Gå til innhold

TEST: Apple TV 4K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ser på iTunes at det meste 4K innholdet er merket Dolby Vision. Og noe med HDR. Hva vil det si for oss som har kun HDR10? Vil vi ikke få noe HDR signal overhode på filmer merket Dolby Vision?

 

Og jeg har lest at endel skriver at pga AppleTV kjører HDR hele tiden så er resultatet noe uheldig på endel 1080p SD filmer. Noe dere la merke til under testen?

Hvis en film er codet med Dolby Vision så fil det ikke fungere med en Samsung TV nei. 

 

HÅper for guds skyld Samsung gidder å betale de kronene for å få chippen og lisensen neste år. Dolby Vision er milevis bedre enn HDR10 uansett. Og virker som mer og mer blir Dolby Vision. Når Apple støtter det, så er det på TV at Samsung også gjør det.

 

 

Lest noen artikler som sier at dem fleste filmer som er for Dolby Vision vil virke med HDR10. Men at det er ikke noen garanti for det. Ser flere på AppleTV biten på Reddit skriver også dette...men hva en skal tro er ikke godt å si.

 

Synes det er rart om Apple kjører så hardt på Dolby Vision når HDR10 er hva som er i stort sett alle TV'r idag. En må jo opp i mer entusiast modeller for å få Dolby Vision. 

Lenke til kommentar

 

De kjører begge samme Tegra X1 SoCen.

Ok. Det blir ikke enkelt å velge. Synd Android TV ikke har HBO nordic appen, og for mitt vedkommende kanskje avgjørende for å gå for Apple tv 4k.

 

 

 

Nei det er ikke lett. Begge har sine fordeler og svakheter. Hadde selv NVIDIA Shield TV men returnere den etter en uke og har brukt Apple TV Gen4 siden det.

 

Jeg syntes egentlig alt med programvaren og UX-designet på Apple TV er bedre enn på Shield TV. Det ser bedre ut, ting er mer oversiktlig og apper som Plex og YouTube som er de vi egentlig bruker mest har et penere og mer oversiktlig UX-design på Apple TV.

 

Det er også en hel del partyspill vi liker godt som lar oss bruke iPhone og iPad på finurlige måter som vi aldri vil eksistere til Shield TV. Også er det jo endel Applespesifikke ting som iCloud, Apple Music, AirPlay, HomeKit osv.. Også støtter jo ikke Shield TV Dolby Vision da, som alle mener er bedre enn HDR10 som er det Shield TV støtter. Og etter det jeg forstår så krever Dolby Vision noe ekstra iform av maskinvare, om det stemmer så vil det jo være umulig for Shield TV å få støtte for Dolby Vision via en oppdatering i fremtiden.

 

 

Men Apple gjør noen veldig irriterende valg. Blant annet dette med at den ikke har dynamisk endring av outputinnstillinger. Hvorfor må jeg velge spesifikk mellom 4K HDR10 eller 4K Dolby Vision? Dette burde Apple TV klarer å endre dynamisk etter behov og etter hva som blir spilt av. Spesielt med min LG OLED så må jeg nå velge om jeg vil ha ekstra flytende menyer med 4K HDR10 60Hz eller litt mer lugging med 4K Dolby Vision 30Hz ettersom TV-en min har en begrensing hvor den ikke støtter høyere enn 30Hz med Dolby Vision. Dette skal jo ikke være nødvendig, den burde jo kjøre i 60Hz og automatisk bytte til 30Hz Dolby Vision i det vi spiller av noe med Dolby Vision.. Og det samme gjelder jo 24Hz avspilling som den ikke støtter i det hele tatt.

 

Og det er litt teit at de unnlater å legge til VP9 codec når det tross alt er royalty free og open source. Nå er vi altså helt avhengige av at Google oppdaterer YouTube-appen med software decoding av VP9 for å få 4K og HDR støtte i YouTube-appen. Og med tanke på at Google har til gode å levere en eneste oppdatering til YouTube-appen til tvOS siden de leverte den tilbake i 2015 så holder jeg ikke akkurat pusten..

Endret av RamGuy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Ser på iTunes at det meste 4K innholdet er merket Dolby Vision. Og noe med HDR. Hva vil det si for oss som har kun HDR10? Vil vi ikke få noe HDR signal overhode på filmer merket Dolby Vision?

 

Og jeg har lest at endel skriver at pga AppleTV kjører HDR hele tiden så er resultatet noe uheldig på endel 1080p SD filmer. Noe dere la merke til under testen?

Hvis en film er codet med Dolby Vision så fil det ikke fungere med en Samsung TV nei. 

 

HÅper for guds skyld Samsung gidder å betale de kronene for å få chippen og lisensen neste år. Dolby Vision er milevis bedre enn HDR10 uansett. Og virker som mer og mer blir Dolby Vision. Når Apple støtter det, så er det på TV at Samsung også gjør det.

 

 

Lest noen artikler som sier at dem fleste filmer som er for Dolby Vision vil virke med HDR10. Men at det er ikke noen garanti for det. Ser flere på AppleTV biten på Reddit skriver også dette...men hva en skal tro er ikke godt å si.

 

Synes det er rart om Apple kjører så hardt på Dolby Vision når HDR10 er hva som er i stort sett alle TV'r idag. En må jo opp i mer entusiast modeller for å få Dolby Vision. 

 

 

 

Apple støtter både HDR10 og Dolby Vision. De satser nok mest på sistnevnte for folk ser ut til å mene at det er langt bedre enn HDR10. Og hva som er tilgjengelig på filmer og serier i iTunes styres nok av produsentene og ikke Apple. Apple er jo ikke de som mastrer disse filene.

Lenke til kommentar

 

 

Ser på iTunes at det meste 4K innholdet er merket Dolby Vision. Og noe med HDR. Hva vil det si for oss som har kun HDR10? Vil vi ikke få noe HDR signal overhode på filmer merket Dolby Vision?

 

Og jeg har lest at endel skriver at pga AppleTV kjører HDR hele tiden så er resultatet noe uheldig på endel 1080p SD filmer. Noe dere la merke til under testen?

Hvis en film er codet med Dolby Vision så fil det ikke fungere med en Samsung TV nei. 

 

HÅper for guds skyld Samsung gidder å betale de kronene for å få chippen og lisensen neste år. Dolby Vision er milevis bedre enn HDR10 uansett. Og virker som mer og mer blir Dolby Vision. Når Apple støtter det, så er det på TV at Samsung også gjør det.

 

 

Lest noen artikler som sier at dem fleste filmer som er for Dolby Vision vil virke med HDR10. Men at det er ikke noen garanti for det. Ser flere på AppleTV biten på Reddit skriver også dette...men hva en skal tro er ikke godt å si.

 

Synes det er rart om Apple kjører så hardt på Dolby Vision når HDR10 er hva som er i stort sett alle TV'r idag. En må jo opp i mer entusiast modeller for å få Dolby Vision. 

 

Nå er det jo ikke Apple som kjører hardt på Dolby Vision. Det er jo det evt videotjenestene som gjør. Apple har for en gangs skyld gjort det beste og støttet begge de mest populære standardene. Helt klart at HDR10 er mer utbredt, og derfor støttet det også, men HDR10 rent teknisk er værre enn Dolby Vision, så flott at den støtten er der også.

 

Poenget mitt var vel heller at det er ikke Apple sin feil at tjenestene velger Dolby Vision framfor HDR10

Lenke til kommentar

Siste utgave av nvidia shield er vel dønn identisk med forrige? Jeg har både den, nyeste Samsung-årgang og AppleTV, og liker egentlig ingen av dem spesielt godt. Alle har store svakheter.

 

Drømmen hadde vært TvOS med fjernkontrollen til Shield (inkludert stemmesøket). Evt en Shield uten alt spill- og serverfjaset.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper bare at selv om filmer som er merket med Dolby Vision og ikke HDR på AppleTV. Faktisk har HDR10 støtte også. At en ikke får et 4K SDR bilde da...for da er jo det etter min mening en mega tabbe av dem som bestemmer dette.

Sånn rent teknisk skal ikke dette være mulig pga hvordan de er forskjellige mastret. Men igjen å gi skylda til Apple for dette også blir helt feil.

 

Er et sitat under her, men basicly så endres metadataen til dolby vision seg avhengig av scene fks, mens HDR10 er helt "flat" gjennom hele filmen. Hvis det er forståelig.

 

The reason Dolby Vision looks set to take HDR to the next level is because it adds dynamic metadata that carries frame-by-frame instructions. A Dolby Vision capable display can then use this metadata to make sure it portrays the content as accurately as possible.

Dolby Vision-capable TVs combine the frame-by-frame information received from the source with an awareness of its own capabilities in terms of brightness, contrast and colour performance.

Unlike HDR10 video, Dolby Vision content is essentially being optimised for your TV on the fly, theoretically delivering the best possible image in every scene.

 

og mer snadder

 

 

Metadata is used to describe various facets of the content; it is contained alongside the series or film and helps the display deal with the content in the most effective way.

 

The way the two formats differ is in their use of dynamic metadata. HDR10 only asks for static metadata. Dolby, on the other hand, has dynamic metadata which allows it to give information on a frame by frame basis. What does this change? Well, with static metadata, the boundaries in brightness are set for the entirety of the movie.

 

For example: If you set the boundary as 0 to 1000 cd/m2, the moment you enter a very dark scene where none of the colors reach above 50 cd/m2, only 5% of the bit depth will be available for use since the 1.07B colors are spread over 1000 cd/m2.

With dynamic metadata, the boundary can be adapted to the scene. In the same scenario, the dark scene would have the full 10 bit distributed in the much smaller amount it needs. To put it into perspective, the HDR10 scene would use just over 50M colors, which while being much better than SDR, is a lot less than the 1.07B the Dolby Vision would have.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Denne artikkelen finner jeg hårreisende. Hvordan i helvete kan dere si at den "Apple viser konkurrentene ryggen" uten en gang å nevene Nvidia Shield og hva den er er så fantastisk mye bedre på? Jeg finner ikke noe i artikkelen som fremhever at her er denne usannsynlig mye lenger fremme en Shield.

 

Herre gud, boksen kan ikke engang benytte et Bluetooth tastatur. Shield kan. Boksen har ikke en spillkontroller, Shield har. Det er ikke NOE på TV siden som Apple gjør som ikke Nvidia Shield gjør. Herre fred, den er dårligere. Shield viser Prime i 4k

 

Hva ønsker dere å oppnå? Gratis reklame for verdens allerede største selskap?

 

Hva som verre er: Dere LYVER.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Siste utgave av nvidia shield er vel dønn identisk med forrige? Jeg har både den, nyeste Samsung-årgang og AppleTV, og liker egentlig ingen av dem spesielt godt. Alle har store svakheter.

 

Drømmen hadde vært TvOS med fjernkontrollen til Shield (inkludert stemmesøket). Evt en Shield uten alt spill- og serverfjaset.

 

Den nye har 4K streaming med HDR, full Google assistant. Den kommer også med Nvidia Spot støtte.

"As Huang put it, the new Shield, Spot and Google Assistant combo are like Facebook CEO Mark Zuckerberg's Jarvis smart home AI, only now, available to everyone."

Lenke til kommentar

 

Hvilke strømmetjenester støtter pr dags dato 4K på den nye Apple tv?

Er vel bare Netflix og Amazone prime som har 4k innhold av de største strømmetjenestene.

Men utvalget er ikke akkurat stort hos de heller.

Og så støttes ikke 4K på Amazone prime på Apple TV.... Men viser konkurrentene ryggen.

Endret av -Birger-
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Følger ikke disse strømmetjenestene med så og si alle tv-er i dag? Hva betaler man 2000 kr ekstra for her?

 

Ja en får vel knapt kjøpt et TV idag som ikke har Smart funksjoner. Min erfaring er at disse funksjonene på TV er mye tregere å bruke en hva en kan få i slike dedikerte bokser som fks AppleTV. Så det er jo en ting. Neste er jo leie og kjøp av film via iTunes. Og der synes jeg Apple er i en liga for seg selv for tiden.

 

Spesielt nå som du kan kjøpe og leie filmer for samme pris som vanlig HD innhold. Dvs rundt 100-150kr rimeligere å kjøpe en fysisk 4K film. Og leie til 49kr. Jeg fryktet at dem ville som andre tjenester ha mye høyere pris..

Koster 39 på plejmo. 39 eller 49 på Google movies. Hva er bedre i iTunes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...