Gå til innhold

Tidal Hi-Fi vs Spotify


Anbefalte innlegg

Når avspillingskilde er en mobiltelefon/BT, vil det spille noen rolle om man har et GODT bilanlegg, hjemmestereo eller headsett om man abbonerer på Tidal Hi-Fi (dobbel pris) eller fortsetter med Spotify?

 

Vil mobiltelefonen være flaskehals for lydkvalitetsforskjellene?

 

Har Spotify idag, men vurderer Tidal for "CD-kvalitet".

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det generelle svaret vil være nei. Så kommer det alltid noen ekstra forutsetninger inn. Det er ikke nødvendigvis slik at encoding hos Tidal har gått like bra som hos Spotify og omvendt. Har hørt låter hos Tidal hifi som låter klart, men tynt, og samme låt hos Spotify er typisk noe mer fyldig og varm. Kan umiddelbart virke noe mer oppløst og detaljert hos førstnevnte, men det hjelper ikke når man blir lyttetrett på to låter. Og noen ganger låter Spotify rimelig flatt og kjedelig. 

Leker litt frem og tilbake, opp mot 24/96-utgaven fra NAS. Og må bare konkludere med det at det er store forskjeller noen ganger og umerkelig andre. Både i hodetelefoner og med stue-anlegg til rundt 80k. På mobil, bilstereo og hjemmestereo gjerne med alt i ett osv blir nok forskjellene enda mindre og de dårlige låtene blir enda dårligere. Det er nok bare å prøve seg frem.

Mobiltelefon med blåtann uten aptX vil ofte oppleves som noe mer komprimert og fattig. Men igjen, resten av utstyret og det konkrete opptaket spiller fortsatt inn.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Det er snakk om svært subtile forskjeller. Du må ha veldig godt utstyr og virkelig konsentrere deg for merke særlig forskjell. Praktisk sett er det mest bortkastet lagrinsplass. Komprimeringen er veldig skånsom og optimalisert nå i forhold til den spede begynnelse hvor den var ikke var det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er snakk om svært subtile forskjeller. Du må ha veldig godt utstyr og virkelig konsentrere deg for merke særlig forskjell. Praktisk sett er det mest bortkastet lagrinsplass. Komprimeringen er veldig skånsom og optimalisert nå i forhold til den spede begynnelse hvor den var ikke var det.

Synes forskjellene er ganske klare, forøvrig har Tidal mulighet for å gå direkte mot lydkortet og koble seg forbi OS-mixer, så jeg synes generelt sett alltid Tidal høres bedre ut, også på 320kbit/s (les: ikke tapsfritt).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hører forskjell, men selv bruker jeg spotify da jeg synes brukervennligheten er bedre, samt at tidal er full av bugs som de ikke har klart å fikse på over 1 år.

 

Personlig synes jeg spotify har litt mer varierende kvalitet, det som er bra på spotify er veldig likt. Forskjellende er uansett så små at jeg ikke gidder å bry meg.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

MP3 er ikke noe høykvalitetsformat. Det er ikke fasekoherens, og "unødvendig informasjon" faller ut, slik at bitdypde egentlig bare representerer "de merkbare" forskjellene i lyden. Dvs, at kvalitet er egentlig værre en gamle media som vinyl, kassett, etc.

 

Man trenger jo egentlig ikke slikt lengre, og wav filer trenges ikke på maskin heller, og "CD quality streaming" har begynt å komme. CD er dog ut for lenge siden også, og streaming er litt stuck i det mindset still. Selvfølgelig skulle det nå vært ren 24bit streaming. Det ville være bra.

 

Så kommer da streamingtjenestedebatten, hvem er "best" "Spotify" eller "Tidal". f.eks. Det jeg først og fremst legger merke til er jo f.eks at artister som Broiler er populær på Spotify, som drives av Daniel Ek. Som er kjent for å si mye rart. F.eks sa han 10* inntekt for mye, når han snakket om hva artister tjente på hans tjeneste. Og det var kun de populære. Daniel Ek selv virker å kjøre policy på hva som skal spilles og ikke, og hans idé av cashcows.

Tidal drevet av Beyonce og produsent og rapper mann, har helt klart kjøpt dette for sitt egen mening om hva som burde gjelde. Svart Rap. For den hvite mannen har jo vært slem med rasisme, så nå skal de være slem med rasisme.

 

Min mening: Musikkverden er full av idioti, og det har den dyrket frem selv. Selv var jeg en aktør i 90tallets indie-trance miljø, som hatet "Britney Spears" på listetoppen, og hørte heller på trance, men trance ble også overdøvet av større plateselskapsaktører, som nå også gjorde "trance", da selvfølgelig med hore på panseret.

 

Og du kan faen meg spørre deg hva gass, og brekk er om i en bil, som egentlig engang var en hest.

 

Welcome to douchebag culture. Med sine streamingtjenester, og Broiler homsing/Beyonce assshaking. Hvor du med din øl, forventes nok å være som disse, når tiden er inne.

Konklusjon: Jeg fikk meg aldri til å like streamingservices, ei heller eksosdritende biler. Hvis det er slik at musikk skal ned i ghettoen er det vel det. Sammen med henge på tanken biler, og åndsvak sex, som med et kyss, ryster den intelligente. Er dette really din ex? Fytte helvete, han kan jo faen ikke pule engang. Like dum som gass/brekk.

 

Beyonce og mann selv som "Apeshit" på youtube: 



  Endret av Nit-0.0
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Håper Spotify klarer å få til noe snart. Vanskelig å holde i mot lenger fra resten av familien som krever brukervennlighet (les Spotify).

Det bør da være mulig å abonnere på begge deler? Med tanke på hva alt i denne verden koster, så er ikke et par 100-lapper allverden (får deg ikke 2*0.4 på uteserveringen på Aker brygge engang).

 

Jeg tror streaming er fremtiden; men frykter at noen skal ødelegge det hele slik at vi kun sitter med lossy muligheter på streaming. Hva som holder spotify tilbake vet jeg ikke. Uansett så ser jo Spotify på fantastiske løsninger som Roon som den store styggedommen; Roon er magisk på Tidal (full caching av spillende spor; samt neste). Slik at man ikke ender opp avspilling stopper/hakker som kan skje om nettverket ikke er helt din venn på Tidal. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...