Gå til innhold

Noen ateister her som gjerne skulle trodd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor latterliggjør dere Anonimofied sin religion? Den er like troverdig som alle andre religioner og bør behandles med samme respekt.

Jeg kan være enig i at den er omtrent like troverdig som andre religioner, men ser ikke hvorfor den bør behandles med spesiell respekt. Mener du at alle mer eller mindre dumme fantasier uten noen rot i virkeligheten eller noen begrunnelse bør behandles med respekt?
Lenke til kommentar

 

Kan du se for deg at du kan tro på julenissen?

Det var mulig da jeg var 3, men i dag er det umulig for meg.

 

Det å tro, tror jeg :p, er et produkt på linje med språk. Når man vokser opp med et språk vil dette fysisk forme hjernen vår på en slik måte at det blir det naturlige for den. Man får et morsmål, og man vil aldri lære et annet språk like bra, eller forstå et annet språk på samme måte som ens morsmål.

Det er ikke et valg. Det bare er, og det kan ikke endres uansett hvor mye og hva man lærer i tillegg.

 

De fleste vil nok kunne forklare like godt hvorfor de er så mye bedre i sitt morsmål som at de kan forklare hvorfor de tror eller ikke tror.

- "Det er morsmålet mitt"

- "Jeg har snakket det hele livet"

 

Svarene blir mye det samme for religion.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor latterliggjør dere Anonimofied sin religion? Den er like troverdig som alle andre religioner og bør behandles med samme respekt.

Jeg kan være enig i at den er omtrent like troverdig som andre religioner, men ser ikke hvorfor den bør behandles med spesiell respekt. Mener du at alle mer eller mindre dumme fantasier uten noen rot i virkeligheten eller noen begrunnelse bør behandles med respekt?

Jeg har aldri sagt at den skal ha noen spesiell respekt, men samme respekt som man har for alle andre religioner/filosofier/ideer/etc.

 

Det jeg reagerte på her var at du og andre gikk til angrep på denne personen og hans religion på en helt annen måte enn noen andre religioner har blitt konfrontert.

 

At du synes det er en dum fantasi får være din sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg prøvde å si akkurat det jeg sa. Ikke prøv å tillegge meg meninger jeg aldri har forfektet.

Nå svarer du med en tautologi. Siden det du sa kunne tolkes begge veier spurte jeg for å få det oppklart.

Jeg mener at alle religioner er like troverdige, eller like lite troverdige om du vil. Ikke at det finnes noen spesielt troverdige religioner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor latterliggjør dere Anonimofied sin religion? Den er like troverdig som alle andre religioner og bør behandles med samme respekt.

Jeg kan være enig i at den er omtrent like troverdig som andre religioner, men ser ikke hvorfor den bør behandles med spesiell respekt. Mener du at alle mer eller mindre dumme fantasier uten noen rot i virkeligheten eller noen begrunnelse bør behandles med respekt?

 

Les før du svarer.

 

Man trenger ikke å respektere religionen, men man bør respektere mennesker og deres valg om å tro på ditten og datten. Skal vi begyne å latterliggjøre små barn som tror på julenissen kanskje?

 

Det er ikke før misjoneringen begynner at jeg setter foten ned og det er fordi religiøse også bør respektere mitt valg om å ikke tro på religionen dems.

Endret av Soseks
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke før misjoneringen begynner at jeg setter foten ned og det er fordi religiøse også bør respektere mitt valg om å ikke tro på religionen dems.

I tråd med min forrige post tror jeg disse ikke ser på det som å ikke repektere at du ikke tror, men snarere at de ikke har et begrepsapparat som inneholder det å ikke tro. Hvor ofte har man vel ikke hørt argumentet om at ateister er sinte på Gud? Et helt bakvendt resonnement for de som ikke tror, men fra en synsvinkel hvor "ikke tro" ikke eksisterer er den nok midt i blinken.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg reagerte på her var at du og andre gikk til angrep på denne personen og hans religion på en helt annen måte enn noen andre religioner har blitt konfronter.

 

At du synes det er en dum fantasi får være din sak.

Ser ikke at hverken jeg eller andre gikk spesielt til angrep her.

 

Jeg kunne simpelthen sagt det åpenbare, at det var en pussig fantasi helt uten noen begrunnelse, men valgte å gjøre det med litt humor.

 

Jeg synes egentlig du er alt for hårsår på andres vegne, men påpeker gjerne hva jeg skrev som du opplevde som et "angrep på denne personen og hans religion på en helt annen måte enn noen andre religioner har blitt konfrontert".

Lenke til kommentar

Les før du svarer.

 

Man trenger ikke å respektere religionen, men man bør respektere mennesker og deres valg om å tro på ditten og datten. Skal vi begyne å latterliggjøre små barn som tror på julenissen kanskje?

 

Det er ikke før misjoneringen begynner at jeg setter foten ned og det er fordi religiøse også bør respektere mitt valg om å ikke tro på religionen dems.

Når du sier at man skal "respektere mennesker og deres valg om å tro på ditten og datten" mener du retten deres til å tro på det ene eller det andre, eller selve valget de tar? Føler det er en ganske vesentlig forskjell nemlig. Retten til selv å velge hva man tror, er jeg enig i at man må respektere. Men å respektere et valg, ser jeg ingen grunn til. Hvis noen velger å tro at homeopati virker og alle skolemedisin er konspiratoriske måter å kontrollere hjernen din på, kommer jeg ikke til å respektere det de har valgt å tro. Jeg kommer derimot til å respektere at det er deres eget valg. Jeg kan kun legge frem saken, de må få ta valget. Men å ta et så dårlig valg, må jeg på ingen måte respektere. Akseptere kanskje, men ikke respektere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke før misjoneringen begynner at jeg setter foten ned og det er fordi religiøse også bør respektere mitt valg om å ikke tro på religionen dems.

I tråd med min forrige post tror jeg disse ikke ser på det som å ikke repektere at du ikke tror, men snarere at de ikke har et begrepsapparat som inneholder det å ikke tro. Hvor ofte har man vel ikke hørt argumentet om at ateister er sinte på Gud? Et helt bakvendt resonnement for de som ikke tror, men fra en synsvinkel hvor "ikke tro" ikke eksisterer er den nok midt i blinken.

 

Det stemmer nok i en del tilfeller. Kan jo nevne en "opplevelse" jeg hadde; Satt i parken på kvelstid og dem kom en yngre jente bort til meg. Hun var medlem av en eller annen kristen organisasjon/klubb som drakk solbærtoddy og spiste vaffler i helgene. Hun begynte å snakke om Gud og Jesus og jeg ble lettere irritert av misjoneringen. Vi kranglet i et kvarter så gadd jeg ikke mer og vridde samtalen til helt normale greier, altså alt annet enn religion. Da var hun veldig hyggelig og spurte etterhvert om jeg skulle bli med på klubben. Jeg ble med jeg :) På klubben så var de så hyggelige så, bortsett fra litt kristensynging så var det et greit sted å være på en fredagskveld. Fikk gratis toddy og vaffel siden jeg ikke hadde penger på meg (kosta fem kroner så de fikk inn litt til å drive greiene) :thumbup:

 

Les før du svarer.

 

Man trenger ikke å respektere religionen, men man bør respektere mennesker og deres valg om å tro på ditten og datten. Skal vi begyne å latterliggjøre små barn som tror på julenissen kanskje?

 

Det er ikke før misjoneringen begynner at jeg setter foten ned og det er fordi religiøse også bør respektere mitt valg om å ikke tro på religionen dems.

Når du sier at man skal "respektere mennesker og deres valg om å tro på ditten og datten" mener du retten deres til å tro på det ene eller det andre, eller selve valget de tar? Føler det er en ganske vesentlig forskjell nemlig. Retten til selv å velge hva man tror, er jeg enig i at man må respektere. Men å respektere et valg, ser jeg ingen grunn til. Hvis noen velger å tro at homeopati virker og alle skolemedisin er konspiratoriske måter å kontrollere hjernen din på, kommer jeg ikke til å respektere det de har valgt å tro. Jeg kommer derimot til å respektere at det er deres eget valg. Jeg kan kun legge frem saken, de må få ta valget. Men å ta et så dårlig valg, må jeg på ingen måte respektere. Akseptere kanskje, men ikke respektere.

 

Jeg respekterer begge deler. Tar folk det noen mener er et dårlig valg så gjør de det, ikke min sak. Er det snakk om hevndrap eller noe slik så respekterer jeg selvfølgelig ikke det dårlige valget.

 

Personlig så unngår jeg bare å snakke om ting jeg ikke liker og folk er så hyggelige så, det er viktigst ;)

Lenke til kommentar

Jeg respekterer begge deler. Tar folk det noen mener er et dårlig valg så gjør de det, ikke min sak. Er det snakk om hevndrap eller noe slik så respekterer jeg selvfølgelig ikke det dårlige valget.

 

 

Personlig så unngår jeg bare å snakke om ting jeg ikke liker og folk er så hyggelige så, det er viktigst ;)

Så, du respekterer bare noen valg med andre ord. Ut ifra det jeg sier så er det retten til å ta valget du respekterer, ikke valget i seg selv. Ettersom du sier "tar folk det noen mener er et dårlig valg så gjør de det, ikke min sak". Og i så fall er jeg enig med deg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Les hva jeg skriver; Det noen mener

 

Jeg synes det er et godt valg å bli religiøs for mange. Det er mange som har blitt religiøse som har sluttet å være idioter og blitt bedre mennesker av det. Man kan argumentere for at forandringen ville skjedd uansett, men det tviler jeg på.

 

Edit; Bare for å gjøre det helt klart for deg; Jeg respekterer retten til å velge og valget. Altså valget og retten til å velge. Det ene og det andre. Begge to.

 

Edit2; Når det kommer til religion altså. Greit å spesifisere det også så du ikke begyner å dra inn voldtektsmenn og barnemordere.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Les før du svarer.

 

Man trenger ikke å respektere religionen, men man bør respektere mennesker og deres valg om å tro på ditten og datten. Skal vi begyne å latterliggjøre små barn som tror på julenissen kanskje?

 

Det er ikke før misjoneringen begynner at jeg setter foten ned og det er fordi religiøse også bør respektere mitt valg om å ikke tro på religionen dems.

Hva når det er snakk om det å oppdra et barn i en religion, slik at det i praksis mister veldig stor grad av valgfrihet når det vokser opp? (Man blir veldig predisponert til å velge den religionen man vokser opp med.) Det tilsvarer på mange måter misjonering.

 

Jeg vil forresten påpeke at analogien din med barn og julenissen kan tolkes dithen at religiøse er som barn - ikke i stand til å skille fantasi fra virkelighet... min preferanse er å respektere at folk kan ta sine valg, og ha sine meninger. Men det betyr ikke at man må respektere innholdet i meningene eller de faktiske valgene de tar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående barn og oppdratt i religion så orker jeg ikke å mene noe spesiellt egentlig, hva jeg eventuellt tenker er så subjektivt at det blir helt feil. Det er mye greier diverse barn blir oppdratt i og så lenge de har det passe bra så får det være foreldrenes valg.

 

Analogien med julenissen var å sette ting på spissen, idiotisk for å få frem et poeng. Hvis du tolker det dit så blir det også idioti for å sette ting på spissen. Jeg mener ikke at de er som barn.

 

Jeg respekterer ikke nødvendigvis innholdet i meningene til folk, men her er det snakk om religion så det jeg svarer gjelder selvfølgelig bare religion.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...