Gå til innhold

iPhone 8 Plus skal ha sprukket mens den sto til lading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En løs kommentar angående batterier som svulmer opp.

Jeg har en hobby med radiostyrte biler, fly, helikopter osv.

Det er mest vil jeg har holdt på med, og der, med LiPo-Batterier så kan de helt klart svulmer opp. Både myke og harde batteripakke kan svulmer opp.

Stort sett lader vi disse etter det som er innen det som er både forsvarlig og best for batteripakke. Vi bruker Computerworld, ser du kan sette hvor mildt, eller hvor hardt du vil lade, vedlikeholdslading, tømming av batteripakke, osv osv.

 

Men, med billige "treningspakker" fra Kina blir mye brukt. Og stort sett er de meget bra på kvalitet. Selv om teknologien ikke er den aller beste. Det går på hvor mye Satt du klarer å tømme raskt osv.

 

Men, det som skiller kvalitet fra de med ikke så bra kvalitet er at de kan svulmer opp etter X antall ladninger, eller hvor hardt du tømmer batteriet på banen osv.

Spesielt helikoptre som utfører akrobatikk osv er under ekstremt press i batteriene...

 

Så, her har jeg nevnt at dette stort sett skjer under stort press eller mange sykluser med lading.

 

Så hvorfor skjer dette med telefonbatterier?

En teori er at dette er utrolig små batteripakker.

 

Til sammenligning så kan vi kjøre på 2S LiPo pakker, V.7.2 (2x3.6V), 7000Mvh i biler på bane og pakkene vil være store som f.eks 2,5-3 fyrstikkesker lange, omtrent samme bredde, og noe høyere. Så, med telefonbatterier på rundt 3000Mvh, som er da halvparten av startstreken, plassert i ett mye mindre volum enn halvparten av et TC vil batteripakke er.

 

Jeg er langt fra noen ekspert, og min fremvisning er mer ett spørsmål til de som har mer peil/forståelse på temaet enn meg.

 

Men, det er lite tvil at det er krav om ett ekstremt mye høyere kvalitetskrav fra telefonbatterier enn for de batteriene vi leker oss med i RC racingbiler.

 

Så, at det nå skjer med en Apple telefon og ikke på min nye Note har absolutt ingenting med Apple versus Samsung. Men når vi når vet det er samme produsent som Samsung Note kom fra. Er det heller spørsmål om denne batteriprodusenten har gapt overfor mye i sine lovnader både til Apple og den gang Samsung.

 

Men, nå begynner hele innlegget mitt å bli babbel!

Endret av hugin_q3
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva er egentlig nyheten her? Oppsvulmet batteri er en så vanlig feil hos alle enheter med slike batterier at det ville vært en nyhet hvis Apple (eller noen andre) kom med et batteri der dette ikke skjer.

Det har absolutt ingenting med Note7 problemet å gjøre. At enheten sprekker opp uten at noe tar fyr som vi ser her er betryggende og akkurat det som bør skje når batteriet svulmer opp.

Lenke til kommentar

Jeg er kjent med problemet. Og ja dette er et velkjent problem for enheter med den type batteri. Selv har jeg sett det på Apple-telefoner og Sony.

Men - det er et problem som ikke kan tillates å eksistere. Konstruerer man en dyr dings, må man selvsagt sørge for å eliminere kjente feil. Noe annet vil kunne rammes av diverse lovverk om svindel. Legger man med vitende vilje inn en feil (og i dette tilfellet dreier det seg kanskje om valg av batteriteknologi), da kan man også tiltales. Lykke til Apple! :)

Lenke til kommentar

En løs kommentar angående batterier som svulmer opp.

Jeg har en hobby med radiostyrte biler, fly, helikopter osv.

Det er mest vil jeg har holdt på med, og der, med LiPo-Batterier så kan de helt klart svulmer opp. Både myke og harde batteripakke kan svulmer opp.

Stort sett lader vi disse etter det som er innen det som er både forsvarlig og best for batteripakke. Vi bruker Computerworld, ser du kan sette hvor mildt, eller hvor hardt du vil lade, vedlikeholdslading, tømming av batteripakke, osv osv.

 

Men, med billige "treningspakker" fra Kina blir mye brukt. Og stort sett er de meget bra på kvalitet. Selv om teknologien ikke er den aller beste. Det går på hvor mye Satt du klarer å tømme raskt osv.

 

Men, det som skiller kvalitet fra de med ikke så bra kvalitet er at de kan svulmer opp etter X antall ladninger, eller hvor hardt du tømmer batteriet på banen osv.

Spesielt helikoptre som utfører akrobatikk osv er under ekstremt press i batteriene...

 

Så, her har jeg nevnt at dette stort sett skjer under stort press eller mange sykluser med lading.

 

Så hvorfor skjer dette med telefonbatterier?

En teori er at dette er utrolig små batteripakker.

 

Til sammenligning så kan vi kjøre på 2S LiPo pakker, V.7.2 (2x3.6V), 7000Mvh i biler på bane og pakkene vil være store som f.eks 2,5-3 fyrstikkesker lange, omtrent samme bredde, og noe høyere. Så, med telefonbatterier på rundt 3000Mvh, som er da halvparten av startstreken, plassert i ett mye mindre volum enn halvparten av et TC vil batteripakke er.

 

Jeg er langt fra noen ekspert, og min fremvisning er mer ett spørsmål til de som har mer peil/forståelse på temaet enn meg.

 

Men, det er lite tvil at det er krav om ett ekstremt mye høyere kvalitetskrav fra telefonbatterier enn for de batteriene vi leker oss med i RC racingbiler.

 

Så, at det nå skjer med en Apple telefon og ikke på min nye Note har absolutt ingenting med Apple versus Samsung. Men når vi når vet det er samme produsent som Samsung Note kom fra. Er det heller spørsmål om denne batteriprodusenten har gapt overfor mye i sine lovnader både til Apple og den gang Samsung.

 

Men, nå begynner hele innlegget mitt å bli babbel!

 

 

 

Å få eit puffed lipo skal ikkje så mykje til i RC verden. 

Men i RC verden er det meir plass enn inni ein telefon.  

Som regel skjer det lite med eit litt opp svulma lipo batteri, men når det ikkje har plass til å utvide seg så blir det fort problemer. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...