hjelp av røntgen? At det blir skader av radioaktiv stråling er fullstendig åpenbart. Omfanget og miljøfaktorer ellers vet vi lite om siden det er ekstremt kort tid i et større perspektiv siden vi startet å lage kjernefysiske hendelser selv. Ca gjwnnomsnittlig menneskealder pr i dag faktisk.

 

Det ligner litt på de som tror at LHC vil lage et svart hull som vil sluke jorda. LHC har som mål å lage mikroskopiske svarte hull - de har muligens allerede gjort det, mange ganger, men de er ikke farlige fordi de er på skala med kvarker. Og siden gravitasjon (som er den eneste måten gjennom et svart hull kan vokse på) er en ekstremt liten kraft i forhold til kjernekreftene og elektromagnetikk så medfører det ingen risiko slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...