Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tips for ekteskap


Anbefalte innlegg

 

Fant at denne videoen inneholder masse gode tips for ekteskap og et fungerende forhold mellom en mann og en kvinne. Mange av tipsene som blir gitt et utypiske for dagens samfunn, tips som du normalt sett ikke vil høre.

 

Ikke gi opp fordi begynnelsen er dramatisk, det finnes mange tips utover i videoen også, selv om begynnelsen er det aller viktigste.

 

MANGE ekteskap kunne vært reddet om riktige roller var fordelt i ekteskapet. Når det sies at kvinnen må underordne seg mannen i ekteskapet er det et svært fornutig tips. Mange av dagens ekteskap blir ødelagt fordi begge i forholdet prøver å bestemme og være sjefen, noe som fører til evige gnisninger og en evig kamp i ekteskapet. Hvis mannen er den som bestemmer og kvinnen underordner seg mannen, så vil siste ord alltid være mannens, og mange uheldige situasjoner og maktkampen vil være unngått.

 

Det betyr ikke at kvinnen skal være mannens teppe som han bare kan trampe over, det betyr bare at mannen er familiens og husholdningens overhode og har siste ord. Han har den endelige bestemmelsesrett. Hvis begge er inneforstått med dette vil det føre til at ekteskapet allerede er reddet fra mange potensielle problemer.

 

Mannen må elske sin kone er noe som er fundamentalt viktig. Menn har en tendens til å bli "late" på dette punktet, noe som fører til altslags uheldige konsekvenser. Kvinner har behov på dette området. Dette punktet er like viktig som punktet med at kvinnen må underordne seg mannen. Mannen må fortsette å gjøre innsatsen som kreves når han elsker sin kone, og den innsatsen blir automatisert om mannen elsker sin kone.

 

Det finnes iallefall mange gode tips i denne videoen som muligens kan hjelpe folk som sliter. Jeg kjenner meg igjen i flere av situasjonene fra tidligere forhold.

 

Apropos så sier jo også samme pastoren at man driver utukt om man har forhold med en annen person uten å være gift. Det betyr at man må og skal gifte seg for å ha et forhold, og at man IKKE skal skilles. Det er basisen ved et forhold mellom mann og kvinne. Både skilsmisse og utroskap er straffbart. I et slikt samfunn må man jobbe for ekteskapet heller enn å bare kaste folk som søppel og eventuelt ødelegget livet til barn som er involvert.

 

Jeg synes hele familiesynet denne pastoren presenterer er mer det type familiverdier vi burde ha, enn det som er tilfellet idag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig at flere ekteskap hadde blitt reddet hvis kvinnen hadde underordnet seg mannen, noe av grunnen til at 50 % av de som gifter seg av oss, nordmenn skilles oss.

 

Hvis de gifter seg så gratulerer jeg med bryllupsdagen og spør når de skal skilles. Skilsmisse er helt vanlig i Norge. Her har Norge mye å lære av de andre ikke-vestlige kulturer som etter min mening fungerer mye bedre som familieliv - selvom deres samfunnsliv er fucked up.

Endret av Fast Jobb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner fortsatt ikke dette rælet ditt med å skulle redde ekteskapet for enhver pris, zeebra. Har folk det kjipt, så skal de få lov til å skille seg uten at du står på barrikadene for å straffe dem etter noen idiotisk to tusen år gammel bibelsk lov.

 

Mine foreldre (begge kristne) skilte seg tilbake på midten av nitti-tallet. I dag ser jeg ikke hva de noengang hadde til felles. De er totalt forskjellige, og er mye lykkeligere fra hverandre, med ny fast partner de siste 15 årene. Det hadde ikke vært sunt å beholde ekteskapet, verken for dem eller barn.

Endret av afterall
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er ekteskap viktigere for landet enn å ha selvstendige kvinner :hmm:

 

Det handler ikke om å ikke være selvstendig. Det handler bare om at "siste ord" er mannens, og ting det krangles om, avgjør mannen. Slik kan nesten alle krangler som eskalerer evig bli unngått.

 

Et ekteskap med "maktkamp" er dømt til å feile. I et ekteskap hvor kvinnen underordner seg mannen og mannen har siste bestemmelsesrett, så vil ikke dette skje for begge vet at mannen har den endelige bestemmelsesretten.

 

Det betyr ikke at kvinner ikke kan være selvstendige. Kvinner kan være 100% selvstendige selv om de underordner seg mannen som sjef i husholdningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner fortsatt ikke dette rælet ditt med å skulle redde ekteskapet for enhver pris, zeebra. Har folk det kjipt, så skal de få lov til å skille seg uten at du står på barrikadene for å straffe dem etter noen idiotisk to tusen år gammel bibelsk lov.

 

Mine foreldre (begge kristne) skilte seg tilbake på midten av nitti-tallet. I dag ser jeg ikke hva de noengang hadde til felles. De er totalt forskjellige, og er mye lykkeligere fra hverandre, med ny fast partner de siste 15 årene. Det hadde ikke vært sunt å beholde ekteskapet, verken for dem eller barn.

 

Nei, altså. Hmm. Hvordan skal jeg forklare det. Det er vel ikke akkurat skilsmisse det bør være straff for, men å bryte ekteskapet. Hvis begge går inn i ekteskapet med intensjon om å holde løftene de gir hverandre vil ekteskapet overleve. Hvis begge går inn og blåser totalt i løftene, så blir det vanskelig. Det er faktisk en mening med de løftene man gir når man inngår et ekteskap. Er alle engang klar over hva man lover når man inngår ekteskap, eller går det inne det ene øret og ut det andre?

 

Det er et løfte for livet, og ja, både i gode og onde dager. Et ekteskap krever jobb. Man kan ikke bare seile på egotripp eller liknende. Man må jobbe for ekteskapet med intensjon om å holde ekteskapsløftene. F.eks sier pastoren i videoen at det er viktig å vedlikeholde seg selv også etter man har blitt gift, og ikke bare la ting forfalle. Det synes jeg var et svært viktig poeng. Tenk over det. Et annet viktig poeng som også delvis er relatert til det er at mannen bør forholde seg maskulin og kvinnen feminin. Menn tiltrekkes av feminitet og kvinner av maskulinitet.

 

Hvis begge slamper rundt i jobbebukser med kort hår så er vel sannsynligheten større for at de vil miste gnisten og atteraksjonen?

 

Men ja, utroskap bør være straffbart. Utroskap er grove overgrep mot den andre parten i et ekteskap, det er brudd på ekteskapsløftet og skaper offer. Ikke bare nødvendigvis blir den andre parten i ekteskapet offer, men også barn. Selvsagt bør utroskap være straffbart.

Lenke til kommentar

Hvor lenge har du vært samboer eller gift, Zeebra?

 

Jeg har dessverre levt i utukt hele livet, før jeg har innsett verdien av ekteskapet. Jeg vil nå finne en annen person som tror på ekteskapet og det tradisjonelle samliv og inngå løfte for livet. Da er det opp til meg å jobbe for at det skal fungere, og opp til den andre personen også. Men vi må jo da begge inngå dette ekteskapet med de riktige forutsetningene.

 

At jeg har siste bestemmelsesrett i et slikt tilfelle vil skape en ro i ekteskapet, men betyr ikke at kvinnen ikke er uavhengig eller at jeg ikke skal høre på henne eller at hun ikke kan forsøke å bestemme. Men hvis ting går feil så vil jeg bruke min mannlige autoritet og si at "slik blir det, fordi jeg har bestemt det". I veldig mange tilfeller vil kvinnen selvfølgelig ha rett, og da vil mannen selvfølgelig gå med på det, men hvis det ikke fører noen vei eller kun fører til krangel og disharmoni, så bruker man sin mannlige bestemmelsesrett for å redde ekteskapet ved å bestemme.

Lenke til kommentar

Er jo sant da. Om jeg bare slo til kjæresten, og ba a' holde kjeft hver gang vi var uenige om noe, hadde det vært få ting vi kranglet om.
Ikke fordi vi hadde elsket hverandre noe mer. Fordi det hadde vært et forhold basert på frykt, og tvang. 
Skal virkelig et ekteskap være basert på underkastelse? Mener du at vi hadde hatt en bedre verden om kvinner gikk fra selvstendige mennesker, til slaver vi menn kunne bruke til hva vi ville?

For all del, det finnes mange som er enige. Jeg bare håper at de får mindre, og mindre makt i vår verden.
Skal man ha et godt forhold må man kunne lytte til hverandre. Å elske noen handler ikke bare om å være glad hver gang motparten er enig med deg, eller jatter med. Det handler like mye om å kunne respektere hverandre, og takle det å være uenige. Å kunne komme fram til kompromisser, og enigheter. Om kjæresten min hadde vært enig i alt jeg sa, bare fordi jeg har baller, da hadde hun ikke vært kjæresten min lenge. Jeg vil være sammen med et annet menneske. Ikke en lydig hund.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke engang poenget i å gifte seg i første omgang.

 

Fra mitt ståsted er meningene dine ekstreme.

 

Meningene min er ekstreme, relativt til et ekstremt samfunn. Men hvilken av disse ekstremene er det egentlig som er ekstremt og hvilken er det egentlig som er fornuftig?

 

Du ser ikke poenget med å gifte seg? Nei, det gjorde ikke jeg heller. Jeg har levd et liv i utukt, men et slikt samliv fungerer ikke i lengden. Hva skal jeg egentlig gjøre? Drive hor med kvinner hele livet og bytte disse ut, uten noengang å få et meningsfylt forhold til en kvinne?

 

Hva er meningen med det? Det er jo skikkelig tåpelig vil jeg si. Og ja, det synes jeg ikke tidligere. En mann trenger en kvinne og en kvinne trenger en mann. Vi er skapt for hverandre. Hva er mer naturlig enn å inngå et livslangt forhold til en kvinne eller for kvinnen med en mann? Alt i livet blir påvirket av dette forholdet. Alt fra bosituasjon, til å ha en lojal partner som støtter deg gjennom livet, til å slippe ensomhet og ha visse sikkerheter. 2 personer som jobber som et team. Men det er kanskje litt for ekstremt for dagens egosamfunn?

 

Dagens familieverdier fungerer ikke for samfunnet. Bruk og kast modellen er skadelig og har gjort at ikke engang utroskap, noe som skaper offer, ikke blir straffet. Familier blir oppløst i øst og vest, folk gir blaffen i løftene sine, barn vokser opp i ustabile husholdninger.

 

Det er ikke slik at troen min på ekteskapet er noe helt nytt, det er noe jeg har begynt å innse over mange år nå. Men jeg har lenge sagt jeg ikke er interessert i ekteskap til folk som har spurt meg, fordi jeg ikke tror på dagens ekteskapsmodell. Jeg har lenge trodd på ekteskapet i seg selv i den opprinnelige formen, og som et livslangt løfte, men har ikke selv vært klar for dette. Jeg har rett og slett vært dum i forhold til ekteskapet.

 

Nå er jeg bare redd, fordi jeg er bekymret for at det ikke går an å finne riktig type kvinne, og at alle kvinner er horer som gir blaffen, er ekstremfeminister og overhode ikke interessert i det ekteskapet krever (et faktisk livslangt løfte og riktige kjønnsroller osv), så må jo denne personen i tillegg være noen man liker osv. Så nå er jeg egentlig bare redd, for at jeg ikke kan finne en slik kvinne.

Lenke til kommentar

Er jo sant da. Om jeg bare slo til kjæresten, og ba a' holde kjeft hver gang vi var uenige om noe, hadde det vært få ting vi kranglet om.

Ikke fordi vi hadde elsket hverandre noe mer. Fordi det hadde vært et forhold basert på frykt, og tvang. 

Skal virkelig et ekteskap være basert på underkastelse? Mener du at vi hadde hatt en bedre verden om kvinner gikk fra selvstendige mennesker, til slaver vi menn kunne bruke til hva vi ville?

 

For all del, det finnes mange som er enige. Jeg bare håper at de får mindre, og mindre makt i vår verden.

Skal man ha et godt forhold må man kunne lytte til hverandre. Å elske noen handler ikke bare om å være glad hver gang motparten er enig med deg, eller jatter med. Det handler like mye om å kunne respektere hverandre, og takle det å være uenige. Å kunne komme fram til kompromisser, og enigheter. Om kjæresten min hadde vært enig i alt jeg sa, bare fordi jeg har baller, da hadde hun ikke vært kjæresten min lenge. Jeg vil være sammen med et annet menneske. Ikke en lydig hund.

 

Å underordne seg mannen er en frivillig handling, det handler ikke om vold eller engang at mannen er mer verdt eller noe slik, det handler kun om å gjøre et bevisst valg som er til det beste. Hvis ingen er sjef i husholdningen, hvordan skal det da gå? Skal man krangle om hver minste lille ting? Det vil kun skape disharmoni. Men hvis kvinnen gjør det nødvendige bevisste valget og er villig til å underlegge seg mannen, så vil jeg si at det er et meget smart valg av kvinnen.

 

Tilsvarende må mannen også gjøre et bevisst valg å elske og ære sin kone. Det hjelper ikke å ligge på sofaen i joggebukse og se på TV og drikke øl. Mannen har faktisk en mye hardere jobb i ekteskapet. Alt kvinnen trenger å gjøre er å underordne seg mannen. Det er kjempelett. Mannen må jobbe hardt for å elske sin kone og vise henne tilsvarende ære. Kvinnen trenger dette. Og mannen trenger faktisk å være sjef.

 

Jeg kom ut av et nesten 10 år langt forhold som var totalt møkk for bare 1 år siden. Ting ble bare verre og verre, gnisningene bare større og større, og disharmonien bare verre og verre. Men hva var kjernen i problemet? Jo, kjernen i problemet var at kvinnen ikke var villig til å inngå kompromiss, ergo, problemet var at jeg ikke kunne bestemme. Det skapte en evighet av unødvendige problemer og gnisninger. Det var en evig kamp om selv de minste ting. Hadde jeg hatt bestemmelsesretten ville ting aldri ha utviklet seg slik, for de fleste ting var rett og slett et resultat av at hun ikke vil høre på meg. Det var ikke det eneste problemet. Når jeg ikke fikk bestemme og ting bare ble verre og verre ble jeg rett og slett sur på denne kvinnen, jeg viste henne ikke noe kjærlighet og æret henne ikke. Vi manglet begge essensielle ting i forholdet som rotet ut i de to nevnte ting. At kvinnen må underordne seg mannen og at mannen må elske kvinnen.

 

Du sier man må lytte til hverandre. Ja, selvfølgelig må man det! At mannen har bestemmelsesretten (siste ord) endrer ingen av de tingene du antar at det endrer. Det bare fører til at konflikter blir unngått og avsluttet. Jeg er helt enig i alt det du sier i siste paragrafen din i innlegget, og at kvinnen underordner seg mannen endrer ingen av de tingene. Det betyr ikke at hun skal være dørmatte, det betyr bare at begge må være komfortable med sin rolle i ekteskapet og husholdningen, og at en av personene har den endelige bestemmelsesretten (mannen).

Lenke til kommentar

Til alle som argumenterer. Vær så snill og se hele videoen først!

 

Du har missforstått en hel del ting. Det handler ikke om ikke å være uavhengig, være slave eller ikke være fri. Det handler om rollene i ekteskapet og husholdningen. "Alt" som gjelder i dagens ekteskap er gjeldene, den eneste forskjellen er at mannen har den endelige bestemmelsesretten.

Lenke til kommentar

Til alle som argumenterer. Vær så snill og se hele videoen først!

 

Du har missforstått en hel del ting. Det handler ikke om ikke å være uavhengig, være slave eller ikke være fri. Det handler om rollene i ekteskapet og husholdningen. "Alt" som gjelder i dagens ekteskap er gjeldene, den eneste forskjellen er at mannen har den endelige bestemmelsesretten.

Kvinnen er altså fri så lenge hun følger mannens ordre og vilje :)

 

Men hvilke verktøy bør mannen få for å holde kvinnen på sin plass om kvinnen begynner å gjøre opprør mot mannen, altså om hun ikke lengre lyder hans ordre?

 

Jeg kom ut av et nesten 10 år langt forhold som var totalt møkk for bare 1 år siden. Ting ble bare verre og verre, gnisningene bare større og større, og disharmonien bare verre og verre. Men hva var kjernen i problemet? Jo, kjernen i problemet var at kvinnen ikke var villig til å inngå kompromiss, ergo, problemet var at jeg ikke kunne bestemme. Det skapte en evighet av unødvendige problemer og gnisninger.

Ingikk du kompromiss noen gang, eller stod du også på ditt og skapte like mye problemer?

Tror du noen av problemene kunne vært ungått om du ingikk kompromisser?

 

Problemet var vel strengt tatt ikke at du ikke var hennes hersker, men at du ikke ingikk kompromiss.

Hvorfor lot du ikke hun være din hersker og la henne ha full bestemmelsesrett i alt i stedet, da kunne du bare fulgt henne, og som du sier, det er jo kjempelett :)

Tenk så mye problemer og gnisninger som hadde vært ungått hadde du bare lystret henne.

Endret av aklla
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Til alle som argumenterer. Vær så snill og se hele videoen først!

 

Du har missforstått en hel del ting. Det handler ikke om ikke å være uavhengig, være slave eller ikke være fri. Det handler om rollene i ekteskapet og husholdningen. "Alt" som gjelder i dagens ekteskap er gjeldene, den eneste forskjellen er at mannen har den endelige bestemmelsesretten.

Kvinnen er altså fri så lenge hun følger mannens ordre og vilje :)

 

Men hvilke verktøy bør mannen få for å holde kvinnen på sin plass om kvinnen begynner å gjøre opprør mot mannen, altså om hun ikke lengre lyder hans ordre?

 

Som sagt, se videoen. Det handler ikke om å gi ordre. Det handler bare om at mannen har den endelige bestemmelsesretten hvis det blir nødvendig og at kvinnen er inneforstått med det selv.

 

Det er bare en siste utvei, ikke den førstr utvei. Men det virker vanskelig for deg å forstå.

 

 

 

Jeg kom ut av et nesten 10 år langt forhold som var totalt møkk for bare 1 år siden. Ting ble bare verre og verre, gnisningene bare større og større, og disharmonien bare verre og verre. Men hva var kjernen i problemet? Jo, kjernen i problemet var at kvinnen ikke var villig til å inngå kompromiss, ergo, problemet var at jeg ikke kunne bestemme. Det skapte en evighet av unødvendige problemer og gnisninger.

Ingikk du kompromiss noen gang, eller stod du også på ditt og skapte like mye problemer?

Tror du noen av problemene kunne vært ungått om du ingikk kompromisser?

 

Problemet var vel strengt tatt ikke at du ikke var hennes hersker, men at du ikke ingikk kompromiss.

Hvorfor lot du ikke hun være din hersker og la henne ha full bestemmelsesrett i alt i stedet, da kunne du bare fulgt henne, og som du sier, det er jo kjempelett :)

Tenk så mye problemer og gnisninger som hadde vært ungått hadde du bare lystret henne.

 

Selvfølgelig var jeg villig til å inngå kompromiss. Jeg ønsket ikke å være hersker. Men det meste vi hadde av problemer kunne ha vært unngått hvis vi begge var inneforstått med at jeg hadde siste ord og bestemmelsesrett og kunne bruke dette om nødvendig. Totalt unødvendige situasjoner kunne ha vært unngått.

 

En husholdning hvor 2 personer forsøker å bestemme fungerer ikke. Alle diskusjoner vil være annereledes hvis de tar utgangspunkt i å finne de beste løsningene sammen, og hvis det ikke er mulig, så er det en som har den endelige bestemmelesretten. Begge parter vil fungere bedre i en slik situasjon. Kvinnen vil ta situasjoner med mer fornuft og vilje til å inngå kompromiss fordi hun vet mannen har siste ordet, da vil hun jobbe mer mot å overtale heller enn å være en stabukk som skaper konflikt. Mannen vil også være mer villig til å inngå kompromiss fordi han vet kvinnen forsøker å overtale heller enn å bestemme. Det handler ikke om for mannen å ønske å være en tyrann eller misbruke sin bestemmelelsesrett, det er bare en nødløsning for å forhindre at ting spinner ut av kontroll. Ser mannen at situasjonen bare er negativ og går ut over forholdet kan han jo heller bruke bestemmelsesretten og si, "slik blir det", for å unngå unødvendig krangling som tærer på ekteskapet.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...