Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg diabetes?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Hadde en kompis på besøk i går som har diabetes. Tenkte jeg skulle sjekke mitt blodsukker bare for morro skyld å den viste 20,3. Kompisen min sa at han var 99% sikker på at jeg også har diabetes å at jeg må kontakte lege snarest. Ringte legekontoret i går, men fikk ikke time før 2 oktober. Er dette noe som haster, eller kan jeg vente?



Anonymous poster hash: 1d2af...a93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

For å stille diagnosen sukkersyke bør man ta såkalt -fastende- blodsukker, det vil si at du ikke spiser (og helst ikke drikker noe, kun eventuelt litt vann) noe etter midnatt kvelden før blodprøven. Man skal heller ikke røyke eller tygge tyggis/ta pastiller før testen.

http://www.lommelegen.no/artikkel/blodsukker

 

Jeg tviler på at den målingen var fastende.

 

Hadde spist 2-3 timer før jeg tok testen. Men uansett synes jeg at over 20 høres veldig høyt ut. 

 

Hva er normalt blodsukker?

I 1998 satte WHO nye verdier for hva som regnes som sukkersyke.

Hos friske, fastende mennesker er blodsukkeret under 7,0 mmol/l (i såkalt plasma). Dersom du har et fastende blodsukker over 7,0 mmol/l har du sukkersyke. Man kan også måle blodsukkeret når man ikke er fastende - en verdi over 11,0 mmol/l vil si at man har diabetes.

 

 

 

Anonymous poster hash: 1d2af...a93

Lenke til kommentar

 

20,3

Det haster.

 

Edit: Ikke at jeg har så veldig peiling.

 

Legevakt haster, eller kan jeg vente til Mandag å høre om jeg får en akutt time?

Har ikke så mye peiling selv, men går ut i fra at jeg har gått med dette en stund. Siste året har jeg følt meg ekstremt sliten og trøtt å hatt omtrent 0 energi til noe som helst. 

Lenke til kommentar

Du kan alltids ringe legevakten og høre hva de synes. Det er ikke misbruk av ressurser på noen måte, og noe man egentlig skal gjøre før man tar turen. Når det er sagt, antar jeg at legekontoret hadde satt deg opp på hastetime hvis du forklarte situasjonen skikkelig og det virkelig er fare på ferde.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Legevakt haster, eller kan jeg vente til Mandag å høre om jeg får en akutt time?

Jeg ville krevd å få time hos legen samme dag, men nå er det lørdag. Så da blir det legevakt i dag eller i morgen. Det er bare min mening. Det skader ikke å oppsøke legevakten - bare ikke kjøp noe søtt i kiosken.

 

Siste året har jeg følt meg ekstremt sliten og trøtt å hatt omtrent 0 energi til noe som helst.

Da er det ganske rart at du ikke har gått til legen. Alle som leser dette og føler seg sånn, ikke vent et år med å gå til legen!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Legevakt haster, eller kan jeg vente til Mandag å høre om jeg får en akutt time?

Jeg ville krevd å få time hos legen samme dag, men nå er det lørdag. Så da blir det legevakt i dag eller i morgen. Det er bare min mening. Det skader ikke å oppsøke legevakten - bare ikke kjøp noe søtt i kiosken.

 

Siste året har jeg følt meg ekstremt sliten og trøtt å hatt omtrent 0 energi til noe som helst.

Da er det ganske rart at du ikke har gått til legen. Alle som leser dette og føler seg sånn, ikke vent et år med å gå til legen!

 

Har slitt med angst i mange år, så tenkte det var den som spilte meg et puss bare. Men ja det kan kanskje være lurt å dra til legen litt oftere.

Lenke til kommentar

Du har levd med det sikkert ganske mange år, tvilsomt at det er noe akutt fare å ha det litt til før du får sjekket det.

Det ble ikke noe mer akutt av at du tok testen.

 

Tvilsomt at legevakten vil sjekke diabetes med mindre du har symptomer og må ha behandling. Og da mener jeg ikke ett års trøtthet.

Hadde det vært meg hadde jeg ventet på legetimen.

 

Men du kan jo ringe legevakten på 116117 å spørre, det skader uansett ikke. Der kan du høre hva de sier om legetime også

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Var du helt ren på det stedet du tok blod fra?

Ja vasket hendene før jeg tok den første testen. Kompisen min sa jeg skulle vente et par timer før jeg tok test nr to, å den viste over 20 den å. Han kommer innom nå med medisiner visst legen gir godkjenning til det. Har ringt legevakt å legen skulle ringe meg opp. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du har diabetes og bør til lege for nærmere sjekk.

Om kompisen din har metformin så er dette den eneste medisinen du kan spise uten nærmere sjekk, men legen gir jo godkjenning som du skriver.

Lenke til kommentar

Du har diabetes og bør til lege for nærmere sjekk.

Om kompisen din har metformin så er dette den eneste medisinen du kan spise uten nærmere sjekk, men legen gir jo godkjenning som du skriver.

Fikk samme beskjed fra legen på legevakta. Kunne ta en halv tablett opptil 3 ganger daglig, men må møte opp fastende når jeg skal til fastlegen. Han skulle ordne sånn at jeg får time på Mandag.

 

Takker for svar.

Da kan jeg slappe litt av hvertfall.

 

Er noe dritt at man har diabetes, men da har man hvertfall funnet ut hvorfor man har følt seg som et dass så lenge som jeg har gjort.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Er ikke unormalt at blodsukkeret går opp etter at man har spist f.eks, men 20 var alarmerende høyt, og spesielt hvis du målte et par timer etterpå og hadde det samme uten å ha spist noe mer mellom de gangene.

 

Den gangen jeg fikk diabetes type 1, for 13 år siden, så gikk det veldig fort i grunn. Var 14 år gammel da. Ble veldig slapp og dårlig, følte meg lite i form til å gjøre noe som helst. Tenkte det var en forkjølelse elns som brygga. Gikk MYE på do dog, men tenkte ikke nevneverdig over det. Men over en natt våknet jeg, og så plutselig veldig dårlig, ting på avstand var helt blurry. Moren min ringte selvfølgelig legen, og fikk time med en gang. Besvimte når de tok blodprøve, av utmattelse, og de kunne konstatere med en gang at det var diabetes. Fikk ikke lov å dra hjem en gang, ble kjørt rett på sykehus hvor jeg lå i to uker (er endel ekstra oppfølging når man går som barn, mtp opplæring etc).

 

Ikke meninga å skremme elns, ville bare vise hvor seriøst det burde og må tas. Det er høy risiko for senskader om man går med høyt blodsukker over lengre tid. Synes i grunn det var rart du ikke fikk time fortere i utgangspunktet, hvis du forklarte det til legekontoret sånn som du gjorde i åpningsposten her.

 

Lykke til videre!

 

Anonymous poster hash: cea94...29b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...