Gå til innhold

Den store iPhone 8 / iPhone X tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Angående trådløs lading, iPhone X kan jo lades hurtig om man har den rette laderen. Men hva med trådløs lading? Ser en Belkin som er på 7,5 watt. Det er vel raskere enn den som er i esken, men ikke hurtiglading?

Det er det raskeste iPhone kan lade trådløst, hurtigladeren er vel på 29w trur jeg
Hva er det raskeste iPhone kan lade med hurtigladeren da? Laderen til Apple er på 29w men hvor mye kan faktisk iPhone motta?
Lenke til kommentar

Er vel ingen som har noen konkrete tall på hvor mye den trekker, men 9to5Mac har en fin sammenligning mellom Apple 5W, Apple 12W og USB-C PD her;

 

 

https://9to5mac.com/2017/10/02/whats-the-best-fast-charger-for-iphone-8-and-iphone-x/

 

 

 

iphone-8-fast-charger-speed-comparison3.

 

 

 

Ser vi på tallene for 12W vs 29W så er det ganske tydelig at den ikke trekker i nærheten av 29W. De nøyaktige tallene på hvordan USB-C Power Delivery som er den standarden Apple benytter for hurtigladning faktisk fungerer vet jeg ikke. Men det er langt mer kostnadseffektivt med Apple 12W adaptere da de er billigere og du slipper å skaffe USB-C til Lightningkabel itillegg.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til trådløs ladning så avventer jeg Apple sin "AirPower";

https://www.theverge.com/2017/9/12/16278310/apple-iphone-8-wireless-charging

 

 

Ser ikke helt poenget med dagens trådløse ladere hvor du må betale relativt mye, for en maksimal ladeeffekt på 7,5W bare for å slippe å koble til kabelen. Selv har jeg andre ting som uansett må lades via Lightning som Apple AirPods, iPad osv... Så jeg må uansett ha en Apple strømadapter + Lightningkabel itillegg til den trådløse uansett for å lade disse.

 

Når Apple kommer med sin "AirPower" hvor jeg faktisk kan få ladet flere enheter på en og samme plate så blir det jo en ny ting å vurdere.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel ingen som har noen konkrete tall på hvor mye den trekker, men 9to5Mac har en fin sammenligning mellom Apple 5W, Apple 12W og USB-C PD her;

 

https://www.youtube.com/watch?v=2gxNXgUu7NQ

 

https://9to5mac.com/2017/10/02/whats-the-best-fast-charger-for-iphone-8-and-iphone-x/

 

 

 

iphone-8-fast-charger-speed-comparison3.

 

 

 

Ser vi på tallene for 12W vs 29W så er det ganske tydelig at den ikke trekker i nærheten av 29W. De nøyaktige tallene på hvordan USB-C Power Delivery som er den standarden Apple benytter for hurtigladning faktisk fungerer vet jeg ikke. Men det er langt mer kostnadseffektivt med Apple 12W adaptere da de er billigere og du slipper å skaffe USB-C til Lightningkabel itillegg.

Har man mulighet til å deaktivere rask lading i telefonens meny? Eller på laderen, om man velger en på 29w? Det er jo fremdeles noe usikkert om konstant hurtiglading vil påvirke batteriets levetid, og man bør vel for sikkerhets skyld kanskje lade mest mulig på den gamle måten, med den 5W som kommer i esken.. Det hadde jo vært fint om man kan velge selv om man vil lade "normalt" eller hurtig, og bruke samme lader. Jeg aner ikke om iPhone har et slikt alternativ i menyen.

Lenke til kommentar

Når det kommer til trådløs ladning så avventer jeg Apple sin "AirPower";

https://www.theverge.com/2017/9/12/16278310/apple-iphone-8-wireless-charging

 

 

Ser ikke helt poenget med dagens trådløse ladere hvor du må betale relativt mye, for en maksimal ladeeffekt på 7,5W bare for å slippe å koble til kabelen. Selv har jeg andre ting som uansett må lades via Lightning som Apple AirPods, iPad osv... Så jeg må uansett ha en Apple strømadapter + Lightningkabel itillegg til den trådløse uansett for å lade disse.

 

Når Apple kommer med sin "AirPower" hvor jeg faktisk kan få ladet flere enheter på en og samme plate så blir det jo en ny ting å vurdere.

Selv har jeg kjøpt ikea sin som man kan felle ned i nattbordet, koster 150 kroner. Lader bare 5w,men den er uansett fulladet i løpet av natta.

Lenke til kommentar

 

Er vel ingen som har noen konkrete tall på hvor mye den trekker, men 9to5Mac har en fin sammenligning mellom Apple 5W, Apple 12W og USB-C PD her;

 

https://www.youtube.com/watch?v=2gxNXgUu7NQ

 

https://9to5mac.com/2017/10/02/whats-the-best-fast-charger-for-iphone-8-and-iphone-x/

 

 

 

iphone-8-fast-charger-speed-comparison3.

 

 

 

Ser vi på tallene for 12W vs 29W så er det ganske tydelig at den ikke trekker i nærheten av 29W. De nøyaktige tallene på hvordan USB-C Power Delivery som er den standarden Apple benytter for hurtigladning faktisk fungerer vet jeg ikke. Men det er langt mer kostnadseffektivt med Apple 12W adaptere da de er billigere og du slipper å skaffe USB-C til Lightningkabel itillegg.

Har man mulighet til å deaktivere rask lading i telefonens meny? Eller på laderen, om man velger en på 29w? Det er jo fremdeles noe usikkert om konstant hurtiglading vil påvirke batteriets levetid, og man bør vel for sikkerhets skyld kanskje lade mest mulig på den gamle måten, med den 5W som kommer i esken.. Det hadde jo vært fint om man kan velge selv om man vil lade "normalt" eller hurtig, og bruke samme lader. Jeg aner ikke om iPhone har et slikt alternativ i menyen.

Det er ikke usikkert. Varme er ikke bra for batteriet og batteriet blir veldig varmt på min 8 når jeg bruker min lader på 29 watt. Bruker stort sett 5w over natten og 12w når jeg trenger litt ekstra iløpet av dagen.

Lenke til kommentar

 

 

Er vel ingen som har noen konkrete tall på hvor mye den trekker, men 9to5Mac har en fin sammenligning mellom Apple 5W, Apple 12W og USB-C PD her;

 

https://www.youtube.com/watch?v=2gxNXgUu7NQ

 

https://9to5mac.com/2017/10/02/whats-the-best-fast-charger-for-iphone-8-and-iphone-x/

 

 

 

iphone-8-fast-charger-speed-comparison3.

 

 

 

Ser vi på tallene for 12W vs 29W så er det ganske tydelig at den ikke trekker i nærheten av 29W. De nøyaktige tallene på hvordan USB-C Power Delivery som er den standarden Apple benytter for hurtigladning faktisk fungerer vet jeg ikke. Men det er langt mer kostnadseffektivt med Apple 12W adaptere da de er billigere og du slipper å skaffe USB-C til Lightningkabel itillegg.

Har man mulighet til å deaktivere rask lading i telefonens meny? Eller på laderen, om man velger en på 29w? Det er jo fremdeles noe usikkert om konstant hurtiglading vil påvirke batteriets levetid, og man bør vel for sikkerhets skyld kanskje lade mest mulig på den gamle måten, med den 5W som kommer i esken.. Det hadde jo vært fint om man kan velge selv om man vil lade "normalt" eller hurtig, og bruke samme lader. Jeg aner ikke om iPhone har et slikt alternativ i menyen.
Det er ikke usikkert. Varme er ikke bra for batteriet og batteriet blir veldig varmt på min 8 når jeg bruker min lader på 29 watt. Bruker stort sett 5w over natten og 12w når jeg trenger litt ekstra iløpet av dagen.
Skjønner.. Tror jeg da bør gå for 12w istedet for 29w. De laderne du la ut bilde av lenger opp, er det 12w? Hvilket deksel er det? Og hvilken skjermbeskyttelse?
Lenke til kommentar

Arr... i et øyeblikk av ubetenksomhet, og gammel vane, så bestilte jeg nytt Magnet Wallet deksel til min kommende iPhone X (London Wallet fra idealofsweden). -Jeg har fra før av magnet-fester i bilen, på kjøkken, kontor o.l og synes denne type deksel er suverene.

 

I etterkant ser jeg mulige problemer i forhold til trådløs lading med et slikt deksel, da det jo selvfølgelig er metalplate/r i selve telefondekselet  :hmm:

Om problemet blir reelt, avhenger vel av hvor på dekselet produsenten har lagt inn disse metalplatene. Jeg har derfor sendt forespørsel til leverandøren for å få avklart evt Qi-kompabilitet på dette dekselet.

 

Fint om noen etterhvert kan dele sine Qi-erfaringer med slike typer deksler på iPhoneX.

Endret av JaNeiJo
Lenke til kommentar

Var akkurat på chat med Elkjøp. Det var en spesiell opplevelse. Kortversjonen fritt etter hukommelsen:

 

De har oppgitt usikker leveringstid, så folk får skylde seg selv. De synes det er ok å trekke penger uten at de aner når produkter kommer. Telefonen min var det først umulig å si når skulle komme, men hvis jeg var heldig kom den snart. Deretter påstod vedkommende at telefonen stod som sendt 27.10 (altså to dager før jeg bestilte den). Så fikk jeg en ny leksjon om at man må forvente leveringstid. Deretter så hun plutselig at den sendes i dag. Jeg påpekte at jeg ikke bad vedkommende trylle, men at jeg bare ville ha et svar på om telefonen var rett rundt hjørnet, eller om Elkjøp har for praksis å låne penger av kunder uten å vite noe om levering. Jeg takket for at hun hadde besvart spørsmålet. Så fikk jeg en full kopi av kjøpsvilkårene i chatten, og noen sure kommentarer om at Elkjøp har regler å forholde seg til. Samtalen ble avsluttet med en (mistenker jeg) sarkastisk "du får ha en god helg."

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært redd for batteriet. Når man har passert 50% reduseres hastigheten på ladingen vesentlig. Husk at mange enheter lades langt raskere. Hadde batteriet tatt knekken av dette raskt hadde ikke Apple inkludert det. Raske Android-telefon lader vel i 24 watt eller noe i den dur. Målinger viser at 8 plus har vært oppe i 18 watt mener jeg.

Blir litt som å ikke bruke medfølgende 85 watt lader på Macbook Pro, og heller bruke 29 watt fordi man er redd batteriet.


Dog er det ikke så mye vits å bruke penger på 29 W hvis man har 12 W tilgjengelig. Forskjellen i ladetid er liten.

Lenke til kommentar

a

 

Var akkurat på chat med Elkjøp. Det var en spesiell opplevelse. Kortversjonen fritt etter hukommelsen:

De har oppgitt usikker leveringstid, så folk får skylde seg selv. De synes det er ok å trekke penger uten at de aner når produkter kommer. Telefonen min var det først umulig å si når skulle komme, men hvis jeg var heldig kom den snart. Deretter påstod vedkommende at telefonen stod som sendt 27.10 (altså to dager før jeg bestilte den). Så fikk jeg en ny leksjon om at man må forvente leveringstid. Deretter så hun plutselig at den sendes i dag. Jeg påpekte at jeg ikke bad vedkommende trylle, men at jeg bare ville ha et svar på om telefonen var rett rundt hjørnet, eller om Elkjøp har for praksis å låne penger av kunder uten å vite noe om levering. Jeg takket for at hun hadde besvart spørsmålet. Så fikk jeg en full kopi av kjøpsvilkårene i chatten, og noen sure kommentarer om at Elkjøp har regler å forholde seg til. Samtalen ble avsluttet med en (mistenker jeg) sarkastisk "du får ha en god helg."

 

Jeg kjøpte på Elkjøp.no klokken 10 forrige fredag. Fikk beskjed om at den skulle sendes så den var her 3. november. Så fikk jeg beskjed om at jeg måtte vente i evigheter. Derfor tenkte jeg å møte opp i dag. Hør på denne:

"Hei. Jeg ringte kundeservice om iPhone X i går. Han sa det ville bli voldsomt trykk. At jeg måtte sove i telt for å være sikret iPhone. Spurte om lagerstatus, og det sa han var konfidensielt. Så reiste jeg til butikken svært tidlig i dag og var først i køen. Da jeg kom inn hadde dere NULL telefoner. Jeg var først. Andre butikker har opplyst om lagerstatus. Det er rett og slett jævlig dårlig. Dere har null kontroll, og at man ikke kan ringe til butikk er helt latterlig."

Litt hissig. Så dro jeg på Power. Mistet min til en dame på 65 forran i køen. Så sa de at de hadde på en annen Power-butikk. Spurte om han kunne holde av. Da sa han at da ble de sure på den andre butikken. Kjørte en halvtime. Kom frem. Der ser jeg en mann gå med iPhone ut av inngangsdøren. Betjeningen spurte om hvorfor den andre Power-butikken ikke bare reserverte den til meg siden jeg allerede var i en annen butikk. BAH

Så ringte jeg Telia. De hadde en til meg. Perfekt. Dro bort i kiosken. I det jeg skal kjøpe står en der og betaler for den jeg skulle ha.


LOVE MY LIFE


Edit: sånn ellers er det jævlig rart at Elkjøp i en middels stor norsk by får 0 telefoner. Power 2, men Telia, Spaceworld og Telenorbutikken fikk ganske mange. Tydelig at man prioriterer carriers. Uansett helt latterlig at Elkjøp og andre ikke forteller kundene sine at de har NULL telefoner til salgs. Daglig leder sa de visste det i går kveld. Merker jeg er dritt lei av at det er umulig å snakke med BUTIKK. Selv Power-butikken jeg først var i klarte ikke å kontakte en annen power-butikk. De fant heller ikke nummeret!! 

Endret av deleder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...