Gå til innhold

På jakt etter støpejernspanne


henrikwl

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen vet hvor det er mulig å få tak i ei skikkelig støpejernspanne? Stort sett alt nå til dags er super-duper hi-tech non-stick space age greier. Le Creuset har noen støpejernspanner, men de er satt inn med ett eller annet belegg som gjør at man ikke kan brenne dem inn med fett slik man gjerne vil gjøre med støpejernspanner.

 

Noen som vet? Lodge i USA har en del, men de er vanskelige å få tak i her på denne siden av dammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvorfor VIL du brenne de inn med fett? Er ikke poenget med en lott mer high end støpejernspanne at man gaktisk kan slippe det, uten å tape for mye av fordelene med støpejern.

 

For all del, ren jernpanne har sine fordeler de også, med tanke på å tåle ekstremt høye temperaturer. Men problemet med å måtte olje de inn hver gang ser jeg ikke akkurat på som positivt. :-p

 

Føler egentlig at støpejern er på noe fremgang, i og med at det funker desidert best i kombinasjon med induksjon.

 

Aluminiumspanner med påslått stålbunn vil i grunn ikke være spesielt effektivt på å absobere så mye varme fra magnetfeltet som en skikkelig stålbunn. En mellomting er alu-panner med massiv stålbunn under.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Men hvorfor VIL du brenne de inn med fett? Er ikke poenget med en lott mer high end støpejernspanne at man gaktisk kan slippe det, uten å tape for mye av fordelene med støpejern.

 

Så vidt jeg har forstått etter å ha lest litt rundt, fungerer ikke disse nymotens støpejernspannene på samme måte som en godt innbrent gammeldags støpejernspanne gjør, spesielt med tanke på nonstick-egenskaper.

 

Og ja, selv om ingenting slår hi tech space age super slick plastikkbeleggpanner når det gjelder nonstick, så er jeg såpass sær at jeg har lyst til å forsøke meg på "gamle måten" og attpåtil ha ei steikepanne som varer i flere tiår kontra et par-tre år som disse fancy pannene gjør.

Lenke til kommentar

Det er mange gode grunner til å ha en støpejernpanne og du finner de over alt. Det er bare å dra på en hvilken som helst butikk som selger sånt.  

 

Det at du må olje de inn er ikke noe problem. Du må gjøre litt jobb en av og til, men det er verdt det. 

 

Det er nettopp det; de fleste steder jeg har vært har enten ikke støpejernspanne i det hele tatt, eller så har de sånne nymotens panner som er emaljert – mange av dem med et belegg som gjør at de fortsatt skal se ut som om de er ubehandlet støpejern.

Lenke til kommentar

Kanskje kjøpe en brukt en? Har ofte vært innom bruktbutikker og sett både fantastisk flotte jernkjeler- og panner til en svært bra pris. Det er bare så synd at jeg har dét jeg trenger fra før ^^ Måtte gå forbi en 5-liters jernkjele til 80 kr en gang. Angrer fremdéles.

 

Er de fleste nye faktisk satt inn med belegg altså .. dét fjerner jo litt av formålet, tenker jeg. Har brukt jernpanne i stort sett alle år, men jeg har lært meg å sette pris på "space age" panne nå. Kjøpte denne https://www.jernia.no/produktkatalog/kj%C3%B8kken/kok-og-stek/stekepanner/woll-stekepanne-diamond-induksjon-28cm/p/00490994 på tilbud i sommer (699), etter å ha saumfart 4-5 tester. Den fordéler varmen svært bra. Har ikke brent mat fast i den enda ^^ Trenger lite olje og fett. Enkel å vaske, og har ikke klart å ripe den enda, dog jeg er forsiktig med stål og metall i den. Den er mér "skånsom" med maten.

 

Jernpanner er vél og bra, men krever forferdelig mye vedlikehold. Må jo børste den ren etter hvert bruk (først varmt, så kaldt vann), deretter la den tørke, så olje den inn. Hvis man ikke vil ha harsk og gammel olje i maten når man så skal lage mat igjen, så må man jo vaske vekk oljen man har satt den inn med, ha -ny- olje i panna, og steke i den nye oljen. Rent er rent.

 

Det virker for meg som at jernpanner slipper varmen igjennom mye raskere, slik at det er lettere å brenne fast dét man steker. Man må passe på å ikke ha panna for varm. Kan hende bare det er jeg som ikke har "brent den inn med fett" ^^ Men har dog klart å steike maten riktig også 99% av gangene. Men "space age" panner er altså i min erfaring mye jevnere i varmefordéling.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Eg har brukt ei de Buyer panne i eit par år no og er veldig nøgd med den. Jernpanner blir betre jo meir dei blir brukt. Aluminiumspanner med belegg blir dårlegare heilt til dei er ubrukelege.

 

Så mykje vedlikehald synest eg ikkje det er. Det er ikkje nødvendig å olje den etter kvar gong den har vore i bruk.

Lenke til kommentar

Eg har brukt ei de Buyer panne i eit par år no og er veldig nøgd med den. Jernpanner blir betre jo meir dei blir brukt. Aluminiumspanner med belegg blir dårlegare heilt til dei er ubrukelege.

 

Så mykje vedlikehald synest eg ikkje det er. Det er ikkje nødvendig å olje den etter kvar gong den har vore i bruk.

Har hørt andre si dét også - "Jernpanner blir bedre jo mer de blir brukt". Men hva om man bruker de så mye og lenge at man skraper hull i dem? ^^ Da er de jo ikke så "bra" lenger ^^ har aldri skjønt det der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Wow, dæven. Da skal man bruke panna jævlig mye. Forsåvidt en relevant problemstilling hvis man tar sikte på at panna skal gå i arv. +50 points in sustainable consumerism, Taurean!

Lenke til kommentar

 

Eg har brukt ei de Buyer panne i eit par år no og er veldig nøgd med den. Jernpanner blir betre jo meir dei blir brukt. Aluminiumspanner med belegg blir dårlegare heilt til dei er ubrukelege.

 

Så mykje vedlikehald synest eg ikkje det er. Det er ikkje nødvendig å olje den etter kvar gong den har vore i bruk.

Har hørt andre si dét også - "Jernpanner blir bedre jo mer de blir brukt". Men hva om man bruker de så mye og lenge at man skraper hull i dem? ^^ Da er de jo ikke så "bra" lenger ^^ har aldri skjønt det der.

 

Kvifor skal du skrape hol i dei? Etter lengre bruk og oljing vil det ligge eit lag med herda olje som fungerer som eit belegg. Du skrapar ikkje nedi det med kniv akkurat. Du vil sjølvsagt lage litt riper ved bruk av metallrepskaper, men så lenge du ikkje går inn for å skrape ned i metallet så går det fint.

 

Det er aluminium- og titanpanner dette er eit problem på sidan dei kjem med eit ferdig belegg som gradvis forsvinn ved bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...