Gå til innhold

Skal Daimler skrote hydrogen, satse tungt på brenselceller eller noe midt i mellom?


Anbefalte innlegg

 

No skal du roe ned tre hakk og lese kva eg skreiv ein gong til. Det står ikkje eit ord der om at batteri er perfekt.(...)

En fin ting er å ikke gjøre det samme man kritisere andre for ;)
Det gjer eg heller ikkje.

 

Så har vi en PM funksjon her på forumet hvis du ønsker å spørre en annen bruker om noe uten at andre kommenterer det du skriver, tilbake til saken tror jeg mitt forrige innlegg svarer på alt.

Den funksjonen er fin om ein vil ha eit personleg svar som ingen andre kan lese. Kvifor meiner du at det ville tilført ordskiftet noko av verdi?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bra med nyskapning.

Holdninger rundt "vi har det vi trenger nå" er bare triste og naive.

Nyskapning er bra, men det må ikke bli slik at man skal vente med å investere i dagens teknologi, fordi morgendagens teknologi skal bli så mye bedre. Alt er bedre i fremtiden, men vi lever i nåtiden.

 

Dagens elbilteknologi er god nok til å erstatte trolig i området 95% av bilparken, så da bør vi også gjennomføre det. Samtidig bør vi så klart fortsette å jobbe med teknologi som løser utfordringene for de resterende 5%, og som generelt gjør ting billigere og bedre.

Lenke til kommentar

 

Det er bra med nyskapning.

Holdninger rundt "vi har det vi trenger nå" er bare triste og naive.

Nyskapning er bra, men det må ikke bli slik at man skal vente med å investere i dagens teknologi, fordi morgendagens teknologi skal bli så mye bedre. Alt er bedre i fremtiden, men vi lever i nåtiden.

 

Dagens elbilteknologi er god nok til å erstatte trolig i området 95% av bilparken, så da bør vi også gjennomføre det. Samtidig bør vi så klart fortsette å jobbe med teknologi som løser utfordringene for de resterende 5%, og som generelt gjør ting billigere og bedre.

Skal ikke snakke om 95% / 5% tallene dine då de høres litt tullete ut.

 

Det jeg sier er at folk som er negative til ny teknologi som hydrogen bare fordi de mener at elbiler er best, klarer ikke å forstå at transport består av mer enn en bilpark i Norge..

 

Det er ganske tydelig folk oppfører seg "frelst" og da automatisk misliker alt annet.

Klassisk eksempel på fanboyisme (lol) hvor "utfordrere" blir sett på som trusler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke snakke om 95% / 5% tallene dine då de høres litt tullete ut.

 

Det jeg sier er at folk som er negative til ny teknologi som hydrogen bare fordi de mener at elbiler er best, klarer ikke å forstå at transport består av mer enn en bilpark i Norge..

 

Det er ganske tydelig folk oppfører seg "frelst" og da automatisk misliker alt annet.

Klassisk eksempel på fanboyisme (lol) hvor "utfordrere" blir sett på som trusler.

 

Jeg kan ikke snakke for andre, men min skepsis for hydrogen er kun et resultat av at jeg har satt meg inn i hva teknologien kan tilby. Det er ikke unaturlig om noe kan utkonkurrere elbiler på ett eller annet tidspunkt, men det er ganske tydelig at det ikke vil være hydrogen. Hydrogen vil aldri klare å konkurrere på TCO.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mangt kan sies om mangt, men en ting er sikkert, elbilen har ingen lang fremtid slik som den fremstår i dag. Uten en gedigen revolusjon innen batteriteknologi på høyde med å gå fra å finne opp hjulet til å sette en kvinne på månen så er eneste farbar vei å utstyre dingsebilen med en alternativ energikilde. Hydrogen eller ikke, noe må det bli.

Elbiler i dag dekker behovene til de aller fleste. Det er ikke så mange som kjører enorme avstander til stadighet, og for disse vil stadig flere ladestasjoner gjøre at elbiler fint kan brukes til det også. Mange kjører jo langturer med elbiler allerede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

> samlet kapasitet på 4 kg H2 og en NEDC-rekkevidde på 500 km

 

Ler meg ihjel. Dette illustrerer jo med all mulig tydelighet hvor elendig FCEV er! 4 kg hydrogen er drøyt 160 kWh. Og med det klarer de altså nesten å matche Ampere-a på rekkevidde - en bil med 60 kWh ombord.

 

Så selv denne PHFCEV-en med ladbart batteri bruker nesten 3 ganger så mye energi som en ganske ordinær elbil (mhp effektivitet).

 

Jeg håper idiotene går bankerott på galskapen...

 

hm. hvordan regner du da egentlig ?

Batteriet er vel ca 430 kg, mot 4 kg hydrogen i en tank, som kanskje er 10-15 kg til sammen ? Der har du da ca 60 kw timer i elbilen, mot ca 130 kw timer i hydrogen bilen. Tilgjengelig energi, er da en god del mer i hydrogen bilen, som gjør at du kan "mer" last, eller ha lenger rekkevidde. en annen Hydrogen bil som Mercedes testet for noen år siden hadde en rekkevidde på over 700 km. Så hvorfor ler du egentlig ?

Utfordringene med hydrogen, er prisen på brensels cellen, og levetid. Det er jo også en utfordring for batteriene på en elbil.

Energi tettheten, er milevis over en batteri bil, for en Hydrogen tank på 4 kg !

Det er det mange som ikke forstår.

Det man også ikke forstår, er at Hydrogen bilen har omtrent den samme rekkevidden ved 30 kuldegrader, det har ikke "el-bilen". (Forsøk å hold "rom temp." inne i bilen, ha varme i setene og se hvor langt du kommer med en elbil når det er 30 kuldegrader. Da kan man diskutere energi effektivitet om du vil )

Denne Mercedesen er en SUV, så den vil ha noe høyere energi forbruk, sammenlignet med en "liten bil". Slik er det om du sammenligner en liten bensin bil med en SUV bensin bil i dag også. Du må forsøke å sammenligne "epler og epler" her. Her har du en bil med varme i setene, oppvarmet vindu, gode lys osv. Bilen har mer "komfort" og dermed også et høyere energi forbruk enn en bil som går på "sparebluss"...

NDEC for denne Mercedes SUV'en er ca 486 km. Den kan da ta mer "last" enn elbilen du sammenligner med. Mercedes har også en konsept bil for Hydrogen, som har en rekkevidde på 1100 km. Det er vel ingen elbiler enda, som klarer det med en NDEC måling ?

så nei, Hydrogen bilen er ikke noe å "le" av. Konseptet er noe dyrere enn "batteri biler" i dag, men i løpet av de neste 10+ årene, så vil nok Hydrogen biler bli rimeligere. Jeg tror likevel, at Hydrogen vil bli forbeholdt biler som trenger noe "ekstra" kraft, trekk kraft, eller rekke vidde.

Denne Mercedes bilen, er også en "plug in-Hydrogen" bil, som er et nytt konsept.

I fremtiden, så vil vi nok se Hydrogen lastebiler, traktorer og sports biler. Små biler, vil nok bli "batteri" biler.

1 kg Hydrogen koster vel ca 90 kroner i dag. I Tyskland snakker man om en pris omkring 4 euro pr kg, når man får en Hydrogen bil park opp i volum. Det er nok minst 10 år frem. Med ca 4 euro pr kg, så snakker vi vel om ca 35-40 kr pr kg i Norge sikkert. Men, Hydrogen er vel i dag, omtrent der elbilen var for 20 år siden.

Det vil ta tid, før Hydrogen vil "ta av"..........

(og mange forstår ikke hvordan Hydrogen kan produseres effektivt )

  • Liker 3
Lenke til kommentar

17C624_023.300x169.jpg

Kommer til Frankfurt med både batterielektriske og hydrogenelektriske biler.

 

Skal Daimler skrote hydrogen, satse tungt på brenselceller eller noe midt i mellom?

 

Jeg vil anta, at Hydrogen vil være forbeholdt noe dyrere SUV'er og større biler. Ja, og selvsagt lastebiler, busser, trekk vogner og andre tyngre kjøretøy.  En liten elbil i dag, har jo fort en ca 400 kg med batterier med seg.  Hva tror du en lastebil som skal frakte en 10-15 tonn med "gods" ville hatt som batteri ?  Det ville blitt tungt.  Så en "plug-in Hydrogen" løsning er nok mer elegant.  En Hydrogen lastebil, med et batteri omkring 400 kg, og en 32 kg med Hydrogen og 2 Brensels celler, ville nok hatt langt mindre vekt om en skulle sammenligne.  Da har man lenger "rekkevidde" med mindre "last" for motor og "brensels lager". (altså Hydrogen i forhold til batteri alene)  Mercedes har testet ut Hydrogen vare biler og busser i mange år alt. Mercedes Sprinter har man testet ut med Hydrogen løsning.  Jeg antar, at i løpet av de neste 7-8 årene, så vil en nok se slike løsninger.  Kommer "volumet" for nytte kjøretøy på Hydrogen, ja, da vil nok prisene falle for brensels celler, og person biler med Hydrogen vil dukke opp med mer "fornuftige" priser.  Men, det ligger nok litt frem i tid.  Det er vel derfor de sier som de gjør.  Nissan har en annen brensels celle teknologi.  Den er rimeligere, og basert på metanol/etanol istedenfor Hydrogen som energi bærer.  For privat biler, så er nok det et rimeligere konsept på kort sikt. (4-5 år)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mercedes har satset tungt på Hydrogen i flere tiår nå.  De kommer nok med Hydrogen løsninger, men de ser vel kanskje mer mot tyngre kjøretøy først.

Lastebiler, trekk vogner, Traktorer, Busser, varebiler osv.

 

Kjøretøy som er "tunge" og som skal ha en større "nytte last".

Det er her hydrogen har sin fordel.

Vil man da over tid få et større volum på brensels celler til store kjøretøy,

ja da vil også prisen på slike brensels celler gå ned.  Da vil man nok se at rimeligere Hydrogen biler for person bil markedet kan dukke opp.

Det tar nok tid, en god del tid.  Derfor satser nok Mercedes på elbil markedet samtidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Mangt kan sies om mangt, men en ting er sikkert, elbilen har ingen lang fremtid slik som den fremstår i dag. Uten en gedigen revolusjon innen batteriteknologi på høyde med å gå fra å finne opp hjulet til å sette en kvinne på månen så er eneste farbar vei å utstyre dingsebilen med en alternativ energikilde. Hydrogen eller ikke, noe må det bli.

Elbiler i dag dekker behovene til de aller fleste. Det er ikke så mange som kjører enorme avstander til stadighet, og for disse vil stadig flere ladestasjoner gjøre at elbiler fint kan brukes til det også. Mange kjører jo langturer med elbiler allerede.

 

 

gjør elbilen egentlig det ?

Det er klart, ser du isolert bare på "person bil" behovet, så kan en kanskje argumentere slik, men transport sektoren er jo så mye mye mer enn det.  alt fra mopeder, til dumpere på 250 tonn.  Tung transport ser jeg ikke helt for meg på batteri drift langs Europa veien på Vestlandet.  For å si det slik.  Traktorer, som er avhengig av et lavt mark trykk, er vel heller ikke optimalt for batteri drift.  Det samme kan man si, om flere andre typer "nytte kjøretøy".  Her vil det bli en utvikling de neste 20+ årene.  Hydrogen er en av de kandidatene som skiller seg ut.  NSB kikket vel nylig på et Hydrogen tog.  Ja, Tog er vel også en "nisje" hvor Hydrogen kan erstatte diesel lokomotiv.  På lenger sikt, så vil nok også person biler også få en del med hydrogen drift.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noen tror på julenissen, det er nå så, men jeg vet ikke om noen elbiler som kan erstatte dagens behov for alle. Eller rettere sakt for de fleste, at noen ynder å bruke sine behov som mal for alle andre når ett teknologivalg skal taes, er nå også så sin sak. Snevert er det nå iallefall.

 

begynner etterhvert å bli en elbil i svært så mange husholdninger som jeg har kjennskap til. Felles for dem alle så nær som 2 til 3 er at de har minst en fossil-bil i tillegg. Noen har sågar tatt lange ferieturer med elbilen sin, med planlagte stopp og pauser og solide kartmapper med nedtegnelse av avstand mellom ladestasjoner. Noen var fornøgde, for dem var turen målet (dvs. ett par av dem sa vel det med ett litt stressa påklistret lite smil, før det kom en innrømmelse eller tre)....

 

Andre sa, aldri igjen, for de skulle ha med unger og utstyr og destinasjonen var målet. Dette gjøres ikke igjen, i allefall ikke før rekkevidde og ladetid kunne måle seg med fossilbilen. For noen utakknemlige miljøsvin som ikke skjønner seg på ett moderne samfunn.

 

Ja takk til elbil, men foreløpig som en god nummer en og en halv, kanskje tilogmed en nummer 2, men foreløpig kan den ikke utkonkurrere fossilbilen og krever sin make ad typen fossil. Hvor miljøvennlig kan nå det bli når elbilen krever at man har to biler hvorav en er fossil? Jadda jadda, Hekomo, jeg vet at du ikke har det behovet.

 

Det glemmes også til stadighet at selv om det produseres stadig flere elbiler så er det vel nå, tja finger i lufta, sånn ca 20-25% elbiler i norge og ventelisten er lang og vond og rekkevidden forholdsvis kort. Hvordan skal man klare å erstatte hele Norges bilpark med elbiler for ikke å si verden forøvrig? Jo, mja, har hørt mange vyer om økte produksjoner men de skal gjennomføre det og. Klarer vi 60% så er det fint, men hvorfor skal elbientusiastene på død og liv straffe de som ikke kan skaffe seg en elbil? Det er jo ikke teknisk mulig på langt tid enda allikevel så å straffe disse menneskene fremstår som en smule middelaldersk i mine øyne ...

 

Nei, jeg sier som en dugelig kar sa lenger opp i tråden her:

"Mangt kan sies om mangt, men en ting er sikkert, elbilen har ingen lang fremtid slik som den fremstår i dag. Uten en gedigen revolusjon innen batteriteknologi på høyde med å gå fra å finne opp hjulet til å sette en kvinne på månen så er eneste farbar vei å utstyre dingsebilen med en alternativ energikilde. Hydrogen eller ikke, noe må det bli."

 

Hvilken nisse er det som har slik en innsikt mon tro, det skulle jeg gjerne ha visst. ;)

Endret av EremittPåTur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen tror på julenissen, det er nå så, men jeg vet ikke om noen elbiler som kan erstatte dagens behov for alle. Eller rettere sakt for de fleste, at noen ynder å bruke sine behov som mal for alle andre når ett teknologivalg skal taes, er nå også så sin sak. Snevert er det nå iallefall.

 

begynner etterhvert å bli en elbil i svært så mange husholdninger som jeg har kjennskap til. Felles for dem alle så nær som 2 til 3 er at de har minst en fossil-bil i tillegg. Noen har sågar tatt lange ferieturer med elbilen sin, med planlagte stopp og pauser og solide kartmapper med nedtegnelse av avstand mellom ladestasjoner. Noen var fornøgde, for dem var turen målet (dvs. ett par av dem sa vel det med ett litt stressa påklistret lite smil, før det kom en innrømmelse eller tre)....

 

Andre sa, aldri igjen, for de skulle ha med unger og utstyr og destinasjonen var målet. Dette gjøres ikke igjen, i allefall ikke før rekkevidde og ladetid kunne måle seg med fossilbilen. For noen utakknemlige miljøsvin som ikke skjønner seg på ett moderne samfunn.

Man må opp på rekkevidde som en Tesla eller Ampera-e før ferieturene kan gjennomføres uten mye stress med elbil. Jeg kjørte 3500 km i sommer med min Model X, og det var ikke mye planlegging på gang. Tre fjerdedeler av hotellene var ikke booket når vi dro, og hvor jeg skulle lade neste gang ble planlagt etter jeg satt klar i bilen. Det var riktignok en strekning der det er ett hull i superladenettverket (fra Fauske til Skellefteå), der jeg tenkte meg litt om i forkant om jeg skulle forsøke uten ekstra lading, men det er også det meste av planlegging jeg har gjort hittil.

 

Noen kjører slike elbiler i dag, men flere blir det. Produsentene viser frem elbil etter elbil med lang rekkevidde, og flere av disse kommer på markedet i de neste månedene. Inkludert Jaguar i-Pace, Audi e-tron og Tesla Model 3.

 

Teknologien er god nok, det handler bare om å få på plass noe mer infrastruktur og å få produsert biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper Daimler satser på noe midt i mellom, nemlig ladehybrider. Man kan godt si at det er et mellomsteg til rene elbiler, men akkurat nå og litt fremover så er ladehybrider en kostnadseffektiv metode for å få ned utslipp fra biltrafikken. Og med ladehybrider får man mye mer miljø tilbake gitt at batteriproduksjonen foreløpig er begrenset.

 

For min egen del er det å skifte ut fossilen med en ren elbil totalt uaktuelt og å skaffe en ekstra bil for gjøre lokalkjøringen elektrisk er verken økonomisk fornuftig eller bra miljøvern. Derimot vil en ladehybrid basert på mitt kjøremønster redusere drivstofforbruket med rundt 70%. Og jeg trenger ikke mer enn 20km elektrisk rekkevidde for å oppnå det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Noen tror på julenissen, det er nå så, men jeg vet ikke om noen elbiler som kan erstatte dagens behov for alle. Eller rettere sakt for de fleste, at noen ynder å bruke sine behov som mal for alle andre når ett teknologivalg skal taes, er nå også så sin sak. Snevert er det nå iallefall.

 

begynner etterhvert å bli en elbil i svært så mange husholdninger som jeg har kjennskap til. Felles for dem alle så nær som 2 til 3 er at de har minst en fossil-bil i tillegg. Noen har sågar tatt lange ferieturer med elbilen sin, med planlagte stopp og pauser og solide kartmapper med nedtegnelse av avstand mellom ladestasjoner. Noen var fornøgde, for dem var turen målet (dvs. ett par av dem sa vel det med ett litt stressa påklistret lite smil, før det kom en innrømmelse eller tre)....

 

Andre sa, aldri igjen, for de skulle ha med unger og utstyr og destinasjonen var målet. Dette gjøres ikke igjen, i allefall ikke før rekkevidde og ladetid kunne måle seg med fossilbilen. For noen utakknemlige miljøsvin som ikke skjønner seg på ett moderne samfunn.

Man må opp på rekkevidde som en Tesla eller Ampera-e før ferieturene kan gjennomføres uten mye stress med elbil. Jeg kjørte 3500 km i sommer med min Model X, og det var ikke mye planlegging på gang. Tre fjerdedeler av hotellene var ikke booket når vi dro, og hvor jeg skulle lade neste gang ble planlagt etter jeg satt klar i bilen. Det var riktignok en strekning der det er ett hull i superladenettverket (fra Fauske til Skellefteå), der jeg tenkte meg litt om i forkant om jeg skulle forsøke uten ekstra lading, men det er også det meste av planlegging jeg har gjort hittil.

 

Noen kjører slike elbiler i dag, men flere blir det. Produsentene viser frem elbil etter elbil med lang rekkevidde, og flere av disse kommer på markedet i de neste månedene. Inkludert Jaguar i-Pace, Audi e-tron og Tesla Model 3.

 

Teknologien er god nok, det handler bare om å få på plass noe mer infrastruktur og å få produsert biler.

 

Men en model X koster fanatiske 700000 + for en inngangsmodell, Da er feriebudsjettet for de fleste sprengt, for flere år fremover.

 

Vi har teknologi som er god nok til å dra oss til månen og tilbake også, en teknologi som er mange tiår gammel. Ser fortsatt ingen shuttle busser til stillhetens hav enda, dessverre.

 

 

Jaguar i-Pace (hva er det med de små i'ene som gjør dem så populære??) koster rundt 750000nok etter hva jeg har hørt. For den billige varianten. Og Q7 e-tron har vell en inngangspris på skarve 887000 i følge Audis egne lister.

 

Din argumentasjon, Espen, vitner kun om en ting. En total mangel på realisme for hva den vanlige mannen i gata (eller kvinnen) har råd til og kanskje også en smule forakt for at folk flest ikke er rikmanns fødte.

 

Alt er sikkert bra nok, bortsett i fra alt det andre rundt.

 

Det er noe med mangel på realisme her, som kanskje Daimler har hatt mot nok til å innrømme-+++

Endret av EremittPåTur
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Men TU da. Vær forsiktig med å skrive om hydrogendrift i biler.

Tesladuttebassene blir støtt og får ikke sove. Det er som å skrike "ANTIKRIST" i ei kjerke. De vet best disse duttebassene som kaller seg ingeniører, og kjører Tesla :-)

Det blir nok lite nattesøvn om noen få år, når det kjører hydrogenvogntog, busser, trucker, båter og t.o.m biler på hydrogen sammen med sine "brødre" på ren el drift. Men slapp av. Markedet er stort nok for begge teknologier. Ikke alle kan lade hjemme, eller har tid til å lade. Hvor vanskelig kan det være å forstå det.

 

https://fuelcellsworks.com/news/michelinhydrogen-a-key-technology-for-carbon-free-transport/

 

http://www.hydrogenfuelnews.com/port-complex-seeks-to-use-fuel-cells-to-power-vehicles/8533358/

 

https://www.gasworld.com/hydrogen-council-to-launch-roadmap-hydrogen-scaling-up-at-cop23/2013763.article

Endret av Bjørn Eng
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Noen tror på julenissen, det er nå så, men jeg vet ikke om noen elbiler som kan erstatte dagens behov for alle. Eller rettere sakt for de fleste, at noen ynder å bruke sine behov som mal for alle andre når ett teknologivalg skal taes, er nå også så sin sak. Snevert er det nå iallefall.

 

begynner etterhvert å bli en elbil i svært så mange husholdninger som jeg har kjennskap til. Felles for dem alle så nær som 2 til 3 er at de har minst en fossil-bil i tillegg. Noen har sågar tatt lange ferieturer med elbilen sin, med planlagte stopp og pauser og solide kartmapper med nedtegnelse av avstand mellom ladestasjoner. Noen var fornøgde, for dem var turen målet (dvs. ett par av dem sa vel det med ett litt stressa påklistret lite smil, før det kom en innrømmelse eller tre)....

 

Andre sa, aldri igjen, for de skulle ha med unger og utstyr og destinasjonen var målet. Dette gjøres ikke igjen, i allefall ikke før rekkevidde og ladetid kunne måle seg med fossilbilen. For noen utakknemlige miljøsvin som ikke skjønner seg på ett moderne samfunn.

Man må opp på rekkevidde som en Tesla eller Ampera-e før ferieturene kan gjennomføres uten mye stress med elbil. Jeg kjørte 3500 km i sommer med min Model X, og det var ikke mye planlegging på gang. Tre fjerdedeler av hotellene var ikke booket når vi dro, og hvor jeg skulle lade neste gang ble planlagt etter jeg satt klar i bilen. Det var riktignok en strekning der det er ett hull i superladenettverket (fra Fauske til Skellefteå), der jeg tenkte meg litt om i forkant om jeg skulle forsøke uten ekstra lading, men det er også det meste av planlegging jeg har gjort hittil.

 

Noen kjører slike elbiler i dag, men flere blir det. Produsentene viser frem elbil etter elbil med lang rekkevidde, og flere av disse kommer på markedet i de neste månedene. Inkludert Jaguar i-Pace, Audi e-tron og Tesla Model 3.

 

Teknologien er god nok, det handler bare om å få på plass noe mer infrastruktur og å få produsert biler.

 

Men en model X koster fanatiske 700000 + for en inngangsmodell, Da er feriebudsjettet for de fleste sprengt, for flere år fremover.

 

Vi har teknologi som er god nok til å dra oss til månen og tilbake også, en teknologi som er mange tiår gammel. Ser fortsatt ingen shuttle busser til stillhetens hav enda, dessverre.

 

 

Jaguar i-Pace (hva er det med de små i'ene som gjør dem så populære??) koster rundt 750000nok etter hva jeg har hørt. For den billige varianten. Og Q7 e-tron har vell en inngangspris på skarve 887000 i følge Audis egne lister.

 

Din argumentasjon, Espen, vitner kun om en ting. En total mangel på realisme for hva den vanlige mannen i gata (eller kvinnen) har råd til og kanskje også en smule forakt for at folk flest ikke er rikmanns fødte.

 

Alt er sikkert bra nok, bortsett i fra alt det andre rundt.

 

Det er noe med mangel på realisme her, som kanskje Daimler har hatt mot nok til å innrømme-+++

 

Er da snakk om prioritering også. Jeg kan om jeg vil å ha en bil til 700k. Men er det verd det :hmm:

Du skrev; Ser fortsatt ingen shuttle busser til stillhetens hav enda, dessverre.

Tja, det vil koste mere enn en tesla x :) så lenge du og jeg lever.

 

Du skrev; Det er noe med mangel på realisme her.

Nå vet ikke jeg hva du vil, men jeg prioritere ny bil, og har ca 400 inn. har 2015 til 320k, ny i 2019. Altså, prioritering sak.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

 

 

Merkelig overskrift, 'Mercedes satser tungt på brenselceller'.

Det står ingenting om at de satser tungt på brenselceller i artikkelen, bare at de har med en preproduksjons-modell til Frankfurt neste uke. Merkelig.

 

I april, ja.

Nå:

Nå nærmer det seg Frankfurt-messe og tonen er noe annerledes: Brenselcelleteknologi er fortsatt en del av Daimlers strategi for framtidige drivlinjer, fastslår selskapet.

 

Og de blir nok ikke alene om Hydrogen på messen Her blir det konkurranse framover:

https://www.tu.no/artikler/hyundai-garanterer-rekordrekkevidde-i-sin-nye-hydrogenbil/377683

 

Små biler kjøpt for kortere rekkevidde blir nok fortsatt  (kun) batteri-elektriske.

Fylling for lengre strekninger uten rekkeviddeangst og  (for store) ladepauser er betinget av en hybrid.

Bedre ( og rimeligere) da med Hydrogen som rekkevidd/tyngde-forlenger, enn bensin.

Så får folk velge ut fra kjøremønster og behov.

Uansett går vi en framtid i møte med billigere drivstoff ( enn dagens diesel og bensin), og nullutslipp.

Ikke dårlig.

Nei. Hydrogen er og blir en idiotisk løsning. Vi har et strømnett, og vi skal fortsette å ha det selv hvis denne idiotien hadde vunnet frem. Selv om strømnettet må utbedres for å takle at hele bilparken er elektrisk er det *grisebillig* å gjøre dette i forhold til å skulle etablere den nødvendige infrastrukturen for å distribuere hydrogen så det er lett nok tilgjengelig.

 

Det finnes noen anvendelser hvor elbilen ikke er klar til å ta over, selv i personbilmarkedet. Har du en stor campingvogn og vil kjøre til Napoli med den er en elbil, sel6v en Tesla Model X, ikke et praktisk valg - for å si det forsiktig. Men en elbil med 50-60 kWh pluss rekkeviddeforlenger som går på bensin (eller propan, eller naturgass) løser det problemet elegant og vil faktisk fungere som en ren elbil for så og si alle andre turer enn sommerferien. Det er en bitte liten nisje som ikke desto mindre må fylles. Men å skulle bruke hydrogen til å fylle bittesmå nisjer er ENDA mer galskap enn å bruke primært hydrogen fordi infrastrukturen blir enda mer sinnsykt kostbar i forhold til hva vi oppnår med den.

 

Ineffektiv som en fossilbil er den også. Se bare - denne har 9 kWh batteri + 4 kg hydrogentank og skal klare 500 km NEDC. Altså 169 kWh i alt. Ampera-e klarer til sammenlikning 520 km NEDC på 60 kWh...

 

Hydrogen under høyt trykk er vanskelig å håndtere av flere grunner. Den mest grunnleggende er at et hydrogen-molekyl består av bare to protoner og to elektroner. Siden veggene i en hydrogentank nødvendigvis er laget av andre grunnstoffer enn hydrogen og helium er selv de enkelte atomene i veggen faktisk større enn *molekylene* man skal holde i tanken. Naturgass - CH4 - har åpenbart ikke de samme utfordringene, og ingen andre hydrokarboner heller. Om du fylte en propantank med hydrogen under samme trykk som tanken er laget for ville hydrogenet lekke ut tvers gjennom veggen!

 

Energiregnskapet blir enda sykere når man tar i betraktning at hydrogenet skal produseres ved elektrolyse fra fornybar strøm - som vil si at 50% går tapt og man bruker 320 kWh for å lage 4 kg hydrogen. En Ampera-e derimot har ladetap på ca 5%, så du bruker 63 kWh og kjører lenger enn med 320 kWh for FCEV-en. Og da har jeg ignorert at hydrogenet må komprimeres, som innebærer ytterligere tap på 15%. Så man må ha 320/0.85 = 376 kWh fornybar strøm til å begynne med i stedet for 63 kWh... og da kommer man altså bare nesten like langt.

 

Over levetiden til en bil, ca 20 år, blir tilleggskostnaden bare for denne vanvittige energisløsingen faktisk svært kostbar i seg selv.

 

Men det virkelig sinnsyke er ideen om å lage en helt ny, separat og veldig teknisk krevende infrastruktur som bare skal brukes til bilen når vi nå endelig har teknologien til å gjøre det med samme infrastruktur som vi bruker til kaffetrakteren, panelovnen, lys, lyd og alt mulig annet.

 

Jeg sier det igjen: FCEV er GALSKAP av aller høyeste orden. Fool Cell er virkelig et passende uttrykk!

"Hydrogen er en idiotisk løsning"

 

Tipper du fremstår som rimelig uvitende om kort tid. Følg med i nyhetene nå i april, og ut året, så får du noen overraskelser.

Lenke til kommentar

Noen tror på julenissen, det er nå så, men jeg vet ikke om noen elbiler som kan erstatte dagens behov for alle. Eller rettere sakt for de fleste, at noen ynder å bruke sine behov som mal for alle andre når ett teknologivalg skal taes, er nå også så sin sak. Snevert er det nå iallefall.

Elbiler i dag dekker behovene til de fleste. Men om ikke absolutt alles behov dekkes i dag så går utviklingen raskt. Du er jo rimelig tøysete når du forutsetter at elbiler vil stå på stedet hvil utviklingsmessig i de neste årene.

Lenke til kommentar

Men TU da. Vær forsiktig med å skrive om hydrogendrift i biler.

 

Tesladuttebassene blir støtt og får ikke sove. Det er som å skrike "ANTIKRIST" i ei kjerke. De vet best disse duttebassene som kaller seg ingeniører, og kjører Tesla :-)

 

Det blir nok lite nattesøvn om noen få år, når det kjører hydrogenvogntog, busser, trucker, båter og t.o.m biler på hydrogen sammen med sine "brødre" på ren el drift. Men slapp av. Markedet er stort nok for begge teknologier. Ikke alle kan lade hjemme, eller har tid til å lade. Hvor vanskelig kan det være å forstå det.

 

https://fuelcellsworks.com/news/michelinhydrogen-a-key-technology-for-carbon-free-transport/

 

http://www.hydrogenfuelnews.com/port-complex-seeks-to-use-fuel-cells-to-power-vehicles/8533358/

 

https://www.gasworld.com/hydrogen-council-to-launch-roadmap-hydrogen-scaling-up-at-cop23/2013763.article

Det er hydrogenspam-mafiaen som pisser i buksa hver gang elbilene knuser hydrogen nok en gang. Hydrogen er en blindvei, og har allerede tapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...