Gå til innhold

TEST: Apple TV 4K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Følger ikke disse strømmetjenestene med så og si alle tv-er i dag? Hva betaler man 2000 kr ekstra for her?

 

Eg betalar 2000 kr for å sleppe problemer i 90% av tilfella eg skal spele av noko på min android TV. Det tragiske er også at utviklarane forskjells behandlar Apple og Google på den måten at Apple-systema får betre og fleire appar enn Android.
Lenke til kommentar

Stusser på at apple tv'n ikke støtter H.265. Står bare H.264.

 

Det brukers jo h.265 til 4k.

 

h265 er bare en encoding, riktignok er hevc mest vanlig til 4k, men h264 støtter også oppløsninger opp i 4k uten problemer.

 

Du glemmer den tredje (og største?) leiren: De av oss som ikke har noe behov for en ekstra dings siden vi får dekket våre behov via appene i TVen. Strømming, filmleie og filmkjøp kan jeg gjøre direkte i smartTVen. Jeg slipper en ekstra boks og jeg slipper å lete etter enda en fjernkontroll.

 

Vel, jeg har AppleTV 4 gen, å slipper også å lete etter en fjernkontroll eller rote noe med boksen, den styres gjennom HDMI fra Samsung TV-fjernkontrollen, eller like fint med min Harmony, å slår seg av og på automatisk når man velger osv.

 

Har forøvrig ingen planer om å kjøpe AppleTV 4k, ettersom jeg har nærmest null innhold som er 4k foreløpig, å 1080 holder for meg, sannsynligvis en god stund enda. 

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Begynner nesten å bli sånn: "Min pappa er sterkere inn din"-diskusjon dette. Saklig arugmentasjon bakalaka... not! 

Det må du gjerne utdype, og om du vil også komme med litt mer saklig motkritikk.  

 

Mulig det var feil av meg å ta dette opp i en tråd som omhandler 4K Apple TV og ikke Apple TV generelt, men utenom det er jeg uenig med deg.

Lenke til kommentar

Nå syntes jeg er du er veldig ute å kjører her, bakalaka. Vi diskuterer tross alt Apple TV 4K, du skriver nå i diskusjontråden til anmeldelsen av nevnte produkt. Så skal du begynne å komme med påstander om at Netflix er ræva på Apple TV basert på erfaringer fra Netflix-appen som er på Apple TV Gen2. og Gen.3 fra henholdsvis 2010 og 2012?

 

Hvordan er Netflix-appen på tilsvarende produkter ifra 2010? De kan vel neppe sidestilles med hva du får av Netflix-app på moderne enheter de heller så denne argumentasjonen faller jo på sin egen urimelighet. Og hvor mange andre er det som driver å oppdaterer streamingboksene sine fra 2010? Svaret er vel ingen.

 

At de du kjenner velger å bli værende på et produkt fra 2010 må jo nesten være opp til dem. De er vel tilsynelatende fornøyd med hvordan den fungerer og ikke like kritisk som deg? Det blir jo fremdeles fryktelig teit at du skal sitte å sammenlignes dere produkt fra 2010 mot produkter som er 5 år++ nyere og argumentere med at Apple TV er ræva på Netflix.

 

 

 

Og det er klart man kan argumentere med at iTunes har 4K og HDR innhold. Du er i tråden som omhandler Apple TV 4K, dette er jo noe av det mer essensielle med den nye boksen at den nettopp støtter 4K og Dolby Vision og for utenom Netflix og Amazon Prime så er det fryktelig få tjenester med 4K Dolby Vision innhold men nå har jo iTunes kommet med dette også. Og ikke nok med det, men de priser seg lavere enn konkurrentene og de oppgraderer samtlige filmer du måtte ha kjøpt tidligere automatisk til 4K og Dolby Vision.

 

Hvordan du mener at dette ikke er relevant er jo helt på viddene. Det er godt mulig Google Play Video kommer med 4K og HDR innhold om ikke lenge, kan godt være de også kommer til å prise seg likt eller lavere osv.. Men vi må jo nesten forholde oss til nåtiden og dette er altså en Apple TV med støtte for 4K og Dolby Vision så det er jo klart at iTunes blir veldig relevant her når det er en de tjeneste som kan tilby et større utvalg av 4K Dolby Vision og det til veldig konkurransedyktige priser.

Du har absolutt et poeng der at jeg kanskje burde tatt dette opp i en generell Apple TV tråd, og ikke en tråd om Apple 4K TV.

 

Men for å svare på en del av det du skrev:   At jeg sammenligner med produkter som kom ut i 2010 blir vel å sette det litt på spissen.  4 generasjon kom ikke ut før i slutten av 2015, som selv innen elektronikkens verden er godt innafor det som burde vært moderne.

 

Altså, kjøpte du Apple TV i september 2015 var vel 3. generasjon det mest moderne du kunne få? Korrekt meg om jeg tar feil.

 

Og jeg kjøpte Toshiba Smart TV og PS4 i 2014, og begge har smart-tv funksjoner som overgår det meste av det Apple TV gjorde fram til Oktober 2015. Og selv om det også er "eldre" modeller, så blir de fortsatt oppdatert, spesielt PS4'en.  Ikke alle apper er tilgjengelige selvsagt, men det gjelder også andre veien og for meg spiller det uansett ingen rolle da jeg også har Amazon Fire TV pga et par japanske sportsapper som ikke er tilgjengelige andre plasser.

 

Og:  de familiemedlemmene jeg henviser til kjøpte Apple TV  lenge ETTER at jeg kjøpte smart TV / PS4, altså de har et nyere produkt enn det jeg har som etter alle varemerker er også et dårligere produkt.  Spesielt når det er snakk om Netflix, som jo er den desidert største streameappen.

 

Så det er derfra kritikken min kommer, og da jeg ikke prøvd nyere versjoner av Apple TV heller så jeg var ikke klar over at det var noe som de hadde fikset.  Og det er jo vel og bra, men da må man jo spørre seg hvorfor det tok Apple flere år lengre enn konkurrentene å komme opp med en god Netflix app?

 

Jo mer 4K/HDR vi får jo bedre er det, så jeg håper absolutt det at Itunes har kommet med det fører til en økning hos konkurrentene også. Jeg har to telefoner med 4K-skjerm, og den ene har til og med HDR, men enn så lenge er det veldig lite jeg kan se av slik kvalitet. Det som finnes derimot er en drøm å se på ( som gjør at jeg faktisk ofte finner meg i å se enkelte serier på telefonen istedenfor TV'en, som også er 4K), men enn så lenge tilbudet er så lite som det er så er det litt fånyttes.

Lenke til kommentar

Koblet opp Apple TV 4K her nå, og så fort jeg satte på 4K@Dolby Vision så ble fargene halt for varme. Viser seg at Dolby Vision aktiverer en egen, skjult picture mode på min LG OLED som må kalibreres. Standardinnstillingene var ikke spesielt bra.

 

Merker jo også umiddelbart at det å bli tvunget til å kjøre 4K@Dolby Vision@30Hz gjør at menyene osv føles langt mer sluggish. Nå minner det meg mye mer om NVIDIA Shield TV (selv om jeg fremdeles syntes menyene er penere og mer oversiktlige) så det er utrolig teit at Apple ikke har en automatisk output kontroll så jeg kunne kjørt 4K@60Hz på menyene hvor den bytter til 4K@Dolby Vision ved avspilling av Dolby Vision innhold. Ettersom TV-men min kun støtter 30Hz ved Dolby Vision, mens den ved HDR10 og ikke-HD støtter 60Hz.

Lenke til kommentar

 

Nå syntes jeg er du er veldig ute å kjører her, bakalaka. Vi diskuterer tross alt Apple TV 4K, du skriver nå i diskusjontråden til anmeldelsen av nevnte produkt. Så skal du begynne å komme med påstander om at Netflix er ræva på Apple TV basert på erfaringer fra Netflix-appen som er på Apple TV Gen2. og Gen.3 fra henholdsvis 2010 og 2012?

 

Hvordan er Netflix-appen på tilsvarende produkter ifra 2010? De kan vel neppe sidestilles med hva du får av Netflix-app på moderne enheter de heller så denne argumentasjonen faller jo på sin egen urimelighet. Og hvor mange andre er det som driver å oppdaterer streamingboksene sine fra 2010? Svaret er vel ingen.

 

At de du kjenner velger å bli værende på et produkt fra 2010 må jo nesten være opp til dem. De er vel tilsynelatende fornøyd med hvordan den fungerer og ikke like kritisk som deg? Det blir jo fremdeles fryktelig teit at du skal sitte å sammenlignes dere produkt fra 2010 mot produkter som er 5 år++ nyere og argumentere med at Apple TV er ræva på Netflix.

 

 

 

Og det er klart man kan argumentere med at iTunes har 4K og HDR innhold. Du er i tråden som omhandler Apple TV 4K, dette er jo noe av det mer essensielle med den nye boksen at den nettopp støtter 4K og Dolby Vision og for utenom Netflix og Amazon Prime så er det fryktelig få tjenester med 4K Dolby Vision innhold men nå har jo iTunes kommet med dette også. Og ikke nok med det, men de priser seg lavere enn konkurrentene og de oppgraderer samtlige filmer du måtte ha kjøpt tidligere automatisk til 4K og Dolby Vision.

 

Hvordan du mener at dette ikke er relevant er jo helt på viddene. Det er godt mulig Google Play Video kommer med 4K og HDR innhold om ikke lenge, kan godt være de også kommer til å prise seg likt eller lavere osv.. Men vi må jo nesten forholde oss til nåtiden og dette er altså en Apple TV med støtte for 4K og Dolby Vision så det er jo klart at iTunes blir veldig relevant her når det er en de tjeneste som kan tilby et større utvalg av 4K Dolby Vision og det til veldig konkurransedyktige priser.

Du har absolutt et poeng der at jeg kanskje burde tatt dette opp i en generell Apple TV tråd, og ikke en tråd om Apple 4K TV.

 

Men for å svare på en del av det du skrev:   At jeg sammenligner med produkter som kom ut i 2010 blir vel å sette det litt på spissen.  4 generasjon kom ikke ut før i slutten av 2015, som selv innen elektronikkens verden er godt innafor det som burde vært moderne.

 

Altså, kjøpte du Apple TV i september 2015 var vel 3. generasjon det mest moderne du kunne få? Korrekt meg om jeg tar feil.

 

Og jeg kjøpte Toshiba Smart TV og PS4 i 2014, og begge har smart-tv funksjoner som overgår det meste av det Apple TV gjorde fram til Oktober 2015. Og selv om det også er "eldre" modeller, så blir de fortsatt oppdatert, spesielt PS4'en.  Ikke alle apper er tilgjengelige selvsagt, men det gjelder også andre veien og for meg spiller det uansett ingen rolle da jeg også har Amazon Fire TV pga et par japanske sportsapper som ikke er tilgjengelige andre plasser.

 

Og:  de familiemedlemmene jeg henviser til kjøpte Apple TV  lenge ETTER at jeg kjøpte smart TV / PS4, altså de har et nyere produkt enn det jeg har som etter alle varemerker er også et dårligere produkt.  Spesielt når det er snakk om Netflix, som jo er den desidert største streameappen.

 

Så det er derfra kritikken min kommer, og da jeg ikke prøvd nyere versjoner av Apple TV heller så jeg var ikke klar over at det var noe som de hadde fikset.  Og det er jo vel og bra, men da må man jo spørre seg hvorfor det tok Apple flere år lengre enn konkurrentene å komme opp med en god Netflix app?

 

Jo mer 4K/HDR vi får jo bedre er det, så jeg håper absolutt det at Itunes har kommet med det fører til en økning hos konkurrentene også. Jeg har to telefoner med 4K-skjerm, og den ene har til og med HDR, men enn så lenge er det veldig lite jeg kan se av slik kvalitet. Det som finnes derimot er en drøm å se på ( som gjør at jeg faktisk ofte finner meg i å se enkelte serier på telefonen istedenfor TV'en, som også er 4K), men enn så lenge tilbudet er så lite som det er så er det litt fånyttes.

 

AppleTV 3. gen kom vel i 2012. De jobbet med en helt ny plattform i over 3 år før 4. gen kom. Appene på AppleTV 2 og 3 er embedded og har ganske begrenset støtte pga. den ekstremt lukkede plattformen. Sannsynligvis så vil det vel aldri komme en slik oppdatert Netflix-app til AppleTV 2 og 3. 

 

Personlig hadde jeg aldri heller AppleTV før 4. gen, nettopp fordi det var veldig begrenset hva for apps som kom til plattformen. Siden det ikke var en egen App Store, så så jeg ingen poeng med boksen, annet enn AirPlay fra f.eks. mobilen.

Lenke til kommentar

Fiklet endel med Apple TV 4K i går for å få justering bildeinnstillingene ved bådr HDR10 og Dolby Vision modus da dette aktiverte bildemoduser på min LG OLED B6 som jeg aldri har vært borti før og jeg likte ikke standardinnstillingene, spesielt ikke standardinnstillingene for Dolby Vision som jeg syntes hadde alt for varm fargetemperatur.

 

Nå syntes jeg ting ser meget bedre ut, men en ting jeg merker veldig godt med Dolby Vision sammenlignet med HDR10 og "ikke-HDR" bildemoduser er at den har langt høyere lysstyrke. Noen vil vel si at dette er naturlig med HDR-innhold, men lysstyrken er merkbart høyere/kraftigere selv når jeg navigerer i Apple TV menyene. Er litt skeptisk til å justere ned denne så alt for mye da jeg er redd for at det vil påvirke HDR-ytelsen da den jo skal peake på veldig høy lysstyrke.

 

Videre så kjørte jeg noen 4K HDR tester. Testet blant annet Marco Polo på Netflix som via Apple TV 4K kjører 4K Dolby Vision, også testet jeg samme på Google ChromeCast Ultra hvor samme serie kjørre 4K HDR10. Så Netflix ser ut til å ha det meste av HDR-innhold i både HDR10 og Dolby Vision også aktiverer den avhengig av hva som støttes. Nå skal visstnok ChromeCast Ultra støtte Dolby Vision men som de fleste andre på nett så ser det ut som det er klin umulig å faktisk få det til å bli aktivert.

 

Ved første øyekast så virker det som Dolby Vision oppfører seg mer "ekstremt" sammenlignet med HDR10, den pusher lysstyrken lenger og skaper enda større kontrast enn hva HDR10 gjør. HDR10 var tidvis ikke merkbart sammenlignet med "ikke-HDR" spør du meg. 4K vs 1080P er heller ikke spesielt merkbart, du ser det godt i rolige scener hvor det er lite bevegelse på kameraet men når det er mye bevegelse / motion så føles det ikke skapere sammenlignet med 1080P. Men dette kan jo fort være et resultat av at Netflix naturligvis komprimerer innholdet endel med tanke på streaming så kan godt være at kvaliteten ved motion er mer eller mindre den samme som ved 1080P i praksis. Der utvilsomt Dolby Vision som er den mest merkbare forskjellen her, det meste annet oppleves fryktelig likt som på Apple TV 4.Gen uten 4K og HDR.

 

 

Testet også YouTube, for her har vel ikke Google levert en oppdatering enda så YouTube-appen har ikke software decoding av VP9 så den støtter ikke 4K eller HDR. Så jeg sammenlignet det å spille av en 4K HDR10 video via ChromeCast Ultra mot det å spille av samme video på Apple TV 4K. Oppløsningen var det ikke mulig å se forskjell på, nå er det dessverre ingen måte å måle oppløsningen når du spiller av via YouTube-appen på Apple TV men hadde det ikke vært for at alle sier at appen ikke støtter 4K så ville jeg trodd den spilte av i 4K for bildet var like krystallklart å begge løsningene. En ting Apple TV ikke gjør er å spille av HDR10, så her blir det en slags oppskalering til Dolby Vision utført av Apple TV kontra faktisk HDR10 avspilling på ChromeCast Ultra og sistnevnte fungerte noe bedre.

 

 

Testet også å spille av en episode av "Good Game" som er en YouTube Red serie i 4K med VP9-codec via Plex og den blir transcodet. Her virker det ikke som Plex er oppdatert for nye Apple TV i det hele tatt for Plex transcoder også H265/HEVC filer osv.. Den velger faktisk å transcode H264/AVC 4K filer også så virker som den er låst til en profil som tilsier at Apple TV ikke støtter høyere enn 1080P.

 

Infuse Pro derimot som er app som spiller av filene lokalt på Apple TV klarte å spille av alt. Både H265/HEVC 4K, H264/AVC 4K og ikke minst VP9 4K. Så det er tydelig at det er mulig å få til VP9 decoding i software uten store problemer og avspilling fungerer helt fint så det virker ikke som Apple må legge til støtte for VP9 i tvOS for at Google skal kunne få til VP9 i YouTube-appen. Så er jo spørsmålet hvorvidt de kommer til å gjøre det..

 

 

 

 

Det mest negative er fremdeles hvordan Apple ikke har automatisk/dynamisk justering av output. Så lenge min LG OLED ikke støtter høyere enn 30Hz Dolby Vision så låser jeg jo alt annet til 30Hz. Dette gjør at menyene flyter dårligere, og selv om 99% av alle TV-serier og filmer uansett kjører 24Hz (så jeg kan jo egentlig sette den til 4K Dolby Vision 24Hz, men da med enda tregere UI..) så er det jo engang sånn at spesielt YouTube har mye i 60Hz og det ser mye bedre ut sammenlignet med 30Hz...Her må jeg da enten sette output til 60Hz og endre til Dolby Vision manuelt for hver gang vi skal spille av HDR-innhold, eventuelt leve med at vi ikke lenger vil få 60Hz avspilling på verken YouTube eller Twitch.... Enda et alternativ er å begynne å bruke ChromeCast Ultra for YouTube og Twitch inntil Apple forhåpentligvis legger til automatisk/dynamisk endring av output men spesielt madammen er lite fan av ChromeCast da hun liker å ha et UI på TV-en hun kan navigere i fremfor å fikle med telefonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et minus med Apple TV 4K er i skrivende stund at du ikke får 4K HDR via apper som YouTube og Amazon. Men er trolig på plass om ikke så alt for lenge.

 

Hur skall de gå ann tekniskt? ATV 4K är väl enbart H.264 och Youtube har väl det öppna formatet VP9?

Är väl samma med Safari för övrigt.

 

Amazon Prime Video eksisterer ikke til tvOS enn så lenge, så der får du nada niks per dags dato. Men skal komme i løpet av året, og da med full støtte for 4K HDR10 og Dolby Vision.

Lenke til kommentar

Hehe, ser at Google sin VP9 codec slettes ikke er "gratis". Google krever blant annet;

 

Parts of the format are covered by patents held by Google. The company grants free usage of its own related patents based on reciprocity, i.e. as long as the user does not engage in patent litigations

 

 

 

Så det er vel ganske så urealistisk at dette er noe Apple vil eller kan ta i bruk med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...