Gå til innhold

Hvor gammel er du og hva er din "net worth"?


PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ufør taper. 28 år gammel.

 

Eiendeler:

300k Halvdel av hytte

180k Bil

150k BSU

75k hifi

60k investert i egen bedrift

 

Lån:

350k studielån

150k hyttelån

 

Altså 265k i pluss.  :hm:

 

Blir vel litt bedre når jeg får ettergitt studielånet og etterbetalt 5+ år med manglende tillegg for ung ufør for tiden jeg gikk på AAP.

 

Får ikke gjort all verden med inntekten min. Men håper å klare å jobbe litt deltid etterhvert, både fordi det hadde vært greit å få brukt utdanningen min til noe fornuftig, og fordi jeg vil jo gjerne... gjøre noe nyttig. Har derfor startet bedrift, med håp om å få utnyttet det jeg har igjen av arbeidsevne på best mulig vis - og har så lave ambisjoner at jeg er knallfornøyd om jeg klarer 30k i året i omsetning.

 

Må se langt etter det jeg drømte om før. Trodde jo jeg skulle klare å komme meg i godt betalt arbeid før jeg var 25, og være langt på vei mot å kunne kjøpe meg hus før jeg ble 30. Men alt i alt så kunne jo ting også vært mye verre.



Anonymous poster hash: 73987...8c6
  • Liker 1
Lenke til kommentar

33 år

• Bolig(meglertakst): 3,2m, -lån 2,4 =800k 

• Biler: ~320k

• Fond+konto: 270k

Så ca 1,39m, men huset er jo halvparten(delt med sambo), så egentlig røflig 1 mill.

 

Aldri spart før de siste 4-5 årene, og den sparingen har gått til oppussing/reparasjoner av hus underveis (200k på bad, 100k på kjøkken, 300k på resten av huset).

 

Bilene er også bakt inn i huslånet, så overskuddet kommer i all hovedsak fra min første leilighet som gikk ~70% i pluss på 5 år(kjøpte for 980 og solgte for 1,725).



Anonymous poster hash: af8f5...bed
Lenke til kommentar

Alder: 33

Gjeld: 1,7

Verdi bolig (min andel): 4.6

BSU: 300K

Bank: 500k

Fond/krypto: 50k

 

Netto: 3,75M

I tillegg bil verdt ca 300K

 

Hvordan:

-startet med 90k arv

- studerte rett etter Vgs og militæret = ut i jobb 23 år gammel

- jobbet under studiet så studielån ble satt på kanto og rentet seg, og ble betalt ned etter studier. TIPS: skaff en jobb hvor du kan studere i arbeidstiden, feks nattevakt.

- tjent 350 på verdistigning av første bolig

- begynte med 310k i året gradvis steget til 720k TIPS: ikke vær redd for å forhandle lønn

 

Det som for meg er alfo og omega et

- alltid ha kontroll på lånet. Dvs du skal ha mye ekstra hver mnd slik at du kan betale ned ekstra (om du velger det). lever du tight har du for høyt lån, og vil aldri få økonomisk overtak.

- Faste utgifter = mindre netto. Kontinuerlig mi umerkede alle abbonoment, rente osv.

- Optimaliser hver krone. «Mange bekker små»

- ikke bruk mer penger når du får mer lønn

- Tenk langsiktig. Feks er det i løpet av fem år ikke nødvendigvis billigere å kjøpe en bil til 100K kontra 300k, regn på det!

- Bruk kredittkort med cashback, igjen: mange bekker små

 

Anonymous poster hash: f11e4...030

Lenke til kommentar

Veldig grovt forenklet. Men tatt i betraktning din networth, og om man trekker fra arv og bolig gevinst, og kun tatt i betraktning at du jobber etter studiene, må du ha spart nesten 30.000 i måneden for å ha fått en slik formue. Jobb under studier og renter vil jo senke dette noe. Men du må nesten ha fått mer arv, eller hjelp av foreldrene med sparekonto fra du var liten, eller annen hjelp, for å komme dit

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ufør taper. 28 år gammel.

 

Eiendeler:

300k Halvdel av hytte

180k Bil

150k BSU

75k hifi

60k investert i egen bedrift

 

Lån:

350k studielån

150k hyttelån

 

Altså 265k i pluss.  :hm:

 

Blir vel litt bedre når jeg får ettergitt studielånet og etterbetalt 5+ år med manglende tillegg for ung ufør for tiden jeg gikk på AAP.

 

Får ikke gjort all verden med inntekten min. Men håper å klare å jobbe litt deltid etterhvert, både fordi det hadde vært greit å få brukt utdanningen min til noe fornuftig, og fordi jeg vil jo gjerne... gjøre noe nyttig. Har derfor startet bedrift, med håp om å få utnyttet det jeg har igjen av arbeidsevne på best mulig vis - og har så lave ambisjoner at jeg er knallfornøyd om jeg klarer 30k i året i omsetning.

 

Må se langt etter det jeg drømte om før. Trodde jo jeg skulle klare å komme meg i godt betalt arbeid før jeg var 25, og være langt på vei mot å kunne kjøpe meg hus før jeg ble 30. Men alt i alt så kunne jo ting også vært mye verre.

 

Anonymous poster hash: 73987...8c6

 

 

Beklager offtopic, men utrolig bra at du likevel prøver. :-) Masse lykke til, håper du får det til!

Lenke til kommentar

34år1 million i gjeld. 4,5 millioner i formue etter gjeld er trukket fra. Hovedsaklig plassert i eiendom, men også bsu, aksjer og høyrentekonto.  Sparer ca 8000kr per måned.  Anonymous poster hash: 1e888...1d4

Imponerende. Men du må vel ha fått en del i gaver, forskudd på arv, eller liknende?

Lenke til kommentar

 

34år1 million i gjeld. 4,5 millioner i formue etter gjeld er trukket fra. Hovedsaklig plassert i eiendom, men også bsu, aksjer og høyrentekonto.  Sparer ca 8000kr per måned.  Anonymous poster hash: 1e888...1d4

Imponerende. Men du må vel ha fått en del i gaver, forskudd på arv, eller liknende?

 

 

Dårlig skjult jantelov much? Hvorfor kommer folk alltid med sånne spydige kommentarer? Hver gang noen faktisk får til noe her i landet så skal man anta at det skyldes gaver, privilegier og annen flaks i motsetning til dyktighet. Kanskje de middelmådige gjør det for å føle seg bedre med seg selv og rettferdiggjøre sin egen middelmådighet? 

 

4,5 millioner i formue som 34-åring er fakisk fullt oppnåelig for egen maskin, bare du jobber smart og målrettet. For de som har tilbrakt nesten hele livet på en lesesal høres det sikkert umulig ut, men hvis man tenker utenfor boksen og i stedet starter en business og plasserer sparepengene i smarte investeringer så er det faktisk ikke så mye penger. 

 

Anonymous poster hash: 48c1c...155

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dårlig skjult jantelov much? Hvorfor kommer folk alltid med sånne spydige kommentarer? Hver gang noen faktisk får til noe her i landet så skal man anta at det skyldes gaver, privilegier og annen flaks i motsetning til dyktighet. Kanskje de middelmådige gjør det for å føle seg bedre med seg selv og rettferdiggjøre sin egen middelmådighet? 

 

4,5 millioner i formue som 34-åring er fakisk fullt oppnåelig for egen maskin, bare du jobber smart og målrettet. For de som har tilbrakt nesten hele livet på en lesesal høres det sikkert umulig ut, men hvis man tenker utenfor boksen og i stedet starter en business og plasserer sparepengene i smarte investeringer så er det faktisk ikke så mye penger. 

 

 

Anonymous poster hash: 48c1c...155

La oss si man ikke gikk i militæret, gikk rett på skolen og tok utdannelse, og rett på jobb etter endt studier.

Da er man i godt lønnet arbeid fra en alder av 23-24. La oss være grei og si 23. (om man er født på riktig dato og alt går på skinner).

Han/hun er 34 år nå. Det gir 11 år med inntekt.

11 år = 132 måneder

4,5 millioner / 132 måneder = 34 000 SPART i måneden(netto lønn, trukket fra alle faste og ufaste utgifter).

Man har jo renters rente på lønna selvfølgelig, men det veier ikke opp for de regnestykkene vi ser her.

 

Selvfølgelig har man fått arv, eller vært veldig heldig på et eller annet vis.

Kanskje eiendom?

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dårlig skjult jantelov much? Hvorfor kommer folk alltid med sånne spydige kommentarer? Hver gang noen faktisk får til noe her i landet så skal man anta at det skyldes gaver, privilegier og annen flaks i motsetning til dyktighet. Kanskje de middelmådige gjør det for å føle seg bedre med seg selv og rettferdiggjøre sin egen middelmådighet? 

 

4,5 millioner i formue som 34-åring er fakisk fullt oppnåelig for egen maskin, bare du jobber smart og målrettet. For de som har tilbrakt nesten hele livet på en lesesal høres det sikkert umulig ut, men hvis man tenker utenfor boksen og i stedet starter en business og plasserer sparepengene i smarte investeringer så er det faktisk ikke så mye penger. 

 

 

Anonymous poster hash: 48c1c...155

La oss si man ikke gikk i militæret, gikk rett på skolen og tok utdannelse, og rett på jobb etter endt studier.

Da er man i godt lønnet arbeid fra en alder av 23-24. La oss være grei og si 23. (om man er født på riktig dato og alt går på skinner).

Han/hun er 34 år nå. Det gir 11 år med inntekt.

11 år = 132 måneder

4,5 millioner / 132 måneder = 140 000 SPART i måneden(netto lønn, trukket fra alle faste og ufaste utgifter).

Man har jo renters rente på lønna selvfølgelig, men det veier ikke opp for de regnestykkene vi ser her.

 

Jeg lurer veldig på hvilke matteregler du har brukt i det regnestykket...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du trenger ikke fem års utdannelse for å tjene penger. Slike mentale tvangstrøyer er noe av det som holder sauene i samfunnet tilbake og hindrer dem i å bli rike. Les Rich Dad Poor Dad. Tre år er mer enn nok, og faktisk trenger duikke utdannelse i det hele tatt. Du kan gå rett ut i arbeid og bygge deg opp vha arbeidserfaring og nettverksbygging. Arbeidserfaring vil gi deg mye mer kunnskap enn noe vitnemål noen gang vil klare. Velg elektro eller en annen linje som gir deg nyttige basiskunnskaper, og så vil du være etterspurt på jobbmarkedet allerede som 17-åring. Da har du 17 år i arbeidslivet som 34-åring. 4,5 millioner er da bare 22 000 i måneden, og mye mindre om du plasserer pengene i noe som gir god avkastning. Med andre ord, høyst overkommelig. 

 

Jeg vet ikke fasiten på hvordan han har oppnådd denne formuen, men jeg synes det er dårlig gjort å bare anta at han har arvet en masse penger. Han kan faktisk ha klart dette på egenhånd. 



Anonymous poster hash: 48c1c...155
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg lurer veldig på hvilke matteregler du har brukt i det regnestykket...

Jeg også. Må ha sneket seg inn en skriveleif. Rettet nå.

Ikke at det forandrer noe.

 

Du syns ikke der er forskjell på å spare 34K og 140K i måneden?  

 

Selv jeg har gått med 40-45K netto overskud hver måned de siste 10 årene og det er utelukkende pga arbeide; ingen investeringer eller gambling av noe slags, så det er absolutt mulig å spare 34K/måneden hvis man har en god jobb (har et par hundre kollegaer som tjener det samme og vi er egentlig ikke spesielt høytlønnede). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...