Gå til innhold

Hvor gammel er du og hva er din "net worth"?


PgUp

Anbefalte innlegg

 

 

 

29 år

 

Fond, sparekonto, BSU osv: 1 700 000kr

200k i studiegjeld

Er på boligjakt akkurat nå, så leier leilighet.

 

Null arv, alt er selvoppsparte midler.

 

Anonymous poster hash: f4e42...91c

 

Imponerende! Hvordan fikk du det til?

 

 

Har alltid vært sparsommelig, så sparer mye av det jeg drar inn. Mantraet mitt er at man må spare over 30% (helst mer) av det man tjener om det virkelig skal monne.

 

De siste to årene har jeg gått kraftig opp i lønn, og nå ligger jeg på rundt 900k brutto i året avhengig av hvor mye overtid jeg jobber.

 

Anonymous poster hash: f4e42...91c

 

Ikke dårlig! Hva jobber du som? Edit. NVM så du svarte.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kan jeg spørre hva du jobber med? (Yrke, trenger ikke spesifik arbeidsplass).

 

IT, underskudd på de flinkeste folkene presser lønna opp.

 

Anonymous poster hash: f4e42...91c

 

Interessant. Vet ikke om jeg er noe geni, men ikke blant de dårligste heller.

Når jeg har mastergrad, 4 års erfaring(etter utdaning), DBA-ansvar og devops inkludert ansvar for prod, for et av norges samfunnskritiske systemer, burde jeg muligens altså hatt høyere lønn enn 570k?

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Når jeg har mastergrad, 4 års erfaring(etter utdaning), DBA-ansvar og devops inkludert ansvar for prod, for et av norges samfunnskritiske systemer burde jeg muligens altså hatt høyere lønn enn 570k?

 

Vanskelig å si.  Er det innen det offentlige?  I så fall definitivt nei :)  

 

Du må også huske på at drift bare er en kjedelig kostnad for bedriften, men nyutvikling er investeringer og investeringer kan avskrives over flere år.  Derfor får man som regel mest hvis man jobber med utvikling av nye systemer. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Interessant. Vet ikke om jeg er noe geni, men ikke blant de dårligste heller.

 

 

Når jeg har mastergrad, 4 års erfaring(etter utdaning), DBA-ansvar og devops inkludert ansvar for prod, for et av norges samfunnskritiske systemer burde jeg muligens altså hatt høyere lønn enn 570k?

 

 

Jeg har også mastergrad og fire års erfaring.

570k er snittet for privat sektor (for mastergrad med fire års erfaring) i følge lønnsstatistikken. Jeg ligger godt over gjennomsnittet, men jeg er dyktig i jobben min og har fått betalt for det.

 

Du må nesten se på hva de andre i bedriften din med samme erfaring tjener. Vanskelig å sammenligne mellom ulike bedrifter og arbeidsoppgaver. Kan hende du kan få til et lønnshopp til neste år hvis du forhandler litt, samt hører hva andre bedrifter kan tilby deg.

 

Anonymous poster hash: f4e42...91c

Lenke til kommentar

 

Interessant. Vet ikke om jeg er noe geni, men ikke blant de dårligste heller.

 

 

Når jeg har mastergrad, 4 års erfaring(etter utdaning), DBA-ansvar og devops inkludert ansvar for prod, for et av norges samfunnskritiske systemer burde jeg muligens altså hatt høyere lønn enn 570k?

 

 

Jeg har også mastergrad og fire års erfaring.

570k er snittet for privat sektor (for mastergrad med fire års erfaring) i følge lønnsstatistikken. Jeg ligger godt over gjennomsnittet, men jeg er dyktig i jobben min og har fått betalt for det.

 

Du må nesten se på hva de andre i bedriften din med samme erfaring tjener. Vanskelig å sammenligne mellom ulike bedrifter og arbeidsoppgaver. Kan hende du kan få til et lønnshopp til neste år hvis du forhandler litt, samt hører hva andre bedrifter kan tilby deg.

 

Anonymous poster hash: f4e42...91c

 

Strip-Exp%C3%A9rience-comp%C3%A9tence-sa

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også mastergrad og fire års erfaring.

570k er snittet for privat sektor (for mastergrad med fire års erfaring) i følge lønnsstatistikken. Jeg ligger godt over gjennomsnittet, men jeg er dyktig i jobben min og har fått betalt for det.

 

Du må nesten se på hva de andre i bedriften din med samme erfaring tjener. Vanskelig å sammenligne mellom ulike bedrifter og arbeidsoppgaver. Kan hende du kan få til et lønnshopp til neste år hvis du forhandler litt, samt hører hva andre bedrifter kan tilby deg.

 

 

Anonymous poster hash: f4e42...91c

Jeg betviler ikke at du er dyktig.

Men en del av forklaringen kan kanskje også være at du er blitt veldig god på enten en litt sær teknologi, eller et spesifik domene, eller en kombinasjon av disse, slik at du er "umulig" å erstatte?

I så fall vil jo arbeidsgiver være livredd for å miste deg, og vips kan du be om så mye lønn du bare vil?

 

Dersom man f.eks "bare" er en god java-utvikler, er det ikke spesielt vanskelig for en arbeidsgiver å finne en annen god java-utvikler.

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

26 år gammel

 

1 Leilighet verdt 3 mill, 800k rammelån, 2% eff rente

2 Leilighet verdt 2,9, 2,45 i lån, 2% eff rente - leier ut, får 13k i mnd. 

3 Kontraktposisjon leilighet kjøpt for 1,9. Vurdert av megler til verdi på 2,45 - 2,5.

4 Kontraktposisjon (eier 1/3) kjøpt for 1,950. Vurdert av megler til verdi på 2,45 - 2,5.

5  Aksjer og fond verdi pt 750k. 370k i Investeringskonto Zero satt i kombinasjonfond. Resten er på aksje og fondskonto og skal overføres til aksjesparekonto i løpet av året. 

6 75k på BSU

7 Studielån på ca 350k, satt på frys så lenge det lar seg gjøre, planen er å sette nedbetaling på maks (40 år) når denne må begynne å betales ned. 

 

 

 

Anonymous poster hash: 2bffd...ff7

 

Jøss! imponerende.. Er det gjort mulig pga mye arv eller har du bare en ufattelig bra betalt jobb? :D

 

 

Arvet en av leilighetene og den hadde 0% gjeld når jeg arvet den. Det hjelper på. Det åpner ganske mange investeringsmuligheter når du har en bolig uten belåning som du kan bruke til sikkerhet. 

 

Anonymous poster hash: 2bffd...ff7

Lenke til kommentar

 

 

 

26 år gammel

 

1 Leilighet verdt 3 mill, 800k rammelån, 2% eff rente

2 Leilighet verdt 2,9, 2,45 i lån, 2% eff rente - leier ut, får 13k i mnd. 

3 Kontraktposisjon leilighet kjøpt for 1,9. Vurdert av megler til verdi på 2,45 - 2,5.

4 Kontraktposisjon (eier 1/3) kjøpt for 1,950. Vurdert av megler til verdi på 2,45 - 2,5.

5  Aksjer og fond verdi pt 750k. 370k i Investeringskonto Zero satt i kombinasjonfond. Resten er på aksje og fondskonto og skal overføres til aksjesparekonto i løpet av året. 

6 75k på BSU

7 Studielån på ca 350k, satt på frys så lenge det lar seg gjøre, planen er å sette nedbetaling på maks (40 år) når denne må begynne å betales ned. 

 

 

 

Anonymous poster hash: 2bffd...ff7

 

Jøss! imponerende.. Er det gjort mulig pga mye arv eller har du bare en ufattelig bra betalt jobb? :D

 

 

Arvet en av leilighetene og den hadde 0% gjeld når jeg arvet den. Det hjelper på. Det åpner ganske mange investeringsmuligheter når du har en bolig uten belåning som du kan bruke til sikkerhet. 

 

Anonymous poster hash: 2bffd...ff7

 

Har du noe generelt mål med investeringene? F.eks pensjonere deg tidlig?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

26 år gammel

 

1 Leilighet verdt 3 mill, 800k rammelån, 2% eff rente

2 Leilighet verdt 2,9, 2,45 i lån, 2% eff rente - leier ut, får 13k i mnd. 

3 Kontraktposisjon leilighet kjøpt for 1,9. Vurdert av megler til verdi på 2,45 - 2,5.

4 Kontraktposisjon (eier 1/3) kjøpt for 1,950. Vurdert av megler til verdi på 2,45 - 2,5.

5  Aksjer og fond verdi pt 750k. 370k i Investeringskonto Zero satt i kombinasjonfond. Resten er på aksje og fondskonto og skal overføres til aksjesparekonto i løpet av året. 

6 75k på BSU

7 Studielån på ca 350k, satt på frys så lenge det lar seg gjøre, planen er å sette nedbetaling på maks (40 år) når denne må begynne å betales ned. 

 

 

 

Anonymous poster hash: 2bffd...ff7

 

Jøss! imponerende.. Er det gjort mulig pga mye arv eller har du bare en ufattelig bra betalt jobb? :D

 

 

Arvet en av leilighetene og den hadde 0% gjeld når jeg arvet den. Det hjelper på. Det åpner ganske mange investeringsmuligheter når du har en bolig uten belåning som du kan bruke til sikkerhet. 

 

Anonymous poster hash: 2bffd...ff7

 

Har du noe generelt mål med investeringene? F.eks pensjonere deg tidlig?

 

 

 

Planen er vel etterhvert å kjøpe seg en større bolig med egen utleiedel for skattefri utleieinntekt. Fortsette å spare i fond/aksjer på aksjesparekonto på si. Ikke noe planer per ser om å pensjonere meg tidlig. 

 

Anonymous poster hash: 2bffd...ff7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...