Gå til innhold

ANNONSE: Trodde du elektriske varebiler slet med rekkevidden? Ikke nå lenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Realistisk rekkevidde på 20 mil skrives det. Halvparten av den rekkevidden er det jeg ser på jobben og den kangooen vi har der :)

 

"Den første utgaven av Kangoo Z.E. hadde en rekkevidde på mellom 80 og 125 kilometer, avhengig av forhold og kjørestil. Nå er rekkevidden nesten doblet, og bilen kan realistisk kjøre oppimot 200 kilometer."

 

Jeg antar at dere har den første utgaven?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

200 km med 33 kWh? Har Kangoo Z.E fått lavere drag-koeffisient enn Tesla model S nå? Regner dere fra 100-0% SOC? Mener dere 100-0 er et realistisk bruksmønster? Anbefaler dere 100-0 bruk og hva gjør dere for å hjelpe de som går tom for batteri på grunn av den anbefalingen eller forestillingen annonsen skaper? Gratis tauing i hele garantitida? Hvordan er garantiene på batterikapasitet med en anbefaling om realistisk bruk med 100% SOC friskt i minne?

 

Hvor blir det av Renault Z.E. Master i Norge? Kansellert pga reell rekkevidde? Jeg så et bilde fra en bilmesse som annonserer Kangoo ZE 33 kWh med 270 km NEDC i samme bilde som de annonserer Master ZE 33 kW med 200 km NEDC. Altså 26% mindre enn Kangoo. Burde ikke Masteren fått minimum samme batteripakke som 41 kWh Zoe for å veie opp for det naturlig nok høyere forbruket på en så stor bil? 41 kWh-batteriet i Zoe har jo samme formfaktor, volum og vekt som 33 kWh-versjonen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nja, jeg er ikke helt enig i det, men problemet er heller at ingen tilbyr el-varebil med dugelig hengerfeste (1 tonn ++). 0 utvalg. Hadde det bare vært en eneste en så hadde det løst mye.

 

Men varebiler uten hengerfeste kan fortsatt brukes til mye. Bedriften må bare sørge for å ha nok fossile varebiler med hengerfeste i tillegg. Varebiler uten hengerfeste kan fint brukes til pizza-utkjøring, budbil, pakkeutlevering, verktøyvogn for håndtverkere, etc

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, nå er det ikke sånn at de aller fleste næringsvirksomheter kjører rundt med hengere kontinuerlig og langt. Hengerfestet er kjekt fordi man trenger det i blandt, ikke hele tida. Langtur med henger tror jeg hører til sjeldenhetene for bedrifter. Privatpersoner derimot kan finne på å flytte langt og ville dra med seg flyttelasset selv, eller frakte ting til hytta eller ved fra hytta og hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, nå er det ikke sånn at de aller fleste næringsvirksomheter kjører rundt med hengere kontinuerlig og langt. Hengerfestet er kjekt fordi man trenger det i blandt, ikke hele tida. 

 

Likevel, for de som ikke bor og arbeider midt i Tigerstaden, å kanskje må ta jobber litt ute på landet, så er jo ikke et par mil hver vei til byggevaresjappa for å hente planker helt utenkelig, å så langt går altså ikke el-varebilen med tilhenger. 

 

Da får man jo håpe på at det finnes en hurtiglader langs landeveien i indre Trøndelag eller midt i Hedmarks skoger.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

 

Vel, nå er det ikke sånn at de aller fleste næringsvirksomheter kjører rundt med hengere kontinuerlig og langt. Hengerfestet er kjekt fordi man trenger det i blandt, ikke hele tida. 

 

Likevel, for de som ikke bor og arbeider midt i Tigerstaden, å kanskje må ta jobber litt ute på landet, så er jo ikke et par mil hver vei til byggevaresjappa for å hente planker helt utenkelig, å så langt går altså ikke el-varebilen med tilhenger. 

 

Da får man jo håpe på at det finnes en hurtiglader langs landeveien i indre Trøndelag eller midt i Hedmarks skoger.

Nå har det aldri blitt laget kun en bil som skal dekke alt og alles behov, så snekkeren din kan sikkert fint kjøre en vanlig bil med tilhenger. Så kan de som ikke trenger å kjøre Lindesnes-Nordkapp velge noe annet om de ønsker.
Lenke til kommentar

 

Nå har det aldri blitt laget kun en bil som skal dekke alt og alles behov, så snekkeren din kan sikkert fint kjøre en vanlig bil med tilhenger. 

 

Det var vel poenget, selv om det gikk rett over hodet på deg !

Tror ett og annet poeng sustecfort overchodet på noen andre, i et innlegg her; bilen kunne fint trukket en tilhenger lokalt, men noen skal kjøre flere hundre mil i ett strekk, med tilhenger.

Firmabiler av denne størrelsen, går oftest lokalt, kan lades på arbeidsstedet om så er.

Så mange kinne faktisk hatt en slik og trukket tilhengeren de få gangene, den skal trekkes innenfor radiusen, som lokale firmaer jobber i, uansett.

Lenke til kommentar

bilen kunne fint trukket en tilhenger lokalt, men noen skal kjøre flere hundre mil i ett strekk, med tilhenger.

 

Du må følge med?

 

I følge artikkelen er realistisk rekkevidde på denne nye RennaPulten 200 kilometer, og det er dobbelt så mye som tidligere modeller.

Det er altså 20 mils rekkevidde. Så kobler man på tilhenger, og rekkevidden faller dramatisk dersom man skal dra litt vekt etter denne bilen.

 

Eiere av Model X som har forsøkt seg litt med tilhenger rapporterer om strømforbruk som er fra dobbelt, opp til fire ganger så høyt, med tilhenger etter, alt ettersom vekt, oppoverbakker osv.

 

Det betyr at realistisk rekkevidde på en slik Renault med tilhenger er rundt 5 mil.

Det er en del forskjell på "flere hundre mil", og fem mil !

 

Det betyr at det toppen må være 2.5 mil til byggevaresjappa, altså hver vei, men så skal man jo til jobben, hjem fra jobben, og kanskje noen ærend i mellom, å da blir det jævlig snaut for de aller fleste.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

 

Vel, nå er det ikke sånn at de aller fleste næringsvirksomheter kjører rundt med hengere kontinuerlig og langt. Hengerfestet er kjekt fordi man trenger det i blandt, ikke hele tida. 

 

Likevel, for de som ikke bor og arbeider midt i Tigerstaden, å kanskje må ta jobber litt ute på landet, så er jo ikke et par mil hver vei til byggevaresjappa for å hente planker helt utenkelig, å så langt går altså ikke el-varebilen med tilhenger. 

 

Da får man jo håpe på at det finnes en hurtiglader langs landeveien i indre Trøndelag eller midt i Hedmarks skoger.

Utslipp fra fossilbiler er i hovedsak et urbant problem. Bor du på landet kan du trygt la bilen din stå på tomgang døgnet rundt uten at noen dør. I byen er det dog ikke så enkelt.

Lenke til kommentar

Utslipp fra fossilbiler er i hovedsak et urbant problem. Bor du på landet kan du trygt la bilen din stå på tomgang døgnet rundt uten at noen dør. I byen er det dog ikke så enkelt.

 

Puh, nå pustet jeg lettet ut.

 

Alt dette snakket om overgang til elbiler, og det fæle miljøet vi får av fossilbiler, så er det egentlig slik at så lenge jeg bor litt utpå landet, så kan jeg forurense så mye jeg vil.

 

Det er godt å ikke behøve å bekymre seg om miljøet, så får heller de som bor i de store byene ta seg av den delen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...