Gå til innhold

Forskere: – Å bruke emojier i jobbsammenheng får deg til å virke dum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er også stor forskjell på jobbmail og jobbmail.

 

Ofte vil smilies i offisiell kommunikasjon kunne virke mot sin hensikt når mottakaren forventer nøktern og saklig informasjon.

Når tannlegen kallar inn til kontroll, kommunen sender ut nabovarsel eller skatteetaten sender ut sjølvmelding så vil du ikkje ha presantert saksbehandlarens følelsesspekter med smilefjes, gråtefjes eller kva dei no legg ved.

 

Samtidig kan du godt bruke eit smilefjes i jobbsamanheng i litt mindre formelle rammer. Her er det også stor forskjell på forskjellige lands bedriftskultur. I land der kontoristane sitter i full dress med slips uansett kva gradestokken viser, så er det nok langt mindre akseptert med smilies i eposten enn dersom han på nabokontoret her i Norge som jobber i shorts og t-skjorte legger ved ein smilies.

 

 

Det hadde også vært interessant å få vite noke meir om korleis jobbepostane med og uten smilies blei samla saman.

Dersom ein tek epostar med smilies og berre fjerner smiliane så vil budskapet i eposten kunne endre seg drastisk.

Emoji-bruk er nesten blitt eit eige skriftsspråk i seg sjølv, og ein kan ofte ikkje berre fjerne ein emoji utan å erstatte den med ei setning i staden for.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

"Derimot mener hun at man bør kunne benytte smilefjes dersom avsenderen har gjort dette først"

 

Mao skal man aldri sende smilefjes, siden man ikke skal gjøre det før den andre har gjort det først (men som ikke kan sende til deg fordi du ikke har sendt først osv).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Derimot mener hun at man bør kunne benytte smilefjes dersom avsenderen har gjort dette først"

 

Mao skal man aldri sende smilefjes, siden man ikke skal gjøre det før den andre har gjort det først (men som ikke kan sende til deg fordi du ikke har sendt først osv).

Jo, kunden kan gjøre det først.

 

Hvis du er i tvil bør du imidlertid la være å bruke emojier, og dessuten bør man ikke bruke dem for å dempe et negativt budskap, da dette blir dobbeltkommunikasjon, ifølge Calvert.

Dette er helt korrekt. Ingenting provoserer meg mer enn å ha klaget til kundeservice, og så får jeg et svar der saken ikke er løst som er spekket med smilefjes.

 

En annen idiotisk vane er folk som skriver smilefjes i outlook. Her er et lite tips til dere: Disse vises som J overalt ellers. Det ser ikke særlig smart ut...

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

 

 

 

"Derimot mener hun at man bør kunne benytte smilefjes dersom avsenderen har gjort dette først"

 

Mao skal man aldri sende smilefjes, siden man ikke skal gjøre det før den andre har gjort det først (men som ikke kan sende til deg fordi du ikke har sendt først osv).

 

 

 

 

- Tusen takk...

Der var mageøvelsene gjort for i dag.

 

Jeg lurte litt på det samme..., men det er først nå at jeg ser hvor motsigende det virkelig var/er.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan en ikke gi triste/rare nyheter og avslutte med emoji og "many lulz". Det sier noe om avsenderen som velger å "myke opp" istedenfor "forbedre".

 

Og hva er så farlig med å "virke dum"? Det sier ingenting om den reelle kompetansen.

 

Kanskje det sier noe om arbeidsplassen som ikke tillater feilbare mennesker?

Da kokes alt ned i et skuespill.

De mest feilbare er ofte de mest mennesklige. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når tannlegen kallar inn til kontroll, kommunen sender ut nabovarsel eller skatteetaten sender ut sjølvmelding så vil du ikkje ha presantert saksbehandlarens følelsesspekter med smilefjes, gråtefjes eller kva dei no legg ved.

 

Hadde jeg fått igjen på skatten og de hadde lagt ved en gråtende emoji hadde jeg fått meg en god latter!

Lenke til kommentar

 

En annen idiotisk vane er folk som skriver smilefjes i outlook. Her er et lite tips til dere: Disse vises som J overalt ellers. Det ser ikke særlig smart ut...

 

 

Det ble vel fikset for en stund siden?

 

Forøvrig - smileys er som det meste annet når det gjelder kommunikasjon: en ser an sitt publikum og settingen. Som med det meste annet så er ikke dette områder som trenger "alltid"- eller "aldri"-regler fra forskere som skal fortelle oss fasit for ting de fleste klarer å forholde seg helt greit til.

Lenke til kommentar

"Problemet" etter at kommunikasjon digitalt via tekst og smileys har blitt så enkelt som det er i dag, så er flere og flere blitt avhengige av emojis og smileys for å forstå sinnstilstanden til den som skriver.

 

Jeg har flere ganger, i profesjonell sammenheng, opplevd at en helt vanlig tekst, der jeg forholder meg til sak, blir misforstått som streng pga mangel på smileys/emoji.

 

Jeg kan forstå at saklig = streng når det er fravær av emojis, men det er fordi mottaker innbiller seg avsenders humør, i stedet for å holde et åpent sinn.

 

(Jeg har bedt høflig om tilbakemelding på hva som virket strengt med meldingene jeg har sendt, men enn så lenge har svaret uteblitt.)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...