Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg diabetes?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt offtopic, men legen min sa at jeg risikerte å få diabetes, hvordan merker man om man har diabetes? Blei litt paranoid av alt det som ble nevnt i tråden, når det er sagt så burde jeg absolutt endre livsstilen, da jeg er i dårlig form (skal sies at jeg nesten besvimte sist jeg var hos legen ved blodprøve for noen mnd siden..) 



Anonymous poster hash: 6567e...541
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, jeg kunne kommet med et mer positivt svar, men det gjelder å ta dette alvorlig fra dag en. Derfor er det viktig å være klar over langtidsutsiktene og de dårlige prognosene som diabetikere har.

 

Du kan fint leve i 20 år bare ved å spise tabletter uten å merke noe som helst. Da er du heldig for alle diabetes 2 medisiner gir bivirkninger til magen. Du kan også forsøke å spise så sunt at du ikke trenger medisiner. Det å gå en tur/være aktiv reduserer blodsukkeret dramatisk, men i de fleste tilfeller er ikke dette nok. Diabetes 2 er en progressiv sykdom som kan stanses midlertidig, men den kan ikke reverseres. 

 

De aller fleste med diabetes spiser som normalt og justerer med medisiner. Ta kontroll over diabetesen og ikke la den ta kontroll over deg. Dia2 pasienter slipper ofte billig unna og det eneste de trenger tenke på er å ta tablettene hver dag. Langtidseffektene kan man ha i bakhodet når man heller saus og biffen og ellers trykker innpå med sukker og fettholdig mat.

 

Etter 10-20 år med dia sees forandringer i blodårer hos svært mange, både hjerte og øyne.

 

Produkter å være oppmerksom på: sukkerholdig drikke, hvetemel som loff og vafler o.l., alkoholholdig drikke, pizza, pasta og ris, brød.

 

Anbefaler at du måler ofte i begynnelsen slik at du får et inntrykk av blodsukkeret gjennom dagen. Mange har høyt blodsukkker om morgenen etter man har sovet, og etter frokost. Det tar litt tid før medisinen får full effekt og blodsukkeret stabilisert. Deretter trenger man knapt måle det.

Dette er ingen krise men når man blir eldre så får man ofte "gammelmannsykdommene" tidligere enn folk uten diabetes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Litt offtopic, men legen min sa at jeg risikerte å få diabetes, hvordan merker man om man har diabetes? Blei litt paranoid av alt det som ble nevnt i tråden, når det er sagt så burde jeg absolutt endre livsstilen, da jeg er i dårlig form (skal sies at jeg nesten besvimte sist jeg var hos legen ved blodprøve for noen mnd siden..) 

 

Anonymous poster hash: 6567e...541

 

Du kan lese om dette på nettet. Hyppig vannlating kan være et tegn, men legen tar blodprøver å avdekker om du har diabetes på 5 minutter. Det å besvime under blodprøver kan ikke relateres til diabetes eller dårlig helse men angst.

 

De fleste går med diabetes i årevis uten å merke det - derfor kan det være klokt å oppsøke fastlegen en gang i mellom og ta blodprøver.

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg ikke hadde tatt imot råd om reseptbelagte legemidler fra en annonym person på at åpent forum... Hvordan kan du egentlig komme med legemiddelanbefalinger uten å vite noenting om personen? Husk at man behandler pasienten, ikke sykdommen. Diabetes type 2 er en sykdom, men pasienten er en kropp som er forskjellig fra alle andre i verden, og med dagens diabetes 2 medisiner, så har man så mange å velge mellom at man kan tilpasse hver enkelt i større grad enn før :)

 

 

Leste du alt det jeg skrev, eller?

 

Jeg kom med råd ang medisiner, også ba jeg ham snakke med legen sin om det. Jeez....

 

Ser at tråden har blitt en tråd om kosthold...

 

Det er neppe så enten-heller som mange vil ha det til. Forskning spriker vel litt i flere retninger her, så det er ikke lett å vite hva man skal gjøre.

 

Det eneste man vet med sikkerhet, er vel at trening/fysisk aktivitet hjelper. Og da kan jeg gi deg følgende (gode) råd:

 

Finn en aktivitet/idrett som du virkelig liker, også bygger du på med trening for å bli enda bedre i den aktiviteten/idretten.

 

Jeg har funnet min idrett, en racket-sport. Mangler jeg motivasjon, trenger jeg bare å se på youtube med videoer av gode spillere/gode kamper.

 

Anonymous poster hash: 3e01a...2ca

Lenke til kommentar

 

Må innrømme at jeg ikke hadde tatt imot råd om reseptbelagte legemidler fra en annonym person på at åpent forum... Hvordan kan du egentlig komme med legemiddelanbefalinger uten å vite noenting om personen? Husk at man behandler pasienten, ikke sykdommen. Diabetes type 2 er en sykdom, men pasienten er en kropp som er forskjellig fra alle andre i verden, og med dagens diabetes 2 medisiner, så har man så mange å velge mellom at man kan tilpasse hver enkelt i større grad enn før :)

 

 

Leste du alt det jeg skrev, eller?

 

Jeg kom med råd ang medisiner, også ba jeg ham snakke med legen sin om det. Jeez....

 

Ser at tråden har blitt en tråd om kosthold...

 

Det er neppe så enten-heller som mange vil ha det til. Forskning spriker vel litt i flere retninger her, så det er ikke lett å vite hva man skal gjøre.

 

Det eneste man vet med sikkerhet, er vel at trening/fysisk aktivitet hjelper. Og da kan jeg gi deg følgende (gode) råd:

 

Finn en aktivitet/idrett som du virkelig liker, også bygger du på med trening for å bli enda bedre i den aktiviteten/idretten.

 

Jeg har funnet min idrett, en racket-sport. Mangler jeg motivasjon, trenger jeg bare å se på youtube med videoer av gode spillere/gode kamper.

 

Anonymous poster hash: 3e01a...2ca

 

 

Jeg leste hele posten din.... Og leste du egentlig min? Han snakke med legen om det isåfall, dette er reseptbelagte legemidler... Jeg ville allikevel ikke tatt imot råd fra annonyme på åpne diskusjonsforum om legemidler. Dette er et voksende problem - at pasienter kommer til fastlegen og blir mer og mer forlangende fordi "en på jobben" eller "en jeg kjenner" har kommet med råd som de selv mener er gode, men ikke nødvendighvis er gode for pasienten. Legen kjenner pasienten, og er den eneste fagpersonen oppi det hele. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man kunne nok unngått endel sykemeldinger og plager om folk enkelt kunne medisinere seg selv og hatt tilgang på endel medisiner som er reseptbelagt i dag.

 

Det er lange ventelister og noen problemer ønsker man ikke snakke med legen om, noen krever lengre utredninger til tross av at diagnosen er klar osv. Tenk, feks. om folk kunne medisinert sin angst selv, men istedet velger folk å velge verdens eldre legemiddel mot angst som heter kong alkohol. Det går utover barn og familie, kjøreevne, arbeid, lommebok osv. Det finnes et hav av eksempler. Men det finnes også eksempler på hvor ille det kan gå med medikamenter - men det å frarøve folk mulighet til å medisinere seg selv er ille.

Lenke til kommentar

Man kunne nok unngått endel sykemeldinger og plager om folk enkelt kunne medisinere seg selv og hatt tilgang på endel medisiner som er reseptbelagt i dag.

 

Det er lange ventelister og noen problemer ønsker man ikke snakke med legen om, noen krever lengre utredninger til tross av at diagnosen er klar osv. Tenk, feks. om folk kunne medisinert sin angst selv, men istedet velger folk å velge verdens eldre legemiddel mot angst som heter kong alkohol. Det går utover barn og familie, kjøreevne, arbeid, lommebok osv. Det finnes et hav av eksempler. Men det finnes også eksempler på hvor ille det kan gå med medikamenter - men det å frarøve folk mulighet til å medisinere seg selv er ille.

Har du hatt angst selv? 

Lenke til kommentar

 

Ingen ting som tilsier at et vegansk kosthold er mer gunstig for diabetikere, så bare spis biff det. Greier du å bytte ut risen eller potetene med salat eller grønnsaker, så er det fornuftig mat med tanke på å unngå blodsukkerstigning.

 

 

Uff, gammeldagse og utdaterte diabetesråd.

 

Det foreligger en klar sammenheng mellom både kjøttspising og risiko for diabetes to, og melk og diabetes 1.

Det foreligger en klar sammenheng mellom animalske proteiner, fett og insulin og blodsukker- problemer i diabetes 2.

 

Dr Walter Kempner behandlet diabetes 2 allerede under andre verdenskrig. Kuren? Ris, hvitt sukker og frukt. Problemet er ikke nødvendigvis for mye karbohydrater, ei heller raske karbohydrater, men de insulinogene kvalitetene i fett og animalske proteiner og måten de fungerer på.

 

Diabetes 2 er i all hovedsak en slags virkning av lipotoksisitet.

 

Stivelse er et komplekst karbohydrat, og både poteter, fullkornsris og frukt bør være store bestanddeler av alle dietter, inkludert de med diabetes 2 og i begrensede mengder hos de med diabetes 1.

 

Det er ingen klar sammenheng mellom melk og diabetes type 1.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kanskje på tide med en liten oppdatering :)

 

Kan jo kanskje starte med at livet mitt har endret seg totalt, å det til det gode. Jeg føler meg bra, har energi og angst og depresjon er nesten borte. 

 

Nå sover jeg kun om natta i forhold til 4-5 ganger i døgnet som jeg gjorde tidligere.

Jeg har mye mere energi nå enn jeg hadde, så husarbeid har gått fra å bli et tiltak til noe jeg nå gjør med letthet. Ryddig hjem er lik ryddig sinn er det noe som heter.

 

Når det gjelder kosthold så har jeg kuttet ut potet, pasta, brød og mat med mye fett som igjen har ført til en vektnedgang på 8kg :)

 

Planer fremover er røykeslutt og starte opp med litt trening.

Trening er jeg motivert for, men værre med den røyken. Skal nå gi det et forsøk hvertfall.

 

Er ikke den beste skriveren, så det ble sikkert litt rotete, men men

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvordan er det egentlig med alkohol og diabetes? Har bursdag nå på Lørdag å er invitert ut på byen av noen venner. 

Jeg snakker ikke her om rølpefylla, men bør jeg kanskje skippe å ta Metformin den dagen? Skulle ta det opp med legen sist, men det klarte jeg helt å glemme. 

Du kan drikke alkohol mens du går på metformin, det er ikke forbundet med noen risiko med mindre du konsumerer store mengder. Store mengder alkohol kombinert med metformin kan føre til melkesyreforgiftning, som er en alvorlig tilstand. Men dette trenger du ikke tenke på så lenge du ikke drikker deg stupfull. Det er ikke meningen at du skal avbryte behandlingen de dagene du drikker alkohol. :) Lider du av andre helseplager i tillegg, kan saken være en annen.

 

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-metformin-orifarm-orifarm-generics-587688

Endret av Vulpes Vulpes
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Selv store mengder går greit, om det dreier seg uker på fylla ville jeg vært oppmerksom. Alkohol inneholder også endel sukker slik at man får en naturlig blodsukkerstigning når man drikker. Dette er vanligvis for korte perioder av gangen og da er det ingenting å bekymre seg for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...