Gå til innhold

Disse bremsene er utviklet spesielt for elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan ikke disse brukes på fossilbiler også?

Dem er jo:

Lettere

Kaldere (varmer ikke opp oljen)

Bremser bedre

Rustfrie

Slittasjefrie

Lette og bytte.

 

Hva er baksiden av medaljen

 

Ingenting er slitasjefritt, og i allefall ikke bremser. Men dersom problemet med rust og fastsittende calipere minimeres, så vil de kanskje funke like lenge som de gamle trommelabremsene gjorde.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med miljøutfordringer i nærmiljøet? Aluminium er et lettmetall som ihvertfall jeg helst vil unngå å puste inn i støvform langs veiene. Antar at miljøhensyn er en av grunnene til at relativt ufarlige og nedbrytbare (ruster) materialer benyttes i dagens bremsesystemer?

Aluminium i form av fint støv korroderer tvers gjennom på et øyeblikk og blir Al2O3, alumina, verdens nest mest utbredte mineral. Altså det nest mest vanlige steinstøvet som finnes og som i "alle" år har vært en del av det vanlige veistøvet. Veistøv er uønsket enten det heter Al2O3 eller Fe3O4 eller SiO2, men ingen av disse er kjemisk aktive ved normale temperaturer. De er stabile ikke-reagerende stoffer i kroppen. De eneste helseeffektene det utgjør er at det fester seg til slimhinner og snørr og gir det en grå farge og seigere konsistens. Uheldig for astmatikere, men ganske greit å bli kvitt ved å spytte og snyte seg.

Lenke til kommentar

 

Hva med miljøutfordringer i nærmiljøet? Aluminium er et lettmetall som ihvertfall jeg helst vil unngå å puste inn i støvform langs veiene. Antar at miljøhensyn er en av grunnene til at relativt ufarlige og nedbrytbare (ruster) materialer benyttes i dagens bremsesystemer?

Aluminium i form av fint støv korroderer tvers gjennom på et øyeblikk og blir Al2O3, alumina, verdens nest mest utbredte mineral. Altså det nest mest vanlige steinstøvet som finnes og som i "alle" år har vært en del av det vanlige veistøvet. Veistøv er uønsket enten det heter Al2O3 eller Fe3O4 eller SiO2, men ingen av disse er kjemisk aktive ved normale temperaturer. De er stabile ikke-reagerende stoffer i kroppen. De eneste helseeffektene det utgjør er at det fester seg til slimhinner og snørr og gir det en grå farge og seigere konsistens. Uheldig for astmatikere, men ganske greit å bli kvitt ved å spytte og snyte seg.

 

Vel, nå er jo CO2 naturlig i lufta å, men det har vi jo blitt litt hysteriske rundt.

Lenke til kommentar

Tesla SP100DL kan akselerere med i gjennomsnitt 1,2 G (topp 1,4) 0-100 km/t. Regenerering bør altså kunne gjøres med samme effekt. Batteriet, motoren og elektronikken takler altså opptil det, men så vidt jeg vet er regenereringen kunstig begrenset til 60 kW på den Teslaen. Regen begrenses ytterligere ved lav batteritemperatur og lav batteristatus. Ved akselerasjon er motoren spesifisert til 568 kW og batteriet til 451 kW.

 

Så vidt jeg skjønner er vi altså ikke så veldig langt unna ren motorbrems rent teknisk. Vi får vel bare vente og se om teknikken tar det ennå lengre og om sikkerheten er god nok til at myndigheter godkjenner fravær av vanlig brems.

 

Hvorfor kan ikke disse brukes på fossilbiler også?

De påstår ikke at det ikke kan brukes på fossilbiler. De sier bare at konseptet er spesielt godt egnet for elbiler.

Når du bremser max vil du låse hjulene, abs er beregnet for å hidre dette så du beholder kontroll.

 

For at motorbrems skal være like effetivt må motorene være så sterke du i teorien vil trenge antispinn hele tiden om du presser gassen i bunn.

I praksis kan du nok komme deg unna med noe svakere motorer.

Dette vil være overkill for alt untatt sportsbiler og øke prisen betydelig.

Det er også masse feilkilder her, som ikke er ved vanlige bremser.

 

Tor aluminum vil sites mye mer ette er ikke et stort problem på el biler som ikke bruker bremsene mye.

Tror ikke de har tenkt på sommer og vinter hjul, nei trenger ikke være et stort problem. men vil forvirre folk på dekkhotell :)

Lenke til kommentar

Hvordan skal man få av hjulet når kalipperen sitter som en U rundt bremseskiven? Bremseskiven sitter etter det jeg skjønner fast i felger som igjen har dekket montert.

 

Det er en deling som viser godt i det eksploderte bildet. Hjulboltene er helt ute ved felgringen. Det er bare denne ringen og dekket som må demonteres for dekkskifte. Bremseskiven er festet på innsiden av navdelen.
Lenke til kommentar

Når du bremser max vil du låse hjulene, abs er beregnet for å hidre dette så du beholder kontroll.

 

For at motorbrems skal være like effetivt må motorene være så sterke du i teorien vil trenge antispinn hele tiden om du presser gassen i bunn.

I praksis kan du nok komme deg unna med noe svakere motorer.

Dette vil være overkill for alt untatt sportsbiler og øke prisen betydelig.

Det er også masse feilkilder her, som ikke er ved vanlige bremser.

 

Tor aluminum vil sites mye mer ette er ikke et stort problem på el biler som ikke bruker bremsene mye.

Tror ikke de har tenkt på sommer og vinter hjul, nei trenger ikke være et stort problem. men vil forvirre folk på dekkhotell :)

Det er vel ting som tyder på at det er batteriet, vel så mye som motor-kost som begrenser akselerasjon på Tesla? I så fall kunne man ha "kraftig dimensjonerte" motorer, og så dumpe energien til en kombinasjon av batteri og varme uten å legge til for mye kost?

 

En større utfordring er å måtte gjøre dette på alle fire hjul uavhengig (dvs 4 motorer/generatorer), og å få løsningen robust nok til at det alltid funket. Jo mer mekanikk som står mellom hjulet og motor, jo mer leamikk som må tåle store belastninger som en bremseskive skrudd fast til felgen hopper bukk over.

 

Det vil nok være en fordel å kunne skru på håndbrekk hvis du går tom for strøm i veikanten. Dvs en mekanisk sekundær-løsning.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det er vel også en utfordring å motorbremse når batteriet er full-ladet, og man skal ned fra et fjell. Da er det ingen steder å gjøre av strømmen som blir generert.

 

Det er da et ikke-problem. Det er bare å dumpe overskuddeffekten i varmeelementer eller "bremseresistorer" som det kalles akkurat som man gjør på frekvensomformere i industrien.

Lenke til kommentar

 

siden Lotus har funnet ut at den økte ufjærede vekten ikke betyr noe i virkeligheten.

 

Ikke betyr noe i virkeligheten? Har fysikkens lover opphørt?

 

På en jevn veibane betyr det nok ikke noe nei, men på en ujevn veibane eller grusvei har det nok betydelig innvirkning.

Den lille økningen hjulmotor gir er ikke nok til å gi betydelige ulemper, i følge Lotus.

http://www.proteanelectric.com/wp-content/uploads/2011/12/protean-Services3.pdf

Lenke til kommentar

 

 

siden Lotus har funnet ut at den økte ufjærede vekten ikke betyr noe i virkeligheten.

Ikke betyr noe i virkeligheten? Har fysikkens lover opphørt?

 

På en jevn veibane betyr det nok ikke noe nei, men på en ujevn veibane eller grusvei har det nok betydelig innvirkning.

Den lille økningen hjulmotor gir er ikke nok til å gi betydelige ulemper, i følge Lotus.

http://www.proteanelectric.com/wp-content/uploads/2011/12/protean-Services3.pdf

 

Hvis du ser på figurene i artikkelen, er bilen med økt hjulvekt stort sett dårligere på alt, og betydelig verre på enkelte ting. Jeg synes de undervurderer gjennomsnittssjåføren når de tror at denne ikke ville merket det, og jeg er skeptisk til at det ville være enkelt å komme rundt disse ulempene i utviklingsfasen. Jeg merker godt når jeg setter på litt tyngre felger på egen bil.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvor langt unna er man å klare seg med ren motorbrems?

Denne artikkelen beskriver en batteridrevet dumper som skal hente ned stein fra et fjell. Den bruker 30kWh opp (tom) og genererer 40kWh ned (lastet med stein). Litt relevans for diskusjonen i denne tråden om bruk av batteri som brems.

https://arstechnica.co.uk/cars/2017/09/this-cement-quarry-dump-truck-will-be-the-worlds-biggest-electric-vehicle/?comments=1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...