Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg diabetes?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Omentrent enhver medisin intefererer med kroppens naturlige reguleringmekansimer ved metoder som er via laboratorieproduserte patenterte kjemikalier. Det er derfor medisiner har bivirkninger. Om en klarer å understøtte de normale reguleringsmekanismene med kosthold og livsstil vil det alltid gi bedre resultater over tid. En lærer å ta bedre vare på kroppen i tillegg til å få en mestringsfølelse heller enn å poppe piller som gjerne fungerer utilfredsstillende i lengden. Medisin skal kun brukes når det er absolutt nødvendig og det etter en nøye vekting av for og imot, spesielt i caser med diabetes type 2 som i de fleste tilfeller er helt unødvendig å medisinere ved en omlegging til en fornuftig livsstil. Diabetes 2 er etter mitt syn en særdeles uetisk melkeku for farmasøytisk industri. Først spiser folk seg gjerne syke på industrimat, og så skal man i tillegg loppe dem økonomisk for å gi en dokumentert dårligere løsning mot bedre fysiologisk viten. Å gå med høyt blodsukker er ikke bra da du ender opp med å "karamellisere" kroppen, men det er sjelden nødvendig å sjokke pasienten med konsekvenser av å ikke ta medisin med en gang. Du har alternativer som i å stoppe og spise ting som drar blodsukkeret opp, men ikke stikk hodet i sanden. Fungerer ikke dette kan du vurdere medisinerig. Du får enkelt tak i måleapparat for å måle blodsukker på apotek, så du kan trygt sjekke effekten av tiltakene dine hjemme og heller få justert metoden om det ikke gir resultater, noe som mest sannsynlig ligger i personens mangel på nok dedikasjon over tid.

 

I denne dokumentaren viser en lege metoden;

 

 

I klinisk praksis ser man at diabetes type 2 ikke er så svart/hvitt som hva det fremgår hos deg. Det er ikke alle med type 2 som klarer å bare kostholdsregulere blodsukkeret, selv med et sundt kosthold. I mange tilfeller kan man helt sikkert klare det, men virkeligheten er at dette er en særdeles vanskelig omstilling for en person som har hatt sin måte i leve på i 40-50 år, kanskje mer. Man skal behandle pasienten, ikke sykdommen, og ta veldig mange hensyn. Alle får oppfølging gjennom kursing, veiledning og kontroller, som tilpasser pasientens behov og ønsker.  Medisiner man tar for å bedre blodsukkerreguleringen har hjulpet ekstremt mange mennesker, og det er ikke uten grunn at dette er en del av behandlingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, dette er en screenet gruppe mennesker som er høyst motiverte i en gruppesituasjon hvor de vet de filmes. Det er således ikke riktig å ektrapolere dette til å gjelde alle personer i alle livssituasjoner etter en tur på legekontoret. Poenget mitt er å ikke overselge medisin og å benekte bivirkningene, som jeg føler skjer litt vel ofte. Det burde ikke være så enkelt for folk som det er nå å gå direkte på langvarig medisinering og bruke vaner som en sovepute, men jeg ser absolutt poenget ditt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det som er viktig nå er å holde blodsukkeret mest mulig stabilt, uten topper. Selv om langtidsblodsukkeret er bra er det om å gjøre å holde seg unna toppene - dette er viktig.

 

Folk med diabetes er ofte utsatt for hjertesykdom med plakk som tetter årene. Det er svært viktig å spise rikelige doser med kolestreolmedisin for å forhindre dette.

 

Langtidssykdommene som følge av diabetes er forferdelige, og selv med godt regulert blodsukker kan man ikke hindre at de kommer. Man får forsøke å utsette de så lenge som mulig.

 

Medisinene mot både kolesterol og diabetes har bivirkninger som kan komme spontant men men også snikende over tid. Vær oppmerksom på dette, og det er lov å bytte medisiner slik at man finner den som minst plager. Særlig mageproblemer er fremtredende for diabetesmedisin, og muskelsmerter av kolesterolsenkende.

Lenke til kommentar

Det som er viktig nå er å holde blodsukkeret mest mulig stabilt, uten topper. Selv om langtidsblodsukkeret er bra er det om å gjøre å holde seg unna toppene - dette er viktig.

 

Folk med diabetes er ofte utsatt for hjertesykdom med plakk som tetter årene. Det er svært viktig å spise rikelige doser med kolestreolmedisin for å forhindre dette.

 

Langtidssykdommene som følge av diabetes er forferdelige, og selv med godt regulert blodsukker kan man ikke hindre at de kommer. Man får forsøke å utsette de så lenge som mulig.

 

Medisinene mot både kolesterol og diabetes har bivirkninger som kan komme spontant men men også snikende over tid. Vær oppmerksom på dette, og det er lov å bytte medisiner slik at man finner den som minst plager. Særlig mageproblemer er fremtredende for diabetesmedisin, og muskelsmerter av kolesterolsenkende.

Du kunne ikke ha kommet med litt hyggeligere svar? Så det du sier er at jeg vil få plager uansett hva jeg gjør?

Lenke til kommentar

Senskader kan forebygges med god blodsukkerkontroll. Man har økt risiko for endel ting man helst skulle unngått, og man KAN få det selv med god kontroll på blodsukkeret, men man får ikke dette automatisk.

 

Det er uansett noe som skal tas veldig seriøst. Dårlig kontroll på blodsukkeret gjør absolutt ikke risikoen noe mindre.

 

https://helsenorge.no/sykdom/hormoner/diabetes/senskader-av-diabetes

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar

Jeg tar det absolutt seriøst å er positivt innstilt på å gjøre endringer i forhold til kosthold og trening. 

Nå føler jeg faktisk at jeg har energi til å gjøre noe med det. Som jeg nevnte noen poster lengere opp så hadde jeg lik 0 energi til noe som helst, så trening var helt utelukket da.

 

Har allerede meldt meg på svømming hver Fredag, så det er nå en start i det minste :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt å høre at du tar tak i det!

 

Har du disiplin nok så kan du definitivt kontrollere tidlig diabetes 2 / insulinresistens med kosthold og trening og medfølgende nedgang i kroppsfett.

 

De aller fleste med diabetes 2 kan faktisk "kureres" (dvs. de må fortsette med kosthold og trening).

 

Simply Raw som nevnt over er èn metode. Såkalt "Whole Foods Plant Based" vil gjøre det samme. Bare ligg unna hvetemel, sukker, fett og animalske proteiner så godt det lar seg gjøre. Det har dessverre vært viden kjent lenge innad i forskningssirkler at diabetes 2 og til og med kardiovaskulære kongesjonssykdommer, immunsykdommer, magesykdommer og tom. enkelte kreftformer kan delvis eller tom. helt behandles med kosthold. Det er også funnet sammenheng med ting som aldersdemens, Alzheimer, muskel og ledd-sykdommer og ja... du ser hvor dette går. Nesten alle moderne lidelser kan hos veldig mange bøtes på ved kosthold.

Å trene 5000 timer over 10 år på treningsstudio er heller ingen match for en vegansk sofapotet har man funnet ut.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg fikk påvist diabetes type 2, så har fått blodsukker apparat og noen medisiner jeg skal gå på.

Hadde også litt for høyt kolesterol og for høye leververdier, samt D-vitamin mangel, så det var nok på høy tid å ta seg et lege besøk.

 

Fremover så har legen ordnet meg time hos frisklivsentralen hvor jeg ville få tips til kosthold og trening.

Skal også en tur til øyelege, fordi diabetes kunne gjøre noe med synet.

Også blir det en tur på sykehus hvor de holder noe kurs greier for de med diabetes.

Kjedelig. Diabetes type 2 er ikke så ille som diabetes type 1.

 

Diabetes type 2 kan på lang vei reguleres med kosthold og aktivitet. Personlig har jeg hørt om folk som har tatt sin livsstil svært seriøst og at legen etter noen år med sunn livsstil ikke lenger kunne påvise diabetes type 2.

 

Jeg så posten din noen poster over her også. Kjøtt er ikke problemet, problemet for diabetikere er raske karboydrater, da særskilt sukker (inkludert frukt). Så kan jo også blodsukkeret bli for lavt som også er et problem.

 

Ønsker iallefall lykke til og minner deg igjen på at det er mye du selv kan gjøre for å leve så positivt som mulig med diabetes. I mange tilfeller går det an å regulere seg selv uten medisiner også. Men vær forsiktig, les deg opp om diabetes, forhør deg med legen og oppsøk diabeteseksperter.

 

Jeg vil anbefale å oppsøke en kostholdsekspert som er spesialist på diabetes. Dette får du aldri automatisk, det må du krangle for. Vær proaktiv!

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ingen ting som tilsier at et vegansk kosthold er mer gunstig for diabetikere, så bare spis biff det. Greier du å bytte ut risen eller potetene med salat eller grønnsaker, så er det fornuftig mat med tanke på å unngå blodsukkerstigning.

Lenke til kommentar

 

Jeg fikk påvist diabetes type 2, så har fått blodsukker apparat og noen medisiner jeg skal gå på.

Hadde også litt for høyt kolesterol og for høye leververdier, samt D-vitamin mangel, så det var nok på høy tid å ta seg et lege besøk.

 

Fremover så har legen ordnet meg time hos frisklivsentralen hvor jeg ville få tips til kosthold og trening.

Skal også en tur til øyelege, fordi diabetes kunne gjøre noe med synet.

Også blir det en tur på sykehus hvor de holder noe kurs greier for de med diabetes.

Kjedelig. Diabetes type 2 er ikke så ille som diabetes type 1.

 

Diabetes type 2 kan på lang vei reguleres med kosthold og aktivitet. Personlig har jeg hørt om folk som har tatt sin livsstil svært seriøst og at legen etter noen år med sunn livsstil ikke lenger kunne påvise diabetes type 2.

 

Jeg så posten din noen poster over her også. Kjøtt er ikke problemet, problemet for diabetikere er raske karboydrater, da særskilt sukker (inkludert frukt). Så kan jo også blodsukkeret bli for lavt som også er et problem.

 

Ønsker iallefall lykke til og minner deg igjen på at det er mye du selv kan gjøre for å leve så positivt som mulig med diabetes. I mange tilfeller går det an å regulere seg selv uten medisiner også. Men vær forsiktig, les deg opp om diabetes, forhør deg med legen og oppsøk diabeteseksperter.

 

Jeg vil anbefale å oppsøke en kostholdsekspert som er spesialist på diabetes. Dette får du aldri automatisk, det må du krangle for. Vær proaktiv!

 

Takk for et skikkelig svar :) Som sagt så tar jeg dette seriøst, det handler jo om mitt liv fremover trossalt. 

Legen har henvist meg til frisklivsentralen som kan gi meg tips til kosthold og trening. Ser at jeg allerede har bommet litt med å kjøpe frukt. 

Lenke til kommentar

Ingen ting som tilsier at et vegansk kosthold er mer gunstig for diabetikere, så bare spis biff det. Greier du å bytte ut risen eller potetene med salat eller grønnsaker, så er det fornuftig mat med tanke på å unngå blodsukkerstigning.

 

 

Uff, gammeldagse og utdaterte diabetesråd.

 

Det foreligger en klar sammenheng mellom både kjøttspising og risiko for diabetes to, og melk og diabetes 1.

Det foreligger en klar sammenheng mellom animalske proteiner, fett og insulin og blodsukker- problemer i diabetes 2.

 

Dr Walter Kempner behandlet diabetes 2 allerede under andre verdenskrig. Kuren? Ris, hvitt sukker og frukt. Problemet er ikke nødvendigvis for mye karbohydrater, ei heller raske karbohydrater, men de insulinogene kvalitetene i fett og animalske proteiner og måten de fungerer på.

 

Diabetes 2 er i all hovedsak en slags virkning av lipotoksisitet.

 

Stivelse er et komplekst karbohydrat, og både poteter, fullkornsris og frukt bør være store bestanddeler av alle dietter, inkludert de med diabetes 2 og i begrensede mengder hos de med diabetes 1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uff, gammeldagse og utdaterte diabetesråd.

 

Det foreligger en klar sammenheng mellom både kjøttspising og risiko for diabetes to, og melk og diabetes 1.

Det foreligger en klar sammenheng mellom animalske proteiner, fett og insulin og blodsukker- problemer i diabetes 2.

 

Dr Walter Kempner behandlet diabetes 2 allerede under andre verdenskrig. Kuren? Ris, hvitt sukker og frukt. Problemet er ikke nødvendigvis for mye karbohydrater, ei heller raske karbohydrater, men de insulinogene kvalitetene i fett og animalske proteiner og måten de fungerer på.

 

Diabetes 2 er i all hovedsak en slags virkning av lipotoksisitet.

 

Stivelse er et komplekst karbohydrat, og både poteter, fullkornsris og frukt bør være store bestanddeler av alle dietter, inkludert de med diabetes 2 og i begrensede mengder hos de med diabetes 1.

Interessant dette, men er uenig i det med frukt. Et mål for diabetikere er jo å forsøke å ha et stabilt blodsukker, og aller helst innenfor de samme grensene som en ikke diabetiker. Det er vanskelig om man spiser frukt. Frukt i seg selv er ikke farlig, men frukt inneholder mye sukker og får blodsukkeret til å stige hurtig, og inneholder lite god næring, noe som betyr at blodsukkeret vil synke raskt etterpå.

 

Generelt sett er det anbefalt at man spiser langsommere karbohydrater om man har diabetes 2 og ikke raske (sukker osv). Men, hvete er en av kornsortene med svært mange viktige vitaminer og mineraler. Så alt handler jo uansett om å finne en god balanse.

Lenke til kommentar

Så kjøtt har ingen insulinogen faktor ?

Diabetikere må hovedsaklig være oppmerksomme på karbohydrater i forhold til blodsukkeret. Det går selvsagt ikke an å ha et kosthold uten karbohydrater, men det er karbohydrater som får blodsukkeret til å stige. Det hjelper dog lite å spise et kosthold fullt av fett og kjøtt og proteiner som kan forårsake andre helseproblemer.

 

Så skal man også være varsom på for lavt blodsukker som er svært farlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...