Gå til innhold

«PewDiePie» legger seg flat etter bruk av rasistisk skjellsord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lite til overs for fyren, men det bør da være grenser for hva en skal ta seg nær av og kreve beklagelse for...

 

Joda, klart nigger er rasistisk uttrykk, men det ble ikke brukt på en rasistisk måte. Er nettopp fordi det er ett ufint ord at det brukes til generell banning.

 

Hva faen? Selvfølgelig er dette rasistisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men ærlig talt..?! Det er jo virkelig en forskjell på situasjonene når ord blir brukt, og da betydningen for innholdet!

Order nigger er rasistisk selv om du ikke bruker det på svarte. Ordet ble brukt på svarte når de var slaver eller under apartheid tiden kjent som jim crow. Det betydde at du var under menneske. Mindre verdt enn ekte mennesker (hvite) så om du kaller noen en nigger selv om de ikke er svarte betyr det at du er enig i at å være en nigger er ekstremt negativt.

 

På samme måte om du kaller noen en jævla jøde selv om de ikke er jøder forsetter du betydningen at å være jøde er ekstremt negativt.

Lenke til kommentar

 

Men ærlig talt..?! Det er jo virkelig en forskjell på situasjonene når ord blir brukt, og da betydningen for innholdet!

Order nigger er rasistisk selv om du ikke bruker det på svarte. Ordet ble brukt på svarte når de var slaver eller under apartheid tiden kjent som jim crow. Det betydde at du var under menneske. Mindre verdt enn ekte mennesker (hvite) så om du kaller noen en nigger selv om de ikke er svarte betyr det at du er enig i at å være en nigger er ekstremt negativt.

 

På samme måte om du kaller noen en jævla jøde selv om de ikke er jøder forsetter du betydningen at å være jøde er ekstremt negativt.

 

 

 

Et av De ti bud forbyr oss å misbruke Guds navn. Det står i Bibelen, 2. Mosebok 20,7. Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren lar ikke den som misbruker hans navn, være skyldfri. Si hvis du noen gang har sagt "herregud!" så kommer du nok til helvete.

Lenke til kommentar

 

Men ærlig talt..?! Det er jo virkelig en forskjell på situasjonene når ord blir brukt, og da betydningen for innholdet!

Order nigger er rasistisk selv om du ikke bruker det på svarte. Ordet ble brukt på svarte når de var slaver eller under apartheid tiden kjent som jim crow. Det betydde at du var under menneske. Mindre verdt enn ekte mennesker (hvite) så om du kaller noen en nigger selv om de ikke er svarte betyr det at du er enig i at å være en nigger er ekstremt negativt.

 

På samme måte om du kaller noen en jævla jøde selv om de ikke er jøder forsetter du betydningen at å være jøde er ekstremt negativt.

 

 

Er personlig uenig.

 

Flere ord som ble brukt før har fått sin betydning forandret. Selv lærte jeg at f.eks neger var helt greit å si, og det var aldri negativt ment om noen, for vår del i hvert fall. Visse folk var "negre", eksempelvis. Ikke noe vondt ment. Det skal man liksom ikke si nå. Ordets betydning har forandret seg. Hvorfor kan det ikke forandres tilbake til noe vanlig og ufarlig? Har det ikke noe med HVORDAN et ord brukes? Hva man tilegner ordet?!

 

For meg kan ord ha forskjellige betydninger, grad av betydning, alt ettersom hvilken kontekst, sammenheng, styrke, følelser, osv, som det blir brukt i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men ærlig talt..?! Det er jo virkelig en forskjell på situasjonene når ord blir brukt, og da betydningen for innholdet!

Order nigger er rasistisk selv om du ikke bruker det på svarte. Ordet ble brukt på svarte når de var slaver eller under apartheid tiden kjent som jim crow. Det betydde at du var under menneske. Mindre verdt enn ekte mennesker (hvite) så om du kaller noen en nigger selv om de ikke er svarte betyr det at du er enig i at å være en nigger er ekstremt negativt.

 

På samme måte om du kaller noen en jævla jøde selv om de ikke er jøder forsetter du betydningen at å være jøde er ekstremt negativt.

 

 

Er personlig uenig.

 

Flere ord som ble brukt før har fått sin betydning forandret. Selv lærte jeg at f.eks neger var helt greit å si, og det var aldri negativt ment om noen, for vår del i hvert fall. Visse folk var "negre", eksempelvis. Ikke noe vondt ment. Det skal man liksom ikke si nå. Ordets betydning har forandret seg. Hvorfor kan det ikke forandres tilbake til noe vanlig og ufarlig? Har det ikke noe med HVORDAN et ord brukes? Hva man tilegner ordet?!

 

For meg kan ord ha forskjellige betydninger, grad av betydning, alt ettersom hvilken kontekst, sammenheng, styrke, følelser, osv, som det blir brukt i.

 

 

Case in point: https://no.wikipedia.org/wiki/Kvamskogen

Lenke til kommentar

 

 

Men ærlig talt..?! Det er jo virkelig en forskjell på situasjonene når ord blir brukt, og da betydningen for innholdet!

Order nigger er rasistisk selv om du ikke bruker det på svarte. Ordet ble brukt på svarte når de var slaver eller under apartheid tiden kjent som jim crow. Det betydde at du var under menneske. Mindre verdt enn ekte mennesker (hvite) så om du kaller noen en nigger selv om de ikke er svarte betyr det at du er enig i at å være en nigger er ekstremt negativt.

 

På samme måte om du kaller noen en jævla jøde selv om de ikke er jøder forsetter du betydningen at å være jøde er ekstremt negativt.

 

 

Er personlig uenig.

 

Flere ord som ble brukt før har fått sin betydning forandret. Selv lærte jeg at f.eks neger var helt greit å si, og det var aldri negativt ment om noen, for vår del i hvert fall. Visse folk var "negre", eksempelvis. Ikke noe vondt ment. Det skal man liksom ikke si nå. Ordets betydning har forandret seg. Hvorfor kan det ikke forandres tilbake til noe vanlig og ufarlig? Har det ikke noe med HVORDAN et ord brukes? Hva man tilegner ordet?!

 

For meg kan ord ha forskjellige betydninger, grad av betydning, alt ettersom hvilken kontekst, sammenheng, styrke, følelser, osv, som det blir brukt i.

 

 

Han brukte ikke nigger i en positiv mening, han brukte det som et skjellsord, derfor har det ordet med ALLE de negative rasistiske ladete delen med seg.

Nigger betyr ikke dust, det betyr et menneske som fortjener å være slave, som er mindre inteligent, som kan slåes ihjel om de ser på et hvit menneske feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det KAN det bety..

 

Det kan også bare være et "kraftutrykk", som er plukket opp i hodet for mange år siden, som nå, for noen, ikke inneholder mye mening, men som kommer frem i visse situasjoner..

 

Selv bruker jeg ikke akkurat ordet "nigger", så veldig mye (i hele tatt?). Men skulle jeg ha brukt det i en situasjon jeg var litt irritert, så tror jeg faktisk ikke at negre eller visse typer folkeslag i en slavesituasjon, ei heller at noen typer mennesker er mindre verdt, hadde vært en tanke jeg hadde tenkt i hele tatt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føler bare for å komme med ett eksempel til (siden jeg kom på noe);

 

 

Mange av våre engelske uttrykk stammer ofte fra serier og filmer vi ser. I hvert fall hos meg.

 

Skulle jeg f.eks si "Gawd damn nigger!", så ville jeg ha sagt det i en særdeles karakteristisk sørstatsaksent, og jeg ville ha sett for meg en ignorant hillbilly / redneck (vent, var jeg rasistisk her også?) som sa det, som jeg ønsket å etterligne. Her er uttrykket en liten spøk MOT "de hvite", mot personer som faktisk er rasister, osv. Når de bruker ordet, er det rasistisk ment. Skulle jeg ha brukt ordet i en slik sammenheng, så er ikke ordet rasistisk men, men et stikk mot andre personer. En latterliggjøring av de med ut daterte tanker og holdninger. Her mener jeg er to eksempler på at ordet "nigger" (og ord generelt) kan ha helt forskjellige betydninger, alt etter hvilken situasjon ordet blir brukt.

 

 

Det skal sies at jeg har sett særdeles lite på PewDiePie, men jeg så klippet som omtalt. Jeg klarer ikke å tenke at han tenkte nedsettende om negre og slaver i den sammenhengen her.. Nekter at verden er så svart/hvit!

Lenke til kommentar

Så hva mener du konteksten var her? Banneord velges ikke tilfeldig, det ligger noe bak det man velger, er det noe som tyder på at det var ironisk ment?

 

AtW

 

Svaret litt rett over her, der hvor jeg har to poster etter hverandre.

 

Kort sagt: Det kan være uttrykk som vi har snappet opp fra film og serier.. Hvor ofte har vi ikke hørt "fucking nigger!" på skjermen? Så, når ting skjer, så kommer det bare frem ett eller annet som "ligger lagret". Det kan være hva som helst. Jeg kan virkelig ikke se for meg at PewDiePie sitt "påståtte hat mot negre og slaver" var bakgrunnen for denne ytringen her. Konteksten var en situasjon som fremkalte ord vi ofte har hørt på skjermen i situasjoner hvor folk er sinte(?), og det trekker hjernen frem mer eller mindre på impuls. Kan ikke forstå at dette skal være en "avsløring av en negerhater", liksom .. :ermm:

Lenke til kommentar

Det er en del av sjargongen til ikke fullt så voksne online-spillere. Det vet alle som har spilt online-spill, spesielt mot eller sammen med folk av den yngre garde. Fort gjort at slike ord blir plukket opp da. Etter det jeg har sett av Pewdiepie, har jeg ikke noe på at han er rasist, heller motsatt.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

 

Så hva mener du konteksten var her? Banneord velges ikke tilfeldig, det ligger noe bak det man velger, er det noe som tyder på at det var ironisk ment?

 

AtW

 

Svaret litt rett over her, der hvor jeg har to poster etter hverandre.

 

Kort sagt: Det kan være uttrykk som vi har snappet opp fra film og serier.. Hvor ofte har vi ikke hørt "fucking nigger!" på skjermen? Så, når ting skjer, så kommer det bare frem ett eller annet som "ligger lagret". Det kan være hva som helst. Jeg kan virkelig ikke se for meg at PewDiePie sitt "påståtte hat mot negre og slaver" var bakgrunnen for denne ytringen her. Konteksten var en situasjon som fremkalte ord vi ofte har hørt på skjermen i situasjoner hvor folk er sinte(?), og det trekker hjernen frem mer eller mindre på impuls. Kan ikke forstå at dette skal være en "avsløring av en negerhater", liksom .. :ermm:

 

 

Så hvorfor alt snakket om alle mulig andre forklaringer, ironisk ment osv? Personlig har jeg aldri brukt nigger som skjellsord, man velger ikke slikt tilfeldig, det er ikke sånn at det bare dukker opp av seg selv. Når man i tillegg har tidligere situasjoner i bakhodet, så virker kritikk på sin plass. Fyren har åpenbart problemer med enkelte ting som er viktig i arbeidet hans, feks å la være å si upassende ting på lufta.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Så hva mener du konteksten var her? Banneord velges ikke tilfeldig, det ligger noe bak det man velger, er det noe som tyder på at det var ironisk ment?

 

AtW

 

Svaret litt rett over her, der hvor jeg har to poster etter hverandre.

 

Kort sagt: Det kan være uttrykk som vi har snappet opp fra film og serier.. Hvor ofte har vi ikke hørt "fucking nigger!" på skjermen? Så, når ting skjer, så kommer det bare frem ett eller annet som "ligger lagret". Det kan være hva som helst. Jeg kan virkelig ikke se for meg at PewDiePie sitt "påståtte hat mot negre og slaver" var bakgrunnen for denne ytringen her. Konteksten var en situasjon som fremkalte ord vi ofte har hørt på skjermen i situasjoner hvor folk er sinte(?), og det trekker hjernen frem mer eller mindre på impuls. Kan ikke forstå at dette skal være en "avsløring av en negerhater", liksom .. :ermm:

 

 

Så hvorfor alt snakket om alle mulig andre forklaringer, ironisk ment osv? Personlig har jeg aldri brukt nigger som skjellsord, man velger ikke slikt tilfeldig, det er ikke sånn at det bare dukker opp av seg selv. Når man i tillegg har tidligere situasjoner i bakhodet, så virker kritikk på sin plass. Fyren har åpenbart problemer med enkelte ting som er viktig i arbeidet hans, feks å la være å si upassende ting på lufta.

 

AtW

 

 

Hvem sitt snakk om andre forklaringer og ironisk ment og sånn? Jeg har ikke fulgt med på noen diskusjon om saken, utenom denne. Kan bare snakke for meg selv.

 

Kjenner ikke til andre tidligere situasjoner, heller.. Med PewDiePie?

 

Selv tenker jeg som så at ordet "nigger" ikke er like tabubelagt hos noen som hos andre. Mye fordi noen ikke legger så mye i ordet, som mange andre har lyst til å gjøre i tide og utide. Derfor lettere at det dukker opp.

 

Hvis han er upassende, så er han upassende i forhold til et gitt publikum.

 

Personlig synes jeg jo svartere og mørkere humoren er, jo bedre.. Alt er ikke for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...