Gå til innhold

I dag forsvinner NRK fra alle FM-radioer i Oslo og Akershus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan DAB adaptere stilles inn med AM frekvens?

 

Nei. Samme som FM kan heller ikke stille inn AM, men FM radioene har også tunere for AM signaler, altså 2 radioer i 1. DAB er kun en annen type mottaker, som kun tar DAB signaler. Hvis du benytter ett adapter i bil, så har du mest sannsynlig en AM radio du kan benytte der fra før. Hjemme så må du ha radio med mottak av AM signaler.

Lenke til kommentar

 

Kan DAB adaptere stilles inn med AM frekvens?

Nei. Samme som FM kan heller ikke stille inn AM, men FM radioene har også tunere for AM signaler, altså 2 radioer i 1. DAB er kun en annen type mottaker, som kun tar DAB signaler. Hvis du benytter ett adapter i bil, så har du mest sannsynlig en AM radio du kan benytte der fra før. Hjemme så må du ha radio med mottak av AM signaler.

 

Tror du missforstod

Finnes DAB adaptere som sender på FM nettet, så tar man inn signalet på FM radioen og her var det snakk om at flere bruker samme frekvens og da er det mindre sjanse for at noen bruker AM

Lenke til kommentar

 

 

Blir ikke slutt på klaginga så lenge FM senderne ikke taes ned, og det skjer jo ikke før tidligst 2022

Den dagen kan ikke komme fort nok. DAB vs FM må være den mest meningsløse debatten i moderne historie.

Det ironiske er at alle negative ting de koker opp om DAB, også som regel er minst like ille med FM. Men det er vel slik verden med Trump og blåblåruss har blitt. De må vel snart begynne å lage seg egne bobler, med egne aksepterte sannheter.

 

 

Men er det ikke et lite snev av sannhet da? Vi vet jo ikke helt hva denne omleggingen vil føre til. Da tenker jeg på frigivelsen av FM-frekvensene (88MHz-108MHz). Det er jo ikke sikkert disse ledige frekvensene vil medføre noe særlig stor verdiskapning for samfunnet. NKOM vet ikke en gang selv hva de skal bruke disse frekvensene til. Og i kjent norsk stil, så må vi jo ha en utredning for dette.: http://www.lokalradio.no/nyheter/landskonferansen-2017/hva-skjer-med-de-ledige-fm-frekvensene-9144/

 

Disse landsdekkende radiokanalene har nok også mistet en del kunder på omleggingen. Jeg er nok ikke alene med å droppe innkjøp av DAB radio. Dette skyldes nok fordi jeg tilhører den gruppen som hørte lite på radio. Uansett ble nedleggelsen av FM nettet siste spikeren i min "radio kiste". For min del var jo litt av sjarmen med FM-radio lyden den ga, men nå som den er borte blir det mobilen+BT i bilen. Ser jeg ikke helt nytten i å kjøpe en DAB radio.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Viktig å få med seg at om du har DAB i bilen så vil du ikke få inn alle kanalene, du må ha DAB+, stor forskjell gitt.. DAB er ikke bare DAB :-). Men nahh nå dør radioen for vår del. Eneste som har fungert frem og tilbake mellom Oslo og Sørlandet har vært FM, DAB detter ut i store deler og du må søke på nytt selv om radioen din delvis gjør det. Særdeles irriterende. DAB er nå som FM var før RDS og smarte FM funksjoner kom på banen. At ingen andre har satset på DAB er ikke sant, i følge Wikipedia er det 38 land som kjører DAB radio, hvorvidt det er på nasjonalt nivå gir jeg beng i. Uansett Norge var først ute med å stenge FM nettet, de skulle bare sikret bedre 4G+ (og evt 5G) dekning først (fremdeles edge og gprs flere steder nedover E18).. Vi har nå alltid brukt spotify, radio og spesielt DAB er for ustabilt nå.. RIP FM!

Lenke til kommentar

Viktig å få med seg at om du har DAB i bilen så vil du ikke få inn alle kanalene, du må ha DAB+, stor forskjell gitt.. DAB er ikke bare DAB :-). Men nahh nå dør radioen for vår del. Eneste som har fungert frem og tilbake mellom Oslo og Sørlandet har vært FM, DAB detter ut i store deler og du må søke på nytt selv om radioen din delvis gjør det. Særdeles irriterende. DAB er nå som FM var før RDS og smarte FM funksjoner kom på banen. At ingen andre har satset på DAB er ikke sant, i følge Wikipedia er det 38 land som kjører DAB radio, hvorvidt det er på nasjonalt nivå gir jeg beng i. Uansett Norge var først ute med å stenge FM nettet, de skulle bare sikret bedre 4G+ (og evt 5G) dekning først (fremdeles edge og gprs flere steder nedover E18).. Vi har nå alltid brukt spotify, radio og spesielt DAB er for ustabilt nå.. RIP FM!

Hvilken mottaker har du? Mulig den ikke har "following service" eller hva det heter. Jeg trenger ikke å søke opp kanalene igjen når jeg kjører.

 

Kan også nevne at jeg kunne høre på dab både i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland. Kanskje jeg skal kjøre meg en tur til Frankrike for å teste der og :)

 

I Nederland får jeg nå inn 100 kanaler på dab. Men jeg har ingen anelse hva jeg skal stille inn på, så det går i Spotify og Bluetooth her og.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at de landene har begge nettene og så vidt jeg vet har de ingen planer om å stenge ned verken FM eller DAB i nærmeste framtid

 

Godt mulig vi har hatt over 10 år på oss, men de startet med DAB, hvor DAB+ ikke er så lenge siden de startet med og bilprodusentene har ikke hatt noen grunn til å selge biler med DAB da det er kun Norge som har valgt å slå av FM

 

Tviler og at noen andre land kommer til å skru av FM i nærmest framtid når de ser fiaskoen i Norge

Lenke til kommentar

Viktig å få med seg at om du har DAB i bilen så vil du ikke få inn alle kanalene, du må ha DAB+, stor forskjell gitt.. DAB er ikke bare DAB :-).

Alt sendes da på DAB+ nå. Jeg har èn radio som ikke støtter DAB+, og den er vel fra 2003. De andre tre, også den billigste, kjipeste (og relativt gamle) plastboksradioen fra Clas støtter DAB+.

Lenke til kommentar

Tenkte å legge fra meg en kommentar angående min mening om DAB+. Til alle dere som er DAB+ frelste og ikke ser noen negative sider med DAB+ der dere sitter med radioen på kjøkkenbordet og specsheeten til DAB+ vs FM å knegger; For oss som beveger oss rundt og hører på radio døgnet rundt (Rørlegger, Tømrer, Elektriker osv.) så har det mye å si. Et FM hørselsvern varer i en måned-to på 2 stk AA batteri menst et DAB+ hørselsvern varer 7,5-10 timer med oppladbart batteri. Når vi beveger oss rundt på arbeidsplassen eller kjører mellom jobber så faller DAB+ radioen ut hele tiden pga dårlig dekning. Deknings problemet blir forhåpentligvis løst innen rimelig tid men idet batteriene blir så gode at de kan drive en dab radio i ukesvis da er desverre allerede DAB+ teknologien utdatert og byttet til mobildekning og behovet for flere radiokanaler borte. Totalt bortkastede penger på et medium som allerede er på vei ut/har bedre alternativer på vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...