Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan få nettverk via kabel?


Anbefalte innlegg

Heisann! 

Vi har pussett opp en kjellerstue hvor det da blir både TV/Hjemmekino og diverse spillkonsoller. 

Spørsmålet: 

Siden det på sikt blir både Smart TV og diverse annet som trenger nettverk via kabel, hvordan blir det da lettest å ordne dette? Må man trekke kabel fra inntaket eller er det mulig å ordne dette på "trådløst" vis? Får man kjøpt repeater hvor man kan trekke kabel fra eller noe tilsvarende? 

Jeg er ikke ute etter maks hastighet. Selvfølgelig så god som, men så lenge ting fungerer som de skal. 

Siden det er i kjelleren og det er murvegger overalt, så vil jeg unødig dra frem slagborr-maskin. 

Takker for alle innspill! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke en router eller rekkeviddeforlenger som kan settes opp som trådløs klient. - Da kobler den seg til det trådløse nettet, og gir ut kabel videre.

(f.eks denne; https://www.komplett.no/product/853518/datautstyr/nettverk/range-extender/asus-rp-ac56#productinfo)

 

Når det er sagt så blir dette selvsagt ikke noe bedre enn en full trådløs løsning, og de fleste smart-tver og receivere har jo Wi-Fi etterhvert?

Lenke til kommentar

Nyere spillkonsoller og smart tv'er krever sitt når det gjelder båndbredde så jeg ville ha kablet opp løsningen hvis jeg hadde vært deg. Det er vel kun PPS 4 pro som har noe bra trådløst nettverkskort. Nettverkskortet på de tidligere modellene gikk for å være ganske ustabil eog relativt dårligere. Litt usikker på hvordan dent er med kvaliteten på de trådløse nettverkskortene på Xbox.

Lenke til kommentar

 Takk for tips og innspill folkens! 

 

 

Skal du ha ledning må du ha hull, hvis inntaket sitter på yttervegg kan du jo gå utvendig på vegg med kabel og gå inn via en vinduskarm.

 

Men har du testet om det funker med trådløst?

Nei jeg har ikke testet noe med trådløst ennå. Vi har ikke begynt å innrede helt ennå. 

 

 

Hvordan fungerer dette? Har fibernettverk. 

Lenke til kommentar

Du kjøper ein slik plugg:  https://www.komplett.no/category/10292/datautstyr/nettverk/homeplug/powerline    og setter den eine i veggen der du har routern din, og den andre der du trenger nettverk. 

 

Kor optimalt det fungerer avhenger av strømkursene i huset ditt.

Datapakkene går da via det 220v straumkablene som er i huset ditt.

Det kan fungere bra, det kan fungere dårlig, det veit ein ikkje før ein har fått testa det. 

 

 

https://youtu.be/Sue1Zvmh8JA?t=226

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Powerline har jeg selv brukt i mange år, og det kan fungerere helt supert om alle forhold er til rette. 

 

Først og fremst er Powerline sårbar for elektrisk støy, da fra andre apparater på samme kurs. Derfor bør man aldri sette sender/mottaker i strømforgrenere("padder"). Om du har vanlige "dobbeltstøpsel" på veggen, kan det også lønne seg å sette sender/mottaker i en tom slik. 

 

Men som rvenes sier, det må nesten prøves og se. I de fleste tilfeller fungerer det bra, og hastigheter som fint holder til strømming og evt. spilling. De fleste butikker tilbyr jo også returrett, slik at man kan teste produktet "risikofritt". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har veldig dårlig erfraring med Powerline nettverk.

Selv enkle oppgaver kan ta lang tid da man ofte mister veldig mye hastighet via powerline. Streaming kan bli et problem, og spilling over nett vil jeg si blir alt for ustabilt. 

 

Gå for kablet nettverk eller et trådløst MESH nettverk og hold deg unna powerline er mine tips :)

Endret av Songasa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...